Autokannan nopea uusiminen vain lisää päästöjä – sähköautoihin siirtyminen samoin

https://www.hs.fi/tiede/art-2000008292834.html

”Tutkijat päätyvät yllättävään lopputulokseen: jos japanilaiset malttaisivat ajaa vanhemmilla autoilla, liikennepäästöjä syntyisi miljoonia tonneja vähemmän.”

Ilmastovouhottajat haluavat nopeuttaa autokannan uusimista kaikin keinoin ja erityisesti siirtymistä sähköautoihin.

Japanissa on tutkittu, että liian nopea uusiminen aiheuttaa lisäpäästöjä, mitä on koitettu Suomessakin kertoa.

Se ei vain sovi ilmastovouhottajille, koska utopia uusista vähäpäästöisistä autoista ja ”päästöttömistä” sähköautoista on se ainoa oikea totuus.

24 vastausta artikkeliin “Autokannan nopea uusiminen vain lisää päästöjä – sähköautoihin siirtyminen samoin”

  1. Kantsii ajaa nykyinen kalusto loppuun. Uudempikin auto vanhenee. Mutta on se halvempaa kuin siirtyä sähkövatkaimeen, sähkön hintaan tulee muuten roima korotus

  2. Japanissa sähkö tehdään hiilellä ja öljyllä. Suomessa ei. Lisäksi siellä on autokäytännöt aivan eri luokkaa kun meillä.

    Suora vertailu ei onnistu.

    Epäsuora vertailu toimii toki: jos vähän vanhempaa autoa voi ajaa esim. uusiutuvalla dieselillä, ei ole mitään ympäristöteknistä syytä vaihtaa sitä.

  3. Puolijohdepula alkaa nostamaan autojen hintoja, niin polttomoottoreiden sekä sähkövatkaimien…

    Renault’n toimitusjohtaja: Autojen hinnat nousevat https://www.is.fi/autot/art-2000008316409.html

    Siinä se, hip hurraa! Eikös Suomen pitänyt uusia autokanta ennätysvauhdilla, tämä tuskin auttaa tilannetta.

  4. Sähköpula ei ole meillä ongelma. Sähkön hinta voi hieman nousta, mutta pelottavimmissakin arvioissa nousu on aika maltillinen. Suora sähkölämmittäjä ottaa tuosta eniten osumaa kuten myös maatilat – tietenkin. Heiltä voi aina laskuttaa.

    Puolijohteissa sen sijaan on haasteita, se on aivan totta. Ja kun tehtaat ovat Taiwanissa, ja Kiina tulee sen valloittamaan lähimmän viiden vuoden aikana, tilanne voi muuttua melkoisen pahaksi.

  5. Siitä, olekeepa hyvä, ei ihme että jo muutenkin rikkaita norjalaisia tuetaan näin sähköautojen ostossa, meillä annetaan pelkkiä muruja jos moisen hankit 😅

    ”– Norjassa on ollut jo useamman vuoden suuret hankintakannustimet, hän kertoo ja täsmentää, että Norjassa valtio tukee sähköautoilua auton elinkaaren aikana keskimäärin noin 20 000 eurolla.

    Suomessa yksityishenkilö voi saada enintään 50 000 euroa maksavaan sähköautoon 2 000 euron hankintatuen.” (MTV)

    😅😅😅😅😅😅😅🚜🚑🚛🚓🏎️🚐🚗🚙😅😅😅😅😅😅

    1. No eikös tuo ole Norjan asia jos jakaa kansalleen Suomi ei noihin summiin kykene terv tepivaari

  6. Saa tuolla 2000 ekellä polttomoottori akrekaatin latauspisteitä kun ei olakaikkialla terv tepivaari

    1. Se lähtee pois siitä 50 000€ sähkövatkaimesta 😅🚙😅. Samaan aikaan kun suomalainen saa sen 2000€ hinnasta pois niin norjalainen tietää hyötyvänsä 20 000€ 👍 Hyvä Norja 👍

  7. No eiköhän tuo 20 000 ole Norjan asia ja on se maa muutoinkin rikkampi kun Suomi terv tepivaari

    1. Öljyn ansiosta Norjan valtiolla on niin paljon rahaa, että on vaikea keksiä kohteita, mihin se sitä työntäisi.

      Suomalaisille tulee kalliiksi idea työntää rahat sähköaitoihin. Norjan mahdollisuudet myydä sähköä Suomeen talvipakkasilla heikkenevät.
      Sähkön saanti heikkenee ja sähkön hinta kohoaa. Pielaveden mummot palelevat Norjan ratkaisun takia.

    1. Aikasmoisessa oli Amazon, ei jarruja ja alapää ihan paxkana, siistin nämä näistä aina tekee. Monesti liian pienellä katteella myyvät,,,

  8. Suurin osa tekee näitä suurempia remontteja noihin raatoihin kun niissä joutuu aika koville mutta yleensä lopputulokset on upeita terv tepivaari

  9. Minulla on ollut Amazonin vuosimalleja -63 121, -67 122 S ja -69 121, Tuo viimeinen myytiin pois v. 2010. Edelliset olivat sitä nuoruuden aikaa.

    Tässä niitä remontteja, mitä tarvitsi tehdä.
    Etupyörien laakerin vaihto vaati merkkikohtaisen ulosvetäjän, muuten se oli helppo. Takana jarrunauhojen uusinta. Jarrujen ilmaus. Kierrejouset usein väsyivät, joiden väliin pantiin kumipalikoita. Iskarien vaihto. Normaalit nivelien kulumiset ja suojatutit. Voitelut. Kardaanin ristinivelen vaihto ja ”punnitus”. Venttiiliremontti tai säätö tulkeilla.
    Tupla SU-kaasareiden / 122 S keskinäinen säätö oli tarkkaa puuhaa.
    Amazonin moottorit söivät reippaasti öljyä, vaikka olivat muuten kunnossa.
    Saattoi mennä 0.5- 1 ltr/ 1 000 km.
    Enemmänkin tarvitsi huolehtia ruostevaurioista.

    Amazonin jousitus oli sellainen, että kuoppatiellä se suorastaa ”lensi” yli. Ohjaustehostin on iso ratti. Pakkasella se oli salamannopeasti lämmin. Ja, takaveto ole sen suola, joka siitä tykkää.

    1. No, sehän tiedetään – vanhat autot eivät ole turvallisia.

      Jäykkä peräänantamaton ratin akseli on jo sinänsä riski kolareissa

      *
      ”Auto törmäsi sen perään, ja siihen aikaan ohjaustanko oli jäykkä.”

      ” ..parivaljakko raaputtaa jäät pois perheen tyylikkään Volvo Amazonin ikkunoista.”

      **********************************************************************
      https://www.iltalehti.fi/jaakiekko/a/2016013021032988
      .
      Tragedia ei unohdu: Suomen paras jääkiekkoilija kuoli kolarissa keskellä Tamperetta
      .
      Eilen tiistaina tuli kuluneeksi päivälleen 50 vuotta järkyttävästä auto-onnettomuudesta, jossa Jarmo Wasama menetti henkensä.
      ,
      Ote 1:
      .
      ”-isänsä työpaikka, ja lämpimästi pukeutunut parivaljakko raaputtaa jäät pois perheen tyylikkään Volvo Amazonin ikkunoista.
      .
      Kuskin paikalle istahtava Jarmo kääntää virta-avainta, ja pakkasen kangistama starttimoottori alkaa ynähdellä. Pieni jännitys auton käynnistymisestä väistyy, kun moottori hyrähtää nöyrästi käyntiin.
      .
      Kymmenen minuutin matkanteon jälkeen auto alkaa jo lämmetä sisältä. Kello 7.55 Volvo sivuuttaa jäähallin ja jatkaa risteyksen yli Sammonkadulle.”
      ,
      Ote 2:

      -” Repsikan paikalla oli tuulilasissa semmoinen pyöreä jälki, että pää oli osunut siihen. Amazon oli tukeva vehje, eikä se ollut kovin pahasti vaurioitunut. Ajattelimme, ettei vauhtia ole ollut kovin paljon eikä tässä kauhean huonosti ole käynyt.”

      Ote 3:

      ”Ne ajoivat sinne höyrypilveen, ja traktori olikin siellä pysähtyneenä. Auto törmäsi sen perään, ja siihen aikaan ohjaustanko oli jäykkä. Se oli lyönyt sydänkammion halki, ”Oka” muistelee apeana.”

  10. Kyllä tuo Mikan laittaman linkin sisältö herättää ajatuksia. Tuskinpa monikaan uusiutuvien puolestapuhuja on asioita tuolta kannalta suuremmin ajatellut. En tosin itsekkään noin laajassa kuvassa ole osannut asioita suhteuttaa.

    Tuuli- ja aurinkovoiman aiheuttamista ongelmista kyllä puhutaan, mutta ei uusiutuvien fanaattisten kannattajien joukossa. Siellä tälläiset puheet leimataan usein ”impivaaralaisuudeksi”

    Sama lienee luonnonsuojelun osalta.

    Maailmaa pelastetaan keinoin, jotka toisille yksilöille ja ihmisjoukoille tarkoittavat kirjaimellisesti loppua. Ei sadan eikä tuhannen vuoden päästä, vaan jo tänään.

  11. ”Ideologia puhtaasta ja koskemattomasta luonnosta on radikaali kolonialistinen ajatus.”
    Kyse on nimeomaankolonialistisesta ja imperialistisesta isdeologiasta.
    Virheitä ei kiinnosta ideologiansa aiheuttamat seuraukset kaukana Afrikassa.

  12. Bongasin hesarista alla olevan linkin takaa löytyvän artikkelin.
    Ote artikkelista kertoo oleellisen sanoman.

    ******************************************************************
    https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008307638.html

    ”Uusiutuvaa energiaa ei olekaan”, sanovat tutkijat, joiden mukaan ilmastotoimemme aiheuttavat sortoa ja päästöjä köyhissä maissa


    Etelän köyhiä maita käytetään aurinkopaneelitehtaana ja suojelukohteena pohjoisen tarpeisiin, tutkijat sanovat.
    .
    DUNLAPIN mielestä valtaosa ihmisistä on sokeita sille, miten valtavirran ”vihreät” ratkaisut uusintavat ja välillä jopa pahentavat eriarvoisia rakenteita ja tuotantoketjuja maailmassa.
    .
    Esimerkiksi uusiutuvaan energiaan siirtyminen ollaan nyt Dunlapin mukaan toteuttamassa käytännössä kuten mikä vain kapitalistinen hanke: EU:ssa ja Yhdysvalloissa käytettävien aurinkopaneelien ja sähköautojen akkuihin tarvittavat raaka-aineet tuotetaan fossiilisten polttoaineiden avulla erittäin huonoissa työoloissa Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.
    .
    Dunlap on mukana tällä viikolla julkaistussa raportissa, jossa lasketaan niin sanottujen uusiutuvan energian teknologioiden vaatima kaivosteollisuuden ja tuotannon määrä maailmassa.
    .
    Raportti:
    .
    . https://eeb.org/green-mining-is-a-myth-eu-must-slash-resource-consumption-by-two-thirds-new-study/

  13. Edelleen, kritisoikaa asiaperusteilla. Miksikö? Kas, moni täälläkin kritisoi ilmastoahdistuneita nuoria että miksi otatte stressiä asiasta turhaan. Täällä moni ottaa stressiä sähköautoista aivan yhtä turhaan, satutatte vain omaa päätänne. Jos luo itselleen mielikuvan ongelmasta joka perustuu parhaimmillaankin vain huhuihin, tekee itsestään typerän. Kannattaako se?

    On monta asiaperustetta kritisoida uutta teknologiaa, mutta se että Japanissa käytetään hiilivoimaa ei ole sellainen. Se, että sähkön hinta räjähtäisi taivaisiin on puhtaasti 100% mielikuvitusta, jolla ei ole mitään faktapohjaa. Puolijohdepula on todellinen ongelma, mutta se koskee aivan yhtä paljon bensa-autojakin.

    Tässä oikeita ongelmia: Sähköautojen kova hinta, akkukierrätyksen puutteet, akkujen valmistusaineiden eettiset ongelmat, latauspisteiden rakentamisen ongelmat taloyhtiöissä.

    Sen sijaan sanoisin että sähköauton kulkumatka latausten välillä on pääosin olematon ongelma tosielämässä, ja koskee lähinnä erityisen halpoja ja vanhempia malleja.

    Tärkeimpänä: makuasiat ovat asia erikseen. Sähköautoista ei tarvitse pitää, eikä sitä tarvitse perustella. Minä pidän ajatuksesta, mutta pienintäkään taloudellista järkeä en näe. Jatkan uusiutuvalla dieselillä.

    1. Sressiä sähköautoista?
      Ennemminkin harmistumista siitä, että niiden hypetyksessä ja rahallisessa tukemisessa sivuutetaan tosiasiat ja syyllistetään mennen tullen polttomoottoriautoilijoita perusteetta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *