Pitää ihmetellä Pentti Korven tapaa hoitaa asiaa. Liiketoimi, joka käsittää 86 000 euron hankinnan, ei pitäisi pohjautua pelkkään puhelinkeskusluun.
Niin, no – jos romutusehtoja on muutettu jälkikäteen, onkin sitten toinen juttu.
Tällä hetkellä:
”Romutettavan henkilöauton pitää olla ensirekisteröity vuonna 2010 tai aiemmin. Vuonna 2020 romutettavan auton on pitänyt olla liikennekäytössä vuonna 2019 ja vuonna 2021 romutettavan auton on pitänyt olla liikennekäytössä vuonna 2020. Romutettavan auton täytyy myös olla liikennekäytössä romutuspäivänä.”
”Romutuspalkkiota myönnetään 1 000 euroa sellaisen uuden henkilöauton hankintaan, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 120 g/km” [ Siis yksi auto poistuu liikenteestä ja tilalle hankitaan vähäpäästöinen auto, josta maksetaan tuki.]
**********************************************************************************************************
https://www.is.fi/autot/art-2000007837905.html
Valtio uhkaa viedä tuliterän töpseli-Volvon tilanneelta eläkeläiseltä 86 000 euron palkkiot – ”Joku ylempi taho tästä on vastuussa”
Alahärmäläinen eläkeläismies romutti pihallaan osin jopa vuosia seisoneet kymmenet autovanhukset ja tilasi romutuspalkkioilla uuden Volvo XC60 -lataushybridin. Sen jälkeen asiat alkoivat kuitenkin mennä aivan toisin kuin Pentti Korpi alkujaan kuvitteli.
**********************************************************************************************************
Millaisen henkilöauton romuttaminen oikeuttaa romutuspalkkioon?
Romutettavan henkilöauton pitää olla ensirekisteröity vuonna 2010 tai aiemmin. Vuonna 2020 romutettavan auton on pitänyt olla liikennekäytössä vuonna 2019 ja vuonna 2021 romutettavan auton on pitänyt olla liikennekäytössä vuonna 2020. Romutettavan auton täytyy myös olla liikennekäytössä romutuspäivänä.
Romutuspalkkio myönnetään vain yksityishenkilölle, joka on omistanut romutettavan auton tai ollut sen haltijana yhtäjaksoisesti ainakin vuoden ajan ennen romutusta. Romutuspalkkion voi hyödyntää samasta romutettavasta autosta vain kerran.
Romutettava henkilöauto tulee luovuttaa kierrätykseen viralliseen vastaanottopisteeseen, josta auton omistaja saa romutustodistuksen ja tieto romutuksesta tallentuu liikenneasioiden rekisteriin. Auton romuttaminen on Suomessa maksutonta. Valtuutettujen vastaanottopisteiden sijainnin voi tarkistaa osoitteesta www.autokierratys.fi tai puhelinnumerosta 0800 05044. Romutustodistuksen pitää olla päivätty aikavälille 1.12.2020–31.12.2021
.
*
Romutuspalkkiota voi saada 1000 – 2000 euroa
- Romutuspalkkiota myönnetään 1 000 euroa sellaisen uuden henkilöauton hankintaan, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 120 g/km.
- Uusille täyssähköautoille tai niille autoille, joiden käyttövoimana on joko kokonaan tai osittain korkeaseosetanoli tai kaasu, ei aseteta päästörajaa ja romutuspalkkiota myönnetään 2 000 euroa.
Täällä ei tarvita pitkiä kopsittuja lianioita.
No missäs Eemeli luulet olevansi – PB:n päällikön paikalla, vai?
Jos noin lyhyt tekstimäärä on liikaa Eemelille, niin mikä onkaan hänen tietonsa taso?
On täällä jopa sanottu tuolta ylemmältä taholta , että ei tartte kopsia pitkiä jorinoita. Aika hyvä on mun tietotaso. Tulee luettua lehtiä ja kirjoja.
Jospa Eemeli antaisi ylempien tahojen hoitaa valvonnasta.
Toisaalta – jos ei ole halua lukea suht lyhyttä blokin avausta, niin kanattako yleensä kirjoittaa mitään.
Niinpä, mikään ei kelpaa.
Jos laitat linkin ja lyhyen kommentin, yksi räksyttää linkeistä.
Jos lainaat sen verran, että asia selkiää lukematta koko juttua, tulee räksytystä liiasta lainaamisesta.
Ole siinä noille mieliksi.
Aivan ..
Ongelmana on se, että alkuperäisessä laissa ei määritelty montako romutuspalkkiota saattoi käyttää uuden auton hankintaan.
Vielä viime joulukuussa julkaistussa uutisessa Traficomin verotuspalvelun päällikkö Tuovi Valtonen vahvisti Iltalehdelle, että yhteen autoon voi todellakin käyttää useita romutustodistuksia.
Eli kömmähdys oli lainlaatijan.
Ei ole ainoa kömmähdys, joka tämän hallituksen viherkiihkon aikana on syntynyt.
Eemeli toivottaa hyvää jatkoa.