https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006556077.html
”Teemu Keskisarjan kolumni: Kaatakaa Mannerheimin, Kiven ja Waltarin patsaat”
Itseään täynnä oleva ”historioitsija” leikki vallankumouksellista.
Sopivan mansellismielinen blogialusta
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006556077.html
”Teemu Keskisarjan kolumni: Kaatakaa Mannerheimin, Kiven ja Waltarin patsaat”
Itseään täynnä oleva ”historioitsija” leikki vallankumouksellista.
Rooma kaatui ja kaikki alkoi siitä kun kaadettiin ensimmäinen patsas.
Sivilisaatioilla on aina ollut tapana kaatua kaaokseen ja anarkiaan.
Keskisarjan kolumni lienee suunnattu kaikkien patsaiden kaatelua vastaan eikä puolesta.
Täytyy yhtyä Viljo Asikaisen mielipiteeseen. Tuossa kolumnissaan Keskisarja pilkkaa avoimesti näitä patsaankaatajia ja muita historian uudelleenkirjoittajia.
Keskisarjan tyyli ylipäätään on sellaista, että sen voi moni tulkita täysin väärin, kuten IS:n kommenttisoisostakin käy ilmi.
Sen mitä olen Keskisarjan puheita nähnyt, mies pyrkii minusta turhan hereästi provosoimaan ja satiirisoimaan. Jos itse olisin historiantutkija, pitäisin näiden molempien kanssa matalaa profiilia. Itsekukin tietenkin taapalatkoon tyylillään.
Historialliset tosiasiat eivät muutu miksikään muistomerkkien tuhoamisella.
Samaa mieltä kuin Marko.
Satiiri on vaikea laji. Mutta voisi olla parasta historioitsijan pitää niiku matalaa profiilia. Jaa jaa ei ne historialliset tosiasiat muutu miksikään patsaita tuhoamalla. Vaan kaiken maailman patsaita ei tartte näytillä pitää. Mitähän sekin olisi jos täällä Suomessa koreilisi paraatipaikalla Leninin tai Stalinin patsas? Ei Amerikassakaan tartte mustien sortajien patsaitten olla näytillä keskellä kaupunkia.
Entäpä Englannissa Churchillin tai kuningatar Viktorian? Englannin Black Lives Matter liike myös vaatii loppua kapitalismille ja poliisin rahoitukselle.
Virossahan patsas asia hoidettiin aikoinaan aika tyylikkäästi. Venäläisten sankari ja virolaisten orjuuttaja siirrettiin hautausmaan reunalle. Olisihan se voitu toki hinata satamaan ja heittää mereen.
Britanniassa käydään nyt oikeutta patsaita vastaan, ehkä niille pitäisi palkata asianajajat? Tai miten on, pitääkö esimerkiksi Gandhin patsas poistaa, koska hän, yllätys yllätys, antoi rasistisia kommentteja?
Tai Oliver Cromwellin, se loukkaa irlantilaisia?
Tai Engelsin, koska hänen ja Marxin aate johti kansojen orjuuttamiseen?
Tai entisen pääministeri Robert Peelin. Peelin suku menestyi puuvillateollisuudella, puuvillan taas tuottivat orjat. Samalla voimme varmaan poistaa Finlaysoninkin nimen ja Tampere pyytää anteeksi sitä, että sen synty perustuu orjien tuottaman puuvillan käyttöön.
Sen sijaan Mary Stopesin patsas on saanuty olla rauhassa. Mary Stopes ihaili natseja, puuhaili eugeniikan eli rodunjalostuksen parissa ja lähetti jopa Hitlerille rakkausrunon. Hän jätti poikansa perinnöttä, koska tämä ”huononsi rotua” naimalla likinäköisen naisen. Mutta hän on nainen ja hänen säätiönsä kautta rahoitetaan abortteja, joten hän ei sovi tarinaan. Intersektionaalinen feminismi antanee hänelle hyvät lähtöpisteet.
Meillä Tampereella komeilee melko näkyvällä paikalla Leninin reliefi ja muistolaatta.
Jotenkin en todellakaan jaksa vouhottaa jostain iänkaikkisesta patsaasta.
Vielä vähemmän suostun syyllistymään jostain jonkun muun sen kummemmin tänään kuin joskus historiassa tekemästä asiasta.
Samoin en näe mitään syytä pyydellä anteeksi jonkin historiassa tapahtuneen asian takia, koska en ole siihen todellakaan syyllinen.
En ymmärrä kollektiivista syyllisyyttä, mitä vaaditaan jonkun aiemman sukupolven tekosien anteeksipyytämiseen.
En myöskään ymmärrä hysteeristä vouhotusta jonkin ”me toon” ja muiden vastaavien joukkoliikkeiden nimissä tavalla, missä yksittäisistä ihmisistä tehdään kaiken pahan syntipukkeja yhdessä asiassa ja joukkolynkataan somessa usein jopa väärien ja perättömien syytösten perusteella.
Sarkasmi ei kaikkiin uponnut, Niin käy välillä. Silti ymmärrän sitä ja käytän itsekin. Kun mennään surkuhupaisan puolelle, niin ei tarvitse paljoa liiotella jotta asiasta tulee ihan farssi.
Keskisarjahan on aiemmin mm. kommentoinut -ja saanut kritiikkiä ”tuhman sanan” käytöstä- ettei suomalaisten tarvitse tuntea syyllisyyttä ”neekeriorjuudesta” koska suomalaiset olivat siinä uhrina, kun täältä raahattiin joskus Ison vihan aikaan Venäjälle niin paljon ihmisiä orjiksi Venäjälle, että ihmiset meinasivat loppua. Keskisarja perusteli ”neekeriorja” sanan käyttöä sen historiallisella yhteydellä.
Keskisarja puhuu suoraan ja provosoi, veikkaan kahta syytä: 1. Nöyristelemätön luonne 2. Yrittäjyys, Keskisarjalla on oma yritys, hän myy kirjojaan ja toimii matkaoppaana, Moron kautta voi Tampereeltakin lähteä opastetulle matkalle. Räväkät lausunnot tuovat näkyvyyttä ja se on hyvää mainontaa ja ehto sille että yritys menestyy.
”Partioliikkeen isän patsas saa lähtöpassit aitiopaikalta”- Ilta-Sanomat 11.6.2020.
Baden-Powell (1857-1941) oli kuulemma rasisti ja kannatti Hitleriä. Huonompi homma.
Jack London (1876-1914) oli sosialisti ja tuottelias kirjailija, ja ainakin romaaneissaan armoton rasisti, joka kaiketi ihannoi valkoista yli-ihmistä myös siviilielämässään. Olisiko hän kuitenkin ollut aikansa lapsi kuten Baden-Powellkin?
Entä Karl Marxin-monumentti, joka on ollut esillä Chemnitzin kaupungissa Saksassa vuodesta 1971 ja Karl Marxin yli viisimetrinen patsas, joka sekin on poseerannut Saksassa, tosin vasta parisen vuotta. Milloin niitä lähdetään raijaamaan suojaan vandaalien raivolta?
Ja kun on lähdetty kuvainkaatoon, milloin Charles Darwin julistetaan epähenkilöksi? Häntähän voitaneen pitää rasismin isänä, ja viisaat ovat sanoneet: kommunismi on marxilais-darwinistinen ja kansallissosialismi on hegeliläis-darwinistinen.
Juurikin niin, olen lukenut, että Darwin uskoi ”rotujen” olevan eri tasoilla evoluutiossa, vaikkakin sosiaali-darwinismi jota natsit kannattivat ja jolla perusteltiin siirtomaiden valloitusta, oli väärin johdettu.
Suo on aivan loputon, lukuun ottamatta nyt muutamia aika selviä tapauksia, kuten kuningas Leopold. Mutta tarinaan kuulunee, että jotkut leimataan rasisteiksi, mutta joidenkin kohdalla vaietaan, koska heidän mustamaalaamisensa ei ns. sovi tarinaan. Vasemmiston ja feministien patsaat saanevat olla rauhassa. Sellainen kaksinaismoraali sopii yhteen myös intersektionaalisen feminismin kanssa. Tärkeintähän on saada vastapuoli lyötyä maan rakoon ideologisesti, moraali on siinä vain keppihevonen.
Keskustelu tästä aiheesta niin täällä kuin muuallakin on keinotekoista ja pakotettua. Jokaista kyseenalaistettua kuvapatsasta koskee kolme eri ajankohtaa: 1. Monumentin kohteen toiminta-aika, 2. Monumentin pystyttämisen ajankohta ja 3. Monumentin vandalisoimisen tai poistamisen keskustelun tai toiminnan ajankohta.
Turhuuksien turhuus. Lausukoon tähän vielä kommenttinsa Mauri Antero Numminen:
”Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on dägä.
Dägä dägä, dägä dägä, dägä dägä, dägä dägä.”
Tampereella Mannerheimin patsas piilotettiin Leinolan metsään, josta hän johti valkoisia pakoillen punaisten hyökkäävää panssarijunaa Kuhmoisista.
Koska kerran on lähdetty kuvainkaatoon, miksi ollaan hiljaa Axel Olof Freudenthalista (1836-1911)?
Ehkä näemme kohtapuoliin päivän, jolloin kaikki jaetut Freudenthal-mitalit kootaan Julkisen häpeän museoon, jossa on näkyvillä myös valokuvat ja henkilötiedot ihmisistä, jotka ovat saanet Freudenthal-mitalin johtavan rasistinsa kunniaksi. Sitä odotellessa.
Suomi kaipaisi vielä pari lisäpatsasta, pömppömajainen Soini ja toinen luuviulu Halla-aho. Toinen Eiran rivoikkaiden rantaan ja toinen ravirikkaiden Espoon Vermoon. Kumpikohan kaadettaisiin ensin ?
Ulkonäön arvostelu se vasta onkin sivistynyttä.
Kuvaa hyvin tätä arvostelijaa itseään.
Karjalainen siis tykkää, että Freudenthal oli oikealla asialla? Eikö Paavo Lipponenkin saanut Freudethal-mitalin.
Mistäs noin päättelit väärin ?
Ei tainnut mennä kovin väärin pakkoruotsi-ihannoijan suhteen.
Miten niin väärin. Ohitit Freudenthal- maininnan ja höpisit Soinin ja Halla-ahon potentiaalisista patsaista. Kai tiedät, että henkilöpalvonta ei kuulu kansallismielisyyteen, se kuuluu kommunismiin. Karl Marx itse on kirjoittanut tähän asetusanat:
”Prometheuksen tunnustus: `Sanalla sanoen minä vihaan joka ainutta jumalaa´ on filosofian tunnustus, sen oma iskulause kaikkia taivaallisia ja maallisia jumalia vastaan, jotka eivät tunnusta ihmisen itsetajuntaa ylimmäksi jumaluudeksi. Älköön sen rinnalla olko muita jumaluuksia.”