Kesä tulee ja vasikat kirmaavat kohta laitumilla.
– Moottoritienopeus 140?
Hyödyt ja haitat:
– Moottoritiellä on aina mukana autoja joiden nopeus on 80 km/h.
– Mukana liikenteessä on autoja joiden ajettavuus ei riitä yli 80 km/h nopeuteen.
– Mukana on aina kuskeja ajamassa joiden taito ei yllä korkeille nopeuksille.
– Ohitukset lisääntyisivät.
– Kaistanvaihto vaarantuisi nykyisestä.
– Hyötynäkökulma Tapere-Hesa välillä säästyisi matka-ajasta 5 – 10 minuuttia.
– Haittana korkeammat päästöt ja korkeampi polttoaineen kulutus.
– Kolarin sattuessa ei ehkä jäisi raajarikoksi?
On harakalla miettimistä – monta vaaraa ompi liikenteessä?
En kannata korkeampia nopeuksia
– sensijaan kannatan kaikille 90 km/h sallittua nopeutta jolloin ohitukset olisivat lähes tarpeettomia!
Etkös Niilo muista 60-luvun kattonopeutta 80km/h, ei siitä kovinkaan hyviä kokemuksia ollut. Moottoriteillä liikkuu myöskin raskasta kalustoa, joilla rajoitin katkaisee nopeuden hieman alle 90 km/h.
Toisaalta, Saksassa on moottoriteillä vapaat nopeudet ja kun rysähtää, rysähtää kunnolla.
Kyllä mielestäni tuo 120 moottoriteillä on ihan sopiva.
Ei niitä nopeusrajoituksia kannata veivata edestakaisin, kyllä kesäkuun alusta on ihan riittävästi uuden opettelemista. Kun vaan kaikki oppisivat nekin, tai edes lukisivat uudet säännöt kertaalleen.
Niin, vauhdin noustessa 100 km:sta 120 km asti nousee kulutus x verran ja sama kun nousee 140 km kulutus kasvaa x verran.
En näe syytä 140 km vauhtiin. Minne on kiire?
Lokit ovat huonoja väistämään liikennettä. Lokin törmäysenergia tuulilasiin kasvaa kolminkertaiseksi, kun auton nopeus nousee 80:sta 140:een.
Taitaa lokkeja olla motarilla aika vähän.
”– sensijaan kannatan kaikille 90 km/h sallittua nopeutta jolloin ohitukset olisivat lähes tarpeettomia!”
Eikös parempi olisi 60 km/h ?
Loppuisivat turhat ajelemiset, kun ei kukaan viitsisi lähteä motarille nukkumaan?
Sitä paitsi, kun on nopeus 100 km/h, joku vetelee seitsemääkymppiä ”turvallisesti”, ja, kun on nopeus 80 km/h, joku vetelee kuuttakymppiä ”turvallisesti”.
Nämä aiheuttavat pitkiä jonoja ja turhia ohitustarpeita.
Samoin näistä ”turvallisesti” ajavista osa ajaa sitä nopeuttaan, kun ohitus ei ole mahdollista, ja ohitusmahdollisuuden tullessa vetävät reipasta ylinopeutta, ettei vaan kukaan takana olevasta jonosta pääse ohi.
Motarilla hitaammin ajavat voivat ajaa oikeaa kaistaa ja nopeammat voivat ohittaa turvallisesti
juhak; … Motarilla hitaammin ajavat voivat ajaa oikeaa kaistaa ja nopeammat voivat ohittaa turvallisesti …
Sanotaanhan tuo nyt liikennesäännöissäkin.
Niinpä on, hitaampien pitää, kuten kaikkien muidenkin, ajaa motarilla mahdollisimman oikeanpuoleista kaistaa.
Se vaan ei näy aina pelaavan, kun joku ajaa jatkuvasti sallittua hitaammin vasemmanpuoleisella, vaikka oikealla olisi tilaa, koska siellä 100 m päässä on joku kilometrin-pari hitaamin ajava ja tämä mestari on sitä ”ohittamassa”.
Samaa kivaa tekevät rekat, jotka ohittavat sitä kilometrin-pari hitaammin ajavaa toista rekkaa muutaman kilometrin tukkien ohituskaistan muilta.
”– Ohitukset lisääntyisivät.”
Miten niin?
Ohitettava ne hitaammat on 120 nopeudellakin, mutta ohituskaistalla ajaen.
”– Kaistanvaihto vaarantuisi nykyisestä.”
Kun melkoinen osa joka tapauksessa ajaa sitä 140 nopeutta, tilanne ei muuttuisi juuri ollenkaan.
Hitaampienhan pitää ajaa oikeaa kaistaa, vaan ei siltä aina näytä.
Noiden hitaampien poukkoilu ohituskaistalle on nykyäänkin jonkinlainen riski, kun peiliin vilkaisematta vedetään melkein kohdalla olevan ohittajan eteen.
Näiden tollojen takia olen muutaman kerran joutunut tiukkaan tilanteeseen ihan laillisella jopa satasen nopeudella.
Siksi hankin vuosia sitten kojelautakameran, jotta voin osoittaa sen tollon tulleen eteen yllättäen, jos joskus kolahtaa.
Niin, siis vika on aina joissain muissa kuin minussa??
Ken on ajanut raskasta ajoneuvoa joitain satoja tuhansia; ei kyllä väittämiisi yhdy.
Tasan tarkkaan tiedät, mihin nopeuteen ajamasi ajoneuvo pystyy. Toisaalta muuten rajoitinta vastaan ajaminen, se vasta polttoainelaskua kasvattaa.
Luet sitten Pohjola kuin piru raamattua tekstistä piittaamatta?
Ensinnäkin noita vasemmalla kaistalla perusteetta roikkujia on jokaikisellä matkalla eikä siitä voi syyttää muita kun niitä roikkujia.
On turha syyllistää sitä, joka ajaa sallittua nopeutta roikkujaa nopeammin.
Toisekseen noita nokan eteen vetäviä ääliöitä löytyy jatkuvasti ja ei todellakaan ole sen laillisesti ajavan vika, kun peilistä mitään ymmärtämätön poukkoaa hitaammasta jonosta aivan eteen.
Tätä esiintyy erityisesti mm. 9-tiellä, kun kaksikaistaisesta tiestä tulee nelikaistainen ja siinän on yksi tuollainen ääliö vetänyt suoraan kylkeenikin.
Siinäkään tilanteessa vika ei todellakaan ole sen laillista nopeutta ohittavan. .
120 moottoritiellä on kohtuullisen hyvä nopeus, sillä nopeudella siirtyy paljon autoja paikasta a paikkaan b vähällä jonossa ajamisella.
Sellaiset tyypit, jotka moottoritielläkin ohittavat lähelle eteen ilman mitään syytä, pitäisi lähettää uudelleen autokouluun. Vesikelilläkin heittävät ihan turhaan likaa tuulilasiin. Voisi ajaa reilusti kauemmaksi ohitse ennen kaistan vaihtoa.
Suomessa on niin vähän teitä joissa voidaan ajaa 140 km/h jotta koko löpinä on ihan turhaa.
Tuossa Tampere-Helsinki motarilla – jota tosin nyttemmin enää Hämeenlinnaan asti ajaa – on ollut aika lailla kaksi nopeutta.
– 110km/h ajavat
– 135km/h ajavat
Tokkopa tämä paljoa muuttaisi menoa.
No meillä on sellanen järvi Tampereella jonka lempinimi on motari ja varmuudella siellä on kyllä lokkeja ja paljon no tuo olikin kevennys
Oikealta nimeltään tuo motari on iidesjärvi
Mutten pidä tarpeellisena nostella tuohon 140 moottoritien nopeutta kyllä tuo 120 kesäaikaan on sopiva
Ja aina pitää muistaa että sielläkin liikkuu hitaampia ajoneuvoja koska kaikki kuskit ajaa varmaan oman taitonsa mukaan terv tepivaari
Sinänsä on mielenkiintoista, että Tampereen rantatunnelin aikasäästön arvoksi annettiin n. 300 miljoonaa euroa ja soillä perusteltiin tunnelin rakentamista.
Nyt paljon suuremmilla liikennemäärillä ja pitkällä matkalla aikasäästö ei olekaan minkään arvoista…
Riittävän paljon nopeusnäyttötauluja moottoriteille. Ylinopeuksista räpsähdys, alinopeuksista kehotus ajaa nopeammin.
Nykyiset nopeudet ovat hyviä.
Silti autoa ajetaan kunkin ihmisen taidoilla meillä on max nopeus rajoitus ei vähimmäis nopeus kuten on Saksassa monessakin paikassa terv tepivaari
Meillekin ovat nämä vähimmäisnopeustaulut tulossa kesäkuun alussa.
Ihmisen taidot ovat asia sinänsä, mutta voi kyllä kysyä, onko sellainen, joka ajaa aina 20-30 km alle sallitun, enää liikennekelpoinen muutenkaan.
Liikenteessä on liiaksi niitä, joilta se kortti pitäisi ottaa pois.
Itse olen pulaan joutunutta autoilijaa maantiellä auttaessani meinannut jäädä sellaisen kuskin tappamaksi, joka ei havainnut hälytysvilkuilla ollutta pysähtynyttä autoa ennen kuin parinkymmenen metrin päästä ja törmäsi osaksi sen perään kimmoten melkein päälleni.
Kuski puolisokea, mutta tuttu lääkäri oli kirjoittanut paperit…
Ongelmia syntyy kun uskoo omaavansa Vatasen kädet, mutta alla on omat jalat 😉
Kaikki Bernerin ideat olisi pitnyt lailla kieltää, eikä se Sipilä ollut yhtään parempi.
Noiden ”välkkyjen” aivopieruja noi nopeuden nostotkin olivat!
Kumma juttu, kun muuallakin maailmassa samoja ”aivopieruja” on keksitty.
Tanskassa ylinopeudet vähenivät ja onnettomuudet samoin, kun nopeutta nostettiin.
Aika surkea tulos ”aivopierusta”…
Nostetaan nopeudet 250km/h, aika harva ajaa ylinopeutta!
Mitähän sillä säästetyllä viisiminuuttisella, jonka säästäisi h:ki – T:re välillä, tekisi?
Pyyhkisi ne pelon ja jännityksen ja stressin aiheuttamat hiet?
Vaikea sanoa, mutta Tampereen hukkaputkea puolusteltiin ja perusteltiin sillä, että säästetyn ajan hyöty on n. 300 miljoona euroa…
Toki vieläkään ei ole selvinnyt, kenen tilille se raha menee…
”Kumma juttu, kun muuallakin maailmassa samoja ”aivopieruja” on keksitty.”
Sieltä muualta maailmasta tämäkin aivopiereskelijä tänne haalittiin!