Ratikkautopia jyrää – liikenne Tampereen keskustassa on saatu loppumaan

https://www.aamulehti.fi/moro/art-2000008201024.html

”Moron pääkirjoitus: Liikenne on kuollut, eläköön kaikkivoipainen ratikka”

Ratikan liikenne ja liikennevalojen viiveet ovat johtaneet siihen, että muu liikenne lähes vain seisoo, koska ratikka estää sen.

Virheiden tavoite lopettaa autoilu keskustassa on saavutettu ilman poliittisia päätöksiä.

Vaikka kuinka syytettäisiin jälkiviisaudesta, tämä oli odotettavissa, kun oli tiedossa, että ratikka kulkee tihein, muistaakseni 6 minuutin, välein.

Kun poikittaisliikenne odottaa minuutin valojen vaihtuessa, pari minuuttia ratikan kulkiessa ja sen jälkeen minuutin-kaksi valojen vaihtumista, ei liikenteelle todellakaan jää aikaa liikkua.

Nyt olisi syytä ottaa oppia hesasta, missä liikenne sujuu ratikoista huolimatta – käsittääkseni ilman ratikoiden täyttä etuoikeutta.

36 vastausta artikkeliin “Ratikkautopia jyrää – liikenne Tampereen keskustassa on saatu loppumaan”

  1. Tampereen keskustassa on pirusti tukkivia rakennushommia, Hämeenpuistossa, Areenan vieressä, Sorin-Kalevan-Rautatien kulmassa. Kalevan ostoskeskuksen vieressä. Tampereen Valtatiellä Jokikadun kulmilla. Tammelan puistokadulla. Kalevan puistotiellä. Siis tukkoja on läpiväylät täynnä.
    Kunhan ne saadaan avattua ja säädettyä liikennevalot runkoreiteillä niin, tilanne laukeaa.
    Takkuista on ollut pari päivää ruuhka-aikoina.
    Mutta niin on kolareitakin joka päivä kusipäiden hölmöillessä.
    Että ei tämä nyt ollenkaan ratikasta yksistään johdu.

    1. Ei ehkä yksin, mutta pirun paljon ainakin Moron päätoimittajan mielestä.
      Ei sitä ratikan aiheuttamaa riesaa tarvita viikko-kuukausitolkuksi muiden kiusaamiseen.

  2. ”Tällä hetkellä pandemian vuoksi joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kolmanneksen normaalia pienempiä.”

    Linja 1 Taysin ja Sorin aukion välillä kerännee 30 matkustajaa vuoroa kohden, kun pandemia on ohi.

    [ tällä hetkellä 20 matkustajaa vuoroa kohden ]

    Muuten, eikö juuri nyt luulisi ratikoilla olevan kysyntää, kun rakennushankkeet haittaavat muuta liikennettä.

    *******************************************************************************
    https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000008189550.html
    .
    Ratikat kulkevat pahasti vajaina Tampereella – Nysse-pomo: ”Alku on lupaava”
    .
    Linja 1 Taysin ja Sorin aukion välillä on kerännyt keskimäärin 20 matkustajaa vuoroa kohden. Tilaa olisi 264:lle.’
    *
    Vuosia sitä hehkutettiin. Mutta lopulta kysyntä vaikuttaa vaisulta.
    .
    Kyse on tamperelaisten mielipiteet jakavasta, maanantaina virallisen liikennöintinsä aloittaneesta ratikasta. Tampereen seudun joukkoliikenteen, tuttavallisemmin Nyssen tilastojen mukaan matkustajia on ollut maanantaista keskiviikkoon keskimäärin 21 000 vuorokautta kohden.
    *
    – Tällä hetkellä pandemian vuoksi joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kolmanneksen normaalia pienempiä. Lisäksi tuo 45 000 on talviajan arvio.

  3. Voi, voi ja voi taas, kun valittajia riittää oli sitten mikä asia tahansa. Kauheaa hirveää, pitää varmaan päällystää Hänmeenkatu uudelleen nupulakivillä ja repiä uudet pois ja ottaa rollikat ja sähkö ja diesel-bussit uudelle käyttöön ja Viistokatu auki.
    Mikähän näitä valittajia yhdistää ? =

    1. Kuka valittaa? -päinvastoin.

      ”Ratikat kulkevat pahasti vajaina Tampereella – Nysse-pomo: ”Alku on lupaava””

      *********************************************************************************
      Joillekin ihmisille todellisuudesta kertominen on valittamista, jos kertomus ei kuulijaa miellytä.

