Sillä EI ole mitään ”oikeutta väärentää tiedettä” (mikä rinnastuu jouk-komurhaan esimerkiksi KONEen ja minun alallani ja lääketieteessä). Kaikkein vimeksi sillä on ”oikeutta” laajentaa NIITÄ ”pisniksiä” täältä Sisä-Pierulasta isoon maailmaan. On täysin käsittämätöntä, keiden persettä ne ovat luulleet nuolevansa – kauppojansa ”edistääkseen”…
.
https://yle.fi/uutiset/3-11213605
Koneen toimitusjohtaja kaupan kaatu- misesta: Thyssenkrupp vaati 2,5 miljardin euron ennakkomaksua – riski oli liian suuri
Koneen toimitusjohtajan Henrik Ehrnroothin mukaan Thyssenkruppin taloudellinen tilanne on erittäin huono.
17.2.2020 klo 19.06päivitetty 17.2.2020 klo 20.26
.
Koneen ja Thyssenkruppin välinen kauppa tyssäsi ennakkomaksuun, kertoo Koneen toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth Ylelle. Hänen mukaansa Thyssenkrupp vaati 2,5 miljardin euron ennakkomaksua, jonka Kone olisi maksanut kaupan allekirjoituksen yhteydessä.
Itse kauppa olisi toteutunut kuitenkin vasta 1–1,5 vuoden päästä.
Ehrnroothin mukaan Thyssenkruppin taloudellinen tila on erittäin huono.
– Jos Thyssenkrupp ei olisi pysynyt hengissä tätä aikaa, me olisimme hävinneet sen 2,5 miljardia. Se riski oli loppujen lopuksi liian iso meille, Ehrnrooth sanoo.
Hänen mukaansa kilpailuviranomaisten mahdollinen toiminta ei ollut syy vetäytymiselle.
– Kauppa olisi varmasti mennyt tarkkaan syyniin, mutta se ei ollut se syy (vetäytymiselle). Meillä oli rakenne, joka olisi ratkaissut nämä ongelmat, Ehrnrooth sanoo.
Hänen mukaansa asioiden saama käänne harmittaa, mutta Koneella on vahva kilpailukyky ja tase.
– Meillä on vahva tilanne, ja sen kehittämistä jatketaan. Thyssenkrupp-kansio on nyt suljettu kokonaan, ja me katsomme eteenpäin.
Analyytikko: Hinta nousi liian korkeaksi Koneelle
OP-ryhmän analyytikko Anssi Raussi, miksi kauppa peruuntui?
– Luulen, että hinta nousi Koneelle niin isoksi, että se päätti vetäytyä kaupasta. Luultavasti myyjä on edellyttänyt Koneelta selvää preemiota (korkeampaa hintaa) kilpaileviin pääomasijoittajatahoihin nähden. Kone kertoi tiedotteessa, että he eivät lähde yritysostoihin, jotka eivät ole heidän etujensa mukaisia.
Hinnaksi on arvioitu 17 miljardia euroa – se oli siis liian kova?
– Luultavasti on puhuttu korkeammastakin hinnasta. Meidän näkemyksen mukaan, jos hinta olisi pysynyt 17 miljardissa, Kone olisi pysynyt mukana.
Miksi Thyssenkrupp suosi pääomasijoittajia?
– He pääsevät tavallaan helpommalla. Kone on samalla toimialalla, kauppa olisi vaatinut kilpailuviranomaisten hyväksynnän. Se olisi pitkittänyt kaupan lopullista toteutumista.
Onko Thyssenkruppilla kova rahan tarve?
– Heillä on selvä intressi siihen, että kassaa paikataan nopeilla kaupoilla.
Mikä merkitys kaupan peruuntumisella on Koneelle?
– Selvästi negatiivinen vaikutus Koneelle. Liiketoimintojen yhdistymi- sessä olisi syntynyt synergiaetuja. Puhuttiin jopa useista sadoista miljoonista euroista. Lisäksi maantieteellinen läsnäolo olisi vahvistunut. Tässä olisi syntynyt todellinen jätti omalle alalle. Siksi tämä oli kova isku myös Suomen pörssille.
Voiko Kone vielä päätyä Thyssenkruppin omistajaksi?
– Se on hyvin epätodennäköistä. Thyssenkrupp mainitsi, että listautu- minen pörssiin olisi yksi vaihtoehto. Arvelen, että se on seuraava siirto, mikäli neuvottelut pääomasijoittajien kanssa kariutuvat.
