Ajatusleikkiä:
Kun ideat pakottavat päätäni, niin rakentaisin seuraavalaisen kokeellisen sähköauton vanhan auton alustalle. Etuvetoista edustaisi automaatti Saab 93-95. Takavetoista automaatti-autoa en suosittelisi talviajon hankalan hallinnan vuoksi.
- Miksi auton pitää olla 4-vetoinen ? En ymmärrä, koska 2-vetosillakin tulee toimeen mainiosti. Joten se helpottaa ratkaisua.
- Heitän polttomoottorin pois nokalta. Vaihdelaatikon /tasauspyörästön jätän paikalleen kardaanin päähän.
- Konepellin alle asennetaan samaa voimatasoa oleva sähkömoottori, joka kytketään entiseen automaattilaatikkoon, josta voima jakautuu vetäviin tasauspyörästöstä pyöriin.
- Koska nokkapellin alle jää mahdottomasti tilaa, sinne asennetaan puolet akustosta ja toinen puoli takakonttiin.
- Lataus samoin kuin sähköautolla.
- Ei kun menoksi. Ei tarvitse opetella uutta ajotyyliä.
Se voi olla, että automaattilaatikko voisi olla vain 1 eteen ja yksi taakse ja vapaa. Kaikki tekniikka olisi valmista ja helppoa ja halpaa ! Mittaristoa pitää vähän muuttaa.
Keskustelua:
IL 12.03.2021
Tässä tulee Suomen halvin uusi sähköauto
.
Dacia on vahvistanut pienen Spring-sähköauton tulon Euroopan markkinoille. Spring on hinnaltaan markkinoiden halvin sähköauto.
–
Kun tiedetään Suomen olematon autovero sähköautoille, niin oletettavasti Springin hinta jää Suomessakin reilusti alle 20 000 euron.
.
Aiemmin spekuloituihin 10 000 euron hintoihin ei sentään ole päästy.
******************************************************************
https://tekniikanmaailma.fi/haluatko-muuttaa-vanhan-bensa-autosi-sahkoautoksi-5-000-eurolla-uusi-yritys-tarjoaa-siihen-ratkaisua/
31.7.2019
Haluatko muuttaa vanhan bensa-autosi sähköautoksi 5 000 eurolla? Uusi yritys tarjoaa siihen ratkaisua
*******************************************************************
https://www.is.fi/autot/art-2000000622760.html
9.11.2009
Tee itse sähkö-Corolla! Prototyyppi valmistui
Tavallisesta Toyota Corollasta suomalaisvoimin kehitetty sähköautomuunnos on vihdoin valmis.
Tuon 2009 Toyotana ideoinnissa olin mukana Lahdessa Tommi Bergin kanssa, mutta siitä ei tullut mitään.
Nuo muut sopivat tähän konseptiin- ei siis minullakaan mitään uutta ollut paitsi Saab.
Ei vaan ole kuulunut mitään noista markkinoille. Ne ovat hyviä ideoita, mutta on todennäköistä, että autokauppa ei ole innostunut.
Miksi neliveto?
Siksi, että sillä pääsee huonoissakin olosuhteissa eteenpäin toisin kuin vajaavetoisilla.
Toki, jos ajaa vain hiekoitetuilla ja suolatuilla kaduilla, vajaavetoinenkin riittää.
Ne, jotka joutuvat liikkumaan sivuteillä ja huonoissa olissa, arvostavat nelivedon varmuutta.
Neliveto on yhtä helppo lisätä tuohon samaan konseptiin. Samoin vain takaveto yksistään.
… mutta peruskysymys on varmaan suurempi eli autobrandi, mihin eri merkit keskittyvät ja milloin. Nyt mennään siihen suuntaan, että sähköauto on sähköauto, myös nykyisillä brandeilla. Eli tuo muutosmalli on siinä mielessä kaupallisesti aika mahdoton.
Harrastusmielessä kyllä.
Kyllä takavedollakin pärjää ihan hyvin; minulla oli vuosikausia Chevyn Fleedside ja melkoisia umpisia silläkin mentiin ja vieläpä koiraperävaunu perässä. Avainsana on oikea rengastus.
