Joitain päiviä sitten täällä vaahdottiin polttoainehintojen kohoavan lähes 10snt/ltr.
Polttoainenetin mukaan hinnat ovat kohonneet viikonvaihtteen aikana n 3-5 snt/ltr. Siis vain alle puolet uhotuista lukemista.
Jos tarkastellaan polttoainehintoja 5-vuotisjaksolla, aika pienet korotukset kun näyttävät olleen.
Voivathan diilerit tietenkin hintoja kohottaa mielensä mukaan, vaan sitten se myyntivolyymi. Uskokaa tai älkää, kyllä tavallinen kansakin ajatella ja laskea osaa; kallis polttoaine vähentää polttoaineen kulutusta ja myyntiä, kyllä se raja jossain tulee vastaan, vuosien kokemus tältä sektorilta kun lienee olemassa.
Sillä vanhalla diesel volvollaan saa ajella vuosikymmenet, ennen kuin vetyauto tulee; täyssähköauton yleistymistäkin tovin saamme odotella.
Veronkorotus oli vajaa 7 centtiä litralta, se kuinka nopeasti sama siirtyy pumppuhintaan on riippuvainen useammasta tekijästä, joista vähäisin ei suinkaan ole se millä hinnalla polttoaine on ostettu sisälle, joka taasen on seurausta siitä millä hinnalla raakaöljy on ostettu jne.jne.
Veronkorotuksen vaikutusta on kuitenkin hieman yksioikoista seurata pelkästään sen perusteella paljonko itse tankkaa ja paljonko se nyt sitten maksaa enemmän, kun korotus vaikuttaa kaikken siihen mikä kumipyörillä liikkuu.
Se muuten ihan oikeasti tuo polttoaineiden hinnankorotus ei niinkään ihan välttämättä eläkeläisiä koske, vaikka sitä usein mainostetaan näin. Eläkeläisiin muuten liitetään kateutta perusteettomasti; tämän päivän työntekijä pääsee eläkeläiseksi 65-vuotiaana, lisäeläkettä kertyy työskentelemällä 70-vuotiaaksi.
Olisi kovin hyvä kun eläkekeskusteluihin osallistuttaessa edes pyrittäisiin selventämään käsitteet omakohtaisesti.
Siis eläkeläisillä (niin paljon kadehdituilla) on ihan oikeasti kyllä autontarve, vaan ei ehkä päivittäinen; näin omasta kokemuksestani.
Polttoaineiden hinnat ovat mitä ovat, me eläkeläiset emme pysty vaikuttamaan kuin ostokäyttäytymisellämme.
Itse ajan näin eläkeläisenä vain noin 10 – 15 tuhatta kilometriä vuodessa ja nämä kilometrit kertyvät pääasiassa Tampereen ja Kesälahden väliä souvatessa.
Yksi käyntikerta Tampereella tuo mittariin noin 1000 kilometriä.
Valtaosalle kansasta tuo korotus ei merkitsen yhtään mitään. Niin paljon on totuttu jopa päivittäiseen hinnoittelun vaihteluun. Esimerkiksi Tampereella keskiviikon ja perjantain väliset pumppuhinnat heittelivät jo lähes puolet tuon korotuksen määrästä.
Olen kyllä vahvasti eri mieltä, valtaosalle kansasta korotus on merkityksellinen, mutta merkitys tulee tavallaan piilossa. Verovaikutus yhteen ajoneuvoyhdistelmään on arviolta 7000-10 000 euroa vuodessa, niin kyllä se vaan valtaosalle kansalaisia jossain näkyy, myös niile, jotka eivät ole koskaan ajaneet metrikään autolla.
Olen jo aikaisemmin kommentoinut ammattiautoilua ja sen kohtelua joillakin eri säännöillä.