Kun seuraan Tampereen ja sen kehyskuntien Nokian, Lempäälän, Pirkkalan, Kangasalan ja Ylöjärven taistelua hyvien asukkaiden ja yritysten houkuttelemiseksi kuntaansa, niin paljon kuluu energiaa ja työtunteja samojen asioiden tiimoilla ja monilla työpöydillä.
En ole mikään keskittämisen kannattaja vain keskittämisen vuoksi, mutta nämä kyseiset kunnat ovat jo niin monissa asioissa kuin yhtä suurta perhettä työssäkäyntialueineen ja kun ne liitettäisiin osaksi Tamperetta, niin hyödyt olisivat valtavat ja sen jälkeen Tampereesta tulisi noin 350000 asukkaan kaupunki yhteisine veroineen ja tuloineen.
Valtavat päällekkäisyydet paperinpyörittäjineen ja byrokraattiset monet hallintoportaat toisivat poistuessaan uusia resursseja puutteellisten palvelusektorien ylläpitämiseen ja kehittämiseen ”yhden luukun” periaatteella.
Mutta on kai näin kansakoulupohjalta riskaapelia lähteä julkisesti tällaisia ehdottelemaan, voisivat pian tilata valkotakkiset noutamaan.
Hyvä ja harkittava ehdotus, koska maakuntamalli jo sinänsä tukee asia.
Tämä yhdistäminen olisi käytännönläheistä, kun asuipa missä kunnassa hyvänsä, niin ”kremliin” ei ole pitkä matka.
Tamperekkin saisi liitoksien myötä hajasijoittaa asukkaitaan ja ”turistejaan” muuallakkin kun keskuskaupunkiin.
Ei tulisi kuuloonkaan.
Tornitaloutopia on voimissan ja ne pitää keskittää sen mukaan keskelle tiivistä kaupunkia sen jäljellä oleville viheralueille.
Eihän se nyt sitä tornitalojen rakentamista tarkoita, vaan liikenneolosuhteiden, palveluiden jne.. saatavuutta, jotka eivät nyt toimi edes Tampereen kaikissa kolkissa.
Samoin hallinnon yhtenäistämistä ja karsimista.
Sisimmällä kehällä alkaa vähitellen olla ahdasta ja mitä ennenkaikkea pirun kallista. Ulkokehällä on tilaa, eikä siellä mikään maksa kohtuuttomasti, ne kulkemisen kulut tulee helposti hoidettua kaikenlaislla muilla maksuilla.
Järvisuomi laajenee!
Nokian rautatieasemalle kaavaillaan uutta laituria. Ilmeisesti odotetaan pyhäjärven veden nousevan niin paljon, että raitatieasemalta pääseekin veneellä tampereelle!?
Ajattelin käydä kysymässä, olisko mun paatille tilaa siinä laiturissa! 😉
Yks juttu viä. Viinikanniemessä saattaa tulla vesi uusille parketeille!?
Nuot yhdistymiset ei oleTampereelle hyväksi ei mistään kohtaa ja eräät kunnat niistä ovat vain omaa etuaan ajavia
Esim Ylöjärvellä autoja kulkee aina Kurun perukoille asti koska se on nyt jo Ylöjärveä
Mitä tekee asukas Muotialassa joukkliikenteen linjasta 65 Hervannasta Nokialle joka palvelee Pirkkalan kulkemista samalla
Kun samaaan aikaan ei saada Teiskoon / Aitolahteen joukkoliikennettä kuitenkaan
Ensin oma kunta sitten jos kapasiteettia on voi harkita sitä ennen ei terv tepivaari
Taitaa se liikenne tyssätä Kurun kirkolle. Ehkä Virtain suuntaan jokin linjuri menee, ehkä ei, Ruoveden ja Kihniön suuntaan tuskin. Koulubusseja mahdollisesti?
Joo Kurun kirkolle menee kuitenkin tasasin välein ja siitä eteenpäin aina Virroille asti tosin ne ei ole Tampereen joukkoliikennettä
Ja mitä maksaa se onkin eri juttu kokonaan terv tepivaari
Kyllä sinne satunnaisesti nysset kukee, mutta törkeää rahastusta sen käyttö on.
Omaa autolla pääsee halvemmalla ja pystyy vielä tavaratkin kuljettamaan mukanaan.
Noinhan ne menee silti ei Teiskoon pääse kun kaitaveden tielle sivutiet onkin aivan oman auton varassa terv tepivaari