Eiköhän tämäkin saa taas joillekin vettä myllyyn, kuin ruotsinkielinen ”hurri-lukio”, jopa Tampereella, on ylivoimaisesti paras oppimistulokseltaan ylioppilastutkintojen perusteella.
Ja, sehän vasta kamalaa on, kun jääräpäisesti vain ”tosiasioita” toitottavat eivät usko Steinerin luoviin oppeihin. Siellä muuten luovat aineet ovat erityisasemassa. Käyvät metsissä tukimassa kasvit, puut ja hyönteiset. Maalla tutkimassa, mistä maito tulee. Musiikki ja pillipiiparit korkealla arvoasteikoissa. Ja näillä huu-haa opeilla vielä kirjoittavat parhaita arvosanoja.
”Suomi takasin” kuuluu kohta huuto kallioille kukkuloille !
Kielipuolen etuisuudet pitäisi lopettaa.
Ei ole siitä kysymys alkuunkaan, vaan sinne pääsee vain huippuarvosanoin opiskelemaan niin kuin Hesassa Suomalainen yhteiskoulu SYK. Ja näin ollen se on lahjakkuuskysymys.
Kuinka paljon noissa on muumaalaisia?
Tampereella on ruotsinkielisiä puoli % ja muukielisiä 8.1 %.
On se RKP pirullinen pakkoruotsineen. Onko muukielisilläkään armoa?
Mene lueskelemaan Aleksanterin kirkkopuiston hautakivistä. Siellä ovat lähes kaikki merkittävät Tampereen teollisuus- ja kauppamaineen luoneet haudoissaan. N. 99 % ruotsinkielisiä. Ja samoja nimiä on myös Satakunnankadun -Koulukadun-Mariankadun korttelin ruotsinkielisissä kouluissa päiväkoteineen. Vain osa merkkinimistä on päätynyt Kalevankankaalle.
Ei sitä ennenkään ole prosenteilla eletty.
Olisikohan asiassa mitään tekemistä sillä, että Ruotsin imperialismin aikana Suomi lahjoitettiin pala palalta ruotsinkielisille rikkaille ja suomalaisia nyljettiin veroin ja sotamiesotoin likimain viimeiseen mieheen saakka…
Historiaa ei voi muuttaa, nykyisyyttä kyllä, tulevaisuus on avoimempi laajalle kansainvälisyydelle, ei käpertymiselle.
Pölhökustaat, nuo svekomaanit käperryttävät Suomea ruoskaruotsillaan.
HK
Miksi mamuja ja suomalaisia täytyy sen takia, että hautakivissä on ruotsinkielisiä nimiä, piiskata pakkoruotsilla?
Et vaikuta kovin moternilta mieheltä, vaan lienet pikemminkin retromallia.
Eipä se sinänsä ihmetytä että ne lukiot jotka saavat eniten rahaa, saavat myös parhaita tuloksia aikaan. Steiner-koulujen toiminnassa on ihan fiksuja ideoita myös, syytä aina pohtia mitä kannattaisi soveltaa.
Ihmetellä täytyy mistä muutos vuoden sisällä on johtunut.
Tammerforssin rehtorin Ronny Holmqvistin mukaan hyviin tuloksiin päästään pitkään kestäneen yhteistyön sekä pienten ryhmäkokojen avulla. [vuosi pitkäaikaista työtä ?]
*
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008023203.html
Yksi tamperelaislukio nousee tuoreessa vertailussa ylitse muiden, näin hyviin tuloksiin päästiin – Katso, miten Pirkanmaan lukiot pärjäsivät
Tuoreessa valtakunnallisessa lukiovertailussa korkein pirkanmaalaislukion sijoitus on 13. sija, jolle yltää Svenska samskolan i Tammerfors. Vertailussa on mukana 347 lukiota.
Tamperelaislukio nousi sijoituksissa huimasti, sillä viime vuonna koulu oli sijalla 81. Svenska samskolan i Tammerforssin rehtori Ronny Holmqvist ilahtui kuullessaan sijoituksesta.
Ehkä Ronny on persu tai jokin muu nationalisti.
Jos nyt sattuisi niin, että ruotsinkielisestä lukiosta valmistunut ei saisikaan huipputodistusta, niin hän voi aina pyrkiä esimerkiksi Åbo Akademiin, johon on ensisijaisia hakijoita 1,44 kpl per aloituspaikka.
[ maaliskuussa 2021 päättyneessä yhteishaussa]
***********************************************************************************
https://yle.fi/uutiset/3-11866587
Katso Ylen yhteishakukoneesta, kuinka moni kilpailee kanssasi samasta opiskelupaikasta – tutut alat suosiossa myös tänä keväänä
************************************************************************************
KIlpailluimmat ylemmät korkeakoulututkinnot
Itä-Suomen yliopisto, Kauppatieteet, Kuopio: Ensisijaisia hakijoita 35,6 kpl per aloituspaikka
Åbo Akademi Kaikki koulutukset: Ensisijaisia hakijoita 1,44 kpl per aloituspaikka
…ja linkkejä piisaa, muilla omat ajatukset, mutta olkoon…
HK
Linkkien avulla voi tutustua aiheeseen.
Linkkien liittäminen on oikeastaan trollaamisen vastakohta. Trollien tarkoitushan on keskustelun hämärtäminen.
Osoittavat oman ajatusmaailman köyhyyttä, jos ne vain todetaan.
Rautalankamallilla:
Ruotsinkielisille on tarjolla lähes varma mahdollisuus päästä korkeakouluun – Åbo Akademi
Åbo Akademi Kaikki koulutukset: Ensisijaisia hakijoita 1,44 kpl per aloituspaikka
Jättekiva!
**************************************************************************************
Kun taas :
Itä-Suomen yliopisto, Kauppatieteet, Kuopio: Ensisijaisia hakijoita 35,6 kpl per aloituspaikka
Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, kun ei ole riittävän hyvää ruotsinkieltä. On Suomessa ihan riittävästi muitakin yliopistoja pitkin maata ja pyrkiä vaikka mihinkä. Ja voi pyrkiä useampaankin niin kuin minäkin, jos ei yhteen pääse.
Voi jukupliut – oliko tämä nyt niin vaikea?
Ruotsinkielisille on tarjolla lähes varma mahdollisuus päästä korkeakouluun – Åbo Akademi
Ensisijaisia hakijoita 1,44 kpl per aloituspaikka, eli ..
Noin 70% ensihakijoista pääsee sisään Åbo Akademiin.
Mihin suomenkieliseen korkeakouluun on noin matala kynnys pyrkijöille?
*
Alla esimerkki skaalan toisesta päästä:
Itä-Suomen yliopisto, Kauppatieteet, Kuopio: Ensisijaisia hakijoita 35,6 kpl per aloituspaikka
Alla olevassa artikkelissa esitetty ruotsikielisten positiivinen syrjintä on hyvin tuttu asia Suomessa.
***************************************************************************
Ruotsinkielisten etuoikeudet ovat lainvastaisia
https://ilkkapohjalainen.fi/mielipide/yleisolta/ruotsinkielisten-etuoikeudet-ovat-lainvastaisia-1.2132811
Suomessa tällaisiksi heikko-osaisiksi on kuitenkin tulkittu ruotsinkieliset. Heillä on esimerkiksi erilliset kiintiöt tiettyjen yliopistojen lääketieteelliseen ja oikeustieteellisiin tiedekuntiin.
Ahvenanmaalaiset on jopa yhdenvertaisuussäännösten vastaisesti vapautettu kokonaan pääkielemme opiskelusta. Suomenkielisiä syrjii myös se, että heidän on ruotsinkieliseen yliopistoon pyrkiessään pakko osoittaa erillisellä ja varsin vaativalla kielikokeella täydellinen ruotsin kielen taitonsa. Ruotsinkielisiltä ei kuitenkaan vaadita vastaavaa koetta mihinkään suomenkieliseen koulutukseen pyrkimisessä.
.
Tilanne on nurinkurinen. Ruotsinkieliset, jotka tilastojen mukaan ovat sosiaalisesti ja taloudellisesti suomenkielisiä selvästi paremmassa asemassa, saavat positiivisen syrjinnän mukaista erityiskohtelua. Miten eduskuntamme on voinut hyväksyä tällaisen perustuslain vastaisen toiminnan?
Hurrien etuoikeudet ovat kaikkea perustuslain tasa-arvoisuutta ja tasa-arvolakia rikkovia, mutta se on joidenkin mielestä niille sallittavaa kielifasismin perusteella.
Matematiikkaa, please ! Taitaa pyrkijöiden määrissä olla hiukan eroa / oppiahjo. Ja myös ainevalinnoissa.
