Erinomainen asia, ettei jalostamotoimintoja tule lisää Porvoon Kullooseen.
Neste-Borealis on pirunmoinen melu ja saastepesä. Kerron kokemuksesta, kun asuin pitkään Kilpilahden toisella vastarannalla. Kulloon kartanon mansikka- ja maissiviljelmät lopetettiin saasteiden vuoksi. Svartbäckin lahti on liian lämmin päästövesien vuoksi. Luonto on raiskattu tuhansien hehtaarien alta Kilpilahdessa. Huoltokatkokset aiheuttavat valtavaa ”piiputusta” saasteineen ja meluineen prosesseja sammutettaessa useastikin vuodessa. Tehdaspalokunta hälytetään usein sammuttamaan sisäisiä palon alkuja.
Olimme usein kutusuttuina Nesteen asukastilasuuksiin erinomaisine trahteerauksineen, jossa saimme tilannekatsaukset.
Raha ja luonto eivät sovi yhteen tässä tapauksessa.
Suomen valtio olisi lisäksi ollut alueen rakennustoiminnassa suuri maksaja infroineen.
Samaa uutisointia lueskelin useastakin paikasta; Porvoon saariston etu.
Täytyy vilpittömästi onnitella koko Porvoota ja myös itäisintä Sipoota puhumattakaan koko saaristosta Porvoon edustalla ml. Suomenlahden muutenkin ruuhkaisaa ja riskialtista meriliikennettä.
Joskus mietin sitäkin, millainen ydinpommi Pohjoismaiden suurin teollisuuskompleksi on kriisitilanteessa.
Tuolla ”toisioblogilla” samasta asiasta kirjoitettiin yhdellä virkkeellä, ihan kuin Neste ja nesteen päätös olisi yhtä kuin SDP, ihan oikein ministerin kuvalla ja jostain asiayhteydestä irroitetulla virkkeellä varustettuna.
Ei oikein minulle avaudu, mitähän tuollakin avauksella oli sanottavana.
Ei ole valtio-omistein en yritys eikä yksityinen ministeri sama kuin jokin yksittäinen puolue; käsittääkseni.
Tuo M:n avaus oli suorastaan hävytön ja irvikuva asiasta. Se kertoo myös siitä, millIaisia kuntavaaliehdokkaita ko. puoleessa on.
Mitä enemmän raskasta suurteollisuutta jätetään Suomeen rakentamatta sitä vihreämmäksi maamme muuttuu.
Tähän liittyy myös raskas ulkomaaomisteinen kaivosteollisuus, joka on kohta kaivanut maamme kuoppia täyteen. Kohta se tauti puree siellä Vaasan suunnallakin.
Kuopat pois Suomea rumentamasta kyllä ne metallit tarpeisiimme löytyvät ulkomailtakin.
Köyhtyminen merkitsee palveluiden alasajoa. Voi olla, ettei rahvas ymmärrä tätä ja rupeaa ryppyilemään.
Luonnon, asuinympäristön, maaperän ja järvien jne, köyhtymisen ja ryöstön rahvaasikin ymmärtää.
Ei rahvas ymmärrä asiayhteyksiä. Rupeaa rettelöimään.
Vanha sanan lasku sanoo että köyhtyä saa muttei laihtua terv tepivaari
No sinne ne firmat maailman sivu menee missä on edullisempaa pykätä laitos pystyyn.
Jalostamosta ja sen ympäristövaikutuksista en osaa sanoa mitään, kun en niistä tiedä, mutta taitaa olla niin, että Porvoolla ei alun alkaenkaan ollut kovinkaan kummoista asemaa tuossa kisassa.
Alue selviää omin silmin, kun ajaa Hesan-Porvoon moottoritietä tai vanhaa rantatietä Porvooseen päin. Noin 15 km ennen Porvoota on liittymä Kilpilahteen, Siitä sitten perille tai ohi jalostamon Svartbäckiin rannikolle, niin näkeminen auttaa, kuinka massiivinen kokonaisuus siellä jo on. Toivotaan, että huoltokatko olisi tulossa, niin näkisitte ”piiputuksen”= ylisuuren liekityksen savuineen ja meluineen.
