Eilisessä Formuloiden Bahrainin osakilpailussa tapahtui todella paha suojakaiteeseen ajo. Siinä ranskalainen Romain Grosjean menetti kohta ensimmäisellä kierroksella autonsa hallinnan, sitten auto törmäsi teräksiseen ratakaiteeseen katketen kahtia ja syttyen räjähdysmäisesti palamaan.
Ei mennyt montaa sekuntia, ehkä parikymmentä kun lääkäriauto syöksyi paikalle ja lääkäri samantien pelastamaan onnettomuuskuljettajaa. Lääkäriauton kuljettaja ja sattumalta kohdalla ollut ratavirkailija alkoivat sammuttimilla tukahduttamaan tulipaloa ja suojelemaan onnettomuuskuljettajaa. Lääkäri sai kiskottua Grosjeanin kaiteen yli ja onneksi pelastamaan hänet.
Pahassa onnettomuudessa oli kaikki elementit todella pahaan onnettomuuteen. Autolla oli vauhtia yli 200 km/h, katkesi kaiteeseen ja syttyi räjähdysmäisesti palamaan monen metrin korkuisena tulimerenä. Onneksi toiset autot osasivat väistää.
Tämä hirveä onnettomuus esimerkkinä siitä miten hyvin autourheilusssa on turvallisuus hoidettu. Auto on viimeisen päälle sitä huomioiden kehitetty ja kilpailujen henkilökunnan osaaminen harjoiteltu. Näistä niitä vähitellen sitten siiretään muunneltuna tavallisiin autoihin Erittäin harvoin enää nykyaikana tapahtuu niitä pahimpia, kuolemaan johtavia onnettomuuksia. Tietysti yksikin on liikaa.
Onhan formulat edelläkävijä autojen turvallisuuden kehityksessä ympäri maailman henkilöautotehtailun.
Isolla palkkiolla altistavat itsensä vaaralle.
Formuloistahan ne ovat lähtöisin viimeisimmätkin turvalaitteet. Hans- niskatuki tuli formuloihin pakollisesksi 2000 luvun alussa. Ja nyt suuressa roolissa ollut Halo- kaari pari vuotta sitten. Se oli taatusti Grosjeanin pelastaja, niin pahasti teräskaiteet tulivat auton kopin yli.