Tuli sitten laitettua tuonne jään kanttiin 30m 8mm verkonpätkä, kuoreet mielessä.
Yllätys oli melkoinen kun nostin verkon; muikkua. Kuorettakin, se nimittäin liikkuu tuon sulavan jään reunan tuntumissa, ei tosin paljon. Punnitsin molemmat kalat. Muikkua 1,5kg ja kuoretta n 1kg. Merkillistä, ettei ainuttakaan särkeä eikä ahventa. Laitoin puhkomisen jälkeen savuun. Kalat olivat tuommoisia 8 – 10 mm, siis parhaan kokoisia.
En ole aiemmin saanut muikkua tähän aikaan vuodesta ja muikun kokokin kertoo, että uusi vuosiluokka on tulollaan pyyntikokoon.
Tänä aamuna kun leivälle laittelin kalavainaita; ah mikä maku ja hieman tuoretta tilliä lisukkeeksi. Kyllä kalpenevat kaiken maailman makkarat ja muut leikkeleet.
Kyllä melkein käy kateeks.
Itse ajattelin lähteä jallittamaan haukia (turhaan haukuttu kala), samalla kun katsomassa yhtä Finnmasterin venettä, joka ei ole ihan sitä mitä olen hakenut, mutta hintalappu on kyllä kohdallaan.
Jos se on Finnmaster 530, olisin kateellinen, se sopisi meikäläiselle kuin nappi silmään.
Tuo Finnmaster 530 on juurikin tuommoinen hardtoppari. Koneteho pitänee olla liki 100 hp ja koneen sammuttua; vene on täysin hallitsematon aallokossa.
Perämerellä aallonmuodostus on sen laatuinen, että tuon tyyppinen vene ei ole sovelias. Se on sisäsaariston vene.
Venettä kun suunnittelet ostaaksesi, muista aina ne kotivesiesi ”rääkipaatit”. Se on hyvä lähtökohta. Siitä on moniakin versioita juuri Perämeren olosuhteisiin.
Jokohan tuo Mika sen paatin hommasi ?
Heikki,kiitos kysymästä, mutta ei tullut hankittua. Finnmaster Fisher 7100 oli kyseessä ja kaikki sinällään ihan kohdillaan varusteiden ja hinnan osalta, mutta kun se ei kuitenkaan ole ihan sitä mitä haen niin ei tällä kertaa.
Hankinta on kuitenkin siinä määrin iso omalle lompakolleni, että teen sen vain kerran ja ilman, että kadun ensihuuman jälkeen.
Parempi niin, eli niitä vaihtoehtoja on koko kevään saatavilla. Vielä hyvä, että ovat pääosin telakalla, niin näkee pohjatkin.
Minun yksi parhaistani oli Albatross ( ”Alberta Ross ”). Se oli sopivan merikelpoinen, kylläkin rannikkokäyttöön pääosin. Ajelin sillä väliä Porvoo- Hki- Porkkala – Pohja.
Siinä on sopiva avoin, mutta katettava keskiosa, josta on mukava virvelöidä. Verkon laskuun hiukan hankala. Nokasta minä sitäkin tein, kun vaimo oli ruorissa. Mutta perheveneenä oli upea ja toimiva.
Etukajuutta, keskikajuutta, pentry, WC , takakajuutta. Moottrori avotilan lattian alla.
https://www.nettivene.com/en/moottorivene/albatross
Se Albatros on kyllä hyvä retkivene ja varsinkin jos se on varustettu Indenorin koneella (Volvo Penta), se kone Bukh:n ohella on lähes ikuinen. Minulla oli viimeisessä kalastusveneessäni Bukh:n isompi kone, ja varmatoiminen kuin mikä, ilmankos oli isoissa pelastusveneissä suosittu.
Vene, jollaisen olisin aikanaan halunnut; Summassa veistetty ns pellinkiläinen, kaverillani sellainen oli, siinä Ford Traderin kone (marinoitu). 9,5m pitkä ja ylitti reilusti runkonopeutensa; hieno vene.
Minun Albatrosissani oli Volvo Penta.
Sitten minulla on ollut myös Summalainen 9,5 metrinen, jossa oli Fordsonin marinoitu diesel. Sen nopeus ylitti runkonopeuden ja oli max 15 solmua.
Volvo Penta valmistaa vain vaihteiston; Indenor itse koneen, näin on aina ollut.
Niin ja tietenkin Volvo teki myöskin marinoinnin. Peugeotin kone oli lähes Bukh:n luokkaa.
Bukh:n erikoisuuksiin kuului se luokituslaitoksen vaatimus, että koneen tuli kestää käymistä 20 min ilman jäähdytysvettä. Siis se voitiin käynnistää taaveteissa ennen laskua.
v
Se tuo Ford Trader 6, oli aivan uskomaton kone. Kaverillani oli siimapaatissaan. Kerran purki koneen siinä kaijassa, vaihtoi kampiakselin liuskat ja lähti illalla siimalle. Varmaan eräänlainen Suomenennätys sekin.
Se minun Albatrossin kone oli marinoitu bensakone Volvo B 20 eli Amazonin kone.
Joo, siihen Albatrossiin asennettiin monenlaisia koneita. Tuo Volvo B20 näyttäisi olevan aika suosittu.
Tuo Pentan perämoottori on varsin historiallinen härpäke Suomen markkinoille se tuli ensimmäisen kerran 1922.
Sittemmin Penta ja Volvo fuusioituivat Volvo – Pentaksi.
