Tampereen kaupunginvaltuusto päätti ylivoimaisella enemmistöllä jatkaa ratikan rakentamista kohti Lielahtea äänin 56-11.
Vastustajia olivat tietenkin persut ja tapu, joka on käytännössä persujen apuosasto. Kristilliset ja yksi kokkari Axen, joka on tunnettu kaiken vastustamisesta. Yksi demari Anneli Kivistö, jota ihmettelen. Marin oli mukana äänestyksessä kannattamassa.
Lylyn ja asiantuntijoiden vedenpitäviä perusteluja:
- Henkinen päätös tehtiin jo ykkösvaiheen päättämisessä
- Työn kustannukset ovat reippaasti alittuneet
- Työprosessi välineineen, osaamisineen ja työntekijöineen ovat paikalla ja käytettävissä heti, myöhemmin ei ja toisin kuluin
- Työllisyys, ja hyvä suhdanne halpoine korkoineen rakentaa infraa
- Muukin infra saadaan samalla korjattua matkan varrella, joka muutenkin pitää tehdä
- Mahtuu alkuperäiseen suunnitelmaan valtiontukineen
Vastustajat halusivat koronan syyksi ja lisäaikaa 5 vuotta päättää jatkosta sekä Näsinsaaren täyttöluvan lopullista hyväksyntää, vaikka vaihtoehtoinen reittikin on saatavilla, jos päätös on kielteinen oikeusprosessissa.
Siis, taas kaiken vastustajat, persut asialla populistisin argumentein hakemassa populistiporukalleen lisää kannattajia. Mitkään järkiargumentit eivät mahdu näiden päähän.
On se hyvä, ettei Tampereelle ole enempää näitä mahtunut. Ja, kun loputkin muuttaisivat ”honoluluun” pysyvästi.
https://www.aamulehti.fi/a/f740309e-e8f7-450f-a5d4-3ea4659480c0?c=1522737894164
En tiedä, eikä toisaalta asialla ole minulle mitään merkitystä, mutta mahtaako kuitenkin olla niin, että ratikan menestystarina selviää vasta sitten kun se on käytössä?
Niin, pitäähän se rakentaa suunnitelmien mukaan ensin valmiiksi ennen kuin sitä voi käyttää. Onhan sitä kokemusta saatu jo Helsingistä ja kaikkialta muualta maailmasta.
Ei kai sen enempää Helsinki kuin mikään muukaan kaupunki maailmalla takaa sitä, että Tampereen ratikka on menestystarina, tulevat matkustajamäärät sen kaiketi ratkaisee?
Länsimetro on kai aika surullinen esimerkki siitä kun ihmiset eivät omaksu sinällään hyvää ratkaisua omakseen.
Eurooppalaiset uudet ja uudistetut ratikkajärjestelmät ovat pääsääntöisesti kostautuneet menestystarinoiksi, toki muutamia poikkeuksia on.
Länsimetro on esimerkki, jossa kaikki ryssittiin oikein huolella, väärä liikenneväline tarpeeseen nähden ja huumoritason projektinjohto.
Alunperin kakkosvaiheen tavoitekustannus oli 44,1 miljoonaa euroa. Tällä hetkellä puhutaan 88,4 miljoonasta eurosta. Ei tuo minusta halpuutukselta vaikuta.
Eli taas myytiin hanke alihinnoiteltuna kaupunkilaisille.
Veikeää on muuten se, että aina löytyy haastateltaviksi vain sellaisia ihmisiä, joiden mielipiteet asiasta ovat samassa linjassa Aamulehden kanssa.
Juha U, miten nuo kustannukset ovat kaikkinensa vastanneet alkuperäisiä esityksiä?
Kysyn ihan uteliaisuudesta,
Selvitän asiaa, kun kerkiän.
Kannattaa lukea tarkkaan perustelut ja esittää sen jälkeen vastaväitteet. Päätöksen takana ovat laajat faktat, miksi myös 2. vaihe pitää rakentaa, koska se on oleellinen osuus kokonaisuudesta. Pointti on, että, persut ovat vastustaneet aina ja kaikkea, mistä vain joku pöljä saadaan joukkoon. Tämä ei ole mitään uutta. Onneksi persuja on pirun vähän.
Niin no maailmassa tuskin on mitään epäkohtaa joka ei tavalla tai toisella olisi persujen syytä, mutta onneksi teitä ajatusten vuolaana virtaavia Tammerkoskia on tasapainottamassa maailmaa.
