Pankki Ihmistä varten

 

Moni Ylä-Pirkanmaan Osuuspankin jäsen saattoi hieraista silmiään nähdessään minut, työväen miehen olevan ehdokkaana edustajiston vaaleissa. Että ihan pankkiiriksi aikoo vähän niin kuin Björn Wahlroosin tapaan. No, huumori sikseen.

Taas kerran oli pyytäjiä sen verran asettautua ehdolle, että mikäpä siinä. Pyytäjillä oli selvä viesti. Pankit eivät kohtele asiakkaita tasavertaisesti. Myöskään pankkimme, minkä edustajiston ehdolle asetuin.

Digitalisaation myötä pankit ovat uudistuneet rajusti. Ymmärrettävästi ajassa täytyy pysyä ja kehittyä. Onko vauhti ollut liian kiivas, jossa osa asiakkaista on pudotettu kyydistä. Kaikki vain eivät ole omaksuneet tai halunneet muuttaa asiointejaan nettiin. Nämä ihmiset kokevat tulevansa kaltoin kohdelluiksi.

Ei tarvitse mennä kuin eläkepäivänä pankkiin ja mitä näet? Vanhat ihmiset jonottavat pääsyä kassalle. Henkilökuntaa on, mutta vain yksi kassa palvelee. Onko ihme jos osa kokee nöyryytystä. Ikänsä pankin palveluja käyttäneenä, he tuntevat nyt eriarvoisuutta. Minulta on kysytty: Eikö pankin pitäisi olla ihmisiä varten, eikä ihmiset pankkia varten?

Entä yhdistykset, pienyrittäjät? Näiden ja pankin välinen rahaliikenne on vaikeutunut. Esimerkiksi vaalien aikaan järjestettävä Pieni ele keräys, jossa lippaiden takana eri yhdistysten jäseniä istuu saamassa ihmisiltä avustuksia hyviin tarkoituksiin. Ennen pankki otti lippaat vastaan, laski ne ja toimitti eteenpäin. Nyt se on lopetettu ja myös ainakin Virroilla hiipui yhdistysten osallistuminen. Ei jaksettu. Myös pienyrittäjät ovat kertoneet rahojen käsittelyn vaikeutuneen.

Vielä halutaan laskut paperisina. Eikö sitäkin pitäisi kunnioittaa, eikä nostaa palvelumaksuja kohtuuttomiksi? Aukioloajoista on jupistu ihmisiä tavatessani.Tässä vain muutamia esimerkkejä, joita ihmiset haluavat minun ottavan esille. Kuten otankin jos valituksi tulen, sen he tietävät.

Jotta tästä ei tulisi pelkkä valitusvirsi, niin laitetaan myös kehuja. Henkilökunta: Aivan mahtavia asiakaspalvelijoita, iloisia, alansa parhaita asiantuntijoita ja aina hyvällä tuulella. Heitä ei sovi moittia. Ylä-Pirkanmaan Osuuspankki tukee monin eri tavoin kuntalaisten hyvinvointia. Ovat mukana kehittämässä kuntia, palkitsevat koululaisia jakaen stipendejä jne.

Me tarvitsemme omissa kunnissa toimivan, asiakkaita palvelevan, kuuntelevan ja eri tavoin huomioivan pankin. Asiakastyytyväisyys, laadukkaat palvelut ja vuorovaikutus. Silloin voidaan sanoa: Meidän pankki.

Hannu Tiainen

Kihniö

Ylä-Pirkanmaan OP:n edustajistovaalin ehdokas

11 vastausta artikkeliin “Pankki Ihmistä varten”

  1. OP pankki taitaa olla monen ikäihmisen pankki kun katsoo aamulla konttoriin jonottavia vanhuksia – vielä on joukko meitä jotka emme asioi pankissa älykännykällä.
    Toivotaan että pitävät pari henkilöä palvelemassa niitä jotka likaavat kiillotettuja käytäviä.

  2. Meillä pankki unohti ihmisen, ainakin minun asiakkuuteni sanoi irti. Aika pian sen jälkeen Urjalan Osuuspankki fuusioitui muihin lähistön osuuspankkeihin ja muodostivat Etelä pirkanmaan Osuspankin. Ei liity tietenkään minun irtisanomiseen, mutta nyt odotetaaan milloin pankki lähtee kokonaan pois paikkakunnalta. Asiakkaita palveleman jää Säästöpankki ja S Pankki.

  3. En ole pankin palveluja tarvinnut pariin kymmeneen vuoteen. enkä pankin ovea edes avannut. Verkkopankki on palvellut minua hyvinkin kattavasti.

  4. Minäkin olen nykyään käynyt erittäin harvoin, mutta siellä on jonossa iso lauma ikäihmisiä.
    Pankin itse aiheuttamia sotkuja olen pari kertaa fyysiseti käynyt setvimässä.
    Se oli silloin, kun siirryttiin mobiilitunnistautumiseen numerokortin sijasta.

  5. En ole minäkään pankissa käynyt, en ainakaan kymmeneen vuoteen. Sanoivat, että tule hakemaan rahasi pois se ei enää kasva heillä edes korkoa. OP pankissa oikein koskaan käynyt, en ainakaan sen jälkeen, kun oli se 1990 luvun pankkikriisi.

  6. S-pankilla olisi nyt paikka ottaa asiakkaita, mutta heilläkin ovat ne konttoripalvelut kehnoja.
    – Kohta vanha kansa kuolee ja sitten ei pankkeja tarvita.
    – Miksi ei Suomen keskuspankki voisi pitää isoa tietokonemyllyä jonka kautta koko rahaliikenne hoituisi?

  7. Meillä oli valtion pankki aika sitten kaikilla oli leijona kantnen Ehkä senkin vuoksi että konttoreita oli koko Suomen alueella
    Ja pitkälti se toimi oma kanntus edellä no nythän me tiedämme mitä muut pankit teki
    Ne kaato postipankin terv tepivaari

  8. Osuuspankki on kuitenkin osuuskunta, onhan se yritysmuotona periaatteessa siten asiaokaslähtöisempi. Mutta totta varmaan tuo konttoripalvelujen huonous. Itselle tuli asiaa S-pankkiin, kun siruttomasta etukortista alkoi mennä kolmen euron kuukausimaksu. Lielahden konttorilla palvelu oli heikkoa. Kaksi virkailijaa istui ikkunan takana, toisella vain oli asiakas. Aikani odoteltuni ajattelin pistää vähän painetta asiakaspalveluun ja menin sisään. Virkailija, jolla ei ollut asiakkaita ilmoitti seitsemän asiakkaan olevan jonossa ennen minua ja että pitää mennä ulos odottamaan. Kysyin, missä ne seitsemän ovat ja ilmoitin mielipiteeni palvelusta. Virkailija jäi sinne edelleen papereitaan pyörittelemään ilman elettäkään että olisi alkanut palvella ketään. Juuri tämä minua aikanaan alkoi kyrsiä Osuuspankissakin: pitää ottaa vuoronumero, mutta kenelläkään ei näytä olevan mitään kiirettä alkaa palvella vaan tehdään jotain muita juttuja. Ajelin sitten Kalevaan, siellä oli neljä tiskiä ja asiakkaita otettiin vastaan, jono oli lyhyt ja asia tuli hoidettua.

  9. Eipä pankkikonttoriin juuri ole asiaa – mutta hyvä se on olla olemassa jossain 500 kilometrin säteellä edes.

    Minä pidän hyvänä pankkina sellaista josta saa kaikki mitä tarvitsee. Totta puhuen Suomessa aika harva pankki on täyden palvelun laitos. Moni on semmoinen että on pankkitoimintoja kohtuullisesti, mutta sitten muuta oheispuuhaa (kuten OP:lla vakuutukset Pohjola-brändin alla, tai S-Pankki/Lähitapiola). Nordea on pankkina laaja. mutta se kaipaisi kilpailijaa. S-Pankki ja moni muu kilpailevat pienten palveluiden hinnalla, mutta eivät palvelulla. Lisäksi tuppaavat häviämään usein asuntolainakilpailun.

    Huono palvelu on kyllä nopein tapa päästä asiakkaasta eroon, siinä Norppa on oikeassa. Viimeksi tarvitsin palvelua S-Pankissa ja sitä kyllä sain alle viiden minuutin odotuksella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *