Kymmenen vuoden päästä Suomessa joka jamppa ja lyyli ajelee sähköautolla, kaikki on iloista ja mukavaa viherkelluntaa uusiutuvien energioiden keskellä!
Suora lähetys: Kuinka liikenteen päästöt puolitetaan? Työryhmän mukaan uudeksi tavoitteeksi tulisi asettaa jopa 700 000 sähköautoa vuonna 2030 https://www.is.fi/politiikka/art-2000006701075.html
Huutonaurua!!!!!
Polttoaineen hinta nostetaan pilviin koska Ministeri Harakan mielestä Suomessa ei tarvita yksityisautoja, koska joka paikkaan pääsee metrolla, ratikalla ja bussilla 👍
Minä meinaan ajaa polttomoottorilla aina. Bensan vaihtoehto kaasu. Sähköauto ei ole auto, se on pommi ja sähkölaatikko perseen alla.
Harakka kulkeekin lentämällä, tai sitte se kulkee meidän piikkiin ministeriautolla!
Niinpä niin, Suomen liikennepäästöjä sähköautopakolla pienentämällähän se maapallo pelastetaan. Mutta otetaanpa yksi esimerkki mittasuhteista:
Pelkästään Saharan eteläpuolisen Afrikan vuotuisen väestönkasvun uloshengitysilmassaan tuottama CO2 on vuositasolla määrältään yli puolet Suomen kaikista liikennepäästöistä.
Laskelma perustuu seuraaviin lukuihin:
– ihminen tuottaa uloshengitysilmassaan hiilidioksidia keskimäärin 200 ml/min
– Saharan eteläpuolisen Afrikan väestönkasvu on tällä hetkellä noin 30.000.000 henkeä vuodessa
– hiilidioksidin normaalitiheys kaasuna on 1,98 kg/m3
Sähköautot tulevat hurjaa vauhtia, täysin riippumatta siitä mitä suomalainen ministeri tekee tai jättää tekemättä.
Tänä päivänä kaupunkiajoa harjoittava, uutta pikkuautoa ostava jo säästää ostamalla sähköauton. Ostohinta on melkein 1:1, käyttökulut murto-osa sekä sähkön että huoltojen osalta. Alle 20 000 euron on valinnanvaraa.
Vaan Suomessa on paljon esim. farmareita, tarvitaan autoja johon mahtuu enemmänkin kuin patonki ja sixpack kaljaa. Saat ihan pätevän farkun 25 000 eurolla, mutta et saa sähköistä 50 000 eurolla. Tältä osin on vielä tekemistä.
Ja kyllä, moni ostaa käytettyjä, he tulevat perässä mutta tätä vauhtia 10 vuoden päästä tilanne on aivan eri.
Edelleen, täysin riippumatta siitä mitä Suomen ministerit tekevät.
Sinänsä hullua, että esimerkiksi lataushybrideissä tuntuu painopiste olevan muodikkaissa (järeän sorttisissa) katumaastureissa. Jos ja kun niitä ei pysty lataamaan joka reissun välillä, päästölukema ja bensankulutus on taatusti isompi kuin nykyisessä bensafarkussani, joka kulkee nätisti ajaen reilusti alle viidellä litralla satasella. Ja tavaratilaa on farkussa riittävästi joka tarpeeseen.
Harakka taikoo kuluttajien pankkitilille rahaa:
Ministeri Harakka Ylellä: Polttoaineveron korotus voidaan korvata kokonaan vähävaraisille ja maalla asuville – ”Pankkitilille ilmestyy rahaa” https://www.is.fi/politiikka/art-2000006701826.html
En tiedä kuka tälläistä paskaa edes uskoo mutta aikansa kun jauhaa niin joku uskoo…(Sanoi eräs Göbbels aikoinaan…)
https://www.liikennefakta.fi/ymparisto/paastot_ja_energiankulutus
Kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt muodostavat noin viidenneksen Suomen( kasvihuonekaasupäästöistä [ Tässä on mukana, ymmärtääkseni, kaikki autoliikenne ]
:………………………………………………………………………………………………………………………..
”Suomen osuus siitä on 0,14 prosenttia eli runsaan promillen luokkaa.”
Kaikkien Suomessa kulkevien autojen päästöt ovat 0,028 prosenttia.( vajaa kolmasosaa promillea)
*
”Maailmassa on vajaa pari sataa maata. Ei siellä ole kuin kolmisenkymmentä sellaista maata, jotka ovat päästöjään laskeneet.”
On aivan käsittämätöntä vihreiden vaatimus ilmastohätätilan julistamisesta Suomessa.
**********************************************************************************************************
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fa049a6e-927f-42a4-b127-7a5433e74160
Professori Esa Vakkilainen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta kummeksuu Suomessa käytävää ilmastokeskustelua ja peräänkuuluttaa keskusteluun lisää realismia.
.
Hän myös muistuttaa, että Suomen merkitys maailman CO2-päästöjen lähteenä on erittäin pieni.
.
– Fossiilisten polttoaineiden käytöstä johtuvat maailman CO2-päästöt ovat noin 32 gigatonnia. Suomen osuus siitä on 0,14 prosenttia eli runsaan promillen luokkaa.
.
Maailmassa on vajaa pari sataa maata.
.
– Ei siellä ole kuin kolmisenkymmentä sellaista maata, jotka ovat päästöjään laskeneet.