Ole ylpeä siitä, että täällä nauretaan aivan avoimesti persujen valtuustoryhmälle. Ja syystä.
Voi, kyllä minua nyt varmasti harmittaa…
HK. ”Ole ylpeä siitä, että täällä nauretaan aivan avoimesti persujen valtuustoryhmälle. Ja syystä.”
Missä nauretaan? – missä on ’täällä’?
Kuka nauraa? – ’aivan avoimesti’
Yksi Karjalainen ja ehkä yksi toinen…
Tiedätkö, missä Tampere on ?
Nyt toteutunut alittuu 26 mil.€. tavoitekustannuksesta. Kaupunki on tilannut melko vastaavan summan lisäinfraa.
Näissä pitää ottaa huomioon aina alkup. lisätyt uudet tilatut työt, jotka eivät kuulu itse ratikkaan.
Uudet tilatut työt, kuten katujen ja risteysten muutostyöt linkittyvät kyllä hyvin pitkälti itse ratikan rakentamiseen. Ratikan linjaukset ovat vaatineet näitä muutostöitä, jotta liikenteen sujuvuus ja turvallisuus on voitu mahdollistaa.
Kaikki lisätyöt ovat johtuneet ratikkapuuhatelusta, joten niitä ei voi sivuuttaa ”lisäintrana”, vaikka ratrikkauskovaiset kaikin keinoin sitä haluavatkin.
Se, että kakkosvaihe arvioidaan nyt tuplahintaiseksi alkuperäiseen verrattuna, on tyypillinen osoitus poliitikkojen tavasta huijata kansalaisia täysin alimitoitetuilla kustannusarvioilla.
Jätettiinhän hukkaputkestakin pois se tuleva ja tampereaisille kokonaan maksettavaksi tuleva n. 30-40 miljoonan kallioon louhittava kiertoliittymä, millä hinta saatiin painetuksi alas.
Kysymyshän on nyt siitä, että kustannustoteumat ja uudet laskelmat on käyty lävitse asiantuntijoiden ja johtavien poliitikoiden kanssa ja päätös on sen perusteella tehty. Ja, täällä on turha siitä kiistellä, mikä kuuluu mihinkäkin lisäinfran osaan, koska ratikka päätettiin aikaa sitten rakentaa ja myös korjata samalla tiensä päähän tulleet tai tulevat infrat. Eli se siitä.
Mutta päätös tuli jo kaupunginhallituksessa ja nyt valtuustossa murskaäänin.
Mutta, persuilta ei löytynyt yhtään perusteltua syytä ja laskelmaa saati muuta järkevää syytä vastustaa asiaa paitsi itse vastustaminen.
Eli sama persuvirsi on jatkunut: Rantatunneli, Ranta-Tampella, Areena, Ratikka 1 ja 2 ja varmaan kaikki muutkin järkevät hankkeet.
Ei tarvitse olla persu ymmärtääkseen, että metropolihulluus on hulluutta ja sen seurauksena mm. 50-60 miljoonan euron lahjoittaminen SRV:lle, jotta se saataisiin areenapelleilyyn mukaan, on edelleenkin hulluutta.
Siitä tulee upea ja toimiva kokonaisuus. Yksi vetovoimatekijä on aina ”entrance” kaupunkiin. Se on etelästä yksi upeimpia vrt.monet kaupungit läpi rähjäidten teollisuusalueiden.
https://yle.fi/uutiset/3-11584082
Kiperiä päätöksiä edessä: matkustajamäärät tippuvat, mutta rahaa on saatava – nousevatko lippujen hinnat HSL:n joukkoliikenteessä?
Pahentunut koronatilanne uhkaa painaa HSL:n matkustajamäärät uuteen syöksyyn.
Huhtikuussa, kaikkein synkimpään aikaan, matkustajia oli jopa 75 prosenttia tavanomaista vähemmän.
************************************************************************************************
https://yle.fi/uutiset/3-11394040
Ranskassa on meneillään ennennäkemätön pyöräilybuumi – Yle
11.6.2020 — Pariisi on onneksi havahtunut liikennemurrokseen. Kaupunkiin on rakennettu muutamassa viikossa 50 kilometriä uusia väliaikaisia pyöräteitä. Useita Pariisin …
Ei kommentoitavaa Hesan kokonaiskaaokseen.
