Tampereella ei ole kohta muita kuin turkkilaisia partureita, thai-ravintoloita tai Tammelantorilla vain thai-myyjiä, kaduilla kiinalaisia ravintoloita, italialaisia, meksikolaisia, espanjalaisia, pakistanilaisia nepalilaisia, jne..
Suomalaiset vain ”Hans Välimäkien” reseptiravintoloita taivaallisin hinnoin tai Hesburger.
Juuri eräs ex- alakerran K-Marketin maahanmuuttajataustainen kassapoika perusti Tammelantorille uuden kala-ravintolan jne..
Puutarhakadulla, on suuri mm. halal-lihaa jne. myyvä suuri maahanmuuttajien perustama laadukas elintarvikemarket, Hämeenpuistossa, Kuninkaankadulla muita…
Yhä useamman näiden myymälöiden edestä, kiiltävänpuhtaan Bemarin ratista, nousee Tampereella maahanmuuttaja tai maahanmuuttajataustainen kuski.
Myymälöiden kassoilla kasvava määrä huivipäisiä ystävällisiä kassoja tai muita ei kotoperäisiä suomalaisia, siivoojat SOL:lista, rakennuksilla suomenkieli ei ole enää yleiskieli , vaan viro, venäjä, balkanilaiset tai joku afrikkalainen katukivityömailla bussikuskeista puhumattakaan tai lähihoitajista jne……..
Tässä taas uusi idea:
Herättää vähääkin enemmän kysymyksiä, ketkä tätä suomalaisten arkipäivän palvelukulttuuria oikein pyörittävät ja miksi ?
Tuo on asia, johon olen vuosikausia sitten tutustunut. Usein nämä maahanmuuttajat tyytyvät meistä suomalaisista poiketen vähän alhaisempaankin elintasoon.
Täällä pienessä Forssan seudussa näitä maahanmuuttajataustaisia yrittäjiä on enemmässäkin määrin tullut seudulle; … tekemään töitä.
Poliittisestihan heitä on varsin otollista käyttää ”työkaluna” monellakin tavalla.
Pitäisi kait muistaa, ketkä nostivat ”suomalaisen” teollisuuden kukoistukseensa. Ruotsalaiset, saksalaiset, venäläiset, … monet muut kansallisuudet.
Emme me mitään ”puhdasrotuisia” suomalaisia toki ole, taustamme polveutuvat jopa sieltä mongooleista ets.
Valuutta noihin ammoisiin yrityksiin tuli usein maan ulkopuolelta.
Täällä oli halpaa työvoimaa, koskia ja muita luonnonvaroja.
Kait siellä Heikki vielä Laihosen Manu läskiä myymässä lienee. Toisaalta kyllä tosiasia on, että esim toreilla maahasnmuuttajataustaiset yleistyvä. Kovia tekemään töitä.
Täällä Forssan torilla ei juurikaan maahanmuuttajakauppiaita näy, paitsi markkinoilla.
Kyllä kieltämättä suomalaisilta tarvittaisiin työtä pelkäämättömiä yrittäjiä; vaikkapa tori- ja markkinakaupan alalla, tms.
Aikanaan kun alalla paljon toimin, huomasin kuinka nuoriakin tuli alalle ”liivit levällään”, nyt tehdään rahaa. Vuoden päästä sitten heitä ei näkynytkään.
Monet aloittavat ”yrittäjät” saavat starttirahaa ja ottavat lainaa. Ostavat ensimmäiseksi persun alle mersun. Lieneeko valtio lainan takaajana?
Starttirahalla ei mersuja osteta. Suurin osa niistä saajista eivät saa putiikkiaan elämään kunhan selviävät muutaman kuukauden kokeillakseen.
Yleensä maahanmuuttajien ”starttirahat” ovat yleensä sukulaisten kokooma ”alkuvoima” niin työn kuin rahan muodossa. Monet eivät suinkaan ole olleet köyhiä tänne tullessaan. Suku on aikamoinen heidän voimavaransa niin hyvässä kuin pahassakin.
Vankilatkin ovat täynnä syyttömiä ja hautuumaat ovat täynnä korvaamattomia.
Miten tuo asiaan liittyi ?
”Herättää vähääkin enemmän kysymyksiä, ketkä tätä suomalaisten arkipäivän palvelukulttuuria oikein pyörittävät ja miksi ?”
Vastauksen voi päätellä melko pitkälle väestöliiton tilastoista.
Ei vastaa tähän kysymykseen, jos tarkoitat sitä, että suomalaiset ovat väestön valtaenemmistö.
Kyllä se osaltaan vastaa ja jos otetaan rinnalle työllisyystilastot niin vastaus on jo kohtuullisen tarkka.
Sen sijaan yhden henkilön katselmus omalla lähialueella ei anna minkäänlaista pohjaa valtakunnan tasolla.
Esittämäni avauksessa pitää paikkansa monessa Suomen kaupungissa äärimmäisen hyvin, jos kierää, katselee ja käyttää näitä palveluja, vaikka ”yksi” henkilö sen esittääkin.
En minjä väittänytkään etteikö esittämäsi pitäisi paikkaansa, mutta aivan yhtälailla pitää paikkaansa se mitä kirjoitin.
Minä nyt Mika, jos minua tarkoitit, minulla on kyllä yli kahdenkymmenen vuoden ajalta perspektiiviä asiaan. Tunnen kauppiaita yli kahdesta kymmenestä maasta, toimivat Suomessa, joillain kiinteä liikekkin Suomessa.
Kalle, en tarkoittanut sinua, itse asiassa en tarkoittanut edes Heikkiä henkilönä vaan tapaa jolla asiaa tarkastellaan.
Kyllähän yhksittäisiä esimerkkejä voi nostaa esiin, mutta kun tarkastellaan kokonaiskuvaa, niin asia on aivan eri. Jokainen meistä varmaan tietää ja tunteekin useita maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä ja yrittäjiä.
Se ei kuitenkaan muuta sitä, että varsinkin tietyistä maista tulevien maahanmuuttajien työllisyysaste on huomattavan alhainen. Kun puhutaan noin 50% työllisyysasteesta tai jopa alle, niin ei siinä juuri huoltosuhdetta paranneta.
Esim. Helsingissä, jossa on paljon maahanmuuttajia ja toisaalta myös paljon työllistymismahdollisuuksia, maahanmuuttajien tyällisyysaste oli 78% ja suomalaistaustaisten 91%.
Yksittäisiä lähtömaita tarkastelemalla asia näyttäytyy aikalailla synkenpänä. Irakilaistaustaisten työllisyysaste oli 47% ja somalien 55%. Luvut koskevat 20-64 vuotiaita ja ovat vuodelta 2017.
Uskallan väittää, että muualla maassa tilanne ei poikkea ainakaan positiiviseen suuntaan Helsinkiin verrattuna.
Älä sekoita asiaa. Minä puhun yrittäjistä. Tuota muuta asiaa on veivattu tuhat kertaa.
Maahanmuuttajat ja -taustaiset ovat oleellinen osa suomalaista yritys-työkulttuuria.
Jos yrittäjiä niin kovasti paljon on, niin kai nuo tilastotkin sitten kauniimmilta näyttäisi. Yrittäjiä kun ei kirjata työttömien joukkoon vaan työllisiin.
Ps. Sinä puhuit muustakin kuin yrittäjistä. Siivoojat Sollissa, raksatyöntekijät muualta kuin Suomesta, afrikkalaiset kivityömiehinä, ainaiset bussikuskit, lähihoitajat, ym.
Niinpä niin ja pilkun puolikas ! Onhan ”vaikea” asia.
Edelleenkin sanoisin; eivät tuntemani maahanmuuttajat/ -taustaiset, ajele Bemareilla, aivan tavallisilla käytettyinä ostetuilla henkilöautoilla tai sitten työssään tarvitsemillaan ja pääsääntöisesti käytetyillä autoilla.
Starttirahalla ei osteta uutta autoa ja esim kauppiaan tarvitsemaa myyntivarastoa; siihen tarvitaan aivan käteistä rahaa tai lainaa.
Vain kerran olen ostanut uuden auton ja katunut ostostani; arvo kun putoaa tosi reippaasti jo siinä vaiheessa kun ajat auton maahantuojan portista ulos.
Köyhällä ei ole varaa halpaan, vaan hyvään, eikä aina siihenkään.
Juuri siksi vältän ostamasta näitä ensisijassa halpoja kiinan tuotteita.
Eivät sinun tuntemasi – niinpä niin.
Tunnet muutaman, mutta et 99,…% niistä.
Se, mitä sinun tuntemasi tekevät, ei edusta sitä suurta enemmistöä, mikä tilastojen mukaan on vain elätettävänä täällä Suomessa.
Sama koskaa Karjalaisen henkilökohtaisia havaintoja.
Ne ahkerat ovat pieni vähemmistö.
Sen näkyvän vähemmistön joukossa on myös runsaasti niitä ihmiskauppaa/pakkötyötä/veronkiertoa/muuta huijausta harjoittavia lähes jatkuvasti uutisten aiheena.
Jaa, että pieni vähemmistö. Mene katselemaan Tampereen katukuvaa ja katsele tarkemmin noita yrittäjiä.
Entä tuhannet ja tuhannet perheet , joissa on vaimo, mies tai lapset ulkomaalaistaustaisia ?
Kun puhutaan kymmenistä tuhansista Suomessa oleskelevasta, ei jokunen näkyvä tamperelainen tosiasiaa miksikään muuta.
Ilmeisesti tilastotiede ja tilastomatematiikka ovat Karjalaiselle täysin tuntemattomia asioita.
Sinun näkemäsi ”maailma” on aivan eri asia kun koko Suomen tilanne.
En mitenkään vähättele noita, jotka tekevät työtä ja hoitavat yhteiskunnalliset velvoitteensa.
Toistaiseksi he ovat kuitenkin se pieni vähemmistö.
Niin kuin sanoin, menkää Tampereen kaskustaan, toreille ja turuille, mistä tämä avaus kertoo. Sokeita olette, jos ette huomaa. En viitannut sanallakaan muualle, en Teiskoon tai Iisalmeen. Yksi sana viittaa, suomaiset, joita on Tampereella valtaosa, mutta eipä ole noissa paikossa, jotka mainitsin, jota kuvaa hallitsee maahanmuuttajat. Kismittää ilmeisesti erästä porukkaa niin pirusti.
Miten niin kismittää ”erästä porukkaa”?
Lähinnä herättää hilpeyttä tuo pienen alueen perusteella tehty perusteeton yleistys.
Menee vähän asian sivuun, mutta:
”Edelleenkin sanoisin; eivät tuntemani maahanmuuttajat/ -taustaiset, ajele Bemareilla, aivan tavallisilla käytettyinä ostetuilla henkilöautoilla tai sitten työssään tarvitsemillaan ja pääsääntöisesti käytetyillä autoilla.”
Bemari on ihan tavallinen auto, Nettiautossa tieliikennekelpoisia alle 1000 euroa maksavia on myynnissä 23 kpl.
Bemareita, Mersuja, Audeja, on rahdattu reilusti yli vuosikymmen Suomeen käytettyinä, joten niiden statussymboli on kyllä aika rankasti alentunut.
Kuin myöskin suomalaisissa; ihminen vaan nyt on sellainen, taustasta riippumatta.