https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bffdc85e-70d1-4e0c-8974-5da5abc4aed5
”Pientislaamo pöyristyi – väittää Koskenkorvan kopioineen lonkerotölkin ulkoasun”
”Graafisen suunnittelun emeritusprofessori Tapio Vapaasalo tutki kyseisiä lonkeropakkauksia Iltalehden pyynnöstä.
Vapaasalon mukaan lonkeropakkauksissa on merkittäviä samankaltaisuuksia.
– Kyseisessä tapauksessa ongelma on muotoilun näkökulmasta enemmän kuitenkin moraalisella puolella, hän toteaa.”
Graafinen suunnittelija on kaikkea muuta kuin teollisuusoikeuden asiantuntija.
Kyseessä toki on muotoilun ongelma, koska kaikki lonkeropurkit ovat samanlaisia.
Kokonaishahmossa se on jätettävä huomiotta ja katsottava erityisesti väritystä, tekstejä ja niiden muodostamaa kokonaisuutta.
Tässä tapauksessa erot ovat merkittävät eikä purkkeja voi mitenkään sekoittaa toisiinsa.
Haiskahtaa Helsinki companyn markkinointitempaukselta tämä syytös. Kun muuten ei saa viinaa mediassa mainostaa, kannattaa tehdä joku syytös tai keksiä joku skandaali – johan näkyvät firman juomat lehdissä.
Graafisen suunnittelijan ”esimies” on tilaaja, joka on aina vastuussa suunnittelun tuloksesta ja julkaisemisesta.
Suurissa brand-tuotteissa jopa logon väri pakkauksissa on niin suojeltu, että kilpailija haastetaan, jos sitä yrittää kopioida.
Pepsi vs. Coca Cola, Pepsodent vs. Golgate, Rexona vs, muut esimerkkeinä.
Uskallan väittää, ettei Helsinki company ole tuosta purkistaan mitään suojannut eikä edes väriä.
Lisäksi toisen purkin värikin on eri, joten turhaa huutelua.
Sitä saa mitä tilaa – olen joutunut laittamaan muutamia suoraan roskakoriin – mainosala on …