https://yle.fi/uutiset/3-11330446
”Suomalaisasiantuntija: Ilmastonmuutos voitaisiin pysäyttää murto-osalla siitä rahasummasta, mitä koronan nujertaminen vaatii”
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cf993743-d4fd-466b-a9cb-3117b4863bbe
”Puheenjohtaja Rinne nosti puheessaan vahvasti esille ilmastonmuutoksen ja pysäyttämisen.”
”– Kun aikanaan voimme julistautua voittajaksi pandemian vastaisessa taistelussa, on aika käydä samalla päättäväisyydellä ja tarmolla työhön ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. ”
Nämä kaksi ilmeisesti luulevat, että ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttama ja se voidaan pysäyttää.
Kun tiedemiehet tietävät, että lmastonmuutos on pääosin auringon toiminnan seurausta, niin ilmeisesti nämä kaksi ovat pätevämpiä kuin ammattimaiset tiedemiehet.
Se ei toki yllätä, koska kumpikin on poliittinen puuhastelija, vaikka joskus Taalas sentään on puhunut jopa asiallista asiaakin ihan yllättäen.
Nykyinen koronan aiheuttama lentoliikenteen ja muun liikenteen yms. raju väheneminen on aiheuttanut hiilidioksidi päästöihin reilun viiden prosentin loven. Niin paljon siis yksittäiset kansalaiset voivat vaikuttaa, loput 95% tulee muualta, teollisuudesta ja energiantuotannosta. Ilma kyllä on puhdistunut merkittävästi, Intialaiset näkivät Himalajan ja Helsingistä voi nähdä Tallinnaan. Mutta ilmaston lämpenemiseen sillä on enemmän negatiivinen vaikutus, pinehiukkaset kun heijastavat auringon säteilyä takaisin avaruuteen.
https://www.flightradar24.com/45.87,29.09/2
Ilmaliikenteessä on vieläkin supistamisen varaa.
Kuluttamaansa fossiiliseen polttoaineeseen nähden on lentoliikenteen haittakerroin moninkertainen autoliikenteen kertoimeen nähden, koska lentoliikenne pitää yllä korkeaa H20, NO2 ja CO2 -tasoa yläilmakehissä eli juuri siellä, missä siitä on eniten haittas. Vesikaasu ja typpidioksidi ovat paljon voimakkaampia kasvihuonekaasuja kuin hiilidioksidi.
Bensa-auton katalysaattori vähentää typpidioksidin määrää. Hiilidioksidista ja vesikaasusta merkittävä osa sitoutuu kasveihin nousematta yläilmoihin.
Ilmastotutkimus näyttäisi olevan apukoulutasoa, koska en ole nähnyt arvioita auto- ja lentoliikenteen erilaisista haittakertoimista.
En ole myöskään nähnyt arvioita auton bensamoottorin kokonaishyötysuhteista. Arvelen ko. hyötysuhteen paremmaksi kuin lauhdevoimalaitoksella kovalla pakkasella, jolloin auton lämmitystä tarvitaan.
Lauhdevoimalaitokset ja kaasuturbiinit tulevat kysymykseen sattumavoiman varavoimana.