Öljybisneksessä näyttää menevän kuten niin valitettavan usein Suomessa.
Öljyä ei kannata jalostaa Suomessa, kun jalostustuotteita saa muualta halvalla – bensan kohdalla esim. Norjasta ( tai Shelliltä).
Markkinat (yhtiöt) päättävät, mutta on selvää, ettei Suomen talous kestä loputtomiin muualta ’halvalla’ ostelua.
***********************
Alla olevan linkin takaa löytyvästä artikkelista:
”Uutisen mukaan Neste olisi siis menettämässä yli puolet Suomen bensamarkkinoista Shellille ja Statoilille.”
”Alkuvuodesta voimaan tulleen toimitussopimuksen mukaan Neot hankkii vastedes bensansa Nesteen sijasta pääasiassa Ruotsin suurimmalta öljynjalostajalta Preemiltä. Pienempiä eriä ostetaan Ruotsin St1:n Göteborgissa sijaitsevalta jalostamolta sekä myös Statoilin ja Shellin öljynjalostamoilta Tanskasta.”
*
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/2954307-mista-tuleekaan-bensiini-suomen-huoltamoihin
15.2.2013
Mistä tuleekaan bensiini Suomen huoltamoihin?
Kauppalehti ja Helsingin Sanomat kertoivat vastikään, että suomalaisen bensiinikaupan tämänhetkiset markkinajohtajat ABC ja St1 ovat vuoden alusta ryhtyneet hankkimaan bensansa Shelliltä ja norjalaiselta Statoililta. Kyseessä olisi huomattava muutos liikennepolttonesteiden kaupassa, sillä aiemmin ABC:n ja St1:n huoltamoilla on myyty pääasiassa Neste Oilin jalostamaa polttoainetta, kuten kaikilla muillakin Suomen bensa-asemilla.
ABC ja St1 hankkivat polttoaineensa S-ryhmän ja St1:n yhteisesti omistamalta hankintayhtiöltä nimeltä North European Oil Trade tai lyhyemmin Neot. Hankintayhtiö on aiemmin ostanut bensiinin Nesteeltä. Neste taas jalostaa bensansa lähinnä Venäjän suurimmilta öljy-yhtiöiltä ostetusta raakaöljystä.
Öljyalan keskusliiton tilaston mukaan ABC:n ja St1:n yhteinen markkinaosuus Suomen bensiinikaupasta on tällä hetkellä hiukan yli puolet. Nesteen osuus bensanmyynnistä on noin 25 prosenttia ja Teboilin osuus 18 prosenttia.
Rus
Siinä on myös se että shellillä minua palvellaan täytetään tankki ja minun ei tarvtse seisoa auton vieressä
Eikä tuo palvelu muilla ole kun kylmäasemat joita inhoon ylikaiken kaksi kertaa on vienyt rahat eikä tippakaan ole tullut tankkiin
Bensa saa sinne shellille tulla vaikka ambomaalta se ei minua kiinnosta
Jos Neste ei pärjää taikka ei saa isoja voittoja katsokoot peiliin siellä se syyllinen on terv tepivaari
”Jos Neste ei pärjää taikka ei saa isoja voittoja katsokoot peiliin siellä se syyllinen on ”
Uskon myös näin asian olevan.
Toisaalta, minulle ei ole samantekevä tehdäänkö jokin työ Suomessa vai jossain muussa maassa.
Jos ja kun tarpeeksi paljon ulkoistetaan töitä Suomesta muihin maihin, niin kyllä se alkaa näkymään ainakin tavallisen kansalaisen kukkarossa.
Niin se kotimainen työ torpataan, mutta missä vika ettei Suomessa kannata, kun luulis Norjan ja Ruotsin olevan kalliimpia?
Nuot molemmat naapurimme jalostavat öljyä paljon suuremmissa määrin mitä Suomi
Ja sen tuloksena tulee bentsiini joka on öljyn jalostuksen jäte ei sen kummempi Norja kaiken lisäksi öljyn tuottaja maa
Neste ei pärjää noiden jalostamoille koskaan syynä on niinkin yksinkertainen kun asiakas kunta
No Norjan kansa on pienempi mutta se jalostaa bensaa ja myy muihin maihn ylijäämänsä terv tepivaari
bensiini -” .öljyn jalostuksen jäte.”
Tuon väitteen olen kulut joskus ennekin – autoilijalta.
Kävin tutustumassa muutama kymmenen vuotta sitten Nesteen Naantalin jalostamoon.
Siellä isäntänä ollut asiantuntija kertoi, että bensiini on raakaöljystä saatavista tuotteista taloudellisesti kaikkein tuottavin komponentti.
Niin ja siten tällainen sivuvaikutus.
Jonkun tuotannon alas ajaminen Suomessa herättää ainakin minussa pohdintoja. Onko tuotanto tappiolista vai ovatko voitot liian pieniä tavoitteisiin nähden. Päätökset tuotannon lopettamisesta tekee tietenkin varsin pieni porukka.
Puolet bensiinistä tuodaan Suomen ulkomailta.
Bitumi on vastedes kokonaan tuontitavaraa.
**************************************************************************************
https://www.ts.fi/uutiset/talous/5256832/Asfaltin+tekeminen+kallistuu+Naantalin+jalostamon+sulkemisen+myotauutta+paallystetta+riittaa+entista+harvemmalle+tielle
Asfaltin tekeminen kallistuu Naantalin jalostamon sulkemisen myötä – uutta päällystettä riittää entistä harvemmalle tielle
Asfaltin teossa tarvittavan bitumin valmistus loppuu Suomessa, kun Neste sulkee Naantalin jalostamon
Päättäjät esiin – Nesteen hallitus.
Tosin es usko, että puikoissa olisi vain pelkästään Nesteen hallitus.
https://www.neste.fi/konserni/sijoittajat/hallinnointi/hallitus
Hallitus
Yhtiöjärjestyksen mukaan hallitukseen kuuluu viidestä kymmeneen jäsentä, jotka valitaan varsinaisessa yhtiökokouksessa toimikaudeksi, joka päättyy seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen. Hallituksessa on yhdeksän jäsentä, jotka valittiin 30.3.2021 pidetyssä yhtiökokouksessa.
Hallituksen jäsenten osakeomistukset Neste Oyj:ssä 31.12.2020 sisältävät omat omistukset ja määräysvaltayhteisöt.
https://www.neste.fi/konserni/sijoittajat/hallinnointi/hallitus/osakkeenomistukset
*
Jäsenet:
Matti Kähkönen (s. 1956), Riippumaton jäsen [?]
John Abbott (s. 1960), Riippumaton jäsen [?]
Sonat Burman-Olsson (s.1958), Riippumaton jäsen [?]
Nick Elmslie (s.1957) , Riippumaton jäsen [?]
Martina Flöel (s. 1960), Riippumaton jäsen [?]
Jean-Baptiste Renard (s. 1961). Riippumaton jäsen [?]
Jari Rosendal (s. 1965), Riippumaton jäsen [?]
Johanna Söderström (s. 1971) , Riippumaton jäsen [?]
Marco Wirén (s.1966). Riippumaton jäsen [?]
*
Kovin riippumattomia ovat, näemmä, nämä jäsenet.
Taitavat olla suurimaksi osaksi ’svenska talande bättre folk’.
https://www.neste.fi/konserni/sijoittajat/hallinnointi/hallitus/osakkeenomistukset
Osakkeenomistukset
Hallituksen jäsenten yhtiön osakeomistukset on esitetty seuraavassa taulukossa. Tiedot kattavat suorassa omistuksessa olevat Nesteen osakkeet, sellaisten organisaatioiden kautta omistetut osakkeet, joista asianmukainen hallituksen jäsen omistaa osake-enemmistön, sekä edunvalvojan ominaisuudessa omistetut osakkeet. Hallituksen jäsenten palkkioita ei makseta osakkeina. Hallituksen jäsenet ovat hankkineet taulukossa esitetyt osakkeet omalla kustannuksellaan.
Hallituksen jäsenten osakeomistukset (tilanne 31.12.2020)
Esim. Jean-Baptiste Renard omistaa Nesteen osakkeita 22 950 kpl á 46,39 EUR
Eipä siis kaksisia summia.
https://www.neste.fi/sites/neste.fi/files/Neste_AGM_2021_hpj_Matti_Kahkonen_avauspuhe.pdf
Avauspuhe, hallituksen puheenjohtaja Matti Kähkönen
Neste Oyj:n yhtiökokous 30.3.2021 klo 14.00
Arvoisat Neste Oyj:n osakkaat, hyvät naiset ja herrat
Dear shareholders, ladies and gentlemen!
.
.
Hallituksen toiminta 2020 Nesteen hallituksen tärkein tehtävä on ohjata konsernin strategiaa tavalla, joka pitkällä aikavälillä luo edellytykset konsernille asetettujen taloudellisten tavoitteiden saavuttamiseen sekä arvon tuottamiseen osakkeenomistajille ottaen samalla huomioon eri sidosryhmien odotukset.
Onnea Nesteelle taloudellisten tavoitteiden saavuttamisessa.
Valitettavasti tämä onni näytä löytyvän tulevaisuudessa Suomen rajojen ulkopuolelta.
Tulokseen vaikuttaa paljolti myös kulutus ennen auto vei vähän jos se meni sata km n 10 litralla
Nyt harva auto vie lientä enää sitä vitosta jotenka vaikutetta siinä on n 5 litraa alaspäin nyt sähköautot vielä laskee siitäkin kulutusta terv tepivaari
Autojen kulutus on varmasti pienentynyt – ainakin henkilöautojen
Kuitenkin, teollisuuden ulosvienti jatkuu – ei pelkästään Nesteen kohdalla.Puolet Bensasta tulee ulkomailta ja kaikki bitumi.
*
Polttoainevalmistaja Neste on valinnut Rotterdamin uuden biojalostamonsa sijoituspaikaksi. Yhtiö kertoo asiasta tänään julkaisemassaan lehdistötiedotteessa. Kauppalehti kertoi jo maaliskuun alussa, että yhtiön valinta on osumassa Rotterdamiin. Neste selvitti biojalostamon sijoittamista Rotterdamin ja Porvoon välillä.15.3.2021 [Lähde: Kauppalehti]