Vai et kommentoi?
Ei ihan siltä näytä. Pääsikö jo unohtumaan?
******************************************************************************************************
Heikki Karjalainen
20.10.2020 10:03
Niin, pitäähän se rakentaa suunnitelmien mukaan ensin valmiiksi ennen kuin sitä voi käyttää. Onhan sitä kokemusta saatu jo Helsingistä ja kaikkialta muualta maailmasta.
Osan 1 tavoitekustannus oli vuoden 2016 suunnitelmassa 219 milj. euroa. Vaiheen 2 D-linjauksella toteutetun suunnitelman tavoitekustannus oli 41,8 milj. euroa.
Yhteensä 260,8 milj. euroa. Näin siis vuonna 2016.
Talulukot sivuilla 56,57
https://www.tampere.fi/tiedostot/t/xOxdPt2ot/Raitiotieallianssi_toteutussuunnitelma_osa1_20160905.pdf
Allianssin 25.08.2020 päivittämä osan 1 tavoitekustannus on 295,61 mil. euroa. Summa sisältää erinäisiä lisätöitä, Hatanpään haaran, indeksikorotuksia ym.
Alla olevassa linkissä sivu 29.
Vaiheen 2 tavoitekustannus 25.8.2020 päivityksessä on allianssin osalta 84,9 milj. euroa ja kaupungin tilaamat lisätyöt 26,2 miljoonaa euroa.
Yhteensä 111,1 milj. euroa
Kuten tuosta käy ilmi on esim. vaiheen 2 tavoitekustannus noussut yli kaksinkertaiseksi neljässä vuodessa.
Alla oleva linkki sivu 14.
https://www.tampere.fi/tiedostot/r/x8zbfURsZ/Raitiotien_osan_2_investointipaatos_esittelyaineisto.pdf
Nuo on kaikki otettu huomioon päätöksenteossa,eikä ole päätöstä muuttanut.
Kalervo Kummolan lanseeraama ”henkinen päätös” tehtiin reippaat sata miljoonaa pienemmän summan pohjalta.
Näistä lähtökohdista katsoen en sanoisi, että perussuomalaiset pelkkää ilkeyttään ehdottivat vaiheen 2 lykkäämistä.
On noissa summissa niin valtavat erot, että pitää ennemminkin ihmetellä sitä kuinka sukkana tuo päätös valtuustossa nuijittiin läpi.
Ei, vaan tyhmyytyään ja populistisilla yksinkertaistamisilla äänien kalastamista kaiken vastustajilta.
Hmm…erään tyhmän populistin mukaan vastustuksen perusteluita ovat mm. talous, mutta sinulla totta kai on parempaa tietoa varsinaisesta motiivista ja miksipä ei olisi.
Näyttää olevan sinulla kysymys ihan sama kuin muillakin persuilla, vänkääminem asiassa, jossa talous ym..tekijät ovat perusteellisesti arvioitu ja käyty lävitse. Ei enempää.
Niin se, että taloustekijät on käyty läpi, ei tarkoita kyllä yhtään mitään sen suhteen onko päätökset taloudellisesti järkeviä. Poliittisia, talouden kannalta hyvin kyseenalaisia jopa vahingollisia päätöksiä tehdään ihan pirun usein ja sen kyllä pitäisi sinunkin jo tuohon ikään ja kokemukseen mennessä tietää.
Ja siihenkö olisi uskomista, että muutaman persun talous ja poliittinen tietämys olisi ollut viisaampi kuin nyt tehty. On aivan turhaa viisastelua kaikista mahdollisista epäkohdista etukäteen. Nyt eletään viisaan päätöksen kanssa.
Niin, uskoakseni vastustus perustuu olemassa olevaan taloustietoon, kun taasen esittämäsi ylivoimainen viisaus perustuu olettamaan?
Jos persujen politiikalla Tamperetta olisi johdettu, tämä olisi näivettynyt kaupunki, eikä arvostetuin tänne haluavien muuttajien ja veronmaksajien kaupunki. Kasvu vaatii aina etukäteisinfraa ja kustannuksia. Täällä kiistely ei muuta päätöstä eikä tuo tämän enempää uutta.
Se on muutoin Pihtipudas arvoitetuin Pihtiputaalle haluavien muuttajien ja veronmaksajien kunta.
Miten muutoin Tampereen väestökasvu, keistä se muodostuu ja kuinka hyviä veronmaksajia muuttoliikkeen mukana tulee?
Vuonna 2016 näitä asioita käytiiin kunnittain läpi ja Tampere näytti tältä:
Väestömuutos 2015–2030 +11,7 %
Työikäisen väestön muutos 2015–2030 +6,3 %
Väestölisäys 2010–2015 +10,5 ‰
Kuntien välinen nettomuutto 2010–2015 +4,8 ‰
Nettomaahanmuutto vuodessa 2010–2015 +2,7 ‰
25–54-vuotiaiden nettomuutto 2010–2014 -5,6 ‰
Työllisten nettomuutto 2009–2013 -1,9 ‰
Opiskelijoiden nettomuutto 2009–2013 +5,7 ‰
Korkea-asteen suorit. nettomuutto 2009–2013 -3,4 ‰
Keski- ja hyvätuloisten nettomuutto 2009–2013 -2,6 ‰
Laskennallinen tulokertymä per asukas 2009–2013 -73,9 €
https://yle.fi/uutiset/3-8919741
Tieto saattaa olla vanhentunutta ja varmasti osin onkin, mutta onko tuon jälkeen kehityusessä tapahtunut jotain mullistavaa, sitä en tiedä, mutta pointti on se, että pelkkä väestönkasvu ei välttämättä ole pelkästään positiivista esim. kaupungin talouden kannalta.
”Niin, uskoakseni vastustus perustuu olemassa olevaan taloustietoon, kun taasen esittämäsi ylivoimainen viisaus perustuu olettamaan?”
.. viisasteli Mika.
Ei perustu, vaan pelkästään persujen vastustamiseen vastustamisen vuoksi.
Se talous ym, muukin viisaus menneestä ja tulevaisuudesta oli kyllä päättäjien tiedossa.
Aha, siis olemassa oleva taloustieto ei ole peruste vastustaa erittäin kalliita hankkeita, vaan se vastustamista vastaustamisen vuoksi?
Toisaalta taasen puoltajat tietävät myös tulevaisuuden jo etukäteen, siis tietävät, eivät oleta.
Ihmettelen suuresti miksi Tampere ei ole maailman johtava talous ja pankkikeskus, tulevaisuuden tietäminen on nimittäin äärimmäisen arvokasta tietoa, jota kaikki varmasti haluavat.
”Nuo on kaikki otettu huomioon päätöksenteossa,eikä ole päätöstä muuttanut.”
Tuohan minua juuri huolestuttaakin. Huolimatta merkittävästä kustannusten noususta, päätös nuijittiin pöytään ilman se suurempaa taloudellista pohdintaa.
Jos se, että on huolissaan kaupungin taloudesta ja taloudellisesti kestämättömästä investointien määrästä, on populismia, niin olen ylpeästi populisti.
Enemmän minua nolottaisi, jos olisin muiden mukana ajelehtiva ajopuu, jonka oma ajattelu on nollassa.
Varmasti otettiin taloudelliset niin kulu, tulo, investointienkin osalta ja kannalta huomioon. Oleellinen seikka on infran rakentaminen kiinteille raiteille, että Lielahden-Hiedanrannan massiivinen asunto-teollisuusrakentaminen toteutuu ja alkaa jo lähitulevaisuudessa.
Mutta persut kun eivät näe nenäänsä pidemmälle kuin vain muutaman populistikuukauden päähän ja kunnallisvaaleihin höynäyttämään samalaisia puppuargumenttein.
Talousviisas ei kyllä persuleirissä asu tässäkään asiassa. Siihen on vain niin helppoa ja yksinkertaista vedota yksinkertaisille ihmisille.
En tiedä missä Tampereella oikein talousviisaus asuu, kun vuosi vuoden perään budjetit ovat olleet alijäämäisiä. Ei auta vaikka juuri korotettiin kunnallisveroprosenttia, miinuksella mennään.
Minulle hieman outoa ajattelua on myös se, että rakennetaan ensin liikenneinfra ja sitten sen varteen aletaan rakentaa asuntoja ja toimitiloja, jotta voidaan perustella tuon liikenneinfran rakentaminen.
Näyttää nyt siltä, että kaikki asiat saat sekaisin. Tällä ei ole mitään tekemistä tuloveroprosenttien kanssa kuin siten, että nämä infran investoinnit mahdollistavat tulopohjan kasvua tulevaisuudessa. Infrat pitää rakentaa aina ensin uusille asuinalueille.
Minä en jatka tätä pidemmälle, koska tämä viisas päätös on tehty ja sillä eletään kymmeniä vuosia eteenpäin. Sillä on perusjenkin pakko elää tai muuttaa muualle- piste.
Kun ”talousviisaus” on sitä, että lahjoitetaan 50-60 miljoonaa rakennusliikkeelle, että se saataisiin mukaan järjettömään kansiprojektiin, voimme vain kauhulla odottaa jatkoa metropolihulluudelle, mitä joku näyttää kannattavan hysteerisesti.
Miksei persut saa mitään muuta aikaan kuin soittavat suutaan. Tehkää jotain, kun niin vaikeaa on elää muiden enemmistöisessä kaupungissa. Onko jotain esimerkkejä kaupungeista, jossa persujen viisaus on tuonut kukoistuksen ?.
Missä kaupungissa persut ovat lahjoittaneet 50-60 miljoonaa rakennusyhtiölle?
Ai mikä lahja ilman mitään vastiketta ?
Kaupunki ”möi” rakennusneliöt SRV:lle hintaan 9€ per neliö, kun Ranta-Tampellan rakennusneliöstä otettiin 900€ per neliö.
Tuo 891€ per neliö oli selvä lahja, vaikka metropolihullut eivät sitä myönnä.
Rakennusoikeuksien perusteella laskettuna lahjasumma oli n. 50-60 miljoonaa €.
Ilman sitä lahjoitusta ei SRV olisi tullut pelleilyyn mukaan, kuten ei yksikään muu rakennusyhtiö tullut.
Jos se olisi ollut lahja, lahjus tai vastikkeeton etu, poliisi olisi perässä. Puuta heinää. Lisäksi sillä ei ole mitään tekemistä tämän ratikan kanssa.
Päätös oli sinänsä laillinen, mutta tosiasiassa lahjotus SRV:lle, koska muille neliöhinta oli 900€ ja SRV:lle 9€ .
Sama metropolipelleily jatkuu ratikassa ja Tampereen velka per asukas nousi uuteen ennätykseen.
Vai ei kunnallisvero prosentit mitenkään liity tähän keskusteluun. No näin voi ajatella vain henkilö, joka on syvällisesti sisäistänyt ajatuksen ”seinästä saa rahaa”
Ei tähän 2. vaiheen investointiin muussa mielessä kuin tulevaisuuden tulojen kasvussa. Ja heti työllisyyden pysymiseen ja veronmaksuun.
Kysyin juhak:lta ihan toista asiaa. Vastaukset kertovat, että persuilla ei ole sellaista asiaa missään kaupungissa, jonka he olisivat saaneet posiivisesti aikaan päätöksenä koko kaupungille. Edellinenkään väite vastikkeettomuudesta on puuta heinää- asenteellista roskaa.
Missähän kaupungissa yksin kepulit tai demut ovat saaneet mitään aikaan?
Vastaus on yksinkertainen kuin Karjalainen: Ei missään.
Demarit ja kepu lähes joka kaupungissa Suomessa ollessaan eri kaupunkien vallan kahvassa.
Tampereella erityisesti demarit ja kokoomus.
Seinäjoella, Oulussa, Jyväskylässä kepu
Kaikkialla persut ovat vaan yrittäneet sotkea asioita.
Ja ihan yksinään tehneet asioita?
Toki haaskanneet rahaa mennen tullen……
Kysyin juhak:lta ihan toista asiaa. Vastaukset kertovat, että persuilla ei ole sellaista asiaa missään kaupungissa, jonka he olisivat saaneet posiivisesti aikaan päätöksenä koko kaupungille. Edellinenkään väite vastikkeettomuudedta on puuta heinää- asenteellista roskaa.
Tulihan taas kerran todistetuksi, kun persut eivät saa mitään aikaiseksi kaupungissa muuta kuin hallaa, niin täällä ne sitten mellastavat päällepäsmäreinä valittamassa enemmistöpäätöksistä ja syyttämässä päättäjiä.
Et sitten raukka kyennyt vastaamaan kysymykseen, että ihan yksinkö ne kepulit tai demut ne päätökset ovat tehneet?
Ei ollut puhetta enemmistöpäätöksistä, vaan siitä, onko joku puolue päättänyt asiat.
Älä siis räksytä enemmistöpäätöksistä.