Olisihan tuosta miljardin investoinnista kai jotain hyvää suomalaiselle kansantaloudellekin lohjennut.
Toisekseen, eikös tuo olisi ollut mitä enimmässä määrin suurinvestointi kovasti hehkutettuun vihreään siirtymään.
Se on kyllä totta, että Porvoo oli jo lähtökohdiltaan ulkona kisasta. Keskustelua asiasta käytiin lähinnä hyvän tavan vuoksi.
Jos sitä neuvottelua ja keskustelua ei olisi käyty, siitä sitä taas älämölö olisi syntynyt.
En minä sitä kritisoinutkaan, että keskustelua käytiin. Totesin vaan, että lopputulos oli käytännössä Nesteen osalta selvä jo hyvän aikaa.
Perustelut löytyy alla olevasta Hesarin linkistä.
https://www.hs.fi/talous/art-2000007839038.html
Ei riittänyt rahaa suomen kukkarosta. Toisaalta luonto saa kaikesta osansa. Meillä sammutellaan valoja?
Kyllä Suomi suojelureservaatiksi kelpaa.
Kun vielä maksetaan muiden maiden rahanhaaskuu, niin pärjäämme todella loistavasti – luultavasti…
Ei sammuteta kuin vanhoja hehkulamppuja, uusia valopäitä tulee.
Ennen vanhaa seilasi muistaakseni laiva öljyä kuskaten Venäjältä Nesteelle. Oikein säännöllisesti. Onko lopetettu-en tiijä. Ostipa Neste isolla rahalla laivoja Etelä-Koreasta. https://laivakuvat.com/neste-oil/
Kyllä näitä tuli merellä vastaan. Ovat kuin uppotukkeja täynnä öljyä ja hirveää riskibusinesta vilkkailla väylillä.
Päivitin kuvan kanssa blogin aloitusta. Tätä siellä on päivästä toiseen. Arpapeliä, mistä tuuli ”pölyt” kuljettaa.
Onko tässä vihreidemme (osa) unelmaa?
*
***************************************************************************
Naantalin öljynjalosta saastuttaa [Ensimmäinen öljynjalostamo Suomessa] – suljetaan
Porvoon öljynjalosta saastuttaa. joten olisi parasta sulkea
.
****************************************************************************
Taloussanomat : ”Raahen terästehdas on tuottanut todella isot hiilidioksipäästöt, mutta se lähti matkalle kohti täyskäännöstä – 7% pois koko Suomen päästöistä?”
.
Kokolaitos olisi varmaan syytä sulkea. Tällöin saataisiin todella suuret vähennykset hiilidioksidipäästöissämme.
.*******************************************************************************
Suomen seitsemän hiilivoimalaa tulisi sulkea, sillä ne tuotavat hiilidioksidia [ Tietenkin myös sähköä ja lämpöenergiaa kaukolämpöverkoihin ]
.**********************************************************************************
YLE 1.11.2016 : Nikkelikaivos on Kainuulle sama kuin Nokia oli Suomelle parhaina päivinään
Terrafamen kaivoksella työskentelee päivittäin lähes tuhat ihmistä. Tämä näkyy aluetaloudessa verotuloina, ostovoimana ja elinvoimaisuutena.
.
Saastuttavat – pitäisi sulkea
*************************************************************************************
j.n.e
Ei kannata politisoida asiaa mitenkään. Porvoo meni liiketaloudellisin perustein. Hyvä niin.
Muut pakotetaan sopeuttamaan saasteensa kiristyviin normeihin, hyvä.
Ei Suomesta tarvitse tehdä maailman perifefiaa ja jätekasaa kuten ex Ruhrin alue.
Meillä on kykyä ja osaamista olla esimerkkinäkin.
Näitä ”jäteteollisuuksia” on maailma väärällään alikehittyneissä maissa, joiden ansiosta me täällä porskutamme.
Nesteen päätös tehdä miljardi -investointi Rotterdamiin Porvoon sijasta ei ole poliittinen päätös vaan taloudellinen.
Sen sijaan teollisuuden vieroksunta vihreitten taholta on tunnettua. Kenenkään ei siis tarvitse erityisemmin politisoida aihetta – se on jo sitä nyt. Moni tuotantolaitos saastuttaa – enemmän tai vähemmän.
Saastuttavan teollisuuden ajaminen ulkomaille (Aasiaan) ei paranna maailmaa. On selvää, ettei Suomi selviä ilman tuottavaa teollisuutta.
************************************************************************************************
https://www.talouselama.fi/uutiset/neste-sijoittaa-uuden-biojalostamonsa-rotterdamiin-investoinnin-kokonaiskustannukset-ovat-huomattavasti-pienemmat-rotterdamissa/fc784aac-2352-431a-92bb-f73d7b93432a
Neste sijoittaa uuden biojalostamonsa Rotterdamiin – ”Investoinnin kokonaiskustannukset ovat huomattavasti pienemmät Rotterdamissa” [.. kuin Porvoossa ]
Mitä uutta tuossa oli jo kommentoituun.
Sattumoisin olen hyvin perehtynyt nyt suljetavan Suomen ensimmäisen öljynjalostamon, Naantalin laitoksen, haitoista.
Jalostamo otettiin käyttöön vuonna 1957. Laitoksen haitat ihmiset lähialueilla hyväksyivät. Kuudenkymen vuoden ajan sadat ihmiset saivat tulonsa työskentelemällä Naantalin laitoksessa.
,
Tokkopa Porvoon laitoksesta on sen suurempaa haittaa ihmisille kuin mitä on ollut Naantalin laitoksesta.
Tunnen erityisesti Porvoon ja sen ympäristöhaitat. Tunnen Terrafamen toiminnot mutta, myös sen kehitysajatukset keskusteltuani Lauri Ratian kanssa.
En ole ottanut mitään kantaa työllisyyteen, joka on tärkeä ilman muuta, mutta ei ilman muita tekijöitä.
Oliko aikaisemmissa kommenteissa puhetta? -esimerkiksi:
YLE 1.11.2016 : Nikkelikaivos on Kainuulle sama kuin Nokia oli Suomelle parhaina päivinään
Terrafamen kaivoksella työskentelee päivittäin lähes tuhat ihmistä. Tämä näkyy aluetaloudessa verotuloina, ostovoimana ja elinvoimaisuutena
Blogissani olen ottanut kantaa vain Porvoon tapaukseen.
”Blogissani olen ottanut kantaa vain Porvoon tapaukseen”
”Neste-Borealis on pirunmoinen melu ja saastepesä. Kerron kokemuksesta, kun asuin pitkään Kilpilahden toisella vastarannalla. Kulloon kartanon mansikka- ja maissiviljelmät lopetettiin saasteiden vuoksi. Svartbäckin lahti on liian lämmin päästövesien vuoksi. Luonto on raiskattu tuhansien hehtaarien alta Kilpilahdessa. Huoltokatkokset aiheuttavat valtavaa ”piiputusta” saasteineen ja meluineen prosesseja sammutettaessa useastikin vuodessa. Tehdaspalokunta hälytetään usein sammuttamaan sisäisiä palon alkuja.”
[ No, onpa surkeaa..]
******************************************************************************************************
On vaikea kuvitella että Porvoon seudulla olisi tuollainen vallittava linja hallitseva.
Turun ja Naantalin alueella olevat ihmiset pitivät jalostamon haitat etuja pienempinä.
Tunnsitko Naantalin jalostamolta varatj. Ossi Himangan?
Porvoo on ottanut Nesteen sellaisen kuin se on sinne perustettu, hyvänä työllistäjänä. Se on eri asia, mistä minä ja ympäristön asukkaat kerroin- saatananmoisesta saastepesästä.
