Taas tutkittu ja kuulemma löydetty uusia repeämiä ja tuosta salaliittoteoriat alkavat taas jylläämään. 1994 upposi kun keulaportti petti ja niin ainakin minä uskon.
Sopivan mansellismielinen blogialusta
Taas tutkittu ja kuulemma löydetty uusia repeämiä ja tuosta salaliittoteoriat alkavat taas jylläämään. 1994 upposi kun keulaportti petti ja niin ainakin minä uskon.
Upposi ja se oli siinä. Ajan myötä alus on liikahtanut meren pohjassa ja ratkennut lisää. Ei mitään ”salaliitto teoriaa”…
Ei voi, kun ruotsalaiset sitä salaliittoa ajavat kaikin voimin.
Kun tämä tutkimus on tehty ja tuloksena on, ettei salaliittoteprioille ole perustetta, keksitään taas uusi teoria ja taas sitä ptää tutkia.
Varmaan se uponnut merenpohjassa liikkuu ja repeilee eipä sihen mitään salaliittoa tarvita terv tepivaari
Aika ihme höpötyksiä, ”sukellusvene ajoi päin ja upotti”. Silloin oli mahdoton myrsky ja Estonia oli aika pieni laiva. Tuskin siinä sukellusveneitä tarvittiin.
Se, joka vähänkin ymmärtää laivojen ja sukellusveneuden tekniikkaa, tajuaa, että sukellusvene olisi uponnut, mutta Estonia tuskin sellaiseen törmäykseen.
Näitä tapauksia oli sotien aikana useita eikä yhdessäkään laiva uponnut, mutta sukellusvene kyllä.
Kun ihminen ei kykene kestämään tosiasioita, alkaa kaikenlaisten satujen sepitys ja tosiasioille annetaan potkut.
Yksi tosiasia on, että Estonian sisaraluksen keulaporttin irtosi, mutta silloisessa säässä se ei ollut katastrofi.
Estonian keulaportin rakenteita ei oltu vahvistettu tuon tapauksen jälkeen, niin kuin olisi pitänyt, joten syy ja seuraus on vanhan periaatteen mukaan se todennäköisin.
Pahinta kait oli se, että kun laiva ohitti Osmussaaren, sen nopeus neljällä koneella oli n 19 kn ja kun lounaistuuli puhaltaa n 800 km pitkältä halssilta, aallokon voima paapuurin puoleista rynnästä vastaan oli huomattavan suuri (19 kn nopeus ja 20 ms lounaistuulta), merkittävä aallonkorkeus on täytynyt olla liki viisi metriä. Joka vähänkään ymmärtää merenkulusta, ymmärtänee, että jo em seikat muodostivat melkoisen riskin.
Mitä sitten muita seikkoja mahdollisesti oli, en tiedä, kun asiantuntija en ole.
Niin kauan kun voi tienata rahaa näillä salaliitoilla niin niitä myös tulee.
Kyllä tuo uppoaminen on selvitetty juurta jaksaen ja sen ymmärtää taviskin, mitä keulaportin avautuminen merkitsee tuossa myrskyssä. Eikä se laiva ole höyhenenkevyesti törmännyt pohjakiviin ja, ettei siitä reikää tai paria olisi ruostunut lävitse kymmenien vuosien aikana.