Tuomarin dilemma

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008283039.html

”Ratikka ja linja-auto törmäsivät Pirkankadulla Tampereella ”

Kun nysse ajaa kolarin, kuski on aina syytön ja toinen osapuoli syyllinen.
Kun ratikka ajaa kolarin, kuski on aina syytön ja toinen osapuoli syyllinen.

Kun ratikka ja nysse ajavat kolarin, kummankohan se tuomari päättää olevan syyllinen…

8 vastausta artikkeliin “Tuomarin dilemma”

  1. No kun on vastassa valtio niin pienempi on syyllinen eli kunta eli Nysse ainoastaan jos se ratikka ikään kuin koukkas nyssen eteen terv tepivaari

    1. Niin, sehän oli Metson edessä pysäkillä ollut nysse, joka ei ollut katsonut peilistä taaksepäin ja koukkasi ratina eteen pysäkkisyvennyksestä.

  2. Pitäiskö nyt ratikkakuskeillekin opettaa liikennesääntöjä vaikka ratikalla on lähes suvereeni etuajo-oikeus varsinkin Tampereella, niin kolari on aina vaaraksi esim ratikkamatkustajillekin?

  3. Onko alle 60 km/h nopeusrajoitusalueella pysäkiltä lähtevään bussiin törmännyt aina syyllinen? – ei ole

    *********************************************************************
    .
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/julia-ohitti-pysahtynytta-bussia-kertoo-kuskin-ajaneenkin-eteen-ja-alkaneen-raivota-6-vuotias-tyttoni-itki-ja-tarisi-koko-kotimatkan/6567994#gs.c0zykr
    .
    Liikennejohtajan mukaan kolaritilanteessa syy on osittain molemmilla, sillä tieliikenteessä tulee noudattaa suurta varovaisuutta.
    .
    – Nyrkkisääntö poliisilla on ollut syyllistä määrittäessä se, että jos henkilöauto on osunut pysäkiltä lähtevän bussin takapyörän etuosaan, niin tällöin syy on ollut bussikuskin. Mutta syy on henkilöauton, jos henkilöauto on törmännyt bussin perään, liikennejohtaja jatkaa.
    .
    Tieliikennelain mukaan linja-autoilla on etuajo-oikeus pysäkiltä lähdettäessä, kun liikennenopeus on 60 kilometriä tai alle tunnissa, niin muiden autoilijoiden on väistettävä bussia. Kuljettajan velvollisuus on puolestaan lähteä pysäkiltä suurta varovaisuutta noudattaen.

  4. Nyssekuskien opetukseen lienee kuuluu periaate, että nyssellä on päälleajo-oikeus kaikissa tilanteissa silloinkin, kun nyssen on väistettävä.
    Sentään tuomioistuimen mukaan nyssekuski vaihtaessaan kaistaa yhtenäisen valkoisen viivan kohdalla olikin kolariin syyllinen.
    Itse olen pari kertaa ollessani melkein nyssen etupyörän kohdalla jatkanut matkaani painaen torvea, kun nyssekuski on koittanut ajaa päälle.
    Eivät vielä ole uskaltaneet kuitenkaan tehdä sitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *