Kävin tänään noutamassa Volvoon vara-avaimen. Koodattavaa huoltoavainta ei kuulemma enää saa. joten oli ”tyydyttävä” tuohon alkuperäiseen kaukosäätöavaimeen; hinnaksi tuli koodauksineen ”vaatimattomat” 450€.
Halpaa tämä autoileminen.
Sopivan mansellismielinen blogialusta
Kävin tänään noutamassa Volvoon vara-avaimen. Koodattavaa huoltoavainta ei kuulemma enää saa. joten oli ”tyydyttävä” tuohon alkuperäiseen kaukosäätöavaimeen; hinnaksi tuli koodauksineen ”vaatimattomat” 450€.
Halpaa tämä autoileminen.
Citikassa saa uuden kaukosäädinavaimen 225 € koodattuna.
Uusin vanhan avaimen kuoret vanhoilla sisäkaluilla Aseman Lukossa, maksoi 45 €.
Vara-avain on perinteinen ovilukosta avattava. Se ei maksa kuin pari kymppiä uusittuna.
Ongelman muodostaakin tuo Volvon ajonestojärjestelmä; jos työnnät lukkosepän avaimen virtalukkoon, auto ei käynnisty koska ajonestolaitteisto aktivoituu.
Netistä noita hintoja kun katselin, liikuttavan yksimielisiä näyttävät liikkeet olevan.
Kun sen ensimmäisen, ainoan ja viimeisen kerran Volvon ostin, ensimmäisen vuoden aikana meni yli 3 000 euroa huoltoihin. Silloin opin minkä laatuisia sen merkin sähköt ovat.
Selkeästi tässäkin kohtaa on tehty tekemällä vaikeaa. Ajoneston laatuhan ei kovin hääppönen noissa ole, kuten on ehditty todistaa.
No, se Volvon esim öljynvaihtohuolto on merkkiliikkeessä 250-300€ siis melko normaali.
… ja erikoistuneessa monihuollossa Citikka öljyineen ja suodattimineen 65 €.
Uskomattoman halvalta tuntuu tuo 65€. Jos öljynvaihtoon kuuluvat normaalisti suodatkin, ilmansuodatin, pohjapropun tiiviste ja maksaahan se työtuntikin jo enemmän kuin tuo 65€. Kun lasketaan sitten vielä tuo öljymäärä ja litrahinta?
Uskomatonta tai sitten verot jää maksamatta.
Pelkkä ljynsuodatin minimissään 10€.
Öljyä karkeasti ottaen 35€.
Työn hinnaksi jää n. 20€.
Ei uskottavaa.
Kilpailuta öljynvaihto Citroen
Keskihinta: 89 €
Vaihtelee n. 65 € – 120 €
Tämä tieto AutoJerrystä.
Maksoin edellisestä vaihdosta 65 € laatuöljyineen ja suodattimineen.
No eihän tuossa 65 ekessä ole edes öljyn hintaa muusta puhumattakaan terv tepivaari
Kyllä tuo huolto pyörii tuossa n 200 euron luokassa Hondalla öljyt kaikki suodattimet mukana myös raitisilma suodatin
Toinen virta avain pitäisi teettää se kun on ajankulussa hukkunut en ole vielä kysellyt hintaa ja sitä ei saa kun Hondan merkkiliikkeestä terv tepivaari
Mene kysymään Aseman Lukosta, Sorissa. Sieltä minä tilasin Citikkaan rekisterinumerolla täysin toimivan. Hintaero maahantuojaan oli melkoinen eli vain 1 / 4 osa.
Ei toimi Hondassa asemanlukon avaimet ne laittaa ajon eston päälle niitä avaimia jotka toimii saa vain käyttöautosta siksi kait hintakinon tuotaluokkaa terv tepivaari
Niin minäkin luulin, mutta luulin väärin.
No mulla ei ole luulo vaan koettu tosiasia asemanlukko tosin korvas avaimen hinnan takaisin
Avainta ei saa kun käyttöautosta terv tepivaari
Itse hankin myös Volvoon vara-avaimen kun kauppias oli sen hukannut ja samantien piti hankkia kaksi kun se koodaus ei muistaakseni muuten onnistunut. En nyt muista hintaa, mutta ei ainakaan enempää kuin Kallella tuo yksi avain.
Jos Kalle tarvitset hyvää Volvo -korjaamoa niin suosittelen Ritari -autoa Lahdesjärvellä. Hyvin ovat minun autoani huoltaneet ja laittavat osat sen mukaan mitä tarvii, eli jos kalliimpi osa kannattaa niin sitten sen laittavat. Mutta tekevät myös halvemmalla; kun ilmastointi ei enää helteellä toiminut – mikä tulee Volvoissa usein eteen jossain vaiheessa – niin sen sijaan että olisivat vaihtaneet kompressorin tekivät sen Volvo -areenoilta tunnetun huollon eli poistivat prikan magneettikytkimestä jolloin se alkoi taas toimia. Omistaja Jari Ritari oli Volvon merkkikorjaamolla töissä ennen kuin perusti oman firman. Huolto on asiantuntevaa mutta hinnat edullisemmat kuin merkkiliikkeessä. Avainta sieltä tosin ei olisi varmaan saanut.
Merkitöntä hyvääkään korjaamoa en suosittele: ennen Ritariautoa käytin yhdessä isohkossa sellaisessa. Vetoakselin nivelen suojakumi piti vaihtaa. Olivat laittaneet jostain syystä pyöränripustukseen tavallisen pultin vahvisteun sijaan. Seurauksena oli etupyörän taittuminen linkkuun poikittain ajossa. Onneksi oli ihan hiljainen vauhti silloin. On hyvä jos korjaamo tuntee merkin.
Jos on kysymys auton merkkierikoisuuksista kuten vaikka tuoli, turvavyö, umpionkin vaihto, joku moottorin pikkuosa ( ei tarvikeosa kuten sytytystulppa jne.), se kannattaa ehdottomasti tehdä merkkikorjaamolla. Heillä on erikoistyökalut ja hinnoiteltu työ etukäteen.
Mainitsin aikaisemmin, että vioittuneen turvavyön vaihdon työ olisi maksanut Mikan ja Anssin autohuollossa 150 € kun MetroAutossa se oli 70 €.
Sähköliittimetkin ovat merkkikohtaisia ja ne kannattaa vaihtaa merkkikorjaamossa ja nollata vikakoodit.
Sama on Hondaan pitää ottaa kaksi avainta vanha ei toimi kooduksen jälkeen ei nuot avaimet paljon maksa mutta tuo koodaus nostaa hintaa ja paljon terv tepivaari
Jos autossa ei ole ajonestolaitteistoa, kelpaa vaikka minkä suutarin jyrsimä avain.
Ajonesto tietääkseni koskee elektronista pääavainta, ei kiinteää vara-avainta.
Joka tapauksessa pääavaimen kuoret pystyy uusimaan muualla kuin maahantuojalla, jos sisuskalut pysyvät samana.
Kokonaan uusi täytyy tilata maahantuojalta ja Citikassa se tulee Ranskasta hintaan 225 €.
Kyllä se ajonesto toimii ns huoltoavaimellakin, siis ilman kaukosäädintä.
Täytyy selvittää, tuota en tiedä.
https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/e2720f60be91d66f59dbb5963c69e90764091b29/V70_owners_manual_MY06_FI_tp8176.pdf
Tuoltahan tuo selviää; sivu 100
Tarkistin vara-avaimen ajoneston ja se pitää myös Citikassa paikkansa.
Noin on tilasin Asemanlukosta avaimen se vaan ei toiminut vaan laitto ajon eston päälle
Onneksi kauppias palautti rahat en ole vielä kysynyt Käyttöautolta uusi avaimia ja niiden hintaa
Mutta veikkaan että 200- 300 sadan eken välissä pyörii terv tepivaari
Tuntuu vähän erikoiselta, että suutarin tekemä avain toimisi. Kyllä minun piti viedä Volvo sinne Keskusautohallille ja auton sisältä luettiin auton koodi. Siis avainta ei kloonattu vaan vanha koodi poistettiin ja korvattiin molemmat avaimet uudella koodilla.
Tietääkseni Volvo ei edes myy lisenssejään muille kuin valtuutetuille merkkikorjaamoille.
Tuo taitaa olla EU-asetusten vastaista, koska kaikki auton huoltotoimenpiteet pitää voida tehdä muuallakin kuin vain merkkiliikkeessä.
En tiedä miten tuo menee EU-asetusten mukaan mutta niin vain tuolla Volvon sivustoilla luki. Monien muidenkin merkkien mm Mb, BMW, Audi ja monet muut tuntuvat toimivan samoin.
Eihän mikään avain laita ajonestoa päälle.
Jos autossa on ajonestojärjestelmä, niin sirullinen avain avaa ajoneston, kun avain laitetaan virtalukkoon tai lähelle sitä, jos vain avaimen paristossa virtaa riittää. Kun sirullinen avain poistetaan virtalukosta, niin yhteys avaimen sirun ja järjestelmän ohjausyksikön välillä katkeaa ja ajonesto menee uudelleen päälle.
Tietenkään pelkkä ovien avaamiseen tarkoitettu vara-avain ei ajonestoa aukaise.
Avain suutarin tekemä avain laittoi ajon eston päälle Vanhalla avaimella toimi moitteetta ei mennyt ajon esto päälle terv tepivaari
Oven avaamiseen tarkoitettu ei-elektroninen kiinteä avain sopii virtalukkoonkin ja ja käynnistää auton.
No niin tekee vaikka se toisien mielestä pitäisi tehdä sitä lainkaan ja se myös poistaa ajoneston terv tepivaari
No tulipa käytettyä ihan väärää termiä, ehkä, toisaalta väärä avain kyllä käynnistää ajoneston.
Minä olin aikanaan erään maailmanlaajuisen automerkin palveluksessa. Meillä oli silloin keskitetysti kaikki estokoodit, radiokoodit, lukituskoodit ja mitä kaikkia niitä onkin. Ne olivat salaisessa monen koodin takana olevassa pankissa Detroitissa. Sinne ei päässyt ilman kolmen kuukauden välein vaihtuvaa koodia, silti sinne pääsy ja käyttö oli rajattua. Jatk…
Oho, tuli tekninen häiriö, en pysty enää tähän jatkamaan.