Autoton kaupunki?
Aamulehti listaa tänään tulevaisuuden visioita:
– Paikasta toiseen ei liikuta autolla
– Kaupunkitilassa oleillaan
– Kulkeminen on esteetöntä
– Äly valjastetaan asukkaiden avuksi
– Viheralueiden arvo oivalletaan
– Yhteisön merkitys ei katoa
– Kehitystä tapahtuu jatkuvasti
– Kaupunki on asukkaidensa näköinen
Taitaapa puuttu listalta oleellisin – eli työssä käynti
ja kulkeminen on esteetöntä – ratikkako pujottelee joka soppeen?
Eihän se autoton kaupunki (henkilöauto) mikään mahdottomuus, ainakaan aivan ydinkeskustassa.
Eri asia sitten on kaupungin äärialueet.
Hyvänä esimerkkinä Kuhmon kaupunki; ääripäästä toiseen liki 80 km. Tee siitä sitten autoton.
Kyllä kaupunkisuunnittelijoiden tulee ihan vakavasti ottaa pohdittavaksi; kaikki eivät tosiasiaankaan halua asua keskustaajamissa. Toinen asia sitten perheet, vaikka pienessäkin taajamassa haluavat kesämökin?
No, minun kohdaltani tämä kesämökkiasia on realiteettia siksi, että asun oikeastaan ja elän ”kesämökillä”.
Miksi pitäisi olla ilman autoa?
Vaikka autoa tarvitsisi vain harvoin, niin voi se silti olla olemassa niitä harvoja käyttökertoja varten.
On luonnollista kävellä ja pyöräillä lyhyitä matkoja, mutta jos pitää kulkea pidempiä matkoja tai kuljettaa enemmän tavaraa mukanaan, niin auto on oiva kulkuväline.
Ei uskoisi mutta jo toisen kerran olen J Putkisen kanssa lähes samaa mieltä.
Toisaalta, meillä haja-asutusaluiden asukkailla tuo auto on pakollinen, joskus kaksikin.
Tuo AL:n uutinen/kolumni ei toki mitenkään koske syrjäseutujen asukkaita. meitä nyt sitten vaan rahastetaan, siitäkin huolimatta, edes keskustaajamaan en suostu muuttamaan. Täälä elämä on elämisen arvoista.
Kyllä me katselemme kuopan reunalta, tai peräti kuopasta, kun noita ihmeitä tapahtuu.
Valitttavasti nämä utopiat ajatellaan jatkuvasti vain tiiviiden kaupunkikekustojen pohjalta, vaikka tulevaisuudessakin mlkoinen määrä ihmisiäasuu haja-asutusalueilla.
Samoin ohitetaan sekin seikka, ettei sitä ratikkaa ja nysseä joka kortteliin todellakaan tule.
Myöskään tavarakuljetus ei tule kulkemaan putkissa tai kottikärryillä, vaan aivan varmasti jollain voimalla liikkuvilla ajoneuvoilla
Ihmisellä tulee olemaan satavarmasti joku autotyyppi aina kaupungissakin. Autotonta kaupunkia ei tule. Täytyy sieltä päästä poiskin eri kohteisiin helposti.
”Täytyy sieltä päästä poiskin eri kohteisiin helposti.”
Heikki, mitä varten sieltä pitäisi pois päästä, eikös teillä siellä ole ihan kaikki tarpeellinen?
Toisin se on meidän maalaisten, kun aina joskus pitäisi sinne kaupunkiin päästä. Sekin kulkusuunta saattaa muuttua, nyt jo siitä alkaa olla merkkejä.
Pentti, samat syyt, mutta toiseen suuntaan. Maallakin on ihanaa.
Patruunat ennen rakensivat tehtaan ympärille työläisten asunnot se oli autotonta, nyt työn perässä pitää mennä kuka mihinkin.
Usein patruunat rakensivat myös esimerkiksi koulut. Ilmeisesti ollaan taas menossa siihen suuntaan. Julkisista kouluista ei valmistu osaavia työntekijöitä, vaan työnantajien pitää kouluttaa itselleen työntekijöitä.
Eipä ole näkynyt juurikaan ihmisiä kulkevan bussilla kymmenen ostoskassin kanssa – ei kädet riitä.
Käytä kauppa palvelua ei tarvii kantaa kun korttia ja sekin voi olla kotona koko ajan terv tepivaari
Mitä maksaa?
Jos se olisi edullista, niin Tampereen marketeissa ei päivittäin kävisi kymmeniä tuhansia ihmisiä.
Mutta mitä tulee omaan autoon eiilman sitä maaseudulla toimeen tule koska seutuliikenne ei kata läheskään aina aluetta jossa asut terv tepivaari
No ei sitä tarvite käyttää joka päivä ja kun sanot että n 10 ekee on kallis on aika koominen asenne
Niin ja tuo kymppi on sitten maksimi maksu tuotan näin kotiin kaikki panavan perunat ja maidot plus muut sen kaltaiset
Mutta onko kyse asenteesta onkin eri juttu terv tepivaari
Suurimmalla osalla tamperelaista on käytettävissään auto (ainakin yksi per perhe) – ja tulee olemaan. Uskoisinpa, että yksityisautotonta Tamperetta ajavilla on käytettävissään auto tai pari.
Kuljetuspalvelut sopivat yksineläjille ja vanhuksille.
*******************************************************************************
https://www.aamulehti.fi/a/1fb0ae4e-0b43-4f98-9134-be9db70c581f
Esitetään Pinninkadun parkkiruutujen vähentämistä Tammelantorin laidalta 61:stä yhteentoista. Se sai tyrmäyksen kansalaisten keskuudessa.
[ Halutaanko Tammelantori näivettää?]
********************************************************************************’
Otetaan esille tehtävä hankia kolme laatikollista marjoja Tammelantorilta.
Hoidan sen mieluimmin näin: Ajan asuntoni parkkihallista Tammelantorin laitaan, ostan marjat, asetan ostokseni autoni takakonttiin ja palaan autollani asuntoni parkkihalliin – loppumatka hissillä asuntoon.
Kyllä ne sopii kaikille ja pareille ne maksaa saman summan ei siinä peritä maksua nuppiluvun mukaan
Ja ne kotiin tuonnit ovat kaupanpalvelua pientä mksua vastaan terv tepivaari
Minulla on useampi tampereella asuva tuttava, ja perheitä, joilla ei ole autoa. Aika hyvin tuntuu heidän elämä sujuvan.
Joskus toki vuokraavat kun pitää vaikka huonekalua tai isoa kodinkonetta hakea. Semmoista ei tapahdu jos kerran vuodessa. Tulee muutaman tunnin vuokra halvemmaksi kuin auton omistaminen.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001791837.html
Vähiten autoja suhteessa asukaslukuun on suurissa kaupungeissa. Selvä autottomien kuntien listaykkönen on pääkaupunki Helsinki, jossa autoja on vain 0,39 yhtä asukasta kohden.
Eniten automäärä lisääntyi Ahvenanmaalla. Siellä sijaitsevat myös Suomen autoistuneimmat kunnat. Paikoin autoja on liikenteessä jopa enemmän kuin asukkaita.
.
Suuri osa Manner-Suomen autoisimmista kunnista sijaitsee maan länsiosissa: Pohjanmaalla, Varsinais-Suomessa, Satakunnassa ja Pirkanmaalla
*********************************************************************************’***
https://www.stat.fi/til/mkan/2018/mkan_2018_2019-03-22_tau_001_fi.html
Pirkanmaa, henkilöautot : 317 542 kpl