Olen seurannut pitkään Hervannan valtaväylän liikennettä – autojonot soljuvat kumpaankin suuntaa.
Nämäkö ovat ratikan tulevia asiakkaita – epäilen kovasti. Ihmiset haluavat päästä nopeasti perille – ei pysäkiltä toiselle (kävely ratikkapysäkille, odottelu, vaihto bussiin tai ratikkaan, odottelua, kävelyä kohdepysäkiltä lopulliseen kohteeseen)
Ratikat ovat, kuten bussit, lasten, naisten (kaikenikäisten) ja autottomien ikämiesten kulkuneuvo.
***************************************************************************************
2.
Mielipidekirjoitus AL 21.11.2020 sivu B10.
Otteita:
Kun valtaväylällä tehtiin korjauksia ja vain yksi kaista oli käytössä Hervannasta pois mentäessä tietöiden vuoksi, niin bussiliikenne kuin muutkin autot joutuivat välillä jonottamaan 15 minuuttia tai enemmänkin, että ne pääsivät Hervannasta pois.
*
. Hervannan valtaväylää ei pidä kaventaa
*
Tässä mennään rakennusliikkeiden tulotoiveet edellä. Pitäisi ajatella Hervannassa asuvia. Pian on kunnallisvaalit. Kuka puolustaa Hervantaa? Ratikka ei auta kaikkia Hervannassa asuvia. Minun pitää varata 20 minuuttia mennäkseni ratikkapysäkille. Polkupyörällä ajan nopeammin työpaikalle Tampere-talon viereen kuin ratikkaa käyttäen.
.
**********************************************************************************
.
Aamulehti uutisoi näyttävästi 15.11. Hervannan pohjoisen sisääntulon muuttamista lisärakentamisella. Jäin hämmästelemään suunnitelmaa kaventaa Hervannan valtaväylää. Aiotaanko nelikaistainen Hervannan valtaväylä kaventaa kaksikaistaiseksi? Näin ei pidä tehdä. Kun valtaväylällä tehtiin korjauksia ja vain yksi kaista oli käytössä Hervannasta pois mentäessä tietöiden vuoksi, niin bussiliikenne kuin muutkin autot joutuivat välillä jonottamaan 15 minuuttia tai enemmänkin, että ne pääsivät Hervannasta pois. Ratikka ei ratkaise tätä ongelmaa. Nytkin Hervannassa on hyvä ja sujuva bussiliikenne ja silti tiet täyttyvät neljän kais-tan verran muulloinkin kuin ruuhka-aikaan. Ongelma on vielä suurempi, kun ratikkalinjalle tulee jokin ongelma, kuten ihminen jaa ratikan alle ja kuolee niin kuin juuri tapahtui Helsingissä ja raideliikenne pysäytettiin. Raideliikenne voi pysähtyä monesta syystä. Vähintään mahdollisuus sujuvaan autoliikenteeseen pitää olla. Hervannan valtaväylää ei pidä kaventaa. Arkkitehti voisi tehdä uuden suunnitelman ja jättää valtaväylä koskematta. Tässä mennään rakennusliikkeiden tulotoiveet edellä. Pitäisi ajatella Hervannassa asuvia. Pian on kunnallisvaalit. Kuka puolustaa Hervantaa? Ratikka ei auta kaikkia Hervannassa asuvia. Minun pitää varata 20 minuuttia mennäkseni ratikkapysäkille. Polkupyörällä ajan nopeammin työpaikalle Tampere-talon viereen kuin ratikkaa käyttäen.
*
Autossa on yleensä kääntyvät etupyörät joilla voi suunnata muille reitelle kun hervannan valtaväylä
Onko kysymys että mää oon mennyt kolmekymmentä vuotta tätä kautta en ala opetteleen uusia reittejä
Ja kaikenlisäksi monasti uusilla reiteillä on vähemmän ruuhkia mikä nopeuttaa kulkua
Ja kyllä monasti se julkinen kulkuneuvo on aivan muden kulkumuoto kun eläke ukkojen jotka niissä on varmuudella vähemmistönä
Samoin ns mummo kyydeissä keitä siellä istuu no mummoja itse en viitsi istua sokoksella kahta tuntia kun kauppareissuni vie aikaa n 30-40 minuutta
Ja eipä ole asiaakaan sokokselle tässä on lähellä sen verran isoja kauppoja joissa voin käydä
Jotenka hämpin ahneet kauppiaat saa olla omillaan terv tepivaari
On sitä maalla asuvilla näitä vaihtoehtoja, vaikkakaan julkisia kulkuneuvoja ei ole; minäkin voin valita, käynkö kylillä, s-pyörälläni, mönkijällä vaiko autolla. Ei valittamista.
Ratikkaan siirtyy se bussin käyttäjä joka pääsee suoraan vaihdoitta kohteeseensa.
Uskon, että ratikasta tulee suositumpi kuin busseista ja se hakee paikkansa.
Minulle siitä ei kyllä ole mitään hyötyä, en niin rikas ole että ratikkamatkan varrella asuisin – tai niin köyhä ja erityisryhmäläinen että kaupunki minut verorahoilla siihen asuttaisi.
Mutta silti uskon että se on kaupunkikehitykselle merkittävä askel. Liikenteelle se on askel eteenpäin, mutta kaupunkikehitykselle iso askel eteenpäin.