Esimerkkejä:
- Jo Jeepin sähkövikojen ( joita sattui olemaan tavan tästä) kanssa osoitettiin eräälle tamperelaiselle autosähkökorjaamolle siksi, että heillä on oikeat erikoismittarit vikojen selvittämiseksi. Eipä ollut, vaan kehottivat menemään merkkikorjaamolle, jossa merkkien erikoismittareilla vai selviää, mistä on kysymys ja niin oli.
- Sama koski aikanaan autoa, jossa oli vaihdettu kaasutinboksi tarvikeboksiin. Silloin merkkihuolto totesi, ettei heidän mittarinsa tunnista vikaa, joka todettiin olevan lopuksi pienessä ja halvassa moottorin jäähdytysveden tunnistusanturissa.
- Citikassa olin turmellut turvavyön sen jäätyä joskus oven lukon väliin ja rispaantunut millin verran. Katsastaja vaati vaihtoa. Ostin sen , uudenveroisen, autopurkaamo Fustista muutamalla kympillä. Asennus olisi maksanut Mikan ja Anssin monihuollossa 150 €. Merkkihuollossa se maksoi 75 €.
- Citikan umpio meni vaihtoon, jolloin puskuri piti irrottaa. Vaihdon työ monihuollossa olisi maksanut 150 €. Merkkihuollossa 75 €.
On monta asiaa, missä kannattaa luottaa merkkihuoltoon sen erikoisosaamisen ja työkalujen vuoksi. Kokonaiskustannus tulee edullisemmaksi ml. varma takuu.
Eli kannattaa tarkkaan miettiä ja selvittää, mitä mikäkin maksaa käytetyn auton huollossa. Selvät asiat ovat selviä kuten öljynvaihto jne…
Merkkihuoltoa kannatan sillä he osaavat ja vastaavat tekemisensä.
Nykyautoissa on jo parinkymmenen vuoden ajan ollut niin paljon, että oikeastaan vain merkkihuollolla riittävä mittauslaitteisto ko merkkiin. Siten kaikki Volvoni ovat huolletut aina Keskusautohallissa (Volvo).
Ongelmattomin automerkkini on ollut Chevrolet Fleedside ja Chevrolet Chevy Van. Ei koskaan (molemmilla yli 300 000km), paikallinen korjaamo osasi hommansa, täällä kun ko merkkien merkkihuoltoa ole.
… elerktroniikkaa …
Piti lisäämäni.
Kyllä merkkihuollossa hommat selviää AMMATTITAIDOLLA korjata kyseistä merkkiä, kaikenmaailman monimerkkihuollot lähinnä arpoo mitä tehdä, ei ole softaa autoihin vaan yleismittarit ja aikaa tuhraantuu ihmettelemiseen. Edelleen mm Volvon Essential huolto (hinta 187€) antaa myös merkkiliikeen vuoden tiepalveluturvan. Siitä mm Volvon sivuilta:
”VOLVO ESSENTIAL -HUOLLOT 187€
Nyt kannattaa tuoda vanhempikin Volvo meille osaavaan merkkihuoltoon!
Essential -huolto on tarkoitettu yli 6 vuoden ikäisille Volvo -malleille. Sekä huoltotyömme että varaosat on hinnoiteltu sinulle edulliseksi. Saat samat edut kuin määräaikais huollossakin: Volvo Alkuperäisten varaosien ja ammattitaitoisen Volvo -huollon mukanaan tuoman mielenrauhan sekä Volvo Tiepalvelun seuraavaan huoltoon asti, enintään vuodeksi kerrallaan. Pidä Volvosi Volvona.
Edullinen Volvo Essential -huolto sisältää kaikki auton toimivuuden kannalta tärkeät toimet:
Moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihto
Moottorin, vaihteiston ja voimansiirron tarkastus
Jarrupalojen ja -levyjen tarkastus
Seisontajarrun sekä saranoiden, rajoittimien ja lukkojen tarkastus ja voitelu
Essential-huolto tehdään aina oikeilla työmenetelmillä ja laitteilla sekä Volvo Alkuperäisillä varaosilla. Mikäli tarkistuksissa havaitaan huollettavaa, siitä annetaan hinta-arvio ja lisätöistä sovitaan erikseen.
Näitä voivat olla esimerkiksi jarrupalojen ja -levyjen tai jakohihnan vaihto, joka suositellaan tehtäväksi viiden vuoden välein tai ajomäärän mukaan.
Essential-huollon hinta on 187 euroa, ja se on saatavilla vuosimallin 2014 ja sitä vanhemmille Volvoille. Lisäksi omistaja saa Volvo Tiepalvelun turvaksi seuraavaan huoltoon saakka, kuitenkin enintään vuodeksi eteenpäin, kun asiakkaalla on maksuton Volvo Kortti.
Essential-huollossa käytetään alkuperäisiä Volvon työkaluja ja varaosia, joilla on takuu. Essential on oikea valinta autollesi, jos arvostat laadukasta huoltoa, joka tuo turvallisuutta autoiluun.”
Eli ei kannata viedä tuon huollon osalta mm minnekään Virolaiselle nyrkkipahalle rasvarin laitettavaksi!
Huomautukseksi tähän; Tallinnan Jarvekûlässä on on aito Volvo- myöskin essential-huolto. Selvästkin halvempi kuin Suomessa.
Yhden citikanvikoja ei saatu selville missään kun olin senomistanut n vuoden se oliollut valohoidossa merkkilikkeessä reilun 7kk vuodesta meni herne nenään vika joka siihen tuli poltti sulakkeita ei selvinnyt miksi
Päätin ei ikinä tule toista Ranskan pojan ihmettä minulle koskee kaikkia merkkejä terv tepivaari
Huono Citikka on valinnut huonon omistajan. Tuo on kyllä ollut ”sata” vuotta sitten, varmaan rättärin romu ja gestapomalli.
Esim Citroen C4 Cactus malli on todella tyylikäs, ajo-ominausuus tosi hyvä.
C4 ja C3 ilman kaktuksia ovat hyviä pelejä. Ne kaikki sivukoristeet ja ulkoiset ovimatot ovat helvetin rumia.
Kauneus on katsojan silmissä
Heikki ei ollut vanha vaan tuliterä auto oli ja sen vikoja ei kukaan osannut korjata merkkiliikkeessä
ja ei se mikään gestapo malli ollut vaan vuoden 1989 ja auto oli minulla ekalla omistajalla terv tepivaari
Niin, ei kannata laittaa missään nyrkkipajassa, edullinen merkkihuolto 187€ kattaa tämän kaiken: (eli tässä esimerkki Volvosta, muilla on vastaavia)
”Volvo Tiepalvelu toimii useimmissa Euroopan maissa. Niissä ovat voimassa nämä palvelut:
– Tiepalvelu järjestää ja maksaa autosi hinauksen.
– Mikäli autoasi ei saada kuntoon saman päivän aikana, Volvo Tiepalvelu järjestää ja maksaa vuokra-auton.
– Tiepalvelu toimittaa tarvittavat Volvo -varaosat auton korjauspaikkaan. Itse osat ja mahdolliset verot ja muut maksut jäävät sinun hoidettaviksesi.
– Mikäli autosi tulee toimintakyvyttömäksi yli 80 kilometrin päässä asuinpaikastasi ja haluat jäädä odottamaan sen korjausta paikan päälle, Volvo Tiepalvelu järjestää ja maksaa majoituksen (korkeintaan neljäksi vuorokaudeksi). Mikäli autosi on toimintakyvytön yli kolme päivää, Volvo Tiepalvelu järjestää tai maksaa joko kotiinpaluusi tai matkasi jatkumisen määränpäähäsi Euroopassa ensimmäisessä luokassa rautateillä tai turistiluokassa lentokoneella.”
Lisäys: Virossa Volvo tiepalvelu on erillinen ja maksaa, ei tule ilmaiseksi huollon mukana, eli huollattiasin Suomessa….
”Volvo Assistance -autotuki.
Volvo Assistance -autopalvelu suojaa sinua 24/7 kaikilta odottamattomilta tapahtumilta, olivatpa kyseessä sitten auton rikkoutuminen tai auton avain. Jokaisen huollon jälkeen pidennämme Volvo Assistance -palvelun voimassaoloa yhdellä vuodella lisämaksusta.”
https://volvocars.infoauto.ee/teenindus/service-by-volvo?gclid=Cj0KCQjwnJaKBhDgARIsAHmvz6cphRvo1iGIoqzP255wzTqCS1UTVh33TJ4tgvIC6sffGEkrKojADocaAmWkEALw_wcB
Minulla on vakuutus, joka sisältää tiepalvelun.
Huoltohinnat merkkikorjaamolla on mitattu ja tiedetään etukäteen, mitä se maksaa sekä nopeasti lisätyöt, jotka nekin on hinnoiteltu etukäteen.
👍
Onneksi omat autot ovat tarpeeksi vanhoja ja niihin on asiamukaiset diagnoosisoftat ja kaapelit.
Itse pystyy tekemään melkein mitä vaan ja pystyisi enempäänkin, vaan ei viitsi kokeilla, kun ei ole tietoa kaikesta.
Tarvittavat huollot teen itse tai poikani samoin kuin rengastyöt.
Vain vaikeammat ja työläämmät työt, kuten koko etupään tukivarsiston vaihdon ja suuntaamisen teetän.
Pääosan osista tilaan ulkomailta tai ”suomalaisesta” verkkokaupasta ja hinta on tyypillisesti n. puolet tai alle marmorin hinnoista.
Tuo on ihan kannattavaa hommaa, jos on paikat, vehkeet ja osaaminen ja aikaa.
Monille vaan on tullut avioero äijän maatessa auton alla eikä muijan päällä.
.
Joillekin lienee tullut, vaan ei minun tarvi sen auton alla makailla, kun hommat sujuvat.
Mitenkäs täällä näin, kun katukyselyssä haukutaan merkkihuollot pohjamutiaan myöten.
Merkkihuolloissa on eroja mutta jos saat halvemmalla merkkihuollon ja lisätakuun työlle niin otatko sen vai jonkun rasvarin huollon…
Itse en ymmärrä että on ihmisiä jotka ”säästää” huolloissa menemällä pitkän ajomatkan ja laivamaksun verran paikkaan jossa on ”halvempi” huoltaa. Sehän sotii jo järjen puolesta!
Marko; ….itse en ymmärrä että on ihmisiä jotka ”säästää” huolloissa menemällä pitkän ajomatkan ja laivamaksun verran paikkaan jossa on ”halvempi” huoltaa. Sehän sotii jo järjen puolesta!….
Eipä kaikkea tarvitse ymmärtää jos tietämys puuttuu. Sen verran Eestissä olen autojani huollattanut ja kokemukset aina hyviä. Huollot on aina tehty nimenomaan merkkihuollossa.
Ei kait kukaan voi sanoa järkeväksi lähteä nyt pelkästään autoa huollattamaan ja tämän olen maininnut jos kymmenenkin kerran.
Laivalippu; yksi henkilö, auto, aamiainen laivalla maksaa edestakaisin tänä päivänä 82€. 250 km Tammela – Jätkäsaari – Tammela kustantaa polttoaineina n 16€, kaasulla kun ajelen. Ei siis kovin iso kustannuserä. Tallinnassa huollot tulevat n 40 – 50% halvemmaksi kuin Suomessa. Järki sen sanoo, kun muutoinkin käyn Tallinnassa, totta kait autonikin huollatan.
Se, mikä merkkihuolloissa on närästänyt on se chekin list ”kilometritolpalla”, jossa on ”sata kohtaa”, ihan stardardikamaa nestetasoineen, ilmanpaineineen ja merkkihuollon leima päälle ja kallis hinta.
Puhun enemmänkin korjauksista, joissa ovat merkkikohtaiset alkuperäiset varaosat, mahdolliset työkalut ja, jotka vaativat merkkikohtaamisen osaamisen työn tehokkuuden kanssa.
Minulla on tuo Volvon essential-kortti ja sopimus, ei ole kallis ja kattaa tiepalvelun Eestissäkin.
Käytin myöskin viikolla autoni katsastuksessa ja Keskusautohalli hoiti huollon yhteydessä sen alle satasen lisähintaan. Sijaisautonkin olisin saanut mutta kun on kahden auton talous, en tarvinnut.
Aika pirun monta kertaa on tullut tehtyä autoihin sellaisia korjauksia ja huoltoja, joita ei ”asiantuntijoiden” mukaan voi tehdä kuin merkkihuolloissa ja erityistyökaluin.
Älä käsitä asiaa tarkoituksellisesti väärin.
Totta kai on osaajia muuallakin kuin merkkihuolloissa tai ovathan merkkihuoltoihmisetkin elämässään siviilejä.
Jos on tilat, osaaminen ja kokemus, niin mikäs siinä.
Mutta meitä on ”miljoona” autoilijaa, jotka huollattavat autojaan kuka missäkin.
Minullakaan, niin kuin valtaosalla muilla autoilijoilla, ei ole tiloja, ei enää tietotaitoa, ei välineitä eikä merkkikohtaista nopeasti saatavia varaosia kanavineen, jolloin merkkihuolto on kannatettava ja useasti kokonaisedullisempi ja luotettavampi tapa niissä tapauksissa, mitkä eivät ole standardihuoltoa.
Ja, tietenkin on asentajiakin, jotka ovat vaihtaneet työpaikkaa merkkihuolloista yleishuoltokorjaamoihin, joissa voivat osasamistaan hyödyntää. Mutta aika yhden kortin varassa silloin ollaan.
Minulla on kokemus paikallisesta rs-kaluston huollosta. Mersusta katkesi yksi pyöränpultti; no tuttuun korjaamoon sitä mentiin. Asentaja ryhtyi töihin ja minä kahville.
Kun tulin auton luo, oli asentaja tohon ja jumalattoman lekan kanssa ottamassa rumpua ulos. Selitti minulle, että rumpu on juuttunut ja pitää lämmittää ja antaa vähän lekaa.
Katselin kotvan ja ennen ensimmäistäkään lekan lyöntiä puutuin asiaan; vedä vetoakseli ensin ulos jolloin rumpu irtoaa. Asentaja sentään uskoi minua, irroitti vetoakselin, veti sen ulos ja nythän se rumpu irtosi ihan käsin.
Kaveri pyöritteli päätään ja ihan kysyi minulta, mistä minä tuon tiesin; ei ammattikoulussa tämmöisestä tiedetty mitään.
Minä sitten vaan san oin; kyllähän minä autoni tunnen.
Siis kyseessä ei ollut merkkikorjaamo.
Ei tarvitse olla kuin Jeep, niin pyörän mutterit eivät aukea millikoon avaimilla, vaan tuumakoon. Ja vielä ovat pultteja.
Täytyy myöntää, ettei ihan kaikkea pysty tekemään.
Autooni oli edellinen omistaja teettänyt ”huollon”, missä oli yksi ohjauspalikka vaihdettu toiseen – toki ilmeisesti samanlaiseen – vaan ei siitä minulle mitään maininnut.
Seurauksena oli mm. se, ettei pissapoika pelannut ja jotain muuta ei niin haitallista.
Osoittautui sitten, että se palikka oli lukossa enkä omilla laitteillani sitä saanut auki.
Oli pakko mennä marmorille, missä sitten sen laitteilla lukitus aukesi ja kaikki alkoi toimia.
Tässä lienee juuri esimerkki mahdollisesti ”tarvikeohjauspalikasta”, jonka mittari tunnistaa, mutta ei osaa avata.
Kyllä kyseessä oli ihan aito merkkipalikka. Niitä ei edes tarvikkeina saa.
Valitettavasti jotkin asiat ilmeisesti edellyttävät marmorin laitteelta sellaisen tunnistuskoodin, mitä ei ole kuin merkkimyyjän antamilla/myymillä laitteilla.
On toki mahdollista, että, jos olisin enemmän silloin osannut, sen olisi voinut avata tuolla VCDS-softalla.
En kuitenkaan uskaltanut lähteä niitä koodeja muuttelemaan, vaikka ne näinkin.
Kokeneemmat merkin tuntevat ja softan osaajat alan palstalla väittivät sen avaamisen olevan mahdollista.
Kun nyt autojen huolloista on puhe niin katsaus tulevaisuuteen:
https://www.is.fi/autot/art-2000008270773.html
Haasteet ovat kovat huoltofirmoille jo polttomoottoritekniikan elektroniikassa saati sähköautojen, joka täysin eri maailma toiminnanohjausjärjestelmineen.
Mitä monimukaisemmaksi auto menee, sitä yksinkertaisemman meinaan pitää hanskassa. Eli tätä tasoa oleva tavallinen nykyCitikka tms. vastaava.
Ja varmistajana vanha tuttu Volvo Amazon 122S. Sen ongelmat ovat alkuperäiset osat renkaineen ellei ala tuunata.
Kyllä se huolto ihan talousalueen lähellä on aina helpompaa, tuskin lähtisin ajamaan vajaa 400 kilometriä suuntaansa ja siitä laivalla yli jotta säästäisin jossain perushuollossa 10€ … hyvää päivää ja heippa 🤔😅👍
No, jos sinne muutoinkin menen ; onko tämä nyt aivan vaikea yhtälö ymmärtää?
Niin ja nyt ei ole kyse hinnasta, myöskin työn laadusta. mistään kympeistä ei ole kyse vaan satasista.
Kuinka voi olla kyse satasista jos edellämainitun Essential huollon tekee, eli 187€ 😅….maksaako ne siellä sulle satasia 😅😅😅.
Ja kyse oli tuosta huollosta, toisaalta jos se oli joku muu huolto tietenkin sinun mielestä niin en minä niin tyhmä olisi että n 800 km ajelisin edes takas, maksaisin laivamatkan ja muut kulut siihen (syömiset yms) jotta ”säästäisin” …
Ei muuta kuin tervemenoa 🤠