https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006644387.html
”Ulla Appelsinin kommentti: Saako sinun työpaikallasi hakata työkaveria?
Yhteiskunnassa väkivaltaan suhtaudutaan vakavasti – vai suhtaudutaanko silloin, kun se koskee lapsia ja kyse on kouluväkivallasta”
Valitettavasti tämä toistuu jatkuvasti, kun rehtorit ja opettajat koittavat välttää ottamasta kantaa ”koulun maineen” menetyksen pelossa.
Samoin sossusakki sulkee silmänsä tai koittaa etsiä syytä uhrin omasta toiminnasta.
Pitääkö tässä yhteiskunnassa todella alkaa tehdä rikosilmoituksia rehtoreista ja opettajista, elleivat he kunnolla puutu kiusaamiseen?
Samoin pitääkö noista kiusaajista alkaa tehdä lastensuojeluilmoituksia ennenkuin vanhemmat tajuavat tosiasiat?
Oliskohan tarpeen eräänlainen koulupoliisi tai joku sovittelija??
Voisi ehkä auttaa, mutta päävastuu asian korjaantumiseen on ehdottomasti rehtoreilla ja opettajilla.
Samoin ne kiusaajat pitää siirtää toiseen kouluun – ei kiusattua.
No on siinä aika työmaa kun vahtii n 500 oppilasta muutamalla opettajalla ja rehtorilla
Tuo koulukiusaaminen ei oikeasti ole lainkaan uutta samaa asiaa pohtivat jo -50 luvulla eikä asia ole v 2020 miksikään muuttunut
Tuossa kiusaamis jutussa ei pidä opettaja kuntaa syytellä syyt kun ovat aivan muualla terv tepivaari
Roskaa tepi.
Olen itse käytännössä seurannut, kun opettajat kääntävät selkänsä kiusaamistilanteessa.
Samoin olen kuullut rehtorilta, ettei koulussa ole kiusaamista, kun itse olin muutama minuutti aikaisemmin sellaista vierestä katsonut.
Opettajakuntaa voi ja pitää syyllistää siitä, etteivät puutu tilanteisiin, vaikka voisivat.
Ei lainkaan roskaa otappa itse vastuu kun valvottavana on n 500 villiä lasta muutaman opettaja ja sinun pidettävä kurissa voit aina kokeilla etkä taatusti siinä onnistu terv tepivaari
Sekoitat tepi selvät asiat ”aidanseipäisiin”.
Lue, mitä olen sanonut äläkä jänkkää asiaankuulumatonta.
En ole väittänyt, että opettajat aina kykenisivät valvomaan kaikkea.
Se on sinun omaa mielikuvitustasi.
Olen sanonut, että opettajat eivät puutu asiaan silloinkaan, kun kiusaamista näkevät etkä sitä tuolla selittämiselläsi mitenkään pysty kumoamaan.
Osa ongelmista on nimenomaan opettajien luistaminen vastuustaan silloinkin, kun voisivat asiaan puuttua.
Minulla on ehdotus:
Annetaan opettajille oikeus määrätä vanhemmille jälki-istuntoa. Sieltä se 95% ongelmista kuitenkin tulee. Jos ei vanhempia saada kuriin, ei lapsiakaan.
Kun nuori rääkkää eläintä, niin kyseessä on koulukiusaamiseen verrattava kehityshäiriö. Kehityshäiriön pääsyy löytynee nuoren kotoa – ellei peräti geeneistä.
.
Jotain pitäisi varmaan tehdä, eikä vain todeta ongelmien olleen olemassa vuosikymmenien ajan.
Määräaikainen koulusta erottaminen on kuulemma mahdollista – auttako yhtään?
Häirikköjen siirtäminen eri kouluihin hajautetusti – häirikköjenki hajoaisi. Aamuisen koulumatkan piteneminen moninkertaiseksi saattaisi pistää häirikköä miettimään omaa käytöstään.
*************************************************************************************
Eläimen rääkkäyksestä ( ei mitenkään harvinaista nuorilla Suomessa):
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sosiaalisessa-mediassa-leviava-raaka-video-jarkytti-komisarion-orava-potkittiin-hengilta-voin-kertoa-etta-tutkitaan-asia/7932136#gs.gb3g3y
Tikka törmäsi uuteen eläinrääkkäysepäilyyn uudelleen tänään, kun sosiaalisessa mediassa leviävä video oravan kaltoinkohtelusta tavoitti komisarion. Videolla näytetään, kuinka orava hirtetään mopoon ja potkitaan hengiltä.
Tikan mukaan asiaa tutkitaan ja videon kuvanneille nuorille on luvassa oppitunti heikomman suojelemisesta.
– Voin kertoa, että tutkitaan asia. Nyt ei tule helppo luento.
Koulusta erottaminen on uhrille kyllä aivan fiksusti tehty – mutta yhteiskunnan mittakaavalla se vain siirtää ongelman muualle.
Kuka viitsisi sanoa sanan huostaanotto?
Ei olisi yhtään huono idea.
Saisi vanhemmatkin pohtimaan asiaa tosissaan.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeistuksessa keskitytään lapsen etuun. Pitäisikö huostaanotossa ottaa huomioon lapsen ympäristön hyvinvoinnin turvaaminen? – mielestäni pitäisi..
THL: ”.. lapsen elämäntavan vahingollisuutta” – Mitähän tällä tarkoitetaan?
**************************************************************************************
https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/huostaanotto/huostaanottotarpeen-arviointi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
.
Huostaanottotarpeen arviointi
• lapsen kasvuolosuhteissa olevat puutteet, jotka uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä ja/tai
• lapsen oma terveyttä ja kehitystä vakavasti vaarantava käyttäytyminen.
.
Kun huostaanottoa arvioidaan, täytyy pohtia
• lapsen etua
• kasvuolosuhteita
• lapsen elämäntavan vahingollisuutta ja
• avohuollon tukitoimien riittävyyttä.
On opettajissa varmasti välinpitämättömiä.
Toisaalta monet opettajat varmasti pelkäävät syytetyksi joutumista puuttuessaan fyysisesti koulukiusaamiseen.
****************************************************************************************
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074070601/Erityisopettaja+sai+syytteet+oppilaan+pahoinpitelysta
23.9.2005
Erityisopettaja sai syytteet oppilaan pahoinpitelystä
Raisiolainen erityisopettaja sai syytteet yläasteikäisen oppilaan pahoinpitelystä. Turunseudun käräjäoikeus kuuli torstaina erilaisia kertomuksia siitä, mitä raisiolaiskoulussa viime helmikuussa tapahtui.
Miesopettaja meni väliin, kun näki pojan lyövän pienempää poikaa välitunnilla koulun aulassa. Pojat eivät olleet erityiskoulun oppilaita.
Syytteen ja pojan kertomuksen mukaan opettaja lopetti nahinan ottamalla poikaa niskasta kiinni. Hän löi oppilaan päätä ovenlasia vasten ja heitti tämän portaisiin niin voimakkaasti, että poika kaatui. Portaissa opettaja potki poikaa takapuoleen.
Opettaja vei nahistelleet pojat ylempään kerrokseen atk-luokkaan tilannetta selvittämään. Sinne kutsuttiin myös luokanvalvoja ja rehtori.
Opettaja kiistää pahoinpidelleensä poikaa. Hän sanoi käskeneensä poikia lopettamaan nahinan. Sitten hän tarttui isompaa poikaa hartioista ja irrotti hänet tilanteesta. Hän ei lyönyt, potkinut eikä työntänyt poikaa rappusiin.
– Jos tämä on rikos, teen saman rikoksen myöhemminkin vastaavassa tilanteessa. Tällaisiin tilanteisiin jätetään puuttumatta aivan liian usein, opettaja sanoi.
.
.
Pojalle ei tullut mitään sellaisia vammoja, että voitaisiin puhua pahoinpitelystä. Opettaja käytti juuri sen verran voimakeinoja kuin oli tarpeen. Jos hänet tuomitaan, se antaa kouluyhteisölle aivan väärän signaalin, puolustus vastasi.
Ja vaikka opettaja tuon jutun ehkä voittaa niin voi kuvitella millaisen stressin oikeuteen joutuminen aiheuttaa pitkälle ajalle.
Koulu voi erottaa määräajaksi. Sitten kiusaaja saa palata. Kokemuksia on oman perheen osalta, ei kiusaaminen lopu siihen kiusaajan määräaikaiseen erottamiseen. Lisäksi kiusaaja voi olla myrkyttänyt luokan ilmapiirin niin, että vaikka hänet erotetaan niin kiusaaminen jatkuu ainakin henkisenä muiden toimesta.
Tyttöjen kiusaamiseen puuttuminen voi olla vielä vaikeampaa. Tytöt kun vaan jättävät ulkopuolelle. Voiko käskeä olemaan toisen kaveri ja onko se kaveruutta jos se tehdään vastentahtoisesti käskystä? Jos asennevamma on paha niin opettajan on vaikea muuttaa kotikasvatuksen tulosta, Tokihan voi estää lyömästä ja haukkumasta, mutta opettaja ei ole koko ajan paikalla kuulemassa mitä puhutaan, eihän opettaja esimerkiksi voi juosta välitunnilla kaikkien oppilaiden perässä. Kyllähän kiusaajakin tietää, milloin kannattaa iskeä niin ettei jää kiinni.
Tietysti opettajissakin on erilaisia, joku osaa ja haluaa puuttua asioihin tarmokkaammin, joku ei tunnu välittävän. Ja lisäksi opettajat saattaavat joskus tehdä virheitä tai olla huomaamatta jotain. Mutta kyllä kiusaamiseen nykyisin enemmän puututaan kuin ennen. Nykyisinhän on kaikenlaisia kuraartoreita yms. joilla voi asiosta kertoa ja jotka ajavat asioita opettajien lisäksi. Omana kouluaikanani kiusaamisen kanssa vaan piti yrittää pärjätä, kiusaaja valitsi aina uhrikseen jonkun eikä kukaan koskaan kysellyt asiasta. Nykyisin oppilailta kysytään kiusaamisesta nimettömästi joka vuosi.
Kyllä tilanne on parempaan monelta osin mennyt, siinä Norppa on oikeassa.
Mutta noin se vähän on että jos ongelmat tulevat kotoa niin lapsen kurittamisella pääsee vain vähän matkaa.
Ainakin vanhemmilta voi vaatia kipukorvauksia.
Ainoastaan Kyuu osasi sanoa kolmella sanalla sen, missä piilee ongelma:
”ongelmat tulevat kotoa”
Vanhemmuus on kadotettu elämään opastavana voimavarana. Lapset opettavat nykyään tolloja sohvaperunoita, mitä hän haluaa ja, mitä vanhemmat saavat ja
ja pitää tehdä, että kuriton ”meidän kiltti pekkamme” eli kakara pahimmasta päästä, saa mellastaa puukko taskussa mielin määrin tehden muut mielenvikaisiksi.
Äidit kiljuvat kaukalon reunalla ”tapa se”, isä vetää luukulla kaljaa.
Mikä on lääke kansantautiin ?
Koulukiusaajat ovat niitä tulevia johtajia sanoi aikoinaan meidän opettaja….jospa tämä sama ajatus elää, sekä pojat on poika höpötys.
Itse menin muutaman kerran kiusatun puolelle ja pistin kiusattuja pataan.
Samanlaisia paskoja kouluissa on kuin edelleen, sama kiusaamiskulttuuri jatkuu työmailla…
Kotona ja kouluissa ollaan unohdettu yksi hyvin yksinkertainen totuus, nimittäin rajat ovat rakkautta.
On myös sellaista, ettei lapselle anneta aikaa eikä henkistä huolenpitoa ja sitten kun tulee ongelmia omaa huonoa omaatuntoa peitellään asettumalla ”lapsen tueksi” eli uskotaan kaikki valheet mitä lapsi sanoo.
Samalla ”pestään käset” ja siirretään vastuu omasta kyvttömyydestä ja haluttomuudesta kasvattaa lasta kaikille muille.
On toki myös tapauksia että kotona ei ole välinpitämättömyyttä vaan osattomuutta. Tällaisiakin tapauksia tiedän. Eli siis kotona ollaan velkavankeudessa, yksinhuoltaja, vakava sairaus esimerkiksi.
Silloinkin koulun pitäisi viedä ratkaisua kotiin, mutta ei syyttämällä vaan järjestämällä apua.
Ongelmat ovat pitkälti kotona, mutta ratkaisumalleja on monta.
Katsotaanpa tämän kiusaaja porukan etnisyys…
Puutuin eilen Hallituskadulla vastapäätä TT:a ison ja lihavan suomalasien mus…laispojan tekemään mukilointiin pientä ja hintelää kaveriaan vastaan, joka piteli kadulla aidasta kiinni ja toinen hakkaili puoliksi ilmeisesti leikillään kaveriaan, joka oli ihan kippurassa ja huusi älä, älä !
Kysyin, että mitä sä oikein teet ? Kaveri vastasi, että mää hakkaan ton. Jäin siihen, kysyin ja lähestyin kaveria, että meinaatko jatkaa ? Homma loppui siihen.
Sosiaalisessa mediassa liikkuu julkisuutta saaneesta tapauksesta kaikenlaista ”tietoa”, mutta osa siitä vaikuttaa olevan todennäköisesti myös totta esim. se, että tilanne on jatkunut jo pitkään, eikä pahoinpitely ollut ensimmäinen kerta ja näin ollen koulun rehtorin on ollut aivan pakko olla tilanteesta perillä.
Lapset kiusaavat toisiaan ja opettajia, opettajat kiusaavat lapsia, jos uskaltavat. Vanhemmat kiusaavat opettajia, kun kerran hyvin uskatavat, mutta syystä ei ole mitään tietoa.
Joskus muinoin opttajat antoivat kyytiä karttakepillä, komensivat nurkkaan, nostivat niskasta ulos, tai ajoivat kotiin. Ei silloin puhuttu mitään kiusaamisesta, ei lapsia, ei opettajia, eikä vanhempia.
Siis valta takaisin opettajille ja yhteistyötä vanhempien kanssa. ”Vanhempain illat”
Väkivaltakohun keskellä olevan ”monikulttuurisen” koulun rehtori: ”Minä olen uhri!”
”Vantaan Kytöpuiston koulun väkivaltarikokset ovat herättäneet kiivasta keskustelua sosiaalisessa mediassa. Nyt koulun ”monikultturisuutta” juhliva rehtori Maarit Hosio väittää joutuneensa rikoksen uhriksi jouduttuaan kestämään julkista kritiikkiä. – –
Koulun johto on olut vaitonainen asiasta. Helsingin Sanomille ei olla esimerkiksi haluttu kommentoida, näkikö välituntivalvoja väkivaltarikoksen. Vielä ei ole selvinnyt, pyrkiikö koulu vaalimaan ”monikulttuurisen onnelan” imagoa vaikenemisen kulttuurilla. Viime vuosina erityisesti pääkaupunkiseudulla on tullut esiin tapauksia, joissa koulut eivät ole halunneet puuttua maahanmuuttajaoppilaiden harjoittamaan suomalaisvastaiseen toimintaan.
”En tässäkään kommentoi koulussani tapahtunutta väkivallantekoa tai kouluun littyviä asioita, vaan totean että seuravaksi teen tuntintapyynnön useista itseeni kohdistuneista kommenteista” Maarit Hosio.” – Lähde Partisaani-sivusto, artikkelin otsikko sama kuin tässä.
Lainauksestani jäi pois Partisaani-sivuston artikkelin päiväys, se on 23.9.2020.
Hieman ihmetyttää tämä ”radiohiljaisuus”. Kytöpuiston koulun 11-vuotias oppilas pahoinpideltiin sairaalakuntoon. Olkoon pahoinpitelyyn osallistuneet oppilaat sitten ulkomaalaistaustaisia tai suomalaisia, eikö suomalaisilla ole oikeus tietää mitä heidän kouluissaan tapahtuu?
https://www.extrauutiset.com/11-vuotias-hakattiin-tajuttoimaksi-valitunnilla-kauhujen-koulussa-vantaalla/
21.9.2020
11-vuotias hakattiin tajuttomaksi välitunnilla kauhujen koulussa Vantaalla
Kytöpuiston koulussa Vantaalla tapahtui 15.09. väkivallanteko, joka kohdistui koulun oppilaaseen. Oppilas hakattiin tajuttomaksi, ja sekä ambulanssia että poliisia tarvittiin. Tapaus ei ole nykyoloissa poikkeuksellinen eikä harvinainen.
Video koululaisen pahoinpitelystä jaettiin someen, mahdollisesti reaaliajassa. Välitunnilla tapahtuneeseen yksitoistavuotiaan hakkaamiseen osallistui useita koulun oppilaita. Kytöpuiston koulua on aiemmin arvostelu mm. Vauva.net:ssä.
Toisaalta Kytöpuiston koulu on saanut kiitosta monikulttuurisuuden onnistumisesta. Koulussa on 400 oppilasta.
Haloo, LI! Kytöpuiston pahoinpitelijät koulun vaihtoon.
”Vantaan Kytöpuiston koululla tajuttomaksi pahoinpidellylle 11-vuotiaalle pojalle on ehdotettu koulun vaihtoa. Vaihtoon tulee laittaa uhrin koulun sijaan pahoinpitelijöiden koulu sekä koulun Silakkaliikkeesen kuuluva rehtori, joka antoi kiusaamisen jatkua ainakin kuukauden verran uhrin isän yhteydenotoista huolimatta.
Opetusministeri Li Andersson otti kantaa pahoinpitelyyn ja koulunvaihtoasiaan, eikä pitänyt koulun vaihtoa hyvänä ideana, koska ”lain mukaan jokaisella on vahva oikeus lähikouluun ja siksi ensisijainen vaihtoehto tulee aina olla, että ongelmat ratkaistaan omassa lähikoulussa”.
Li ilmaisi tässä samalla puolustavansa vahvasti pahoinpitelijöiden oikeutta jäädä omaan lähikouluunsa – uhrin ohella. Vasemmistolle onkin tyypillistä nähdä myös syylliset uhreina, olivatpa nämä millaisia sadisteja tahansa. – – ”.
Lähde: Perusuomalaiset Blogeja verkossa, kirjoittaja Henna Kataja 24.9.2020, blogin otsikko sama kuin tässä.
Koulu ei tehnyt asialle mitään – ei myöskään poliisi
*****************************************************************************************
https://www.sipoonsanomat.fi/paikalliset/2819585
28.8.2020
Oppilaan pahoinpitely videoitiin nettiin ja uhkailu jatkuu Nikkilän Sydämessä – äiti: ”Koulu tai poliisi eivät tee mitään”
VIDEOLLA NÄKYY, kuinka pahoinpitelijä käy uhrinsa kimppuun. Pahoinpitelijä potkii maassa makaavaa uhriaan niskaan ja hakkaa häntä kaikin voimin nyrkillä päähän. Videolla näkyy myös kolmas poika, joka yrittää repiä pahoinpitelijää irti uhrista. Hän on tapahtuneen silminnäkijä.
Iltalehti ei käytä jatkossa termiä ”koulukiusaaminen” tilanteista, jotka ovat selvästi pahoinpitelyä tai väkivaltaa. Kiusaaminen terminä vähättelee tekoa eikä kuvaa tapahtunutta oikein. Käytämme termiä kouluväkivalta tai – jos tilanne ei liity kouluun – pelkästään väkivalta. (twitteristä)
Ei koulukiusaaminen/kouluväkivalta taidan termiä muuttamalla muuksi muuttua.
Pahoin pelkään, että myönteiseen muutokseen tarvittaisiin konkreettisia toimia.
Opettajakunta on liiaksi naisistunut (ilmeisesti sukupuolikiintiöt eivät koske koulumaailmaa). Sekä vanhemmille että opettajille pitäisi antaa nykyistä paremmat valtuudet pitää lapsensa/oppilaansa paremmin kurissa ja järjestyksessä.
Aikuisten tehtävä ja jopa velvollisuus on suojella lapsia, tarvittaessa vaikka toisia lapsia vastaan. Ilman lakimuutoksia tilanne jatkuu entisellään tai pahenee. Näin uskon.
Se liberaalivasemmiston suosima näkemys, että myös pahantekijä on uhri itsekin, on vain yksinkertaisesti virheellinen ja vaarallinen näkemys. Se johtaa samaan kuin toisen posken kääntämisen etiikka, ja se, että kaikki muu annetaan anteeksi paitsi pyhän hengen pilkkaaminen. (Olisiko sen maallinen vastine nykypäivänä äärisuvaitsevaisuuden pilkkaaminen?)
Jospa kaikkea ei saisikaan antaa anteeksi? En tarkoita, että Hammurabin laki olisi se oikea tie, mutta olen varma että jos kääntäisin pahikselle toisen posken, siihenkin lyötäisiin, ja jos antaisin vaatijalle sekä vaipan että ihokkaan, hän sanoisi ”Anna loputkin päälläsi olevat ryysyt, mitä tuollainen luuseri niillä tekee!”. Ja kun antaisin vielä loputkin ryyysyni, vaatija löisi minut kumoon, ja jos hän säästäisi henkeni, hän ainakin potkaisisi minua ja sylkäisisi päälleni ennen poistumistaan.
Tällainen on ihminen silloin, kun hyvä on hänestä väistynyt ja paha ottanut vallan.
Maailma ei taida vielä olla valmis Jeesuksen opille eikä myöskään sen maan päälle langetetulle maalliselle versiolle nimeltä kommunismi. Kummassakin puhutaan paljon rauhasta ja rakkaudesta, mutta ruumita on tullut enemmän ”kuin laki sallii”. Kommunismissa tietenkin paljon enemmän, koska siinä ihmisestä on tehty jumalankaltainen ja itsensä vartija, johon rooliin ihmisestä ei taida olla.
Jokainen tietää ja ymmärtää, että koulukäiset lapset ovat miniaikuisia, joissa toimivat samat vietit, luonnonlait ja lainalaisuudet kuin aikuisissakin, ja vielä tehokkaammin, koska lapsi on älykäs ja tietää jo nuorena missä iässä joutuu rikosvastuuseen tekemisistään. Ei tämä korulauseilla, juhlapuheilla eikä oppineiden hienon kuuloisilla psykologisilla selitysmalleilla muuksi muutu.
Varsinaista sekoilua, Opetusministeri Li Anderssonin ja muut laintulkitsijat eivät usko mitä laissa lukee, vaan laativat omia lakejaan.
”Vanhempien suostumuksesta ei laissa puhuta. Lain kirjain lähtee siitä, että kunta osoittaa oppilaalle koulun, tarvittaessa määrää. Lain tulkinnassa on kuitenkin painottunut vanhempien suostumuksen hakeminen.”
*****************************************************************************************
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006649802.html
Laki sallii kiusaajan siirtämisen toiseen kouluun, mutta keinoa käytetään erittäin harvoin – opetusministeri Andersson: ”Koulu ei voi pakottaa”
.
Opetusministeri Li Anderssonin mukaan kiusaajaa ei voi pakottaa vaihtamaan koulua, mutta laki antaa siihen mahdollisuuden.
.
Ministeriltä kysyttiin, miksi koulukiusaajia ei passiteta toiseen kouluun, että meno loppuisi.
Koulu ei voi pakottaa oppilasta huoltajan tahdon vastaisesti vaihtamaan koulua, Andersson vastasi.
,
Vanhempien suostumuksesta ei laissa puhuta. Lain kirjain lähtee siitä, että kunta osoittaa oppilaalle koulun, tarvittaessa määrää. Lain tulkinnassa on kuitenkin painottunut vanhempien suostumuksen hakeminen.
……………………………………………………………………………………….
KOULUKIUSAAMISEEN syyllistynyt oppilas voidaan siirtää toiseen kouluun, mutta tähän turvaudutaan vain harvoin. Paljon yleisempää on se, että kiusaamisen uhri joutuu vaihtamaan koulua.
[ Miksi turvaudutaan harvoin? – kiusaajan vanhempien lupaa ei saatu. No, laki tosin ei edes edellyttäisi luvan pyytämistä kiusaajan vanhemmilta.]
Aikaisemmin lainaamassani Henna Kajavan kirjoituksessa todetaan, että Silakkliikkeeseen kuuluva rehtori antoi kiusaamisen jatkua ainakin kuukauden verran uhrin isän yhteydenotoista huolimatta. Eikö julkisuudelta piileskelelevä rehtori kuuluisi erottaa toimestaan, kuuluu sitten Silakkaliikkeeseen tai ei? Olisi ainakin varoittava esimerkki.
Rehtori piileskelee uhrimentaliteetin suojissa (hän on kuulemma itse uhri, kun on joutunut sosiaalisessa mediassa kritiikin kohteeksi), ja opetusministeri Andersson piiloutuu lakipykälien taakse.
Eikö eduskunta ole paikka, jossa huonoja tai ajastaan jäljessä olevia lakeja korjataan ja tarvittaessa uusia säädetään? Vai onko se kenties paikka, jossa sukupuolikiintipolitiikan seuraukset voivat harjoitella vaikkapa vastuunkantoa?
Mistä Li Andersson vetää ’ lain mukaan’ –lakejaan? – omasta päästänkö?
Opetusministeri Li Andersson: ”..lain mukaan jokaisella on vahva oikeus lähikouluun,,”
………………………………………………………………………………………………….
.
Opetusministeri Li Andersson otti kantaa pahoinpitelyyn ja koulunvaihtoasiaan, eikä pitänyt koulun vaihtoa hyvänä ideana, koska ”lain mukaan jokaisella on vahva oikeus lähikouluun ja siksi ensisijainen vaihtoehto tulee aina olla, että ongelmat ratkaistaan omassa lähikoulussa”
***********************************************************************************
.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006649802.html
.
Vanhempien suostumuksesta ei laissa puhuta. Lain kirjain lähtee siitä, että kunta osoittaa oppilaalle koulun, tarvittaessa määrää.
Tekopyhyys ja vastuunpakoilu loistavat näissä tapauksissa ja henkilöissä.
Rehtorin erottaminen tai ainakin vakavan varoituksen antaminen on minimi.
Li Anderssoniin ei mikään tehoa.