https://www.is.fi/autot/art-2000006628394.html
”Ministeriön veroryhmä esittää työpysäköinnin muuttamista jopa 3 600 euron arvoiseksi verotettavaksi etuudeksi”
”Päästötyöryhmän arvion mukaan työpaikkapysäköinnin tämänhetkinen verottomuus johtaa autoilun kysynnän kasvuun muiden liikennemuotojen suosion kustannuksella, mikä lisää muun muassa liikenteen ruuhkautumista sekä yksityisautoilun tuottamia hiilidioksidi- ja lähipäästöjä.”
Kyllä kateus on suuri.
Ihan yllättäen monelle työpaiklle ei pääse kotoaan millään julkisella välineellä.
Samoin matka saattaa kestää julkisella välineellä moninkertaisesti omaan autoon verrattuna.
Vuorotyöläiselle julkinen liikenne ei yleensä ole edes vaihtoehto.
Sen sijaan alle 5 km työmatka-autoilu tapahtuu usein hyvien julkisen liikenteen vaihtoehtojen alueilla, joten siltä osin siitä vaan.
Koronavilkun lisäksi kannattaa ladata demarivilkku joka varoittaa demarin olevan lähestymässä taskujasi.
Mitä muuta voi odottaa Helkaman mannekiineilta. Itseäni ei hämmästytä enää mikään siinä, mitä verotuskohteita Suomessa rahankylväjät keksivät.
Olenko muuten väärässä, kun minulla on mielikuva, että autoiluun kohdistuvia miljardiluokan veroja on jo tällä hetkelläkin perusteltu hiilidioksidipäästöillä ja saastuttamisella?
Vaan tokihan sitä lisää veroja sopii autoilijoilta ottaa?
Vai olikohan tämä vihreiden ensimmäinen työllisyystoimi syksyn budjettiriihtä ajatellen? Logiikka vain on nurinkurinen, jos ajatellaan esim. kohtaanto ongelmaa. Ei moinen houkuttele hakeutumaan kauemmaksi töihin.
Hassua kyllä asiassa takana on myös SAK
https://www.is.fi/autot/art-2000006536436.html
Toisaalta samainen oli jo esillä kun Ville Niinistö oli ympäristöministeri, jolloin ministeriön selvityksen mukaan ilmaiset parkkipaikat työpaikoilla ovat fossiilisten polttoaineiden tukea.
Onhan tuossa ihan logiikkaakin. Tampereella on jo monia liityntäparkkeja, joista työntekijät voivat mennä busseilla työpaikkansa kulmille. Ne ovat ilmaisia.
Eri asia on vaikeakulkuiset alueet. Mutta eivät kaupunkien keskustat ja tiheät taajamat, joissa on hyvä julkinen liikenne.
Voivat ja voivat.
Kun ensin tulee autolla ja sitten parilla eri nyssellä vaihtoineen, niin kyllä aikaa menee kohtuuttomasti.
Jatkossa ratikka tuo pari vaihtoa lisää ja ”maailma pelastuu”…
Ensin sitä suunnitellaan työsuhdeauto-edun piiriin, joka on oikein, eikä hyvätuloisten lompakkoa kovin paljon rassaa. Muista ei ole päätöksiä, jos tuokaan menee lävitse.
Se ei tietenkään ollut yllätys, että Tavion porukka vastustaa kaikkea mikä liikkuu.
Niin, kaikkea idiotismia pitääkin vastustaa.
Tavion porukka ei suinkaan vastusta kaikkea mikä liikkuu, mutta vihervasemmisto sen sijaan vastustaa kaikkia, jotka liikkuvat omalla autolla.
Mitenkäs nuo liityntäparkit ongelmaa korjaavat? Ilmainen pysäköinti ja vieläpä veronmaksajien rahoilla. Eikös niistä sitten kerry yhtälailla etua autoilijalle?
Ylipäätään minun on vaikea nähdä sitä, miten tuosta työpysäköinnistä voidaan katsoa saatavan etua.
Kas kun eivät ehdota säästettyä työmatka-aikaa verolle pantavaksi.
Täältä Härmälästä menee omalla autolla Hervannan Ruskoon n. vartti. Bussilla kulkien aamuisin noin tunti ja iltapäivisin töistä palatessa ruuhkasta riippuen tunti puolitoista. Kulkumuodosta päättäminen ei liene vaikea sille, jolla oma auto on käytettävissä.
Ratikka ei ole ratkaisu tuohon.
Sinulla ei ole ollut työsuhdeautoa eikä työsuhdetallipaikkaa, jolla pääsee jopa työpaikan hissin viereen parhaimmillaan.
Minulla oli eri aikoina sekä oma auto että työsuhdeauto ja tallipaikka työpaikan kellarissa.
Se ei sinänsä ollut mikään mahtava etu, vaan pakollinen, että pääsin yleensäkään töihin ja pystyin tekemään asiakakäyntini autolla kivikylän periferiaan.
Keskustassa ei näet ollut eikä ole pysäköintipaikkaa, missä auton voisi muuten päiväksi jättää ja käyttää sitä sujuvasti työasioihin.
Ei ole ollut kumpaakaan. Suhteellisen vähän on työntekijöitä, joilla on autoetu, saatika autotallietu. Työsuhdeautoetu on jo tälläkin hetkellä verotuksen piirissä, jos et satu olemaan asiasta tietoinen.
Tällä ”uudistuksella” lähdettäisiin nimenomaan verottamaan niitä, jotka voivat pysäköidä oman autonsa työnantajan järjestämälle pysäköintialueelle tai muuhun vastaavaan paikkaan.
Oliko aloituksesta tarkoituksella jätetty pois sana ”valtionvarainministeriön”? Sen työryhmästähän tässä on kysymys. Ketä siihen kuuluu, olisi kiva tietää. Tuo 3600 lienee arvio maksimiedusta, eli sinulla on vaikka nimikoitu parkkipaikka työpaikallasi Helsingin keskustassa?
Turha syyttää demareita tai edes vihreitä ennen kuin työryhmän kokoonpanosta on selkoa. Tiedoksenne että valtionvarainministeri on Matti Vanhanen, Keskusta.
Demuja voi rauhassa syyttää asiasta.
Tämän asian nimittäin nosti esille demujen vetämä SAK.
Virheet puolestaan ovat muistini mukaan ajaneet kaiken työmatka-autoilun kustannusten kiristystä ja työmatkavähennysten poistoa.
Sinänsä tämä oli Marinin eli demujen ajamaa asiaa…
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006629392.html
”Työryhmä sai tehtäväkseen selittää, kuinka päästövähennystavoitteita voitaisiin toteuttaa Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelmassa mainittujen liikkumiseen liittyvien työsuhde-etujen verotuksella.”
Siis oliko asia hallitusohjelmassa vai nostiko SAK sen esille? Hallitusohjelmassa pyritään päästövähennyksiin, varmaan kaikkien puoleiden tavoite on se, ei pelkästään SDP:n. Siitä johtuen valtionavarainministriiön työryhmä siis selvitti asiaa. Ilmaisen parkkipaikan todettiin rohkaisevan oman auton käyttöön mutta edun poistamisen todettiin olevan vaikutukseltaan vähäinen. Media nosti mieltä kuohuttavan asian esille vaikka se ei ollut mikään suunnitelma tai päätösesitys vaan selvitys samalla tavoin kuin valtionvarainministeriön työryhmän selvitys työllisyysasteen nostamiseksi poistamalla eläkeputki yms.
Hallitusohjelmassa oli kirjaus työsuhde-etujen verotuksen kiristämisestä.
SAK puolestaan otti nimenomaan tämän pysäköintipaikka-asian esille jo kesäkuun alkupuolella.
https://www.is.fi/autot/art-2000006536436.html
Suomen ilmastohihhulit vaativat tätä aikaisemmin.
”Suomen Ilmastopaneeli on jo ehtinyt ehdottaa valtiolle työnantajan tarjoaman pysäköintipaikan muuttamista aina veronalaiseksi luontaiseduksi, jonka arvo määräytyy pysäköinnin markkinahinnan mukaan, ollen kuitenkin aina vähintään 55 euroa kuukaudessa.”
Eli demut ja viherhihhulit ovat homman takana.
Kylähän nyt jo verotetaan työsuhdeautosta, jos autoa käytetään yksityisajoon.
.
Myös asunnon yhteydessä oleva autopaikka katsotaan verotettavaksi eduksi.
..
”Jos työnantaja antaa käyttöösi asunnon yhteydessä tai läheisyydessä olevan autotallin tai autopaikan, saat verotettavaa autotallietua. Sen sijaan työaikana työpaikalla käytössä olevasta autotallipaikasta ei synny verotettavaa etuutta.”
****************************************************************************************
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot/ansiotulot/tyosuhdeedu/
Työsuhde-edut
• asuntoetu
• asuntoetu, johon kuuluu sähkö
• autotallietu
• ravintoetu
• autoetu
• puhelinetu.
Autotallietu
Jos työnantaja antaa käyttöösi asunnon yhteydessä tai läheisyydessä olevan autotallin tai autopaikan, saat verotettavaa autotallietua. Sen sijaan työaikana työpaikalla käytössä olevasta autotallipaikasta ei synny verotettavaa etuutta.
