”Ranska on tunnetusti hyvin suojelevainen omaa autoteollisuuttaan kohtaan. Nyt tästä on saanut maistiaisen myös ruotsalainen Polestar.
Citroen on heittänyt kapuloita Polestarin rattaisiin. Myös oikeus on asettunut ranskalaisvalmistajan puolelle.
Erikoisen väännön seurauksena oikeus on lätkäissyt Polestarille sakot ja sekä kuusi kuukautta kestävän kiellon käyttää logoaan Ranskassa. Syynä on se, että Citroen pitää Polestarin logoa liian samankaltaisena omansa kanssa.”
Ranskan sammakkoperspektiivi vetää laittomasti kotiinpäin.
Merkkejä ei normaalien kriteerien mukaan voi mitenkään pitää toisiinsa sekoitettavana, mutta fransmanneja ei laillisuus ja oikeudenmukaisuus kiinnosta oman bisneksensä suojelun nimissä.
Rapeimmat ranskalaiset saa nakkarilta, näin on näreet.
Totta maar Citikka on tärkein, onhan se sentään edistyksellisin auto kotteroiden rinnalla.
HK: ” …kotteroiden rinnalla”
Kyllä nimittely on sitten ihanaa, vai?
*******************************************************************
Vikatilastojen kärjesstä:
CITROEN C5 16,16 % Ohjauslaitteet
PEUGEOT 3008 13,60 % Etuakselisto
RENAULT CLIO 10,00 % Etuakselisto
*******************************************************************
https://www.is.fi/autot/art-2000000868840.html
Tilastot julki: Näissä Suomi-autoissa on eniten vikoja, näissä vähiten
*
Vuosimalli 2011, 10 eniten hylättyä
.
Merkki Malli Hylkäysprosentti Yleisin syy
MERCEDES-BENZ SPRINTER 16,67 %
CITROEN C5 16,16 % Ohjauslaitteet
PEUGEOT 3008 13,60 % Etuakselisto
FIAT 500 13,04 %
RENAULT CLIO 10,00 % Etuakselisto
KIA SORENTO 9,86 %
VOLKSWAGEN KOMBI 9,24 %
KIA RIO 8,47 %
HYUNDAI I40 8,07 %
FORD MONDEO 7,91 % Ohjauslaitteet
Minulla ei ole koskaan ollut yhtäkään noista kotteroista eikä tule, Sen sijaan vain hyvin vähävikaisia Citikoita useitakin. Eikä vanhoissa ID:ssäkään ollut ongelmia, kun ruosteen piti pois ja huolsi pallot. Eikä Peugeot 404:ssa. Pallas ja Xantia mielettömän mukavia. Xantiasta katkesi laturin kannattimen varsi yhdellä röykytystiellä, vaikka se kulki kuin kissa kuoppien yli. Lienee ollut syy se 40 cm:n maavaran nosto metsätiellä. Citikat eivät nykyään ruostu.
Ajelin huollon sijaisautoilla Yariksella ja Golfilla ja ihmettelin kankeutta, jäykkyyttä, kolinaa ja epämiellyttävää ajokokemusta. Kaverin Nissan hybridistä jäi mieleen hybridinen olo. Ei nää oo mun autoja – ne on kotteroita.
HK : ”Minulla ei ole koskaan ollut yhtäkään noista xxxxxx eikä tule.”
Ei varmaan haittaa ketään
***************************************************************************
Ne autoilijat jotka tykkää käydä uusintakatsastuksissa ostavat ranskalaisien auton.
Vikatilastojen kärjesstä:
CITROEN C5 16,16 % Ohjauslaitteet
PEUGEOT 3008 13,60 % Etuakselisto
RENAULT CLIO 10,00 % Etuakselisto
Aikanaan Suomessa tehtiin West Coast .nimisiä aika tyylikkäitä kenkiä. Niitä sai myös liigaseurojen väreissä. Liike lopetettiin koska Adidas väitti kengän kyljessä olevien raitojen olevan sen omaisuutta, Joskushan myös Apple esitti että kulmista pyöristetty neliö on sen omaisuutta eivätkä muut saa tehdä sellaisia tabletteja. Pyöreitä kai olisi pitänyt tehdä.
Täytyy todella ihmetellä.
*
https://www.carlogos.org/car-brands/polestar-logo.html
Polestar Logo
*
https://www.carlogos.org/car-brands/ds-logo.html
DS Logo
Headquarters Paris, France
Parent Citroën
Ei tarvi ihmetellä.
Fransmannit ovat erittäin protektionistisia, kun kyse on fransmannien bisneksestä ja eduista.
Siinä eivät lait, sopimukset ja yleisesti hyväksytyt käytännöt merkitse mitään.
Huomioikaa että mm monien Marsujen moottorina on Renaultin kone….kukaan ei valita koska keulassa ”Johtotähti” näin sitä kuluttajaa manipuloidaan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viranomaiset-taas-mersujen-kimpussa-nyt-syynataan-renaultin-kanssa-kehitettya-dieselmoottoria-naista-autoista-se-loytyy/7649248#gs.k474gr
Sekä Daciassa on Mersun kone:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a889d3d2-2ffe-458b-bfb5-c117054ff89b
Dacia Duster sai moottorin, jota käyttää myös A-sarjan Mercedes
Kuluttajat ostavat monasti mielikuvia…
A sekä B-Mersut eivät kyllä mitään Mersuja ole. Minulla on ollut Mersuja useampikin, 307 – 609, ne ovat Mersuja. Niissä on koneet, ei moottoreita. Aitoja Mersun koneita.
Jenkkejä on ollut muutama nyt jo toinen Fiat, koska vaatimustaso ei enää niin kovin korkea.
Ei noita ranskalaisia ihan moittiakkaan aina voi(Pösö Indenor, aika legendaarinen venediesel). Arvostan Indenoria vaikka kalastusveneessäni olikin Bukh ja varmaan samassa veneessä puksuttelee vieläkin.
BX-sitikallani on ikää 32 v, eikä ruostetta näy, vaikka ainakin pari vuosikymmentä ollut taivasalla.
Teknisiä vikoja on ollut enemmän kuin Talboteissani, joissa ei niitä paljon ollutkaan.
——-
Käsittääkseni USA on myös ärhäkkä suojelemaan tuotantoaan. Edisonin perintöä kai.
Auto on kokonaisuus, se on merkkiuskollisuus, mukavuus, väri, tyyli, ajettavuus, luotettavuus, ruosteettomuus jne..Alfa, Citikka, Saab, Jaguar ja jokunen amerikkalainen ja ym. ja monet muutkin tyyliautot erottuvat japanilaisista, korealaisista, intialaisista jne. kotteroiden massasta. Mersua, bemaria tai audia en perseeni alle ottaisi, nauraisivat kaverit itsenä kuoliaaksi ja vetäisivät lippalakin päähänsä väärinpäin.
Vähän saman suuntaiset ovat minun mieltymykseni.
Ensimmäinen autoni oli Warre(lla wirran). Talbotteja on ollut ainakin viisi. Niitä sai edullisesti ja edullisia pitää.
Jäipä tuosta autoluettelostani pois Ford Transit; Perkinsin koneella. Minä onneton kun myin sen pois ja katunut olen mutta kun raha teki hiukan tiukkaa.
Pitihän oikein tarkemminkin tarkastella tuota Heikin mainostamaa C3:sta.
Ainakin niitä saa reilusti alle kymppitonnin käytettyinä; so alle 100 000km ajettuina. Siis ei kallis hankinta.
Meillä kun tarvitaan auto, jolla on kuljetuskapasiteettia pikkaisen enemmän kuin noilla kauppakasseilla.
Meidän viimeisin amerikkalainen kunnon auto oli Jeep Cherokee suora kutonen. Se oli jokapaikanhöylä, mutta niin kuin Chryslerin tehtaiden kaikki, vikoja täynnä erityisesti sähköpuolella ( Lucas). Öljyt tihkuu kaikissa jo 100 000 ajettujen kampiakselin stefojen välistä. Kone ja automaattilaatikko kestä vaikka miljoona km.
Itsellä on ollut fransmanneja useita ja ainoa sellainen ihan selkeä pettymys on ollut Renault Laguna, mutta siinä tunnetusti olikin kaikenlaista pientä häikkää.
Jenkkejä on ollut muutama, joista kolme ihan käyttöautoina ja vähän useampi sitten sanotaan nyt vaikka ”lauluautoina”.
Pari Mersuakin on ollut ja Volvoa, sekä Fordeja, joista Consul Cuope mainitsemisen arvoinen silmienhivelijä.
Tuli oskus nuorempana oltua aika innokas autojen suhteen ja joku markka ja eurokin niillä kait tuli tienattua( ellei työtunteja laske), mutta nyt mennään Toyotalla vailla haaveita paremmasta 😉
Kylläpä ehkä paras autoni on tuo Chevy van, 6,2 l V-8 diesel. Hyvin palveli tuo 609 Mersunikin, 4,0l työntötankomoottori, nokkaketjulla, mittarissa oli sen myydessäni 550 000km, siis juuri sisään ajettu; Heikki sen on nähnytkin, viimeinen myyntiautoni.