    2. ”Mikähän näitä valittajia yhdistää ? ”
      Ainakin realismi ja tosiasioiden toteaminen.
      Ratikan ja hallituksen sokeilta puolustajilta nämä puuttuvat.
      Kukaan ei ole vaatinut hämpin päällystämistä nupukivillä tai muuta vastaavaa. mutta typeryyksien arvosteleminen on edelleen kansalaisoikeus , vaikka yksi Karjalainen demoratiaa täysin halveksiikin.

      1. Sinänsä, kun ratikan matkustajien määrä on keskimäärin 20 ja ratikkaan mahtuu 264, jokin mättää pahasti.
        Tunnissa ratikka voisi kuljettaa 2640 matkustajaa yhteen suuntaan ja saman verrat takaisin, mutta kuljettaa yhteensä vain n. 400.
        Samaan aikaan ratikka hankaloittaa tuhansien muiden kulkemista, joten jokin siinäkin utopiassa todella mättää.
        Olisikohan tuo ratikan täysi etuajo-oikeus syytä poistaa pikaisesti?

        1. Olin hetki sitten liikenteessä siis klo 16.15 -> ja nyt takaisin matkalla Pyynikki – Kaakinmaa- Hatanpää ja takaisin.
          Hämeenpuisto ja Tampereen valtatie oli ihan tukossa molempiin suuntiin. Ei Hatanpää.

          Valtaosassa yksi henki / auto. Jos olisi 2 tai 3 h / auto, ruuhkaa ei olisi. Syy on yksinomaan autoilijoiden niin ajoituksen kuin reittien ja henkilömäärän suhteen. Letka oli 2,5 km. Nuo olisivat kaikki mahtuneet yhteen tai pariin ratikkaan.
          Miksi helvetissä autoilijat eivät käytä liityntäparkkeja edes osittain ja hyppää nysseen tai ratikkaan ?

          Kun palasin Hatanpäältä klo 18.45, ei ollut ruuhkan poikastakaan.

          Selvästi ratikan syytä tai ansoita !

          Ei, vaan oma syy sanoi sika-autoilija, kun purtilonsa kaatoi !

          1. Miten voi käyttää liityntäparkkeja, jos matka on paikasta a paikkaan b eikä sinne ratikalla tai nyssellä pääse ilman useita vaihtoja?
            Samoin miksi käyttää liityntäparkkeja, jos pitää kuljettaa tavaraa mukanaan?
            Kaikki eivät ole keskusta-asujia, joilla pisin matka on lähimpään kuppilaan tai pysäkiltä parin välin verran toiselle, vaikka liikennesuunnittelijat ja jotkut keskusta-asujat ilmeisesti sellaista kuvittelevat..

            1. Järki hoi älyä älä jätä !
              Kun edes kolmasosa tekisi niin- hyvä !
              Kaikilla ei ole noita kamelin kuormia mukana, vaan liikkuvat työmatkoja hyvin kevyin kuormin.

              1. Kaikilla ei ole kuormia, mutta kaikki eivät asu pysäkkien vieressä eivätkä kulje pysäkiltä toiselle.
                Kulkuvälineen pakkovaihdot toivat helposti puolen tunnin lisäajan kulkemiselle ja se on pois pmasta ajasta.
                Se tulee siirtämään osan ennen nysseillä kulkeneista oman auton käyttöön.
                Lisäksi, jos matka on kaupunginkautta jonnekin muualle, minne nysse/ratikka ei kulje, ei siitä liityntäpysäköinnistä apua ole.
                Jossain vaiheessa ratikkaa suunniteltaessa arvioitiin, että siitä olisi hyötyä n. 15% päivittäisistä liikkujista.
                Tämä tosiasia pitäisi kiihkeimmäkin keskusta-asujan/ratikkauskovaisen myöntää ja hyväksyä sekin, että näillä muilla on yhtäläinen oikeus liikkua kaupungissa ja muullakin kuin ratikalla.

  4. ”Valtaosassa yksi henki / auto. Jos olisi 2 tai 3 h / auto, ruuhkaa ei olisi. ”
    *

    Jospa auton X laitettaisiinkin yhden ihmisen sijasta 3 henkilöä – jospa nämä kolme ihmistä eivät haluakkaan mennä samaan kohteeseen – eikä lähteä.

    *
    ”Miksi helvetissä autoilijat eivät käytä liityntäparkkeja edes osittain ja hyppää nysseen tai ratikkaan ?”
    *

    Ihmiset eivät ehkä halua hyppiä ajoneuvosta toiseen. Ehkäpä ihmisillä on sen verran tavaraa kuljetettavanaan, ettei julkinen liikene sovi heille.
    ,
    Jaaha, sanoo vihreä – pitää keksiä lisää häikkää omilla autoillaan liikkuville, eiköhän juuriskat opi ..

  5. Kieltämättä muutamassa kohtaa liikenne on karmivassa tilassa – eikä tämä koske vain autoja, vaan myös kevyttä liikennettä. Kalevantiellä on parempi pakata matkaeväät jos aikoo liikennevaloista päästä, olit sitten Hiacella tai Helkamalla liikkeellä.

    1. Kun kaupunki on kannaksella, ei liikennettä sen läpi millään ratikkautopiallakaan voida pysäyttää.
      Julkinen liikenne ei edes teoriassa voi korvata läpiajoliikennettä, vaikka keskusta-asukkaat sitä kuinka haluaisivat.

      1. Puhut nyt ihan äärijuttuja. Totta kai kaikkia tarvitaan, mutta jonkun tarvitsee muuttaa myös päävärkkiänsä asenteita kokeilla myös muita tarjottuja vaihtoehtoja. Mutta nääsvillessä saatana mua ei kukaan komentele.

        1. Joo, kielletään keskustassa asuvilta työ- ja muut matkat omalla autolla kaupungin taajama-alueella.

    2. ”Entä kaupungin läpi 40 00 ..”

      Juu, pitäisi varman tunnelit tukkia, vai?

  6. Sanoisin että myrsky on vesilasissa.

    Moro nosti esiin asiallisen huolen, johon on asiallinen ratkaisu: liikennevalojen säätöjen kehittäminen.

  7. Tehdään Tamperesta ”koekeittiö”. Eli ratikka tuli sitten kaikille sähköpyörät ja sähkölaudat. Autot kierrätykseen.

    Palataan juttuun 10 vuoden päästä tästä ihmiskokeilusta 👌👍

  8. Tämän päivän Aamulehti kertoi asian niin kuin kommentoin aikaisemmin. Työmaista puuttui Sepänkatu, joka on länsipuolen merkittävin tulppa ja kaikkien työmaiden raskaat kuorma-autot ja työkoneet.
    Ainoat nopeat ratkaisut toistaiseksi on vähentää autoilua yhdistämällä kyytejä vaikka kannustein. Porrastaa työaikoja mahdollisuuksien mukaan. Liikennevalot varmaan säädetään niin pikaisesti kuin voidaan. Merkittävimmät työmaat poistuvat aikanaan, ennen kuin keksivät uusia keskustaan.
    Kantakaupunki pitää suojella höyrypäisltä lisärakentamiselta.

  9. ”Ainoat nopeat ratkaisut toistaiseksi on vähentää autoilua yhdistämällä kyytejä”

    Olisi kiva tietää kuinka tästä joikaavat itse tekevät.

  10. ”Merkittävimmät työmaat poistuvat aikanaan, ennen kuin keksivät uusia keskustaan.”

    Saattaa pitää paikkansa.

    *

    ”Kantakaupunki pitää suojella höyrypäisltä lisärakentamiselta.”

    Niin pitäisi, mutta .. kun ..

    1. Onko sinulla jotain asiaakin omasta päästäsi muuta kuin keksiä kommenteista jotain vikaa.
      Miten ratkasisit itse ongelmaa ? Onko parempia ehdotuksia, mitä esitin.

      1. Kerropa Karjalainen ihan omin sanoin, miten ihmiset yht’äkkiä yhdistelevät kyytejään ja muuttavat liikkumistaan sekopäisen liikennesuunnittelun ja työmaiden mukaan?
        Järjestääkö kaupunki tai nysseboolaaki sellaisen matkojen yhdistämissysteemin, missä voisi sitä matkaansa pikaisesti muuttaa?

        1. Kai nyt ihmisillä on sen verran järkeä päässään, että näkevät tilanteen ja tekevät omakohtaisia ratkaisuja eivätkä purpata palstoilla.

