Tieverkko rapistuu, vaikka velkaa otettiin 20 miljardia ja jaettiin holtittomasti ympäriinsä

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/69ae5c05-aa20-4c71-8f57-5f95f92bf424

”Suomen tieverkko jopa vaarallisen huonossa kunnossa: ”Asfalttipinta on tielle kuin vesikatto talolle””

Hallitus jakoi rahaa sokeasti pikavippifirmoillekin, mutta teiden kunnossapidosta vähennettiin.

Liekö syynä autovastainen viherutopia vai vain se ymmärtämättömyys, mikä näyttää monessa asiassa olevan se toiminnan ydin?

14 vastausta artikkeliin “Tieverkko rapistuu, vaikka velkaa otettiin 20 miljardia ja jaettiin holtittomasti ympäriinsä”

  1. Onhan tämä vähän kumma juttu. Olisiko taustaa kun ei tykätä saastuttavista autoista. Onko nykynuorille kaupunkilaispäättäjille maaseudun olot ja tarpeet vähän vieraita. Vai olisiko vain kokemattomuutta ja kukasta kukkaan lentelyä tuoreilla vallanpitäjillä. Pahaa perintöä jättävät tuleville hallituksille.

  2. Niinhän tuo tuntuu rapistuvan. Täällä kuitenkin Tammelassa on keväiset reiät asvaltissa paikkailtu ja 10-tielläkin useampi kilometri uusittu.
    Toisaalta, ei meillä kaikkein huonointa vielä ole nähty, Eestissä EU-rahoituksen turvin valtaväylät kunnossa mutta voi niitä syrjäisempiä katuja jopa Tallinnassa; uskomattoman huonokuntoisia.
    Kun EU-rahoitus infrastrutuurin osalta Eestissä loppui, tuntuu kuin mitään ei tapahtuisi nykypäivin.

  3. Asiat ovat kiinni viime kädessä paikallisista asukkaista, joiden pitää meluta teidensä puolesta päättäjille ja sieltä eteenpäin.
    Mutta nykyään melutaan vain palstoilla, ei olla yhteydessä suoraan virkakuntaan.

    Esimerkkejä:
    Soitin suoraan Frenckelin palvelupisteen kautta vastuulliselle päällikölle Hatanpään kartanon parkkialueen törkeästä kuoppaisuudesta, joka jatkui ja jatkui. Vastaava päällikkö pani tuulemaan ja seuraavana päivänä koko parkkialue oli korjattu montuistaan.
    Soitin edelleen työmaa-alueen pölynsidonnan puutteesta, joka oli karmea. Seuraavan päivänä asia tuli ”suola-livetettyä”, mitä sitten olikin.
    Soitin Koulukadun/ Eteläpuiston liikenteen ajonopeuksien vastuuttomuudesta. Viikon päästä asenettiin nopeusnäytöt kuukaudeksi alueelle.

    Aikanaan järjestin tiekunnan puheenjohtajana noin kilometrin asfaltoinnin ja bussit kulkemaan Vantaalla eräälle omakotialueelle ja toimii edelleen.

    Jonkun pitää toimia eikä soittaa vain suutaan palstoilla.
    Ottakaa yhteyttä paikallispoliitikoihin ja viranhaltijoihin ja painakaa päälle.

    1. Ei paljoa paina soitella noille, jos hallitus rosvoaa rahat muualle.
      Yhden kohdan toki voi aina saada kuntoon, mutta sitten ei ole rahaa muihin kohteisiin.

        1. Jos hallitus jakaa 20 miljardia ympäriinsä pikavippifirmoja myöten, niin teiden kunnossapidosta ei todellakaan luulisi tarvitsevan vähentää, vaan niin tämä hallitus teki.

      1. Muuten, miksi Teiskon vanhalle kirkolle vievä tie on niin surkeassa kunnossa, että hirvittää ? Saamatonta väkeä. Se on paikallisista kiinni ottaa vastaava päällikkö käsiin ja vaatia korjausta.

  4. Täytyy Heikin soittaa, vaikka nyt ensimmäiseksi sinne johonkin.

  5. Missä se uusi kirkko on en tiedä Teiskossa kun yhden kirkon joka on kirkkojärven kohdalla vaikka Teiskoa olenkin kulkenut melkoisen ajan
    kyllä se tie viime kesänä oli aika hyvässä kunnossa
    Mutta kuka mitäkin katselee terv tepivaari

  6. Osaan nimetä montaki paikkaa Tampereella, jossa tiet päällystetään uusiksi parin vuoden välein. Ei siksi että niissä olisi mitään vikaa, vaan siksi että hyväveliverkosto osaa.

    On totta että moni tie jää kunnostamatta, mutta samalla moni muu kunnostetaan vaikkei olisi mitään vikaa.

    O tempora, o mores.

  7. Miten näitä hommia tulisi paikallisten hoitaa:

    Ko, esimerkki, jonka mainitsin Vantaalta, toimi edelleen huolimatta siitä, että alue oli tiekunnan ylläpitämä-hallinnoima, joka aika pian projektin jälkeen siirtyi Vantaan/valtion ylläpitämäksi. Ja aikaakin on jo tuosta kulunut.

    Olimme runnoneet tiehoitokunnan kokouksessa ( 160 kiinteistöä) alan ammattilaisten opastuksella mallin, jolla tieasiat pannaan kuntoon, vaikka suuressa hoitokunnassa oli niitä änkyröitä isohko joukko.
    Olin pj. ja valittu 3 hengen tiimimme päätti, että vaikutamme suoraan valtuuston eri poliittisiin ryhmiin verkostomme kautta. Yksi tiekunnastamme oli Vantaan hallituksen jäsen.
    Eli, teimme ammattimaisen suunnitelman, jonka esittelimme henkilökohtaisesti kunkin valtuustoryhmän puheenjohtajalle, että heidän puolueensa edesauttaisi projektin läpimenoa. Siis jokaiselle puolueelle erikseen.
    Se hyväksyttiin valtuuston agendalle ja meni laskelmineen ja perusteluineen äänestyksessä läpi, jossa jokainen puolue otti siitä itselleen kunnian.
    Tulos oli: tehtiin kunnallistekniikka 1,5 km:n runkotielle ja liitännät 10:lle poikittaistielle, joiden pituus rungosta kullakin poikittaissuuntaansa oli n.100 m.
    Tielle laskettiin asfaltti ja julkinen bussiliikenne alkoi tien perälle saakka.
    Tiekunnalla ei ollut enää muita hommia kuin valvoa alueen yleistä järjestystä.

    Kysymys: miksi äänestämme ihmisiä valtuustoihin jne., jos heitä ja heidän mandaattejaan ei ulosmitata käytännössä.

  8. Ei paljon toimita soitella, pitäisi olla seutukunnalla ministeri, tai vähintäänkin pari edustajaa. Kyllä niillä voimilla jo tehtäisiin ”korsimon mutkia” vauhdilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *