Eilen oli pitkästä aikaa valtuuston kokous. Lyhyt ja ytimekäs, vain yksi kohta asialistalla. Pänttäsin kuitenkin hallintosäännön muutosta päivällä, koska sen muutoksesta kokoonnuttiin. Mukava oli tavata valtuustotovereita vaikka jouduttiin poikkeusoloissa pitämään etäisyyttä ja muutenkin järjestelyt olivat erilaiset totuttuun.
Yskimisen ja aivastuksen ehkäisemiseksi otin varoiksi kotona ryypyn risiiniöljyä. Ei tullut mieleenkään yskiä tai aivastaa. Kahden puheenvuoron aikana puristelin tiukasti takaposkia yhteen. Tarua vai totta, miettikääs sitä.
Aamupäivällä kävin renkaiden vaihdossa. Oli mukava rupatella parhaan kaverini kanssa. Ei ole korona vienyt huumoria kummaltakaan meistä, monet naurut kaikuivat kevätaamuun. Skodaan tuli kesäkumit. Muistatteko vitsiä -60 luvulta Skodasta: ”Pyörät ja loora, siinä on skooda, isä ohjaa, äiti työntää, lapset kantaa pohjaa.”
Harmittaa kun Vilma on yöt ulkona. Päivät sitten nukkuu, ei ole kaveria jolle juttelisin. Käyn häntä herättelemässä, silitän ja puhelen. Kissanomistajat tiedätte kissojen ilmeet ja viestit: ”Et kuule viittis”.” Koita ymmärtää, hei haloo – mä oon yön ollut duunissa”. ”Onko pakko tulla siihen – joka kevät sama homma”. ”Älä unta nää, että vielä väsyneenä sulle alkaisin kehrään”. ”Mee ny jo sinne keittiöön ja anna mun olla rauhassa”.
Huokaisen, silitän hellästi, toivotan hyviä unia ja painun keittiöön. Mutta tämä muistetaan kun sadepäivänä jäät sisälle yöksi ja aamuviideltä alat herätellä – luuletko, että nousen ylös? Parempi olla uhoamatta – nousen kuitenkin.
Korona uutisia:
- nuoriso ei oikein ota uskoakseen rajoituksia. Pohjanmaalla on autoilla kokoonnuttu sadoittain. Nuoruus ja hulluus – vanhuus ja viisaus – tuossako selitys.
- Lapset eivät sairastu koronaan, kerrottiin uutisissa. Heillä ei ole vasta-aineita ja siksi välttyvät sairastumasta. Noin sen käsitin! Hieno asia.
- laumasuoja, siitä on puhuttu. Tukholmassa on jo kuulemma tutkijoiden mukaan suoja jo 30%. 50 prosentin suoja riittää takaamaan täyden immuniteetin. Mutta maksoiko Ruotsi liian kovan hinnan kun kuolemia on reippaasti yli tuhannen?
- ilmat lämpenee, mutta muistakaa nyt ihmiset, korona ei ole ohi. Välitetään toisistamme yhä ja pidetään turvavälit ja noudatetaan annettuja ohjeita.
Sarjassamme mestarikalastajaveljekset: Naurettiin kerran, kun kerrottiin kalastajien merkkailleen hyvän kala apajan veistämällä kolon veneen reunaan. Minä velipojalle nauroin miten hullua hommaa. Toiset kalastajat näkevät merkin kun veneet ovat rannassa vierekkäin. Näin paljastuu apajapaikka. Sen sijaan sanoin veljelle, että sinulla kun tuo komia kalahattu, niin teeppä siihen merkki kun löydetään oikein hyvä paikka. Hän teki työtä käskettyä ja kehui ideaani.
Kevennys:
Kaverini kertoi kuinka häntä harmittaa bensan hinnan lasku. Minä ihmettelemään, kuinka niin? No kun ei se häntä hyödytä, hän kun ostaa aina bensaa 50 eurolla. Jaahas, vai niin, totesin minä.
Minulla kun oli Chevrolet v-8 koneella, usein kysyttiin, paljonko tuo syö. Minä siihen vaan vastasin, kaiken se syö mitä viidelläkympillä ostan.
On tuo Skoda meidän perheelle tuttu, kolme niitä on ollut peräkkäin, vanhin se, missä oli tuhkakupit molemmin puolin; … nimittäin ulkopuolella. Skoda mb-100.
Entinen IFA, nykyinen Audi, IFA:lle naurettiin aikanaan nyt, Audin kuskeille.
Ihanko totta?
Kateusko naurattaa?
Audi oli aikaan Horst sitten se menetti oikeuden nimeen ja siitä tuli Audi joka taas onkin latinaa ja on englanniksi Horst no kaikkea voi sattua terv tepivaari
Audin perusti aikanaan v 1910 Augus Horch niminen herra korjaus tuohon horstiin
No tuo Audi on latinan kielessä vastine tuolle horch joka Audi oli sen auto tehtaan perustamisen aikaan terv tepivaari
Eikös se IFA ollut kopio DKV:stä ja sittemmin Wartburg, saman systeemin eräs merkki oli Donau?
Suurin piirtein noin. IFA:n jälkeen taisi tulla Donau, joka eniten muistuttaa maskiltaan Audia. DKV ja Wartburg samaa leiriä.
… ei sittenkään noin vaan: http://www.autowiki.fi/index.php/IFA_F9
Paras auto oli meikällä punainen välikopan escort vm 76, nyt pelkkä aihio maksaa tonneja. Takapotkulla mentiin ja pistettiin mutkat suoriksi.
Mulla Skoda Sport.
Autoihinhan nyt tämä Hannun hieno avaus sitten näyttää, valitettavasti.
No, Fordia ja ylipäätään tuota Escorttia en oikein autoksi luettelisi.
Kohtuu pitkän kokemukseni ansiosta (?), kansanautoista pidän 70-luvun Ladaa, jolloin italialaiset toimivat laadunvarmentajina, toiseksi eniten olen luottanut van hahkoihin amerikkalaisiin kulkupeleihin.
Muutoin en kyllä amerikkalaisiin tuotteisiin niin ihan kauheasti perusta.
Minä sitten niillä, ”mitkä eivät ole autoja ollenkan” olen ikäni ajellut. Ovat olleet sieltä edullisemmasta ja luotettavammasta päästä ihan koko ajan. Idän ihmeiden kanssa minulla ei ole ollut mitään yhteyttä, mutta suurinpiirtein kaikilla muilla merkeillä olenkin joutunut työni puolesta ajelemaan.
Yhtäkään merkkiä en ala ylitse muiden kehumaan, kaikilla on omat kannattajansa ja kaikkihan ovat keskimäärin hyviä.
Markolle piti sanoa, että minulla kerran oli maailman rumin auto. Kerran yksi myyntipäällikkö tielasi tietämättäni ”välikopan”, porkkanan värisen. Tulihan silläkin muutama reisu tehtyä.
Sekin porkkanan värinen Esko olisi nyt kallis toimivana
Mukavaa tarinointia teiltä pojat.
Olet sinä mahdottoman hyvä sanahtiainen..ihanaa lukea näitä huumorilla höystettynä joissa kuitenkin paljon asiaa
Muta ihan asiaa ja se on niin että eläin antaa sisältöä ihmisen elämään joita voi kotona olla kissa tai koira joillakin on hevonen taikka kanakin voi sitä korvata
Ja ei pidä paikkaansa sanonta että tyhmä kun kana tosi asiassa kana ei ole tyhmä vaan hyvinkin älykäs eläin terv tepivaari
Saksalaista Horch-merkkistä autoa valmistettiin vuosina 1904–1940, sekä 1954-1957. Itäsaksalaisen Horchin ja länsisaksalaisen emoyhtiö Auto-Union AG:n kiista Horch-tuotemerkin käyttöoikeudesta päättyi vuonna 1957 jäljemmän eduksi.
Näin Horch-merkki poistui toistaiseksi käytöstä, vaikkakin Audin oli lehdistössä uumoiltu suunnittelevan perinnenimen uudelleen käyttöön ottamista C3-tyypin 100- ja 200-malliensa yläpuolelle edustusautoluokkaan sijoittuvassa nelivetoisessa sedan-mallissaan. Tämä ei kuitenkaan käynyt päinsä, sillä Auto-Unionin osake-enemmistön vuonna 1958 ostanut Daimler-Benz AG oli sen vuosien 1964-1965 vaihteessa edelleen Volkswagen AG:lle myydessään varannut Horch-tuotemerkin itsellään (ja sittemmin DaimlerChrysler:ille) aina vuoteen 2006 asti[1]. Audi-huippumalli tuli markkinoille vuonna 1988 mallinimellä Audi V8 [ lähde: Wikipedian suomenkielinen sivusto]
**************************************************************************
https://en.wikipedia.org/wiki/Horch
Auto Union
Eventually, on 29 June 1932, Horch, Audi, DKW and Wanderer merged to form the Auto Union AG, Chemnitz affiliated group. The current Audi four-ring logo is the Auto Union logo that represents the merger of these four brands.
Horch (saksaa) – listen (englantia) – kuunnella
audi (latinaa) – kuulla
The company name is based on the Latin translation of the surname of the founder, August Horch. ”Horch”, meaning ”listen” in German, becomes ”audi” in Latin. The four rings of the Audi logo each represent one of four car companies that banded together to create Audi’s predecessor company, Auto Union. [ lahde Wipedia]