Sparrausta autokauppaan

Autokaupalla menee äärimmäisen huonosti – ei asiakkaita, tehtaat jumissa, asiakkaiden tulotasossa pahoja lommoja ja korot nousussa. Näistä monille he eivät voi yhtään mitään, mutta on lukuisia muita virheitä mitä he voisivat tässä yhteydessä vihdoin korjata. Koska nyt jos koska apua tarvitaan, koostanpa tässä muutaman vuoden kokemuksia.

1. Uuden auton ostajan saa palaamaan

Ostin n. seitsemän vuotta sitten uuden auton, melko tavallisen volkkarin. Kun autolla oli ikää 3-4 vuotta, ajattelin että kohta varmaan autokauppias tiedustelee ja haluaa esitellä uutta mallia. Ei kuulunut. Tuli uusi malli markkinoille, ei inahdustakaan. Sitten päätin kerran käydä ostopaikassa Huittisissa (Tampereelta). Tiedustelin vielä että onhan sama myyjä paikalla sovittuna päivänä. Sanoi olevansa, ei ollut. Ei ollut muitakaan myyjiä. Joku toisen merkin myyjäavustaja, joka ei osannut edes auton kahvasta ottaa kiinni. Ei soitettu perään. Ei pahoiteltu. Tässä yksi hyvä syy, miksi ajan edelleen samalla autolla. En minä rupea kerjäämään että anteeksi hyvä herra, voisitko nyt mitenkään laskeutua norsunluutornistasi myymään autoa. Pikakierros parilla tuttavalla vahvisti havainnon: kokemukseni ei ole yksittäistapaus.

2. Asiakas autokaupassa vastaan sosiaalinen media

Ennen em. auton hankintaa, vierailin useissa liikkeissä myös Tampereella, parinkin merkin osalta. Asiakaspalvelu oli surkeampaa kuin Stockmannilla, mikäli se on mahdollista. Parissakin autokaupassa myyjän facebook-selailu oli prioriteettilistalla reilusti asiakasta korkeammalla. Yhden ainoa myyjä ei edes alkeellista tiedustelua tehnyt siitä, että minkälaista autoa etsin. Lähin palvelualtis myyjä löytyi siis 80 kilometrin päästä – ja hän olikin sen verran hyvä, että kaupat tulivat samantien. Paljoa se ei olisi vaatinut niiltä tusinalta vässykältä, jotka jäivät katsomaan kavereiden kissakuvia. Surkeuksien surkeus.

3. Kun on vaikeaa, älä lisäksi ammu itseäsi jalkaan

Kuten todettua, nyt on aika haastava tilanne autokaupassa. Vaan mitä on autokauppiaiden suurin tiedotus? Se kuuluu jotakuinkin näin: ”Uusia autoja ei nyt saa, joten pysykää asiakkaat poissa älkääkä tulko häirikömään meitä tiedusteluillanne!” Merkittävä osa tiedotusta korostaa sitä miten asiakkaille ei ole mitä myydä. Jos haastattelija oikein jaksaa muistaa, sitten kyllä lisätään että hetitoimitukseen on varastoja vaikka miten paljon ja pienellä viiveellä saa kyllä ihan mitä vaan. Mutta asian ytimenä tuo ei ole. Asiakkaiden karkoitus tuntuu olevan tärkeintä.

4. Teknologia on keksitty

Autokauppiaat, teillä on asiakastietoja. Teillä on pääsy julkisiin ajoneuvorekistereihin. Käytätte niitä lähettääksenne geneerisiä, mitäänsanomattomia mainoskirjeitä ja sähköposteja ihmisille jotka omistavat auton. Oikeasti, te ette edes yritä, ette tippaakaan. Katsokaa nyt vähän pinnan alle, teknologialla se on helppoa: mikä auto ihmisellä on, kuinka vanha, ostiko hän sen uutena, yms. Lähestykää asiakkaita henkilökohtaisesti, tiedolla joka tätä asiakasta kiinnostaa. Tämä nykyinen lähestymistapa on epätoivoista ja tehotonta, enemmän roskapostia kuin modernia asiakasviestintää. Tuntekaa asiakkaanne. Kuka tahansa kauppias miltä tahansa alalta sanoisi tuon teille. Lähiön ruokakauppiaskin tuntee asiakkaansa paremmin.

5. Pelatkaa pitkää peliä

Viimeisenä, ylläpitäkää asiakkuuksia myös auton ostojen välissä. Lakatkaa asettamasta huoltoa ja myyntiä toistensa vihollisiksi. Joustakaa, ymmärtäkää että joskus kannattaa jättää satanen pois katteesta yhdessä kohtaa jotta saa tonnin sinne toisessa. Tässäkin kohtaa, tuntekaa asiakkaanne: keskustele hänen kanssa kun hän tuo auton huoltoon, tarjoa kuppi kahvia, kysy kuulumiset. Tee asiakkaasi vierailusta aina viihtyisä, ei kiirehdittyä pakkopullaa. Ymmärrä se, tietääkö hän autoteknologiaa ja haluaako hän tietää mitä sylintereissä tapahtuu, vai onko hän niitä ihmisiä joka haluaa vain ajaa autolla.

Autokauppa on pelannut pitkälti sen vuoksi, että auto on niin laajalti pakko omistaa. Autokauppiaat luottavat siihen että automerkin logo tien varressa riittää. Epäilemättä silläkin kauppoja saa tehdyksi, mutta olisikohan nyt hyvä aika pohtia miten tyydyttävästä toiminnasta voisi muokata hyvän? Olisikohan nyt aika lakata sylkemästä potentiaalisten asiakkaiden kasvoille?

31 vastausta artikkeliin “Sparrausta autokauppaan”

  1. Ei palvelua – ei kauppaa.
    Minä en enää yhden yhtäkään uutta autoa tule ostamaan.
    Sain jo aiemmin tarpeekseni ”palvelusta”.

  2. Niin, heillä on järjestelmät… Se menee näin: Asiakas haluaa uuden auton = uusi kauppa, tilataan halutuilla rensseleillä mobiili tehtaalta, voidaan seurata sen mobiilin valmistusta ja tiedottaa asiakkaalle missä mennään. Tulee laivauskutsu, auto satamaan, auto kuljetuksella liikkeen pihaan, auto varusteluun ja luovutus asiakkaalle. Sen jälkeen soitetaan asiakkaalle kuinka kaikki meni (jälkisoitto), josta asiakas antaa pisteensä ja ne menee maahantuojalle. Myyjä saa palkkansa siitä kuinka hyvät jälkisoitto pisteet tulee että tavoitteiden saavuttamisesta sekä kaupan katteesta. Tietokonejärjestelmään jää allakkaan merkki joka ilmoittaa 2 ja 3 vuoden kohdalla että myyjä ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja äsken kertomani lähtee alusta. Se oli Volvolla nimeltä ”hyppyrimäki”. Jos tuota ei osaa, on väärällä alalla.

  3. Oli minulla Volvokin joskus. Ounastelen, että jos olisin ollut vakoojana pidätettynä Pohjois-Korealaisella vankileirillä, olisi kohteluni ollut miellyttävämpää. Volvon tyyppi on ainoa joka suoraan pisti henkilökohtaisuuksia naamalle, hän piti loukkaavana että välitin peräluukun tilavuudesta (kun se on suunnilleen kriteeri #1 itselle).

  4. Kyuu, autokaupassa on sentään kilpailua ainakin Suomessa. Ei asiakasta voi ainakaan lyödä tai potkia ilman mitään syytä.

    Sen sijaan jos on jonkun monopolin palveluksessa, ei tarvitse edes vastata asiakkaalle, joka toivottaa sisään tullessaan iloisesti hyvää päivää.

  5. Möin peräkkäin eräälle tavalliselle pulliaiselle 13 uutta Volvoa. Eli melkein auto / vuosi. Semmottii….

    1. Heikki on taas väärässä. Onko uusi auto vaihtoauto. Sekä olin tuotepäällikkö. Eli se siitä spekuloinnista. Taidat olla vain kateellinen. Olen ollut pitkään jo eri uralla.

      Semmottii 🤣🤣🤣🤣

      1. Hyvä, että oikaisit. Minä istun juuri Metroautossa uuden Citikan vieressä. Odottelen, kun myyjä heräilee hommiin. Ne meni juuri kahveille. Laiskaa porukkaa. Asiasta toiseen, jälkimarkkinointi on ihan onnetonta, kun sitä ei ole.

