Sopii olla ylpeä muuttovoiton suunnasta tänne Tampereelle, joka on 2 kertaa enemmän kuin ”ulkomaille” Turkuun. Se kieltämättä tietää myös investointikustannuksia kokonaisinfraan ja etupainotteisesti. Alla tietoja kiinnostuneille.
Edellisen lähde: tilastokeskus
Alla Tampereen kokonaisrakenne: tilastokeskus
https://www.tilastokeskus.fi/tup/alue/kuntienavainluvut.html#?year=2020&active1=837
Tässä edelleen laaja tietokanta syvemmin rakenteista, joka haluaa tutkia tarkemmin:
Click to access Asukkaat_ja_asuminen2014.pdf
Tuo kaikki on Kaupunkille kehitystä ja samalla suurta siivousta päästöjen suhteen
Eikä yhtään liian aikasin terv tepivaari
Muuttovoittoa on ja keskimääräinen muuttaja tuottaa kaupungille tappiota, joten kehukaa siinä vaan.
Olisiko parempi veronmaksajien pötkiä pakoon ? Infra on se joka tuottaa lyhyellä tähtälimellä investointikustannuksia, mutta ei pitkällä. Mikä vaitusvirsi tuo nyt taas on ?
Kun tuo muuttaja keskimäärin tuottaa nettokuluja, se ei todellakaan tuota rahaa kassaan.
Tämä on tilanne tuon selvityksen mukaan.
Ilmeisesti Karjalaiselle velatkin ovat saatavia, kun metropolihulluus jyrää.
Enkö minä juuri sanonut, että infraa tehdään kasvavan väestön tarpeisiin. Se aiheuttaa investointikuluja, jos ne jyvitetään väärin liian lyhyelle jaksolle.
Minulla ei kyllä riitä ymmärrystä tälle ikuiselle kaikkien asioiden valittajalle ja vastustajalle.
Postin juhak:n herjaavan ”ego-kommentin”.
Se, että muuttovirta Tampereelle aiheuttaa kustannuksia on tosiasia. Mutta ilman uusia muuttajia ja oikeanlaisia muuttajia, nuoria, sitoutuvia opiskelijoita, työperäistä muuttoa, verotuspohjaa, Tampere näivettyisi.
Tänä poliittinen päätöksenteko kasvuinvestoinneista perustuu olipa mm. kaavoitus, rakennukset minkä näköisiä ja missä tahansa Tamperetta ml. kehittyvät liikenneyhteydet.
On edelleen aivan sama, mitä intralla puuhastellaan, jos kaupunkiin muuttajat keskimäärin tuovat kuluja veroeurojen sijaan.
Mikään intrainvestointi ei sitä muuta tuloksi, vaikka kuinka metropolipelleilyä puolustelisit.
Säälittävää potaskan jauhamista, kun et tosiasioita voi tunnustaa Karjalainen.
Suomen kielellä kerrottuna se, että tulijat tuovat kuluja, johtaa täällä jo asuville verojen korotusta tulevaisuudessakin, kuten metropolipuuhastelut introineen.
Mikä on juttusi ydin käytännössä, eli mikä on vaihtoehto juuri nyt ja eteenpäin ? Sana on INFRA, ei intra.
Ratikan hyvät ja huonot puolet tulee esiin n vuoden käytön jälkeen ja en yhtään epäile ettei hyvät puolet ole valta osiltaan suurempi kun nekatiiviset terv tepivaari
… ja raiteita ei tulla panemaan rullalle, jos joku känkkäränkkä sitä vaatisi.
Aiheesta oli aikaisemmin parran pärinää
***************************************************************************************
https://www.pirkanblogit.fi/2020/heikki_karjalainen/persujen-jarjenkaytolle-on-mahdotonta-loytaa-selitysta-ratikan-jatko/
20.10.2020 KIRJOITTANUT HEIKKI KARJALAINEN
***************************************************************************************
Ratikka tullee olemaan kestoaihe tamperelaisten keskuudessa lähivuosima.
*
Korona voi jyllätä vielä muutaman vuoden. Niin kauan kun se jyllää, on oma auto hyvä vaihtoehto liikkumisessa – tai polkupyörä.
************************************************************************************
https://yle.fi/uutiset/3-11394040
Ranskassa on meneillään ennennäkemätön pyöräilybuumi – Yle
11.6.2020 — Pariisi on onneksi havahtunut liikennemurrokseen. Kaupunkiin on rakennettu muutamassa viikossa 50 kilometriä uusia väliaikaisia pyöräteitä. Useita Pariisin …
Mitä uutta tuo kommentti tuo Tampereen kehittymiseen ? Ratikka valmistuu käyttöön. Liikenne muutenkin muuttuu koko Tampereen alueella, keskustassa erityisesti ja muuttovirta tänne on kasvuvoittoinen uusine asukkaineen ja uusine asuinalueineen jne…
Niin ja Ranskassa kyse on koko keskustan ylipääsemättömistä liikenneruuhkista ja saasteista.
Se kertoo ratikan lähi tulevaisuudesta
******************************************************************************************************
Toisaalta voidaan kysyä mitä uutta esittää koko blogin avaus – Se on Tampereen kaupungin jakamaa tiedotusta.
HK: ”Niin ja Ranskassa kyse on koko keskustan ylipääsemättömistä
liikenneruuhkista ja saasteista.”
Heikki, olisiko syytä avata linkki, ennen kuin alkaa kehittää (hatusta) vastausta?
*********************************************************************************
https://yle.fi/uutiset/3-11394040
Tuhannet koronavirustartuntaa pelkäävät pariisilaiset ovat vaihtaneet metron polkupyörään.
En kerkiä kaikkia linkkiviidakoitasi kahlaamaan, hyvä, että itse kerroit. Koronapelko on totta äärimmäisen ruuhkaisessa Pariisin liikennevälineissä.
Me tuolla paikallisjärjestössä todettiin jotain mitä kuulemma minun edeltäjät ovat todenneet jo vuosikymmeniä.
Ratikka ei ole liikenneprojekti – se on kaupunkikehitysprojekti. Ratikkaprojektin suurin virhe on katsoa sitä liikenteenä ja käsitellä sitä vain liikenteen ehdoin. Sen muut vaikutukset ovat paljon suurempia ja laajempia. Julkisen liikenteen sujuvoittaminen on vain pieni positiivinen bonus.
Tästä on kysymys !
Ei kai tuo väkiluvun kasvattaminen voi olla itseisarvo. Kavu pelkän kasvun vuoksi ei välttämättä ole muutos parempaan.
Valitettavast näin Tampereellakin ajatellaan ja tavoitteeksi on otettu jatkuva väkiluvun kasvattaminen ilman sen kummempaa analyysiä sen järkevyydestä.
Oletkohan nyt ihan oikea henkilö arvoimaan memestystekijöitä ja investointeja tulevaisuuteen , et ole.
Oho. Johan oli taas kommentti. Kai minä olen aivan yhtä ”oikea” henkilö arvioimaan tätä asiaa kuin kuka tahansa tällä sivustolla.
Sinä mukaan lukien.
Missä sinun analyysisi järkevyydestä on ? Se ei vain sananhelinällä selity ?
Minä täälläkin katselin muutama vuosi sitten tuonne tulevaisuuteen, tämän vuosikymmenen loppuun ja hiukan pidemmällekin. Ei tarvita kovinkaan ihmeellisiä pelikortteja, eikä ennustajaeukon taitoja, kun voi hyvinkin selkeästi nähdä Tampereenkin tulevaisuuden. Nyt ja lähivuosina muuttoliike kääntyy, sitä auttaa tämä pirullinen pandemia, aina enemmän ihmiset haluavat sitä karkuun etätöihin. Kaikkihan eivät voi tehdä niin, mutta aina enemmän kumminkin.
