https://www.is.fi/autot/art-2000006604400.html
”Vajailla valoilla liikkuvia voidaan muistuttaa 40 euron virhemaksulla”
Teoriassa fillaristeja voisi sakottaa lain rikkomisesta.
Käytännössä sitä tapahtuu todella harvoin missään tapauksessa.
Olisi mukavaa, jos poliisi joskus todella ottaisi nämä lainrikkojat kohteekseen.
Miksi ei pyöräilijöillekin sakot sitten kun oppivat, jos oppivat. Mutta ainakin autoilijoillekin, kun ajavat yksisilmäisellä ja nykyisen lain mukaan ilman takavaloja.
Kyllä takavalojen pitää pimeällä palaa. Helposti huomiovalot unohtuvat päälle, jolloin ne eivät pala.
Tuosta yksisilmäisyydestä voisi toki sakotellakin, koska ne valot pitäisi tarkistaa aina liikkeelle lhtiessä.
Samoin noita perä pimeänä sateella ja hämärässä/pimeässä ajavia pitää ehdottomasti sakottaa, koska se on muille vaarallista.
Valitettavasti EU:n pellet keksivät määrätä, etteivät takavalot pala päiväledeillä ja melkoinen osa kuskeista ei tätä edes omasta autostaan tiedä.
Pimeimpiä pyöräteitä on Kangasalan Suoramalla, kirkonkylän ja Vatialan välillä. Joka syksy pimeänä. Autotien valot liian kaukana ja puitakin välissä. Siinä on hyvävauhtisia myötäleitä, joten rajun törmäyksen vaara on ilmeinen.
Vaikka pyörässäni on valot, niin eivät ne pitkälle näytä. Pimeydessä putkahtelee eteen tumma-asuisia kävelijöitä ilman heijastimia ja valottomia polkupyöriä.
Kuntaa voisi varmaan jokin taho kehoittaa sytyttämään kevyen liikenteen valot iltojen pimennyttyä.
Täällä maaseudulla pyörätiet ja jalankulkutiet on iso ongelma. Pääväylällä, jota eniten kuljetaan on kevyenliikenteen väylä noin 10 sm leveä kaista valkoisen viivan toisella puolella. Liikenne on kasvanut valtavasti, isoa rekkaa, muuta kuorma- autoa ja paljon tietysti henkilöautoja. Pitkään siitä taisteltiin päättäjien kanssa, lopulta Ely- keskus päätti, että laitetaan nopeusrajoitus. Se vasta onkin viisas päätös, kyllä yksi 70 km/h yhtä pyörätietä vastaa. Vain ruumiita odotellaan.
Autoilijoitakin on moneksi. Jotkut tarvittaessa hidastavat jos on vastaantulevaa liikennettä ja ohittavat kaukaa. Jotkut pyyhkäisevät ihan vierestä. Jos pyöräilijä horjahtaa tai väistää monttua niin se on menoa.
Kovasti juuri rummutettiin kuinka pyöräilijöille tulee takavalo pakolliseksi. No, etuvalo on ollut pakollinen jo vuosikymmeniä, mutta aika moni ajelee pimeällä edelleenkin ilman etuvaloa.
Nähdäkseni pyöräilijöiden valoja koskevaa lakia ei ole koskaan yritetty saada voimaan. Uudessa laissa olevaa vaatimusta takavalosta on kai pidettävä vitsinä.
Mielestäni Suomen laissa ei sai olla yhtään säädöstä, jota ei laisinkaan valvottaisi.
40 vuotta vanhassa Helkamassani oli vielä vähän aikaa sitten vain alkuperäinen hyvä punainen heijastin tavaratelineessä. Ostin ja asensin sen tilalle uuden heijastinpaketin, jossa on myös kaksi punaista lediä osoittamassa taaksepäin.
Eteenpäin minulla on käytännössä aina ollut valkoinen heijastin ja kunnollinen valaisin. Ostin eteenkin uuden Led-valaisimen.
Molemmat kunnollisia, kalliita, eikä mitään kiinalaisia viritelmiä.
Jaa, että poliisi kirjoittaa 40 euron suuruisen rikesakon. Kuinkahan usein tällaista sattuu?
*****************************************************************************************
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-paljon-poliisi-sakottaa-jos-ajat-polkupyoralla-pimeassa-ilman-valoa-valon-kaytto-ei-ole-vapaaehtoista/7138078#gs.ds1axe
27.10.2018
Näin paljon poliisi sakottaa, jos ajat polkupyörällä pimeässä ilman valoa – valon käyttö ei ole vapaaehtoista
.
Poliisi voi kirjoittaa ilman toimivaa valoa pimeän tai hämärän aikaan pyöräilevälle 40 euron suuruisen rikesakon.
*
[ 1950-luvulla polkupyörällä ajoon tarvittiin lupa poliisilta ]