Menneen ajan arkkitehtuuri on puhutellut kauneuskäsityksiämme ja käytännöllisyyttä sekä persoonallisuutta. Siitä kertovat kauniit vanhat rakennukset eri ajoilta, mutta erityisesti autot.
Mitä se muotokieli nyt on ? Se on hökötysmäisiä talolaatikoita siroteltuina ilman kokonaiskaavaa entisille kauniille alueille kuten Tampere Pispaloineen ja Tahmeloineen.
Autoissa se on tuulitunnelin muotokieli, josta tulee samaa sukkulaa toinen toisensa jälkeen, ettei merkistä tiedä onko Nissan tai Jaguar.
Ja ihminenkin vaatetukseltaan on vain H&H:ta ja sinistä farkkuja ja tikkitakkeja.
Kyllä minulle on tärkeintä vaateissa se etten niissä palele autoissa se että se toimii Suomen oloissa terv tepivaari
Ai Volvo Amazonnissa palelit tai kelsiturkissa ja pieksuissa. Ja eikö Amazon toiminut Suomen oloissa ?
Asumisessa se että viihdyn asunnossa ja siellä on lämmintä talvella mulle ei merkitse se mitään onko se toisien mielestä pakkilaatikko
Olkoot jos siellä viihdyn vanhoissa tahtoo olla niitä muita vikoja jo liiankin kanssa terv tepivaari
Ei poista sitä, että rakentaminenkin voisi olla kaunista ja viihtyisää. Kaunista Tamperetta tuhottiin oikein olan takaa 70- luvulla ja rakennettiin Viron Mustamäen karmeita laatikoita vain rahan vuoksi. Onneksi ei kaikkea.
Myös minä, pukeudun vuosi toisensa perään samoihin vaatteisiin; ei muoti heiluttele.
Pari vuotta sitten autonikin oli MB-609, vm -95, möhkälemäinen rumilus mutta ah niin varmatoiminen.
Niin ja talokin on vanha osuuskauppa, keskellä harvaan asuttua maaseutua.
Minusta 60 luvulla ja vielä 70 luvuillakin rakennettujen tasakattoisten omakotitalojen kuntien rakentamisesta päättävät viranhaltiat ja virkamiehet olisi/pitäisi laittaa häpeäpaaluun, kun tällaisen muoti-ilmiön pakottivat ihmisten riesaksi.Nimim. kokemusta on.
Ja katon vesijuoksut persiillään ja kaato ja vuoto sisäsienille. Se oli sitä tanskalaista muotoilua. Sitten tuli espanjalaiset holvikaaret ja turkkilaiset suipppo ulokkeet.
..onkohan enään suomessa yhtään tasakattoista omakotitaloa olemassa, johon ei olisi jälkeenpäin harjaa rakennettu.
Autojen muotoa voisi parantaa hakkaamalla sitä perunasäkillä. Tällöin ilmanvastus pienenisi golfpalloteorian perusteella. Bensaa säästyisi.
Ongelmana on, että nykyinen autoteräs on nykyään kovempaa kuin meikäläisen nuoruudessa.
Kuoppapinta pitäisi tehdä tehtaassa. Pinta olisi kyllä vaikeampi pitää puhtaana.
Autoteräs on heikompaa kuin ennen, mutta muotoprässätty lujemmaksi. Alumiinokorit ruosteettomia.
Ossuuskauppa oli ennen meidän kauppa eikä muualle menty.
On hienoa että edes jokunen osuuskauppa on otettu asuinkäyttöön.
Talojen ulkonäkö on ollut sivuseikka ja ajat
ja rakentamisen laatukin ontuu.
Auton muoto ja kehitys on harpponut
eikä nykyauton ajaminen vaadi voimia sillä jarrut ja ohjaus ovat tehostettu.
Varapyörän paikka oli näkyvä ennen ja nyt ei ole edes varapyörää…
Auton tekniikka on erinomaista, mutta ei kestävää. Muotokieli persoonaton nolla joitakin poikkeuksia lukukuunottamatta kuten Alfa . Kaiken maailman ulokekonstailut osaamattomuuden huippuja.
Tuulitakki on kyllä hieno varuste ilmojen vaihdellessa. Säästyy kuivatuksiltakin.
A’ la Simon 99 Vaatehuone.
Lahdessa jyrättiin paljon vanhoja jugend-taloja ja puukirkko.
Huonekalumuotoilusta väitän tietäväni ja siinä ehkä art deco -tyyliset ovat makuuni. Kopioita olen valmistanut myös myöhäis-jugendista, kuten mcintosh-tuoleja 1800-1900 luvun vaihteen art noveauta.
Hyvä Timo! Kivekkään Ossin Ess:n vanha Jugend-pääkonttori säästyi tuholta. Hyvät design huonekalut voivat edelleen hyvin Iskun tuotannossa.
Ei tiivisrakentamiseen sovi muodot. Kantti kertaa kantti rakennukset saa lähemmäs toisiaan.
Siinäpä se on tonttitehokkuus.
Tässä on sitä jotakin:
https://fi.pinterest.com/helirahunen/autojen-logot-ja-keulakoristeet/