”Vuonna 2019 raitiovaunun sähkönkulutus oli 29 kilowattituntia per matkustaja per sata kilometriä. Viime vuonna kulutus matkustajaa kohden pomppasi 33 kilowattituntiin satasella matkustajamäärien romahdettua koronapandemian myötä.
Sähköauton kulutus sen sijaan sadalla kilometrillä on karkeasti noin parikymmentä kilowattituntia.”
Eli ratikka ei ole tosiasiassa ekologista edes käyttökustannuksiltaan suuresta hohkaamisesta huolimatta.
On valitettavaa, että järjettömän hintaisia hankintoja tehdään puhtaasti ideologisten luulojen varassa.
Energia on vain yksi kulma tässä.
Ratikan kyky siirtää väkimääriä on omaa luokkaansa, eli siis välityskyky. Tarvittaisiin massiivinen määrä tiestöä että sama määrä kulkisi autoilla.
Toisaalta, jos käytetään ydinvoimaa, eipä tuosta ongelmaakaan tarvitse tehdä.
Minua ei ratikka hyödytä, se on rakennettu vähän varakkaammilla alueilla asuville ihmisille, mutta ei se nyt minua haittaakaan.
Minua haittaa se, että joudun se kustannuksia maksamaan, kulkuani keskustaan on vaikeutettu kaikin keinoin ja en missään oloissa kykene sitä edes alkeellisesti järkevästi käyttämään.
Koko ratikkaprojekti on paljon suurempi kokonaisuus kuin sähkön kulutus; katu, silta, kaavoitus, rakennus, työllisyys, tulevaisuusinvestointeineen. Uskomattoman suosittu ja nopea väline siirtää massoja hetkessä kaupungin laidalta toiselle.
Juu, sille n. 15% sakille, mikä reitin varrella asuu.
Muille se on haitake, mikä ruuhkauttaa liikenteen jatkuvasti ja seisottaa autoliikenteen saastuttamassa paikallaan.
Hervanta on iso ja siellä on reilu 30 000 tuhatta ihmistä pelkästään ja suurin osa siellä käyttää ratikkaa
Kun valitsee reittinsä ei tarvitse paljonkaan välittää ratikka kiskoista terv tepivaari
SUURIN osa ei käytä ratikkaa, vaikka melkoinen osa käyttääkin.
Hervanta ei ole Tampere, vaikka joku niin näyttää luulevan.
Reitin valinta ei onnistu kovin kummoisesti, koska Sampolasta keskustaan ja keskustassa liikkumista rajoittaa nimenomaan tuo ratikkaliikenne ja ajokiellot.
Eihän se koko Tampere ole mutta siellä on Tamperelaisia enemmän kun Aitolahdella ja Teiskossa yhteensä
Minä en asu ratikan kiskojen lähellä enkä Hervannassa sun pitää valita reittisi uusiksi kokonaan niin me joudumme muutkin tekeen terv tepivaari
Se asia jossa sillä ratikalla on suuri asia on keskustorin ja keskustan ilman laadussa ja sitä ei kannata vähätellä kenenkään
Sitten on se että yhdellä ratikalla kulkee n kolmen bussin lasti ei lainkaan huono asia sekään
Minulle ratikasta ei paljonkaan ole hyötyä mutta vaikkapa hervanta sinne asialla on varmuudella suurikin apu terv tepivaari
Nysseen mahtuu kymmeniä ihmisiä, mutta ratikoissa näkyy pääosin olevan vajaat parikymmentä kerrallaan.
Ei se tehokkaaksi ja ekologiseksi tee, vaikka kuinka paljon mahtuisi, kun käytännössä väkeä on vähän kerrallaan.
Ratikkaan mahtuu kolmen nyssen matkustajat ja nyt mennään totuttelun vuoksi kun asukkaat ei ole vielä tajunnut ratikkaa
On siis ratikan ns sisään ajo katsitaan asiaa n vuoden päästä
Eikä noisa nysseissäkään ole kovinkaan paljon matkaajia liekkö syynä korona terv tepivaari
Mutta kuinka paljon se poistaa diesel käryjä keskustan alueelta se on iso asia monelle mm astmaatikolle
Ja pakkasilla se käry jäi sinne pyöriin eikä mennyt pois terv tepivaari
Arkipäivinä ratikat 3 ovat aamulla ja ip työmatkakalaisia täynnä molempiin suuntiin. Mutta myös pitkin päivää. Lauantaina koko aktiiviajan. Sunnuntaina hiljempää. Mutta tilastoja varmaan tulee. Ei muuten tarvitse pysäkeillä odotella. Niitä tulee muutaman minuutin välein.
Niin tulee muutaman minuutin välrin ja erityisesti Sampolan risteyksessä kaikki muu liikenne nyssejä myöten seisoo parhaimmillaan 5-6 minuuttia, kun ratikat vetävät ohi mennen tullen.
oon siinä risteyksessä ollut aika usein enkä siinä mitään 5-6 minuutia ole joutunut odottaan terv tepivaari
Sitäkin sattuu, vaan olen muutaman kerran se odotuksen kellottanut, kun itselle punainen vaan palaa eikä mikään liiku.
käyn tammelan torilla usemman kerran viikon aikana ja ei ole tullut minulle eteen seisokkeja siinä risteyksessä terv tepivaari