Autoetu
Jos sinä tai perheesi olette käyttäneet yksityisajoihin työnantajan henkilö- tai pakettiautoa, siitä syntyy autoetua. Yksityisajoihin kuuluvat myös asunnon ja työpaikan väliset matkat.
Autoetu voi olla vapaa autoetu tai auton käyttöetu. Vapaa autoetu on kyseessä, kun työnantaja maksaa kaikki autosta johtuvat kustannukset. Käyttöetutapauksessa maksat itse ainakin polttoainekulut. Autoedun arvo on yleensä kiinteä kuukausikohtainen summa. Myös kilometrikohtaista arvoa voi käyttää, mutta silloin yksityisajoista on pidettävä ajopäiväkirjaa, jonka perusteella kilometrit lasketaan.
Autoedun arvoon vaikuttavat auton hankintahinta, käyttöönottovuosi sekä lisävarusteet. Joissakin tilanteissa kaavamaisesti laskettuun autoedun arvoon voidaan tehdä muutoksia. Muutoksille voi olla perusteita esimerkiksi silloin, jos työajoja on ollut kalenterivuoden aikana yli 30 000 km tai ajopäiväkirjamerkintöihin perustuvat yksityisajot ovat vähäisiä.
HIeman erikoista tosiaan että SAk haluaa heikentää työntekijöiden etuja, mutta ehkä siellä ajatellaan, ettei duunareilla ole omia parkkipaikkoja.
Kaipolan paperitehtaan yhteydessä näyttäisi olevan duunareillekin varattu parkkialue.
Uskoisi tilanteen olevan sama suurilla asutusalueiden ulkopuolisilla tuotantolaitoksilla.
***************************************************************************************
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/kaipolan-sulkemisen-seuraus-suomen-kerayspaperille-on-etsittava-uutta-kayttoa/
Kuva:
https://suomenkuvalehti.fi/wp-content/uploads/2020/09/58806270.jpg
Onhan se kaupunkiautoilun vaikeuttaminen yksi keino lopettaa muuttoliike maalta kaupunkiin. Kuulostaa siltä, kuin Keskustapuolue olisi ottanut vallan ja määrää nyt niitä kaupunkien asioita. Se muuttoliikkeen suunta on nyt jo vaihtunut, eikä sitä enään pysäytä mikään. Täällä on sekin mahdollista ja täysin ilmaista, kun pysäköi autonsa rapun pieleen. Ei siis tarvitse ajaa mitään korttelirallia hakemassa pysäköintipaikkaa, eikä ilmastoa saastuttamassa.
Ihmisten halut ja toiveet vaihtelevat.
Jos ilmastopäästöjä ajattelee, niin ratkaisevaa on kodin ja työpaikan välinen etäisyys sekä millä kulkuneuvolla työmatka tehdään.
Melkoinen osa työpaikoista on kaupungeissa. Maaseudulla olevaan työpaikkaan pääsee harvoin raitiovaunulla tai junalla.
Esimerkiksi Kaipolan tehtaan yhteydessä on melkoinen parkkialue.
https://suomenkuvalehti.fi/wp-content/uploads/2020/09/58806270.jpg
*************************************************************************************
https://yle.fi/uutiset/3-11233350
Murtuuko megatrendi? – Maallemuutto voikin olla tulevaisuudessa suosittua
Sitran tulevaisuusselvityksessä näkyy useita maaseudun nousua lupaavia asioita.
Viime kuukausina noitarummun lailla päristelty sanoma maaseudun tyhjenemisestä ja suomalaisten pakkautumisesta kolmeen suureen kaupunkiin ei ole ainoa mahdollinen tulevaisuuden näkymä. Sitran 2020-luvun kehitysnäkymiä pohtivassa raportissa(siirryt toiseen palveluun) kaupungistuminen on väestöennusteiden perusteella selkeä kehityssuunta, mutta sille on nähtävissä myös vastavoima: maaseutu.
Autoja ei tarvita mihinkään. Jokainen voi käyttää joko metroa, raitsikkaa tai busseja. Joka paikkaan pääsee, jos ei muuta niin jalan tai pyörällä. Veneelläkin voi mennä joutuisasti. Eri asia milloin on perillä 😆😆😆
https://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4vely
”Kävelynopeudet
Jalankulkijoiden kadunylittämisnopeutta selvittäneessä tutkimuksessa alle 65-vuotiaiden kävelynopeus oli 5,4 km/h ja yli 65-vuotiaiden kävelynopeus oli 4,5 km/h.”
Siinä menisi meikäläisellä puolitoista tuntia sivu, kun nysselle lähtisi ja kotiin tulisi.
Lisäksi tunti suuntaansa entiselle työpaikalle eli 5 tuntia päivä matkoihin.