Kuinka kova takaisku tämä on Koneelle?
Kova takaisku. Yhdistymisestä on spekuloitu vuosia, synergiaedut oli- sivat olleet useita satoja miljoonien euroja, tässä olisi syntynyt iso jätti alalle. Myös sijoittajat kärsivät, kuten päivän kurssireaktiot osoittaa.
Mitkä voisivat olla Koneen seuraavat suunnitelmat?
En näe että tämän kokoluokan suunnitelmia olisi laatikossa tarjolla. Luultavasti he jatkavat liiketoimintaansa normaalisti. Totta kai he kartoittavat seuraavia askelia, mutta tämän kokoluokan tilaisuutta ei aivan heti avaudu.
Kummalle kauppa olisi ollut tarpeellisempi, Koneelle vai Thyssenkruppille?
Molemmat olisivat voittaneet, mutta ehkä Thyssenillä oli enemmän valinnanvaraa. Ehkä siinä mielessä, kauppa olisi ollut Koneelle tärkeämpi. ”
Vestigia terrent…
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2016/10/nokia-ja-holynpolytiede-1
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2019/12/itamerensuomalaisten-vaaraa-historiaa
Koneen kupla puhkeaa…
https://yle.fi/uutiset/3-11214370?fbclid=IwAR2LHivLo0YYaABpmht3PBjk33o8WCP7Lcu3MaNkP6PA5kjudCr3Es8tQPU
Poikkeuksellisen isossa yrityspetoksessa löydetty neljä epäiltyä – Cargotecin tileiltä siirrettiin 14 miljoonaa euroa ulkomaille
Poliisi on kuulustellut epäiltyjä ja pitänyt yhtä heistä pidempään vangittuna.
talousrikokset 18.2.2020
Poliisi epäilee neljän henkilön syyllistyneen poikkeuksellisen suureen petokseen pörssiyhtiö Cargotecissa.
Poliisin esitutkinnan mukaan neljä henkilöä on huijannut yhtiötä maksamaan miljoonia euroja ulkomaisten yhtiöiden pankkitileille viidentoista vuoden aikana vuodesta 2002 alkaen. Huijattu summa on ollut noin 14 miljoonaa euroa.
Esitutkinnan kuluessa neljää henkilöä on kuulusteltu epäiltynä petoksesta, jossa käytettiin muun muassa tekaistuja laskuja. Yksi rikoksesta epäillyistä on ollut yhdeksän kuukauden ajan tutkintavankina.
Epäillyistä kaksi on muita kuin suomalaisia. Poliisin mukaan he ovat EU:n kansalaisia.
Asia siirtyy syyteharkintaa varten valtakunnansyyttäjille Länsi-Suomeen.
Cargotec on aikaisemmin vahvistanut, että epäily koskee yhtiön MacGregor-liiketoimintoja ja työntekijöitä. Tytäryhtiöllä on toimintaa muun muassa Tampereella.
Nyt valmistunut esitutkinta aloitettiin vuoden 2018 lopulla. Cargotecin epäily petoksesta heräsi sisäisessä selvityksessä.
Lue myös:
Suomalaisen pörssiyhtiön työntekijöiden epäillään vieneen noin 14 miljoonaa euroa tekaistuilla laskuilla: ”Suomen mittakaavassa poikkeuksellinen”
Järkevä päätös Koneelta.
*
”Itse kauppa olisi toteutunut kuitenkin vasta 1–1,5 vuoden päästä.
Ehrnroothin mukaan Thyssenkruppin taloudellinen tila on erittäin huono.
– Jos Thyssenkrupp ei olisi pysynyt hengissä tätä aikaa, me olisimme hävinneet sen 2,5 miljardia. Se riski oli loppujen lopuksi liian iso meille, Ehrnrooth sanoo.”
**********************
P.S.
Miten tiede liittyy näihin kauppaneuvotteluihin?
Ne ajaa semmosta haistapaskantiärettä – ja mikä pahinta kaikille muillekin kuin omalle alalleen. Niillä ei ole järkeä.
Miksi tämä tärkeä juttu oli poistettu blogeista?
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2018/01/puoskaritiedepresidentit-ovat-rapistaneet-teknillisen-makaniikan-osaamisenkin-suomessa
Puoskaritiedepresidentit ovat rapistaneet teknillisen mekaniikan osaamisenkin Suomessa
” Julkaistu 11.1.2018 kirjoittanut Risto Koivula
Minä olen alan miehenä tätä huutanut kurkku putkella noin 30 vuotta, mutta mua ei ole uskottu.
Tällaiset nokkahiiret ja nilkit ovat itse ajaneet tieteen alas itselleen tehtävän (ilmais)täsmäpal- velun hyväksi, ja nyt he rutisevat huijaamilleen patatyhmille ja tietämättömille, hyväuskoisille poliitikoille. Ja uhkailevat tutkijoita, jotka heistä ovat jotenkin riippuvaisia. ”
https://yle.fi/uutiset/3-9990976
Perinteinen teknillinen osaaminen on rapistumassa ja se uhkaa jo Suomen kilpailukykyä – ”Vientiteollisuus on hyvinvointimme perusta”
Minä olen tätä samaa aihetta jauhanut puhtaasti omissa nimissäni monessa kirjoituksessa.
Mutta nyt kun ḱommentoin tuota valtakunnan päämedian juttua, jossa samaa sanovat johtavat tutkijat kuten TTY:n teknollisen maekaniikan professori Reijo Kouhia, jonka kanssa keskustelinkin (lähinnä alan lehden asioista), niin juttu onkin muka jotakin ”ROSKAPOSTIA”!!!
EI JUMALAUTA EIHÄN TÄLLAISILLA PÖLINÄPALSTOILLA OLE MITÄÄN VIRKAA, JOISTA KAIKKI TODELLINEN ASIA HETI NYPITÄÄN POIS!!!!
Sellaisia palstoja on ollut paljon. Se ilmiö on yleensä ennakoinut palstan lakkauttamista vuoden parin sisällä: AL-blogit, Vapaa-ajattelijat, Näkökulma, Iltalehti, Skepsiksen-Höpsiksen palsta on puolivaltiollisen aseman takia jäljellä, ja Tieteen palsta… (noissa kahdessa on laajasti myös palautettu välillä jo pois parempaan talteen jemmattuja juttuja) ja pari uudempaa ja pienempää, lakkautettujen ”perillistä”.
PS:
Tämä teknillisen mekaniikan ja erityisesti lentokoneissa ja ajoneuvoissa käytettävän sellaisen historia on myös ollut sellainen piiloteltava ”kinderperuna”.
Lentokoneiden kuorirakenteiden tarkastilaskentakelpoinen mekanikka ja matematiikka kehitettiin II maailmansodan aikana Neuvostoliitossa. (Arvatenkin keskutelu tyssää nyt kuin seinään.)
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2016/07/talvisodan-vaihtoehdot
” … Nyt kun passarientuotanto on aimmin käsitetelty, niin tämä lentokonepuolen tarina jatkui siis seuraavaan tapaan:
Metallimies, lentokonetehtaan sorvausoperaattori, puolueaktiivi ja Puna-armeijasta kotiutuva lentokoneenasentajaerikoisupseeri, NL:n Sotatalousneuvoston puheenjohtajan pikkuveli Artjom Ivanovich Mikojan (1905 – 1970) haki ja pääsi v. 1931 Ilmavoimien Insinööriakatemiaan, josta valmistui v. 1936 lentokoneensuunnittelijaksi ja siirtyi lentokonetehtaan suunnitteluryh- män varajohtajan ja sotilasedustajan tehtävään. Pian joillakin lentokoneiden kuten panssarei- denkin suunnitteluryhmillä oli käytössään Espanjan sisällissodasta haravoidut tiedot saksa- laisten viimeisintä huutoa olevista koneista, joita vastaan voitollisiksi uudet koneet piti suunni- tella. Ensimmäisenä v. 1940 lensi saksalaisia pommikoneita vastaan ylhäältä päin hyökkää- mään suunniteltu MiG-1 ideanaan mahdollisimman tehokas moottori mahdollisimman pienes- sä koneessa. Kone ei ollut sellaisenaan pitkäaikainen menestys, mutta pääasia olikin yllätys saksalaisille (ja italialaisille, joilla oli parhaat pitkän matkan pommikoneet): mistä suunnasta ja miten hyökkäys tulee pommikoneita vastaan (matkalla vaikkapa Bakuun).
Mitä siihen akateemikkopuoleen tulee,silloin kun rakenteita kevennetään ja optimoidaan kantavuudeltaan painoonsa nähden, niin akateemikko Vasili Zaharovitsh Vlasov julkaisi v. 1940 ensimmäisen version perusteorian sisältävästä teoksesta ”Ohutseinämäiset kimmoiset sauvat” ja vuonna 1949 teoksen ”Yleinen kuoriteoria ja sen teknisiä sovellutuksia”.
(Jääköön mainitsematta, kuka on kammannut viimeiset epätäsmällisyydet akateemikko Vlasovin avoprofiilisten sauvojen teoriasta eli saattanut sen siten nykyiseen muotoonsa ja osoittanut, miten avoimien ja suljettujen profiilien teoriat yhdistyvät eksaktisti ainakin eräillä tärkeillä perustapauksilla. Osa on vieläkin persetaskussa, ja kaikkein pahimmassa tapauksessa voi vaikka ”uhohtuakin” sinne…
http://rmseura.tkk.fi/rmlehti/1985/nro4/RakMek_18_4_1985_4.pdf ) ”
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2016/07/talvisodan-vaihtoehdot
https://yle.fi/uutiset/3-9980287
” Roger Rabb, 75, ei voi lopettaa työtään, koska häntä kalvaa pelko suomalaisen hyvinvointivaltion kohtalosta
Koulukiusatusta työläispojasta kasvoi tekniikan tohtori ja maailmalla tunnettu huippuosaaja, joka vielä eläkkeelläkin ollessaan haluaa pelastaa yhden Suomen vientiteollisuuden peruspilareista.
14.1.2018 klo 13:17päivitetty 14.1.2018 klo 22:50
Mistä on kyse?
Wärtsilän palveluksessa Vaasassa lähes koko työuransa viettänyt tekniikan tohtori Roger Rabb (75) tunnetaan Suomessa ja maailmalla metallin väsymisen ja lujuuslaskennan huippuasiantuntijana.
Roger Rabbin työllä on ollut iso merkitys teollisuusjätti Wärtsilän menestyksessä. Hänen työnsä on osaltaan tuonut Wärtsilälle mainetta korkean teknologian yrityksenä
Pitkän linjan mies valmistui opistoinsinööriksi 1968, diplomi-insinööriksi 1990 ja valmistui tekniikan tohtoriksi 58-vuotiaana 2000.
Rabbia huolettaa teknillisen mekaniikan nykyinen alennustila Suomessa.
Hän on kirjoittanut yliopistojen käyttöön 620-sivuisen alan oppikirjan Väsyminen ja todennäköisyysteoria.
Rabb on Oulun yliopiston dosentti ja pyöräilee joka päivä työpisteelleen Wärtsilässä.
Suomalaisissa vientiyrityksissä ja akateemisissa piireissä ollaan huolestuneita siitä, että teknillisen mekaniikan osaamista ollaan ajamassa alas. Puolet Suomen tavaraviennistä perustuu siihen. Yrityksillä on jo nyt vaikeuksia löytää alan kotimaisia huippuosaajia.
Lentokone, auton moottori ja rautalanka
Metallin väsyminen, väsymisrajat, lujuus ja lujuuslaskennat. Asioita, joista Roger Rabb puhuu kuin talvirenkaiden vaihtamisesta tai kahvin keittämisestä – arkisesti ja tottuneesti. Tästä mies tunnetaan.
– Jokainen meistä toivoo lentokoneen tuolissa siiven värinää kymmenessä tuhannessa metrissä katsellessaan, että lujuuslaskijat ovat osanneet oikein mitoittaa sekä moottorit että kantavat rakenteet koneessa.
… ”
Yksi Rabb ei siihen paljon auta…
On pöyristyttävää ja järjetöntä, että juuri teknillinen mekaniikka voi olla syvässä alennustilassa Suomessa, sillä se on nykyisessä muodossaan suhteellisen uusi, nykyisiltä perusteiltaan Neuvostoliitossa II maailmansodan aikana ja jälkeen sekä sen jälkeen lännessä ATK-teknologiaan liittyen kehitety ”eksakti” tieteenala, jolla on ratkaiseva merkitys kone- ja rakennusteknologiassa. Seon informaatioteknologista varmaan eniten hyötynyt muu tieteenala.
Yksi ongelma saattaakin olla, että It-teknologiaa on ruvettu torvet soiden ajamaan noille aloilla ikäänkuin ”OHI teknillisen mekaniikan”. Mekaniikan ja sen matematiikan on tieteellisesti asiantuntemattomissa ammattipiireissäkin joko luultu olevan jotakin ”loppuuntutkittua” (olen usein kuullut väitteen mitä yllättävimmiltä tahoilta ennen vanhaan), tai ainakin on annettu jostakin taktillisesta syystä ymmärtää niin ajateltavan.