Tätä juuri epäilin –
”On vaikea kuvitella että Porvoon seudulla olisi tuollainen vallittava linja hallitseva.”
*
Uskon että Porvoon seudulla hyväksytään haitat – hyödyt ovat merkittävimpiä
Sama on tilanne Naantalin – Turun – seudulla.
*
Postauksessani 16.3.2021 23:35 , Onko tässä vihreidemme (osa) unelmaa?
.. otin kantaa laajemmaltakin kuin vain mitä Porvoon jalostamoon tulee.
Suomessa useat ihmiset ovat eriytyneet tuottavasta työstä, niin että ajattelevat tuotteiden syntyvän ilman haittavaikutuksia – ikään kuin tyhjästä. Sähkö tulee töpselistä j.n.e ..
Ei kukaan ole niin eriytynyt mistään, etteivät noita asioita osaisi kytkeä toisiinsa. Maailma vain muuttuu eskoseni tietoisempaan suuntaan ihan kaikkialla, jossa ilmasto ja saasteet ovat ja tulevat olemaan hyvin laajasti ja kontrolloidummin tapetilla.
… mutta se keskustelu on taas oma juttunsa.
Tämä keskustelu koski Porvoota ja Rotterdamia.
”Ei kukaan ole niin eriytynyt mistään .”
Et vissiin ole yhtään seurannut vihreiden ulostuloja.
**********************************************************************************************
Tämä keskustelu koski asioita, joista siinä on esitetty mielipiteitä – näin ainakin yleensä on mennyt blogeissa
Tapauksella Porvoo ei ollut poliittisten puolueiden kanssa mitään tekemistä, vaan se oli liiketaloudellinen päätös. Poliittinen keskustelu ympäristöasioista on toinen juttu.
Jollakin kriteerillä keskustelu pitää rajata, muuten topic karkaa käsistä.
Kirjoitin 17.3.2021 12:19 :
Nesteen päätös tehdä miljardi -investointi Rotterdamiin Porvoon sijasta ei ole poliittinen päätös vaan taloudellinen.
*
Lukeekohan H Karjalainen mitään, mitä muut kirjoittavat blogiin?
Lukeeko Albanus, mitä on kommentoitu aikaisemmin:
”17.3.2021 07:03
Ei kannata politisoida asiaa mitenkään. Porvoo meni liiketaloudellisin perustein. Hyvä niin. ”
———–
jne…
Tämä blogi on osaltani käsitelty.
Siirryin muihin aiheisiin.
https://www.pirkanblogit.fi/2021/heikki_karjalainen/neste-olisi-joutunut-nesteeseen-niin-myos-suomi/
HK: 17.3.2021 20:34 :”Tapauksella Porvoo ei ollut poliittisten puolueiden kanssa mitään tekemistä, ”
Miksi jankata politisoinnista, kun se on jo puolin ja toisin todettu pätemättömäksi – päätös taloudellinen
Toisaalta H Karjalainen yrittää blogin avauksellaan väittää, että jalostamon meno Rotterdamiin olisi voitto porvoolaisille ja yleensä suomalisille.
Hallitus kyllä väitti tehneensä kaikkensa toiminnan saamiseksi Suomeen – valitettavasti yritys epäonnistui
Pääministeri Marin yritti, kuten H Karjalainen, vääntää häviö voitoksi.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/50a9ea92-db10-4fb1-95a9-5f7cee725ca0
18.3.2021
Marin aiheutti naurunremakan eduskunnassa: Nesteen jalostamon päätyminen Rotterdamiin ”osa vihreää siirtymää – sitä on syytä tukea”
Kaikkea sitä alias Albanus osaa asiasta väntää. Ei mitään uutta. Hyvä, kaikin puoilin, että Rotterdan sai haluamansa ja Neste myös ja Porvoo myös. Kaikki voittivat, Suomikin. Ja Marin pisteet Nesteen toimitusjohtajalta yrittäneensä Suomen puolesta kaikkensa. Win-Win !