Tuosta on turha vääntää.
Asia oli saadut arvosanat, joille on monta selitystä.
HK. ”Matematiikkaa, pleas!” – Voin kertoa omasta kokemuksesta ettei matematiikan taitoja pyytelemällä saavuteta –matematiikkaa on opiskeltava.
***********************************************************************************
Joskus riittää aiheeseen liittyvien artikkelien lukeminen
https://yle.fi/uutiset/3-11866587
Katso Ylen yhteishakukoneesta, kuinka moni kilpailee kanssasi samasta opiskelupaikasta – tutut alat suosiossa myös tänä keväänä
Åbo Akademi
Kaikki koulutukset
Aloituspaikkoja: 1 189
Hakijoita yhteensä: 3 558
Hakijoita / aloituspaikka: 2,99
Ensisijaisia hakijoita: 1 713
………………………………………………………
Ensisijaisia hakijoita / aloituspaikka: 1,44
******************************************************************************
Vuosia sitten törmäsin tapaukseen, jossa melko hyvin ruotsia osaava (kotoisin Houtskarista) pyrki suomenkieliseen kauppaopistoon. Häntä ei valittu. Seuraavaksi hän pyrki ruotsinkieliseen kauppaopistoon. Sisäänpääsy onnistui kuulemma helposti. [ tapahtui Turussa ]
Tämä ei ole mikään kielipoliittinen väittely ruotsinkielen asemasta ja suhteessa ertyisesti taas kerran persupolitiikkaan.
Minä totesin vain todetut arvosanat kahdesta parhaasta oppilaitoksesta.
Onnea vaan heille !
Asiasta, ruotsinkielisten positiivisesta syrjinnästä, pitää puhua niin kauan että asia korjataan.
Miksei asiasta ei saisi keskustella vaikkapa tässä blogissa? – onko asia jotenkin arka blogin avaajalle, joka systemaattisesti yrittää mollata suomalaisia, siis kaiketi samalla itseään.
Tasa-arvon ajaminen ei saa olla vain Perussuomalaisten asia.
*
Onea vaan suomalaisille!
Tulee mieleen pieni anekdootti mitä tulee Tampereen ruotsinkieliseen kouluun. On aika, kun digi-tv oli juuri tulossa.
Kouluissa murehdittiin budjeteista. Tarkoitus oli pyrkiä siihen, että jokainen koulu saisi edes yhden digiboksin, että edes yksi koulun televisio olisi käytettävissä.
Tähän yhteyteen ruotsinkielinen koulu totesi, saatuaan digiboksin jokaiseen luokkaan, että olisi kohtuullista uusia myös televisiot tässä kohtaa, koska visuaalinen puoli on niin tärkeää kielivähemmistöjen opetuksessa ja on törkeää kielivähemmistön halveksintaa ettei edes moisia rahoja löydy.
Vastaavia kertomuksia on Suomi ja lähihistoria täynnä. Raha menee rahan luo.
Hyvä että mitataan sitä missä lukiossa oppilaiden arvosanat ovat nousseet eikä vain yo- arvosanoja mikä ei kerro juuri muuta kuin minne parhaiten jo peruskoulussa menestyneet oppilaat ovat halunneet. Mutta Svenska Samskolan ja Steiner- lukio ovat erikoistapauksia. Svenska Samskolanissa näyttää olevan todella vähän oppilaita. Kuten sen rehtorikin kertoo, tyhmät ovat pieniä ja opetus siis aika yksilöllistä. Opettajilla on aikaa auttaa ja neuvoa. Steiner- lukioon taas pääsee Tampereella matalimmilla keskiarvoilla. Oletettavasti moni parantaa selvästi siitä miten opiskeli kuohuvassa murrosiässä peruskoulussa. Siitä ehkä tulee etua tähän vertailuun.
Meidän äidinkielenään suomea puhuvat 3 poikanaapuria opiskelevat siellä- naapurikoulussa. Samoin toiset 2, joiden isä on suomenkielinen, mutta äiti ruotsinkielinen.
Se vaan on niin, että se kielipohja auttaa myös oppimaan itsestään selvän englannin lisäksi ranskaa, saksaa…
Steiner-kouluissa erilaiset lahjakluuden lajit pääsevät kukkimaan. Siellä opiskelu on lapsen kehitystä seuraavaa ja tukevaa arkirealismiin pohjautuvaa oppimista.