Toisaalta, kyllä sitten ihan oikea 4-veto kuitenkin on se paras.
On kuitenkin hienoa, että jotkut ihmiset eivät vai funtsaa vaan todella tekevät jotakin, vaikkei lopputukos kuitenkaan kovin halutuksi muodostuisikaan.
.
”eCorolla oli näytteillä Electric Motor Show -messuilla Helsingin messukeskuksessa.”
*
En kyllä lähtisi hyvin toimivaa bensa käyttöistä Toyotaani sähköistämään.
****************************************************************
https://www.is.fi/autot/art-2000000622760.html
.
9.11.2009
.
Tavallisesta Toyota Corollasta suomalaisvoimin kehitetty sähköautomuunnos on vihdoin valmis.
,
Yli 2500 henkilöä vastasi, ja 1100 heistä osoitti selvän kiinnostuksensa muunnossähköautoa kohtaan. Tilaus oman auton sähköenergiaa hyödyntäväksi ekoautoksi muuttavalle paketille näyttäisi olevan. Tätä siis halutaan.
.
Toimintasäteeksi luvataan perusakuin kuitenkin 150 km, ja tyhjän akun täyteen latauksen kestävän kotitöpselistä noin 10 tuntia. Kapasiteetiltaan suurempiakin akkuja on saatavana.
.
Entä se hinta? Tällä hetkellä muunnoksen hinta asettuu 10000-20000 euron välille riippuen valittavista komponenteista, lähinnä akkutyypistä. Hinnan odotetaan kuitenkin laskevan nopeasti.
eCorolla oli näytteillä Electric Motor Show -messuilla Helsingin messukeskuksessa.
Ihan vaan kuriositeettina:
https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6autojen_historia
Juu, ja tämmöinen juttu
Luulenpa, että Nikola Tesla höynäytti ihmisiä.
,
http://naskinen.blogspot.com/2017/05/ensimmainen-tesla-vuonna-1931.html
.
Kuvassa on amerikkalainen loistoauto Pierce-Arrow vuodelta 1931. Tällaiseen autoon fyysikko ja keksijä Nikola Tesla asensi sähkömoottorin, joka oli erikoisempi kuin nykyisten sähköautojen moottorit. Siinä ei nimittäin ollut ollenkaan akkuja. Tekniikka oli siis tyystin toisenlainen kuin oman aikamme sähköautoissa, joista tunnetuin on nimensä Nikola Teslalta saanut auto (Tesla Motors, 2003).
Samaa luulen minäkin, koska energiaa ei synny tyhjästä ja muutamalla radioputkella ei tarvittavaa sähkömäärää siirretä.
Jos se on totta, että hän ajoi näin, hänellä täytyi olla valtava määrä radioaaltoihin käytettyjä anodi ja katodiputkia, joilla hän imuroi virran ja vahvisti radioaalloilta ?
Tämä ideani silloin, noin v. 2005, jolloin tätä Toyotan muunnosmallia suunniteltiin ( Tommi Berg ), oli perusratkaisuiltaan sama poiketen siinä, että akkuja olisi ladattu lisäksi takakontissa olleella pienitehoisella dieselaggregaatilla.
Se etu oli ja on edelleen se, että ei olla riippuvaisi latauspisteistä, vaan sen turvin voidaan matkat tehdä riippumatta latauspisteiden sijainneista kesken matkan.
Mutta se ei käynyt rakennettuun täyssähköideaan, jonka heikkous oli juuri matkan pituus akuilla.
Muunnosmalli on edelleen hyvä johtuen sen ajo-ominaisuuksien pysyvyydestä lähes samoina kuin nyt olevilla etu-taka tai 4- vetoisilla polttomoottoriautoilla käyttäytymisineen ajajan totuttuina ajotapoina.
En ole vieläkään selvillä, miten yllättävissä liukkausliirroissa 4-vetosähköautoa hallitaan. Etuliirto-takaliirto tai pyöriminen.
https://www.youtube.com/watch?v=_LAmcO-EHx0
Tee-se-itse sähköauto sekä sähkömoottoripyörä
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f91a3d60-cfdb-469d-8c97-c9ea40916dc1
.
10.12.2018
Juhan vanha bensasyöppö koki uskomattoman muodonmuutoksen, joka kuuluu muttei näy: Tee-se-itse-sähköauto kulkee 200 kilometriä parilla eurolla
.
Salolainen Juha Raussi päätti uuden Teslan sijasta ostaa vanhan jenkkiraudan ja muuttaa sen käymään täysin sähköllä. Iso Chevrolet-tila-auto vuosimallia 1991 kulkee nyt taloudellisesti ja päästöttömästi.
.
Kun suomalainen mies jotain sanoo, niin hän sen myös tekee, toteaa Chevroletinsa sähköautoksi muuttanut Juha Raussi. RONI LEHTI
Kuva:
https://img.ilcdn.fi/CJFf7u0YuXtGERxIlzTrsb7oFtI=/full-fit-in/612×0/img-s3.ilcdn.fi/ccc0c53f32e4c66e43c7c995ca5c477098c5d3e24f30dec76ffebcd18d3bb1e8.jpg
Joku osaa roikkua linkkiviidakoissa, kiitos liaaneista mutta samalla ”hattuilla” niiden välityksellä, kun omia ajatuksia ja ideoita ei ole jatkoksi ja edes keskustelun jalostamiseksi, joten – poistin sellaisen.
Näitä latausvaihtoehtoja on ollut mm. se, että valtateillä on ”latauskaistat”, jolla autot lataavat kulkiessaan akut.
On myös ollut ideoita- ainakin minulla, vähentää ilman ja vierimiskitkan vastusta moottoritehon pienentämiseksi siten, että autossa on ilmasiivekkeet, jotka keventävät auton vierimismassaa ilmavirran voimalla.
Jarrutussiivekkeet taas toimivat päinvastoin, pomppaavat ilmavirtaa vastaan jarruttaen esimerkiksi liukkailla niin, että pyörien liirto pysyy hallinnassa kulkusuuntaan nähden.
”Tuon 2009 Toyotana ideoinnissa olin mukana Lahdessa Tommi Bergin kanssa, mutta siitä ei tullut mitään.”
Esittämissäni linkeissä on enemmän asiaa kuin sinun teksteissä. Niissä kerottaan todellisista aikaansaannoksista – ei vain pohdinnoista.
’
Kuka muuten tämä jeppe Tommi Bergin – pitäisikö kaikkien tuntea?
Ideoista aikaansaannoksiksi päätyy murto-osa. Tämä idea osallistui kehityksen vuoropuheluun saada jotain aikaiseksi omalla lähestymiskulmallaan.
Näitä pölvästejä, jotka riekkuvat arvostelemassa idealisteja on riitämiin. Ja tuo kommentti liittyy masentavasti siihen tyhmmyyden ylistäjien sakkiin, joilla ei ole itsellä tyhjästä päästä mitään muuta annettavaa kuin kolisevia tynnyreitä muiden tekemistä.
Linkkien sisältökin on muiden aikaansaamaa, joilla oman sisällön puuttuessa vain riittävän yksinkertaiset yrittävät kohottaa alentunutta itsetuntoaan.
Täällä taas kerran Albanus aloitti kiusanteon monistamalla poistettuja kommenttejaan uudestaan ja uudestaan. Huvinsa kullakin.
Samat linkit hän on jo esittänyt nyt nähtävissä olleissa kommenteissa enkä ole niitä poistanut.
Täytyy varmaan panna boikottiin koko ukko, kun tämä näyttää olevan pysyvä tapa.
Sähköauto on vain välietappi ennenkuin seuraavaa teknologiaa oleva ajoneuvo tulee markkinoille. En juuri sähkövatkaimeen usko. Kermankuorintahinta menossa eikä infaa latauksiin ole tarpeeksi. Polttomoottori on edelleen paras.
Samoin, en usko tuon läpilyöntiin vuosikymmeneenkään. Kuka maksaa kaiken valtavan infran ?
Sinä ja minä ja kaikki muutkin, jotka eivät tuohon sähköautotyperyyteen usko.
Olihan näitä ennen Teslan protoakin jo Suomessa, Enstolla Porvoossa:
https://www.uusimaa.fi/paikalliset/4328651