        1. Niin, on ammattilaisia ja on amatilaisia. Volvolla käytiin ulkomaita myöten 2 vuoden koulutus. Koulutuksetkin oli milloin Ruotsissa, Portugaliassa, Saksassa, mutta tämä tästä. Ajan edelleen Volvoilla.

    2. Eipä näytä kauan pysyvän ylläpitäjän ohjeet ja blogin säännöt mielessä. Juuri on kerrattu sääntöjä ja painotettu sitä, että henkilöön menevä kommentointi ei ole missään nimessä sallittua.

      Tässä jopa syytetään kanssablogistia jopa valehtelejaksi pelkästään sen perusteella, että on kaiveltu netin syövereistä vanhoja ja hyvin kyseenalaisia tietoja.

      1. Niin, minusta kun tuntuu että eräillä omasta elämästä on jotain poissa kun ”täytyy, täytyy, seurata muita”, kiinnostaakohan täällä myös se että olen kouluttanut ulkomaisia poliisivoimia, sotilaita ja asiantuntijoita. Voihan itsestään aina kirjan tehdä uteliaille niin saavat lukea. ”Marko korpimettien kauhu”

  6. Hämmästyttävää se on todella, miten yrityksissä on varaa pitää myyjiä jotka eivät osaa asiakaspalvelua. Ei ole autokauppa ainoa. Speden rautakaupan myyjä oli sentään ystävällinen.

    Ja käytettyä autoa jos etsii, niin autokauppiaalle näyttää olevan samantekevää saako asiakasta enää takaisin. Oman Volvoni ostin käytettynä muutamalla tonnilla ja jouduin huijatuksi. Autossa oli vikaa joka muka korjattiin ja auto seisoi korjaamolla päivän, mutta puolen vuoden päästä katsastuksessa ”vaihdettu” suojakumi oli rikki. Parempi on, jos löytää autonsa yksityiseltä myyjältä, saa halvemmalla ja näkee kenellä se on ollut.

  7. Jos pitää vihreitten vsllankumousta todennäköisenä, ei kannata uutta autoa ostaa, siölä se pantaosiin paaliin. Vihreäthän duosivat uusiutumattomien luonnonvarojen haaskausta: paskakirnuja, aurinkopaneleita, tuulivoimaloita, hehkulamppuja korvaavia sekundavalaisimia ja muuta.

  8. Minä en ainakaan tuossa parin blogistin keskustelussa näe tällä kertaa henkilöön menevää solvausta. Paremminkin se on henkilökohtaista rehvastelua, vaikka siinä nimiä mainittiinkin. Antaisin olla ihan sääntöjen puitteissa tällä kertaa.

    Paremminkin lähtisin puolustamaan autokauppaa ja ammattryhmää autokauppias.

    1. Niin, työ kuin työ. Tällä hetkellä nostaisin etulinjan taistelijat blogien aiheeksi, sairaanhoitajat, lähihoitajat, siivoojat, lääkärit, kassatyöntekijät, myyjät ja lukemattomat muut jotka pistää tälläkin hetkellä henkensä alttiiksi että potilas/asiakas saa haluamansa vaikka nämä jopa aliarvostaakin ja arvostelee heitä…

    2. Tarkistan nyt vielä. Sääntöjen puitteissa saa siis syyttää toista blogistia valehtelijaksi oikein nimeltä mainiten. Käsitinkö oikein?

      1. Niin, en tiedä miksi Heikki vainoaa ja luultavasti on rakastunut minuun kun etsii kuin tinderistä konsanaan kaikkea minuun liittyvää,,,

        Juha U, niin, en pidä siitä että eräs täällä ”työkseen” stalkkaa ihmisiä ja etsii varmaan roskiksistakin mahdollisia johtolankoja toisen elämästä. Jos tätä henkilöä kiinnostaa niin koko minun perhe (jossa synnyin ja kasvoin) on jo kuollut, olen viimeinen, niiden tietoja tälläinen henkilö voi etsiä ihan vapaasti vaikka heidän hautakivistä, jospa sieltä saisi taas jonkun johtolangan…

  9. No minua on palveltu ja Bemari merkkinä tuntuu olevan palvelluin.
    Autoilu alkoi Ladasta-Volkkari-Toyota-Nissan-Bemari.
    Palvelua myyjän taholta oli aikanaa Ladakaupassakin.
    Itse olen ollut myös jakson puhelinmyyjänäkin, mutta hyvinä aikoina firmat vähensivät myyjiäkun tavara kävi kaupaksi ilmankin… Väittämä ei koske yksin autokauppaa.