Kiitos Heikki vinkistä ja vaikka meneekin sitten jo ihan selkeästi retkiveneen puolelle niin kieltämättä mielenkiitoinen.
Hauki muuten on osaavasti laitettuna mahtavan hyvä kala. Ranskassa yksi kalleimmista ja arvostetuimmista kaloista kaloista.
Olen usein tehnyt hauesta mm kylmäsavua, kyllä vaan on hyvää.
Tämä eilinen yllätys taas kerran todisti sen että täysinoppinutta kalastajaa ei ole; ikä loppuu kesken, koskee niin pyydyskalastusta kuin myös viehe- yms kalastusta
Tuosta Finnmasterista ja vastaavista; tuo merikelpoisuus perustuu ainoastaan konevoimaan; ajelehtiessa se on sananmukaisesti tuuliajolla ja siten vaarallinen. Pienen avun saattaa tuoda esim s-perämoottori ”apukoneeksi” tai oikeastaan manöveeraukseen, sitä muuten tarvitsee ihan viehekalastuksessakin.
Kaikki kalat ovat maistuneet – no jaa hapansilliä en ole maistanut.
Tykkäsin joskus hitaasti pannulla paistetusta sorvasta. Aikoihin en ole saanut.
Ikinä en osta enää savustettua silakkaa, joka vuosikymmeniä sitten oli maukasta. Ovatkohan nykyiset savusilakat samalta ajalta?
En minäkään kyllä hapansilakkaa enkä muutakaan hapatettua kalaa suostu syömään vaikka innokas kalankäyttäjä olenkin.
Olet muuten aivan oikeassa. Suomessa ei ole ensimmäistäkään syömäkelvotonta kalaa, kaikki on kokista kiinni.
Olen syönyt kaikenlaista kalaa ihan simpusta tuonne ruutanaan saakka, kaikista saa oivallista ruokaa kun vain osaa valmistaa.
Pietariin vietiin ennen kiiskejä herkkusuille. Kiiskelle en osaa tehdä mitään.Hyvä kiiskipaikka olisi kyllä Längelmävedellä tiedossa. Pilkkiin ei muuta tulekaan.
Kiiskestä saa erittäin maukkaan kalaliemen. Savustanutkin olen kiiskiä ahventen mukana, erittäin hyvä maku.
Kävinpä kaupassa tänään ja siellä oli siikafiletta 27 ekee kilo fileinä no en ostanut tulin kotiin ja otin pakkasesta ja laitoin kypsymään hiukan meri suolaa ja tilliä päälle siikliä viereen meinas mennä kieli mukana terv tepivaari
Törmäsinpä tuolla netissä Kippari-lehden kalastusvenearvosteluun (soutuveneet).
Paristakin veneestä oli maininta; kiikkerä, ei suositella verkon laskua seisten!!!
Enpä eläissäni ole verkkoja laskenut seisten, ei olisi tullut edes mieleenkään. Ei todella kiinnostaisi horjahtaa veteen näillä kelein, ei edes kesällä. Siksipä koko ikäni olen verkot laskeskellut istuallaan ja suoraan pytystä. Toimii, käy nopeaan ja pystyy laskemaan vaikka kuinka korkeat verkot koneella ajaen. Puikkariakaan en käytä koska vuosikymmeniin verkkoja ei ole enää tarvinnut kuivatella.
Kokeilkaahan vaan laskea seisten 5 m korkeata verkkoa; voisi olla kohtuullinen kokemus.
Haukea nappasi eilen kaksi pientä, jotka päästin takaisin, kun olivat sillä tavalla kiinni, että oli helppo irrottaa ja yksi iso, joka irrotti itse itsensä.
No vika oli kyllä ihan oma, kun nuukaana ihmisenä en syksyn jälkeen laittanut uutta siimaa vaikka hyvin sen välttämättömäksi tiesin.
Tänään uudemman kerran uudella siimalla.
Kyllä siinä eilen mietiskelin itsekseni kun istuskelin rannalla ja virvelöin, että korona-ahdistusta potevien tulisi lähteä kalaan jos mahdollista.
Olen täysin samaa mieltä. Kun yksin kalareissulla olet ihan omissa touhuissasi niin siinä ihminen kummasti rauhoittuu ja ajatukset keskittyvät siihen luontoon ja kalastukseen, kalastatpa sitten aktiivivälineillä tai pyydyksillä.
Vilkaisin tuota Finnmaster 7100 Fisheriä; kelpaisi tuo jo minullekkin kalaveneeksi jos isompien vesien rannalla asuisin. Varsinkin tuo Mercruiserin sisäperämoottori, siitä minulla ei ole kuin hyviä kokemuksia mutta aika hintava näkyy ko venetyyppi olevan. Katselin muutamaa n 20 vuotta vanhaa ja 400 – 600 tuntia ajettua, 30 000€ pintaan näkyuy hinta olevan .
Joo, ei se halpa paatti ole, vaikka se mitä kävin katsomassa asettuisi tinkaamalla selvästi lähemmäs 20 kuin 30 tonnia, mutta samaan aikaan se on niin iso raha, kuten Heikille aiemmin totesin, että ostan ainoastaan kerran ja ilman katumusta ensihuuman jälkeen.
Eikä yhtään haittaa jos saisi hyvän huomattavasti halvemmallakin, mutta tuossa luokassa on se katto, joka ollaan emännän kanssa sovittu.
Hyvä, turvallinen (myös pikkuväelle), toimiva ja omia tarpeita vastaava, siinä ne tärkeimmät kriteerit.