”Entinen valtionyhtiö Destia myydään Ranskaan”
Poliitikopellet moivät valtion omistaman Destian v. 2014 pääomasijoittajalle, mikä myy sen nyt fransmanneille.
Alkaa tienpito kallistua, kuten sähkölle kävi.
Mistä näitä poliittisia ääliöitä sikiää?
Sopivan mansellismielinen blogialusta
”Entinen valtionyhtiö Destia myydään Ranskaan”
Poliitikopellet moivät valtion omistaman Destian v. 2014 pääomasijoittajalle, mikä myy sen nyt fransmanneille.
Alkaa tienpito kallistua, kuten sähkölle kävi.
Mistä näitä poliittisia ääliöitä sikiää?
Oisko ollut Kataisen ämmän poika asialla?
Hallitus kaipaa rahaa, näin pula- aikana ja pakolaisten auttamiseksi. Harmi vaan, kun ei ole mitään tietoa kauppahinnasta, mutta varmasti useampi satamiljoonaa. Voisin veikata, että koko kalustoineen lähentelee miljardia.
Eipä hallitus tästä mitään saa, vaan se sijoitusyhtiö – ja taatusti enemmän kuin valtio poliitikkopellejen myydessä destian sille yhtiölle.
Eipä tullut huomioitua, että tässä tapauksessa ei valtio voi myydä toisten omaisuutta, eikä voita yhtään mitään. Tuo Destia on niin tuttu valtion laitoksena, että sen luulee vieläkin valtion omaisuudeksi.
Valtio ei välttämättä tarvitse yrityksiä, joiden palvelu tai tuote on ostettavissa markkinoilta.
Jos osaa kilpailuttaa hyvin ja ostaa yksityiseltä, niin lopputulos voi olla sekä parempi, että halvempi kuin valtion yrityksen toimesta.
Sähköverkko, Kemira, Digita jne esimerkkejä typeryydestä.
Menneekö Destia samaan kastiin?
Sähköverkko on ilmeisesti sellainen, joka voi olla monopoli – ei olisi järkevää, että olisi lukuisia rinnakkaisia sähköverkkoja – ainakaan harvaan asutulla alueella. Se voisi olla monopoli, jonka toimintaa ja hinnoittelua valvottaisiin tarkasti.
Sen sijaan vaikkapa tien rakentaminen, tai kunnossapito, paikasta a paikkaan b on mahdollista kilpailuttaa ja tehdä kilpailun voittajan toimesta – jopa edullisemmin ja paremmin kuin monopolin toimesta.
Putkisen kanssa täysin eri mieltä noista tiehommista. Hyvä esimerkki Lahden ohitustie. Vuoden verran käytössä ollessa tiessä on jumalattomia reikiä asfaltoinnissa ja syvät raiteet jo nyt huomattavissa sadekelillä.Eikä muuten ole ainut tie jonka pohjatyöt on tehty päin persettä. Halvalla ei näissä tapauksissa saa hyvää vaan vaarannetaan jopa tienkäyttäjien henget rakentajien toimesta.
Kummasti vaan tuntuu unohtuneen nuo tiehommat aina 90-luvulta lähtien. Venäläiset halpayhtiöt ovat päälystäneet teitä jo 80-0-lukujen taitteesta ja jälki on ollut vähintäänkin, kuten IlpoV jo mainitsikin, heikkotasoista.
2-tiekin välillä Forssa – Karkkila; loppukesällä saatiin valmiiksi ja seuraavana keväänä, talven jäljiltä pinnoitteessa ammottavia aukkoja.
Semmoista se kilpailuttaminen sitten on.
Halvalla ei hyvää saa, eikä köyhän kannata halpaa ostaa.