  10. Juha on oikeassa, minulla oli heikko hetkeni. Poistin toisen ja toinen osapuoli hävisi johonkin itsellään.

  11. Hyvä kuulla että edes joku on saanut palvelua vaikka moni ei.

    Ehkäpä lähivuosina löytyy minullekin autokauppias joka haluaisi olla hereillä. Kyllä tuo aika pian pitäisi vaihtoon saada.

    1. Niin, ammattilaisia on harvassa. Olen eri alalla ollut jo vuosia mutta oli se hauskaa myydä n 2500 autoa, kallein oli 105 000€ ja eräänkin uuden auton tilasi varusmies puolijoukkueteltassa ollessaan. Mukavaa sakkia, eräskin toi auton luovutus hetkellä meikälle riistaa jonka oli itse metsästänyt. Lukuisia mukavia muistoja, mutta aikaansa kutakin. Nyt tuo ala on halvaustilassa….

  12. Mikäli volkkari on ainoa vaihtoehto, niin Hatanpään Laakkosella, vai k-kauppako se nykyään on.
    Olen ostanut monta volkkaria ja aina saanut hyvää palvelua, sekä Ismo Hytiltä, että Aki Huhtalalta.
    Käyttöautossa tein yleensä Volvo-kauppaa Harri Harjun kanssa, mutta hän jäi juuri eläkkeelle. Myös Käyttöautosta olen ostanut volkkarin, mutta Harri ohjasi minut Porin Käyttöautoon.
    Mersuja on ollut pari kappaletta, nytkin yksi, johon jouduin eilen murtautumaan akkujen tyhjentymisen vuoksi. Nykyinen on varmasti viimeinen mersuni, enää en tahtoisi koskea niihin edes pitkällä tikulla!

  13. On kaksi alaa, joihin en voi luottaa, kiinteistövälittäjä ja autokauppias. Kiinteistövälittäjistä ainoastaan kaksi kymmenestä on osannut asiansa ja ollut luottamuksen arvoinen. Kaikki Helsinki-Vantaa alueelta. Ei ole asiakkaan velvollisuus tietää sen kaupan alan asiakokonaisuudet paremmin kuin myyjä.

    Autokauppiaista vain yksi, viimeisin Rinta-Jouppi / Tampere, Hatanpäällä on ollut mailisesimerkki osaajasta, jolta voi mielellään ostaa uuden tai käytetyn auton. Ja, sen olen luvannutkin.

    Mainitsin autokaupan jälkimarkkinoinnin yksityisautomarkkinoilla, jota ei ole tai sitten olen ollut kuuro puhelimessa tai netissä tai kirjeet ovat menneet roskikseen. Sen sijaan firmojen ostopäälliköt hyysätään, ei auton haltija, jolle auto hankittiin.
    Tätä jälkimarkkinointiohjelmaa tarjosin aikanaan niin Opelin kuin Saabin maahantuojille. Myynti / leadrekisteri oli myyjän kännykässä ja, sinne se jäi.

  14. On kaksi alaa, joihin en voi luottaa, kiinteistövälittäjä ja autokauppias. —
    Ihan yleisesti, tuo on monasti todettu, ammatin arvostus; rankinlistan hännille autokauppias on sijoittunut sinne siivoojasta kauas alapuolelle.
    Kait sekin jotain kertonee.

  15. Heikki, ei nyt puututa henkilökohtaisiin ammatteihin ja ominaisuuksiin, kyllä niitä löytyy vapailta markkinoilta ihan riittävästi.

    Poistin tästä pari kommenttia.

    1. Missä sellaiset säännöt lukevat, kun ketään ei herjata tai solvata ?

      Ja, jopa puhutaan ihan totta. Kyllähän ao. henkilö ilmoitti itse ammattinsa niin sinäkin.
      Ei kai Sinulla Pentti ole oma lehmä ojassasi mitä tulee autokauppiaisiin ?

      Kyllä täällä pääosa ihmistä ovat ilmoittaneet omia ammattejaan ja ammattitietouttaan ongelmineen ja niitä on kommentoitu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *