Useat autovalmistajat ilmoittelevat nuo polttoaineen kulutuslukemat turhan optimistisesti. L/100km; ei kerro täysin todellisuutta. Toimintasäde on myöskin kohtalaisen väljä.
Volvo on ilmoittanut tälle V70 bi-fuel-autolleen kaasulla n 300 km.
Olen muutaman kerran ajellut tuon kaasutankin aivan kuivaksi ja aina se 300km, eli 5kg/100km on täyttynyt, siis valmistajan lupaus on melko tarkasti pätenyt.
Kun kaasun kilohinta on edelleenkin 1,40 biokaasukilo ja maakaasu 1,50 – 1,60 maakaasukilo.
Biokaasukilo vastaa 1,56l bensiiniä.
Pelkästään polttoainekuluina merkittävästi nestemäisiä polttoaineita edullisempi.
Kulutukseen vaikuttaa muuten radikaalisti tuo kaasujalan raskaus paljon yli 2500 r ei kannata nostaa mikäli haluaa kohtuullisen kulutuksen.
Näitä sähköisiä vempaimia en laske koska ne yksinkertaisesti eivät sovellu minulle.
En ole vielää laskenut vuositason kulutusta kun ei ole vielä se päivä mutta osviitta näyttäs tuollasta bensan n 8 l kulutusta sadalle km
En pidä lainkaan huonona kun ottaa huomioon että autolla on ikää n 22 vuotta ensi viikolla saan koko kulutuksen ja todellisen luvun terv tepivaari
Olen opetellut seuraamaan trippimittarista tuota toimintasädettä kun tuo Volvon kaasumittari näyttää jäljellä olevan määrän aika suurpiirteisesti.
Kaasun voi ajaa huoletta loppuun kun bensiinillä matka jatkuu yli 300 km, kyllä sillä ainakin seuraavalle polttoaineasemalle pääsee ja kaasuasemallekkin.
Minä pääsen tankillisella n. 700 km maantieajoa kesäkeleillä. Kaupungissa n. 500 km.
Nyt pitää olla töpselin pääsä lisäksi. Talvirenkaat kuluttavat myös.
Naurattaa nuo sähköautot näillä keleillä.
Tankillisella? Minun Volvossani on 15kg kaasutankki ja 29 ltr bensiinitankki ja näillä päästään sekalaisessa ajossa se 600km+, kun käyn etelä-naapurissa, en yleensä tankkaa, täystankkauksella se reissu sujuu vaikka mm Tallinnassa ajo on tosi katkonaista ja vähemmän sujuvaa.
Niin ja onhan sillä auton massallakin merkitys; paino 1700kg ja koneteho 140 hv.
Tankillinen on 45 ltr 95 okt.
Maantiellä 5,5 ltr
Kaupungissa lyhessä ajossa jopa 8 ltr /100 talvella.
Toista se oli Jeep Cherokee 6 syl. autom. talvella 22 ltr / 100 km
Kyllähän minun v-8 chevy pääsi talviaikaankin n 12-13l/100km. Konehan oli 5,7ltr.
Niin pääsin minäkin 9 ltr./ 100 maantieajossa, mutta ajoin pääasiassa lyhyitä ajoja maalta keskustaan jne..ja se söi talvella juuri noin paljon, siis bensaa.
Minulla jokainen auto on aina kuluttanut tankillisen ja sitten on pitänyt ottaa lisää.
No, Mika minulta usein kysäistiin kun ajelin v-8 bensakoneella; paljonkos tuo kuluttaa, siihen vastasin yleensä, 50-kympillä kun tankkaan, viisikymppiä se sitten kuluu.
Oikeasti tuo bi-fuel on siitä mukava, aina periaatteessa tankissa on joko kaasua tai bensaa, siitä pidän tarkkaan huolta.
Vajaaseen kaasusäiliöön tietääkseni ei kondenssivesi liene ongelma kun säiliö on paineellinen.
Mika tuon saman olen huomannut omassakin autossa silloin kun se seisoo omalla parkki alueella ei muuten kulu yhtään bensaa
Mutta heti kun se lähtee liikenteeseen alkaa bensakin huveta kumma juttu terv tepivaari
Kulutukseen vaikuttaa kaikki mahdollinen kelistä alkaen.
Kevyt pikkudiesel kulkee aika vähällä
jos muistaa kaikki kulutusta vähentävät tekijät.
– Kaverini muinoin oli nuuka ja yritti säästää kaikessa
myös tankkauksessa osti bensaa aina kympillä.
Sen on juuri niin kuin Mika sanoo. Monta kertaa kuluu täydestä tankista yhtä paljon kuin vajaastakin.
Tapoja tankkaukseen on monenlaisia. Minulla on tapana tankata viimeistään silloin, kun mittari näyttää neljäsosaa polttoainetta jäljellä. Aina joskus joku sanoo, että ajaisihan sillä vielä pitkän matkan. Tottahan se on, mutta minä en uskalla jättää sen varaan täällä maaseudulla. Koskaan ei tiedä milloin ja miten kaus joutuu yöllä lähtemään. Yöllä ei saa apua edes takseilta,eikä mikään paikka ole auki.
Ei myöskään ole hyväksi seisottaa autoa vajaalla tankilla, yllättävän paljon polttoainatankkiin kondensoituu vettä. Se taas on erittäin haitallista varsinkin nykyautoille.
Enpä ole hullun tarkkaan katsonut tuota, pikkudiesel vie aika pikkuisesti. Syytäkin, kun se uusiutuva diesel on n. 2 euroa litra.
Kyllä se dieselvero on se jonka kulutus on kovinta.
Aihetta kaukaa sivuten
*******************************************************************
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000008450183.html
3.12.2021
Kolmella ABC-asemalla oli yöllä käynnissä inhimillisestä virheestä aiheutunut bensa-ale.
Kuva:
https://is.mediadelivery.fi/img/978/9ce1b32df333d55a5d2311bb2d6dd4ab.jpg.webp
Tammisillan ABC:n taulu mainosti 1,3 sentin litrahintaa. KUVA: LUKIJAN KUVA / JAAKKO UUSITALO
.
Miehet tankkasivat maltillisesti vain 30 litraa. Hintaa sille tuli noin 30 senttiä. Hamstraajiakin oli kuitenkin liikenteessä, vaikka ajankohta oli aamuyö.
Bensan ja dieselin hintaero kattaa dieselveron varsinkin huomioiden vielä että diesel kuluttaa vähemmän. Toki ajomäärä vaikuttaa lopputulokseen vertailussa eli diesel ei ole edullinen vähän ajavalle.
Niilo – vain jos et käytä uusiutuvaa dieseliä.
Vastuun kantamisesta rangaistaan ankarasti.
Se tuo uusiutuva diesel on nimikkeenä hiukan kyseenalainen verrattuna biokaasuun, joka valmistetaan pelkästään jätteistä.
Uusiutuvan dieselin valmistamiseen käytetään enimmäkseen kasvisperäisiä raaka-aineita, surullisen kuuluisa palmuöljy, rypsi, rapsi mm. Siis ihmisravinnoksikin kelvollisia komponentteja. Lisäksi uusiutuvaa dieseliä voidaan esim talvisaikaan käyttää fossiilisen dieselin seassa enintään 50% mutta hyvä sekin.
Energiatiheydessä biokaasulle eivät pärjää kumpikaan, ei bensiini eikä dieselöljy.
Molemmat, sekä biokaasu, että uusiutuva diesel, kärsivät oikeudettomasti meidän polttoainevero säädöksistä. Biokaasulle sovelletaan bensiinin verotuskäytäntöä, vaikka esim Volvon kylmäkäynnistyksessä kuluu bensiiniä vain litran verran/ajovuorokausi, uusiutuvaa dieseliä verotetaan taas fossiilisen dieselin mukaan.