Maaseudulla on tilanne muuttunut Ihan täysin, jopa hiukan salaa. Muutama aika sitten ajeltiin yhtä sivutietä pitkin, jossa on paljon aikanaan asuttuja kiinteistöjä, nyt ne vaan ovat olleet tyhjinä. Eipäs vaan olekaan enää, halvan hinnan aikana ne ovatkin kaikki myytynä, kuka ostanut mökiksi ja kuka kunnostaa oikein asunnoksi, mitä sanoo tulevaisuus.
Tuokin pitää paikka sa osalle porukkaa, mutta se jää lopuksi aika pieneksi.
Tätä samaa ilmiötä kuin mitä Penttikin mainitsi, olen näillä seuduin seuraillut; jopa autiotalokiinteistöjä on ostettu ja kunnostettu asunnoiksi tai kesämökiksi.
Vielä itketään ratikan kannattamattomuutta.
Ratikan kannattavuutta ei mitata pelkästään lipputuloilla. Se on yhteiskunnan palvelua yhtenä kokonaisuudesta.
Ratikan kannattamattomuus lasketaan verotukiaisten massiivisuudella.
Se ”palvelu” on yhtä hyödyllistä kuin hukkaputken kannattavaksi tekemä ajan säästö, minkä arvoksi laskettiin n. 300 miljoonaa €.
Kukaan vaan ei ole kertonut, mihin se raha tallentuu…
Tuohon sataan kertaan mölyttyyn vastaukseksi rittää hoh-hoijaa. On se kumma, että sieltä Tamperern Teiskosta kaikki asiat näyttävät mustaakin mustemmalta. Mikähän ”tauti” siellä oikein riivaa ?
Niin, että uusi vauras kaupunginosa Ranta-Tampella palveluineen, uusi Santalahti jatkona, Näsinsaari ja Hiedanranta siitä eteenpäin uusina kaupunginosina ratikan ääressä. Edelleen Kansi-Areenan korkeat Libeskindin Opaali ja topaasi sekä vireinen 17 kerroksinen junanraiteiden päällä kuuluvat samoihin kaavoitusryppäisiin. Näyttävän käyvän kaupaksi.
”Turhaa metropolituhlausta”.
Muuten ne valmistuvat kaikki kovaa vauhtia, eli jossittelu ei auta.
Juu, rahaa haaskataan penteleesti metropoliutopiaan.
Ratikan tilalla sähköbussit olisivat kustantaneet alle puolet ja joustavuus olisi ollut aivan toista, mutta ei metropoliutopialle kelvannut.
kun nyt otat järjen mukaan huomaat mikä ero on sarvijakoilla ja ratikalla niiden kuljetuskapsiteetissa ratikka kuljettaa monin kertaisen ihmismäärän mitä nysseen mahtuu n 70 matkaajaa ratikkaan n 300
Ei Tampereesta mitään metropolia tule sama riäväkylä tää silti on oli meillä ratikka tai ei
OlispaTeiskossa otettu kantaa samalla raivolla vyöhyke tariffeihin olis asiat senkin suhteen paremmin
Nyt ne lopetti matkaamisen pussilla mm kapeenkylään kokonaan terv tepivaari
Kyllä Teiskossa otettiin kantaa vyöhykemaksuihin, mutta metropolihulluudessa otettiin mukaan naapurikunnat ja teiskolaiset rinnastettiin pirkkalalaisiin ja ylöjärveläisiin eli ei-tamperelaisiin.
Teiskosta ei tullut kun muutama kritiikki vyöhyke asiaan ja ne menikin sitten päin sitä terv tepivaari
Kysymys ei ole ollenkaan bussin halpuudesta, vaan siitä, että kiinteäraiteinen liikenne mahdollistaa uskottavamman ja hintansa pitävän kaavoituksen rakentamisineen ja asuntoineen sen tiiviissä läheisyydessä. Ml. nopea runkoliikenne, johon syöttöreitit istutetaan. Tämä on tutkittu juttu kaikkialla.
Sana ”olisi” on aivan turha.
Tutkittu juttu, missä hyötyjiä on n. 10% asukkaista ja loput 90% vain maksavat siitä.
Lisäsin aloitukseen uuden tiedon eri kuntien palkkakehityksestä, Tampere pärjää hyvin toistaiseksi. Helpompi tae investointien tueksi.
Ihan vaan vinkkinä kun lisäät kuvan / kaavion niin lisää myös lähde, kuten alustan ohjeissa kerrotaan.
https://www.helsinkigse.fi/corona/tilannehuoneen-raportti-22-10-2020-viimeisimmat-kehityskulut-tyomarkkinoilla-kotitalouksissa-ja-yrityksissa/
Lähde oli mainittu kuvassa, vaan ei tuota linkkiä siihen. Jokainen sen voi itse tehdä, jos antaa lisäarvoa. Asian ydin oli laajasta aineistosta juuri tuo asiaan kuuluva graafi.
Se, mistä voi ottaa oppia asuntojen ”oikeista” osoitteista , haluttavuudesta ja hinnoista löytyy Helsingistä. Halutuimmat asunnot ja hintansa pitävät asunnot sijaitsevat ratikkareittien äärellä pitkin kaupunkia ja ovat pysyneet jo vuosisadan ja sama jatkuu.
Liityntäparkkeja etäbusseille ja autoille on jo runsaasti Tampereella. Nyt synkataan nysset ja ratikka mahdollisimman joustaviksi.
Kaupunki on kaupunki ja sitä ei tule verrata maaseutuun.
Kyllä juhak on aivan oikeassa.
Teiskon suunnalla otettiin kyllä voimakkaasti kantaa vyöhykemaksuihin. Muutokset koettiin epäoikeudenmukaisiksi ja kaupunkilaisia eriarvoistaviksi.
Asiasta enemmän alla olevasta linkistä
http://www.teisko.fi/pdf/joukkoliikennevetoomus.pdf
No kyllä asia on kuitenkin näin että se porukka joka sieltä Teiskosta otti kantaa siell iikkumis asiassa se oli ieni porukka
Siksi siellä on tilattava monipalvelukin edellis päivänä on kutenkin selviö ettäasiat hyvinkin muuttuu yönkin aikana
MM sairastuminen ja mitä siihen enää silloin tekee auto on tilattuna vaikka terälahteen
No auto odottaa siellä ja turhaan
Mutta tariffit ja maksut vyöheke asiassa ei saanut tarpeeksi meteliä Teiskossa joka on muroleeseen asti Tampereen kaupunkia
Muutama km on Tampereen rajasta kanavalle selvennyksenä että tuo kanava kuuluu Ruoveteen terv tepivaari
Ilmeisesti et Teuvo lukenut tuota laittamaani linkkiä. Vetoomuksen allekirjoittajina oli seuraavat tahot.
As. Oy Koljonselkä
Kaanaan kyläyhdistys
Kämmenniemen omakotiyhdistys
Kämmenniemen koulun vanhempainyhdistys
Muroleen–Teiskon eläkeläiset
Pohjois-Teiskon nuorisoseura
Pohjois-Teiskon maa- ja kotitalousseura
Teisko-Seura
Teiskon Urheilijat
Viitapohjan kyläyhdistys
Noiden yhdistysten ja seurojen piirissä toimii suuri joukko ihmisiä ja heidän nimissään tuo vetoomus on kirjoitettu.
Ei tarvii lukea kaikkia joilla ei valtuustossa tullut kannatusta edes Teiskon valtuutetuilta
Mutta kulkeminen Teiskossa ilman omaa autoa on hankalaa jos ei peräti mahdoton asia terv tepivaari
Suurin munaus Teiskossa tehtiin on se että mikään muu kunta ei ole osana Tamperetta kun Aitolahti ja Teisko
Pirkkalaa ei voi verrata Nokiaa ei voi verrata Lempäälää ei voi verrata eikä Kangasalaa
Niin vaan jotkut teki ilmeisesti rahan voimalla
Mutta kuten sanoinkin Tampereeseen uuluivat vain Aitolahti ja Teisko kaikki muut oivat ulkouolisia eivät kuulu vieläkään Tampereen kaupunkiin terv tepivaari