Suomessa valitetaan, ettei kaikille matalapalkkaisiin töihin saada riittävästi väkeä.
Englannissa haluttaisiin saada väkeä ajamaan rekkoja 11 punnan tuntipalkalla. Kun ei saada, niin työnantajat haluaisivat saada halpatyövoimaa ulkomailta.
Samanlainen tilanne Suomessa, vai?
*
https://www.hs.fi/talous/art-2000008235042.html
Maantiekuljetusalaa edustava Road Haulage Association (RHL) on varoittanut kriittisestä, noin 100 000 rekkakuskin vajeesta. RHL on vedonnut päättäjiin, jotta nämä sallisivat lyhytaikaiset viisumit ulkomaalaisille kuljettajille.
https://uk.indeed.com/career/driver/salaries
The average salary for a driver is £11.31 per hour in United Kingdom.
Juurikin sama Suomessa, mutta yhteiskunnanko pitäisi maksaa matalapalkka-alan työntekijöiden asumistuet ym. Kokoomuksen tavoitteena ja samalla veroprosentin alennus joten miten se logiikka toimii? Sosiaalietuisuuksia karsimalla tavoite saada ko aloille työvoimaa, mutta miten maksetaan heidän asumistuki ym?
Em. jutussa sanotaan myös=Monet suuret yhtiöt Britanniassa sanovat kuljettajapulan olevan brexitin aiheuttamaa, sillä uudet maahanmuuttoon liittyvät säännöt ovat haitanneet logistiikka-alan rekrytointia. Lisäksi monet ulkomaalaiset työntekijät ovat palanneet koronaviruspandemian vuoksi kotimaihinsa.
Jospa rekrytoinnin suurin ongelma on tässä:
The average salary for a driver is £11.31 per hour in United Kingdom.
Tarkoitan paikallisen vapaan työvoiman rekrytointia.
*
” .uudet maahanmuuttoon liittyvät säännöt”
Ei kai nämä säännökset voi vaikuttaa maassa jo olevin henkilöihin.
*
”Lisäksi monet ulkomaalaiset työntekijät ovat palanneet koronaviruspandemian vuoksi kotimaihinsa.”
Varmaan brexitin syytä, vai?
Kyllä 3€/h saa olla sopiva palkka kaikille ja eläkeläisille 1€/h (8 h päivä x 5 = viikon eläke), oikein kun säästää eikä törsää niin hyvin pärjää…🤔
Poistin aiheeseen liittymättömät kysymykset.
Ei-kirjautuneen kommentit, sekä automaattitarkastuksen myötä varmistusta vaativat kommentit pitää hyväksyä.
Blogaaja vastaa oman blogauksensa vastauksista, mutta toki itse noita käyn usein moderoimassa.
Paikallinen vapaa työvoima? Onko sitä siellä? Ei kelpaa kuka vaan taavi rekkaa ajamaan.
Aika monelle ei pitäisi edes B-luokan korttia antaa ja mopovehkeisiinkin ajokoe ja kunnon teoriakoe.
Kylä ajajien puute on paljon palkasta (työoloista) kiinni.
**********************************************************************
https://www.bbc.com/news/uk-england-northamptonshire-57587253
*
Why is there a shortage of lorry drivers?
”We’ve had to be quite bold over the last few weeks by giving a significant pay rise to our drivers,” he says.
”But, unfortunately, a proportion of that cost will be passed on to our customers, which will end up affecting the products on the shelves in supermarkets.”
‘
You’re going to see businesses that can’t survive because of the increase in the wages they’re having to pay, if they are able to get drivers at all,” he says.
*
The Department of Transport says it is ”well aware of HGV driver shortages”
.
In a statement, it said: ”Most of the solutions are commercial and within the industry, with progress already being made in key areas such as testing and recruitment, and a big focus towards improving pay, working conditions and diversity.”
Lausunnossaan se [The Department of Transport ] sanoi: ”Suurin osa ratkaisuista on kaupallisia ja alan sisäisiä, ja edistystä on jo tapahtunut avainaloilla, kuten testaus ja rekrytointi, ja erityisesti kohdistuen palkan, työolojen parantamiseen.”