Laitan tähän Steiner-lukion esitteen. Siinä on mukana hakuohjeet, jos vaikka HK haluaisi mennä kehittämään suvaitsevaisuuttaan.
https://www.tampereensteinerkoulu.fi/lukio/tampereen-steinerkoulun-lukio/
”Suomalaisia 560 vuotta (1249-1809) valtansa alla pitäneet ruotsalaiset sekä
autonomia-ajalla yli sadan vuoden ajan Suomen ruotsinkielinen yläluokka
pänttäsivät päähämme vielä nykyisin itsetuntoomme vaikuttavan mielikuvan
heihin, germaaneihin, nähden heikommista sukujuuristamme. Olimme heidän
mukaansa puolimongoleja jonka piti todistaa rodullista alempiarvoisuutta,
sekä aina olleet myös sivistymättömiä metsäläisiä. Muutakin tietoa olisi
tarjolla, mutta siihen ei ilmeisesti satojen vuosien aivopesun jälkeen
uskalleta uskoa. Ainakaan sitä ei ole suurelle yleisölle vaivauduttu
kertomaan edes suomalaisten historiantutkijoiden toimesta – muutamaa
poikkeusta lukuun ottamatta.” – Lähde: internet, Matti Auer/Arto Pöllänen ”Suomi – muinainen kuningaskunta?”
———————————————————————————–
Kalevala koonnut lääkäri Elias Lönroth on sanonut, että vain hyvin vanha sivistyskansa on pystynyt säilyttämään näin merkittävän mytologian.
Ruotsalainen valloittaja on väärentänyt Suomen muinaishistorian. Perusväärennös tehtiin Eerikin kronikan avulla.
Historiaa on väärennetty paljon ns. voittaja historiankirjoituksina ihan viime vuosisadalle saakka.
Mutta tuo kommentti ei kyllä liittynyt mitenkään itse asiaan niin kuin jäljempi Magen.
Suomalaisuuden historiaa varmaankin hävinnyt Turun palossa ja kuninkaanlinnan kirjaston palossa aikoinaan. Osan historiasta ovat ruotsalaiset saattaneet hävittää tahallaan.
Osa historiasta oli säilynyt runonlaulajien lauluissa sikäli kuin saivat henkensä pitää.
Osa historiasta säilyi Novgorodissa siihen asti kunnes Iivana Julmanpuoleinen Novgorodin hävitti.
Väitetään apostoli Andreaan käyneen Novgorodissa asti ja saaneen näin kunnian suomalaisten suojelupyhimyksenä. Andreaan muistopäivä oli suomalaisten pyhäpäivä Kustaa III:n asti.
A teloitettiin Kreikassa naulaamalla hänet vinoristiin. Keskiaikaisen Pälkäneen rauniokirkon, Mikaelin kirkon päädyssä näkyy yhä Andreaan risti.
Minkähänlainen kielifasismisota syttyisi, jos vaadíttaisiin, että kaikille kouluille kielestä riippumatta annettaisiin tasan samat resurssit?
Åbo Akademi on ruotsalaisella rahalla aikaansaatu, mutta myöhemmin sosialisoitu.
Sosialisointivaiheessa on ehkä sovittu, ettei kaksikielisyysperiaatetta tarvitse noudattaa yliopiston nimessä.
Hoopoakatemia lienee vain puolivirallinen nimi.
Miksi pitäisi vaatia ? Meillähän mm. venäjä nousisi aikamoiseen rooliin. Hyvä sekin. Sitten hebrea, arabia jne. Vielä parempi. Entä somali ?
Ja mitenkähän koulun resurssit riippuisivat jostain kielestä, jos kaikille annetaan oppilasmäärän suhteessa samat?
Resurssithan olisivat kaikki koulun käyttöön annettavat eivätkä milään perusteella kieliperäiset.
Nythän tilanne on se, että ruotsinkieliset koulut saavat keskimäärin paremmat resurssit kuin suomenkieliset.
Pakkoruotsia on hyvä virkistellä, ettei häivy unholaan:
Sisämaassa ei suruja näy ja Höbelöllä on hintansa, mutta ruotsalainen Expressen on pääosin ilmainen:
https://www.expressen.se/gt/krim/jag-vagar-inte-skicka–mina-barn-till-skolan/
Hbl kuuluu KSF metiaan ja on pikkuinen rika rokassa ja koko mediakentässä.
https://www.ksfmedia.fi/palvelut?lang=fi