          Tämä oli päivittäistä luovien ratkaisujen löytämistä Hesassa töissä kulkiessani autolla, junalla, bussilla, mikä kulloinkin tuntui toimivan. Oli liukuvat työajat jne. Mutta tehtiin myös superaikaisin hommia kuin myöhäänkin.
          Kaikille tämä ei onnistu, mutta isolle joukolle.

  11. 1, Olisi kiva tietää kuinka tästä joikaavat itse tekevät.

    2, Kaikki asiat eivät ole mielipidekysymyksiä

    Lukutaitoisille:

    KUVIO 2. MAHDOLLISUUS PÄÄTTÄÄ TYÖN ALOITTAMIS- JA PÄÄTTYMISAJOISTA TOIMIALOITTAIN, OSUUS TYÖLLISISTÄ 2019

    Osaahan heikki avata linkkejä – jaa, hän ei taida olla kiinnostut faktista
    *
    3, Saattaa pitää paikkansa.

    4, Kaupungissa jatkunee rakentaminen – vaikka sitä joku kutsuisi höytypäiseksi.

  12. Tuntuu olevan kovasti vaikeaa joillekin myöntää, että ei ratikan tulo pelkkää auvoa ole ollut.

    Ratikan nopeutta on kehuttu, mutta tuo nopeus on saavutettu muiden liikennemuotojen kustannuksella. Ratikan etuajooikeus hidastaa ja ruuhkauttaa muuta liikennettä. Tuon myöntävät myös ratikan operoinnissa mukana olevat.

    Jos asiaa ei usko, niin voi mennä tekemään havaintoja Sammonaukiolle, kuinka liikenne siinä sujuu. Jonot esim. Teiskontiellä varmaan hivelevät silmää. Asia ei aivan pienellä liikennevalojen ajastamisella ole hoidettavissa.

    Toisekseen ratikan tulo on lisännyt matkustamisessa tarvittavien vaihtojen määrää huomattavan paljon. Ratikka ei poistanut yhtään vaihtojen tarvetta, vaan ainoastaan lisäsi niitä.

    Joukkoliikennettä piti sujuvoittaa, jotta kiinnostus sen käyttämiseen lisääntyisi. mutta nyt kyllä taisi käydä päinvastoin.

    1. Hei, hei, nyt järki päähän ja haloo – ratikka on ollut virallisesti ajossa vasta pari viikkoa, ja jo täällä taas Tampereen kaikkea vastustava oppositio hilluu palstoilla, kuinka epäonnistunut hanke on ollut. Voi j… ta, joita ei ainakaan järjen määrä ja tolkku vaivaa.

  13. Vaikka tuo loppulauseesi houkutteleekin minua sanomaan sen, mitä ajattelen, niin on kai parempi että ajattelen ennen kuin sanon, jotten vajoa tasollesi.

    Voitko väittää, etteivätkö nuo mainitsemani asiat ole totta?

    Jos uskot, että esim. vaihtojen määrä tulee jatkossa vähenemään, niin ole toki uskossasi vahva.

    Sama koskee myös tuota ratikan etuajo-oikeutta. Siihen tuskin tullaan puuttumaan, koska silloin menetetään se paljon kehuttu nopeus. Nopeus, joka oli aika merkittävä argumentti ratikan markkinoinissa.

  14. Menen täysi sanattomaksi, mutta ymmärrän juuri sen, miksi Tampereen kaiken vastustavien puoluetta ja se ajatuksia tukevia ei valittu mihinkään päätyäviin luottamuselimiin. Juuri tuon kaltainen analyysikyky kertoo kaiken.

    1. Tampereen liikenne tosiasiassa puuroutui sen jälkeen, kun ratikka aloitti liikenteen.
      Sitä ennen se jotenkuten toimi katutöistä yms. huolimatta.
      Ratikka lisäsi sumppuvaikutusta ja se näkyy nyt.
      Ratikkauskovaisten mielestä syy on muualla eikä ratikka ole mihinkään syyllinen tai vaikuta mitään muuta kuin utopista liikenteen paranemista.
      Ei tuolle sokeudelle mitään mahda, vaikka tietöiden poistuttua sama sotku tulee näkymään.

    2. No tämä ratikka asia on siinä mielessä helppoa, että tilastot tulevat kertomaan todellisuuden, kuin myös itse kunkin analyysikyvyt.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *