https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007612238.html
”Susanna Koski oli matkalla hirven lihanpaloitteluun, kun maasturi-Mersu luisui yllättäen ojaan ”
”Autossa on alla M+S -renkaat, jotka sopivat ympärivuotiseen käyttöön.”
M+S (mud and snow) ei tarkoita talvirengasta ja erilaisia kesärenkaitakin myydään tuolla merkinnällä.
Jostain syystä laki sallii sellaisten talvikäytön, vaikka ominaisuudet eivät riitä.
Ne on tarkoitettu tosiasiassa käytettäväksi alueilla, missä talvea ei juuri ole.
Ihmiset luulevat, kuten ilmeisesti jutun kirjoittanut toimittaja sekä Kosi itsekin, että tuollaiset renkaat alla ja ”maasturi” autona tekee ajamisesta idioottivarman.
Laki kiristyy ja jatkossa renkaisssa vaaditaan vielä merkki, missä on lumihiutale vuoren keskellä, jotta ne kelpuutettaisiin talvirenkaaksi.
Kelvollisten talvirenkaiden luettelo löytyy seuraavasta:
Kesätassut ovat vielä alla, mutta eipä ole ollut tarvetta vaihtaa ja toisaalta kun tarve tulee niin on hyvät tilat ja tarpeet sen tekemiseen.
Mun Jeepissä oli tällaiset. Niillä ei tee mitään liukkailla keleillä, ainoastaan maastossa ja lumisilla metsäteillä. Vielä, jos on vain automaatti takaveto yksin päällä, piru on irti. Vaatii aina 4- vedon kokoaikaisesti.
No vielä on nastat alla kun on pariksi vuodeksi pintaa katsotaan sitten vasta uutta kun pintakin hupenee terv tepivaari
Nuo Euroopan ns M + S renkaat on vitsi, ei tässä muuta.
Olen vuosia ajellut Suzuki SJ 410:llä, aina alla nämä m+s renkaat. Maastossa aivan uskomattoman hyvät mutta pito esim lumisellakaan tiellä, puhumattakaan jäisestä tiestä, varovaisesti sai ajella. Maasturissa kuin maasturissa tuo neliveto luo aivan harhaisen turvallisuuden tunteen.
Minä olen aina luottanut Nokian Hakkapeliittoihin, se on minun mielestäni ehdottomasti paras kun joutuu lumikelillä ajamaan. Se on pelkkää kokemusta monista erilaisista renkaista talven mittaan.
Ajettiin sitä ennen talvi kesärenkailla, Michelinin ”mateennahoilla” ja monilla muilla. Sitten keksittiin laittaa talvirengas takapyöriin ja sehän oli pelkkää juhlaa.
Oli se melkoista arpomista noilla varusteilla, ei ollut edes turvavöitä ja ajaa sai niin lujaa, miten tahtoi. Tietkin olivat silloin täälläpäin niin mutkaisia ja huonosti aurattuja, kävin sitä minäkin muutaman kerran ojassa.
Muutos sai aikaan vain hämmennystä ja minä ainakin ajan talvella nastarenkain. Kitkat voi auttaa vähän ensimmäisenä talvena mutta sitten ei enää toista talvea koska paras pito on kadonnut paljaaseen asvalttiin.
Kitkat eivät pidä jäällä, jos sitä ei ole nastoin karhennettu.