Aatos Erkko, George Soros ja kumppanit

Aatos Erkko (1932-2012) oli Helsingin Sanomien ja Sanoma-yhtiön toimitusjohtaja ja omistaja. Erkko lukeutui Suomen vaikutusvaltaisimpiin henkilöihin, jonka vaikutus on ollut ohittamaton Suomen viime vuosikymmenien yhteiskuntapoliittisen kehityksen kannalta.
Lauri Karenin kirjoittama Aatos Erkko: yksityinen valtiomies -elämäkerran (Otava, 2018) takakannessa todetaan: ”Yllättävä ja ainoa Aatos Erkon hyväksymä elämäkerta itsestään”.
Kirja valmistui 2005, mutta julkaistiin vasta 2018 Lauri Karenin tyttären Michelle Karenin toimesta.
– Aatos Erkko on ollut todellinen mutta salaperäinen suomalainen voimahahmo, jonka taustat olivat mitä mielenkiintoisimmat.

Erkko oli itsenäinen rahamies ja mediavaikuttaja, oma asiaansa ja aatettaan ajava globalistinen vaikuttaja. Ennen kaikkea hän oli kansllismaantieteellisiin raja-atoihin sitoutumaton internationalisti.
Erkon kaltaisten raha- ja mediavaikuttajien omalla aatemaailmalla ja ideologisilla pyrinnöillä on suuri merkitys, koska tämä aatemaailma välittyy voimakkaasti ja laajalle tällaisten omistajien ohjaamien medioiden välityksellä.

”George Soros on Amerikan Aatos Erkko.” Näin luonnehtii Pekka Seppänen George Sorosta Talouselämä-lehdessään alkujaan 8/1999 ja 3.3.2009 uudelleen julkaistussa artikkelissa ”Soros huutaa, köyhät eivät kuuntele”. Vertailu on osuva, sillä kuten ilmenee toisaalla Seppäsen artikkelista ja Karenin kirjan sivuilta 40 ja 183, sekä Sorosta että Erkkoa voidaan luonnehtia ideologisesti vasemmalle suuntautuneiksi superkapitalisteiksi.
George Soros, joka on syntynyt 1930 Unkarissa ei-uskonnolliseen juutalaiseen perheseen, lukeutuu maailman rikkaimpien miesten joukkoon. Soros on luonnehtinut itseään ateistiksi. Hän on vakaumuksellinen Israelin, sionismin – kuten kaiken muunkin kansallismielisyyden – ja Israelia puolustavien juutalaisorganisaatioiden kuten AIPAC:in kriitikko. Sorosin ihanteena on globaali ja sekulaarin humanistisista lähtäkohdista määritetyllä tavalla ”avoin yhteiskunta”, joka toimisi niin sanotun demokraattisen sosialismin ihanteiden mukaisesti. Soros ei kannata vapaata markkinataloutta, vaan keskusjohtoista vasemmistoliberaalia sääntelyä, maailmanhallituksen valvomaa ja sääntelemää globaalia hyvinvointivaltiota.

”Jos jonkun henkilötietojen lopussa esiintyy sellaisia mystisiä nimiä ja kirjainsarjoja kuin CSIS, Trilateral Comission eli TC, Brookings, CFR, Bil, RIIA, ja koko joukko muita, niin voi olla varma siitä, että asianomainen kuuluu sellaiseen maailman eliittiin, jolla on enemmän vaikutusvaltaa kuin millään muodollisella valtiollisella hierarkiaan kuuluvalla koneistolla. Niiden puitteissa vilahtelee paljon samoja nimiä, Henry Kissinger, Ropert McNamara, Donald Rumsfeld, Nelson ja David Rockefeller, lordi Carrington, Rupert Murdoch, Bill Clinton, Giovanni Agnelli, Helmut Kohl, Paul A.Volcker, Zbigniew Brzezinski, Dean Rush, Willy Brandt, Mihail Gorbatsov…Kuten myös Aatos Erkko…”
Varsin kuvaavasti ja paljastavasti Karen toteaa, että Erkko ”poimittiin” ja ””pääsi” yllä kuvatun kulissien takaisen ja aatteeltaan vasemmistoliberaalin globalistisen rahaeliitin sisäpiirien jäsenyyteen.

Näillä on omat suljetut ja kulissien takaiset piirinsä ja nämä haluavat ohjata ihmiskuntaa ja sen kulttuureita kaikilla tasoilla kohti sellaista teknokraattista ja teknofuturistisen ”vihreää” tulevaisuusnäkyä, joka edellyttää avointen rajojen ja historiallishengellisistä juuristaan irti revittyjen ja siten helpommin hallittavissa olevien yksilömassojen maailmaa ja jota hallitse keskitetysti tämän rahaeliitin edustajista koostuva maailmanhallitus.

Tässäkö perimmäinen syy siihen, että esimerkiksi kansallismielisyys ja sen puolestapuhujat leimataan saatanasta seuraaksi, Britannia pyristelee kuin kärpänen hämähäkin verkossa yrittäessään päästä irti EU-jäsenyydestä, ja sananvapautta pyritään rajoittamaan väenväkisin muun muassa ajamalla Vihapuhetta lakisääteiseksi termiksi kuin käärmettä pyssyyn?
———————————
Kirjoitukseni lähteenä olen käyttänyt Juha Ahvion kirjaa ”Sananvapaus uhattuna Suomessa” (2017).

8 vastausta artikkeliin “Aatos Erkko, George Soros ja kumppanit”

  1. Erkon elämäkerran kirjoittanut Lauri Karen (1927-2006) työskenteli uransa alussa Lontoossa BBC:n toimituksessa, sitten Uuden Suomen toimittajana ja kirjeenvaihtajana Lontoossa. Vuodesta 1965 lähtien Karen toimi Helsingin Sanomien ulkomaantoimittajana ja kirjeenvaihtajana Pariisissa, Genevessä ja Washingtonissa. Hän kuului Aatos Erkon luotettuihin. – Lainaus Juha Ahvion kirjasta ”Sananvapaus uhattuna Suomessa”.

    Vähältä piti että Karenin kirjoittama elämäkerta tuli julkaistuksi. Erkko oli asettanut ehdon, että kirjan saisi julkaista vasta hänen kuolemansa jälkeen.
    Karenin Amerikassa asuva astrologina toimiva tytär Michelle Karen yritti saada isänsä tekemän kirjan julkaistavksi heti pian Erkon kuoleman jälkeen, mutta käsikirjoitus oli Erkon kuolinpesän hallussa eikä rouva Jane Erkko antanut julkaisulupaa. Hänen mielestään oli liian aikaista.
    Erkon puoliso kuoli 2014.
    Michelle Karenin äiti väitti tyttärelleen, ettei tämän isä ollut ottanut kopiota käsikirjoituksesta. Michelle oli taas toista mieltä. Viimein hän löysi käsikirjoituksen.
    Tämänkään jälkeen kaikki ei sujunut kuin tanssi. Osa kustantajista hylkäsi käsikirjoituksen. ”Minulle sanottiin, että on jo kirja Aatos Erkosta.”
    Michelle ei antanut periksi ja viimein kirja näki päivänvalon 2018.
    Nämä tiedot löytyvät mm.: Ilta-Sanomat 22.4.2018 otsikolla ”Aatos Erkon elämäkerta valmistui 2005, mutta julkaistiin vasta nyt. Kirjailijan tytär kertoo, mistä käsikirjoitus löytyi.”
    Michelle Karen on myös kirjoittanut ko. kirjan esipuheen. Michelle itse ei ole lukenut kirjaa, koska ei osaa suomea.
    ————————————————–
    Wikipedia-artikkelissa ”Aatos Erkko” ei puhuta sanaakaan Lauri Karenin kirjoittamasta elämäkerrasta (?).

  2. ”Ennen kaikkea hän oli kansllismaantieteellisiin raja-atoihin sitoutumaton internationalisti.”

    Erkko on suuri Yhdysvaltojen ystävä ja vaikuttaja taustalla suhteisiimme.
    Hän oli sen kaltainen persoona, joka ei sietänyt epäoikeudenmukaisuutta edes omassa firmassaan, Hesarissa. Jos oli seulan läpäissyt ja päässyt Hesariin töihin, Erkon aikana ei saanut potkuja ilman osoitettuja väärinkäytöksiä, mutta niistä en ole kuullut.

    Hän perusti Suomen arvostetuimman toimittajakoulun, jossa kaikki näkyvimmät ja tunnetuimmat journalistit ovat olleet. Seula oli erittäin tiukka.

    Tunsi hänet keskusteluistamme käsituttuina sekä puolet Hesarin porukasta.

  3. https://www.theguardian.com/news/2018/jul/06/the-george-soros-philosophy-and-its-fatal-flaw

    The George Soros philosophy – and its fatal flaw
    [George Soros -filosofia – ja sen kohtalokas virhe ]

    He is extremely perceptive about the limits of markets and US power in both domestic and international contexts. He is, in short, among the best the meritocracy has produced.
    It is for this reason that Soros’s failures are so telling; they are the failures not merely of one man, but of an entire class – and an entire way of understanding the world.

    In 1956, Soros moved to New York to pursue a career in finance. After spending over a decade working in various Wall Street positions, in the late 1960s he founded the Quantum Fund, which became one of the most successful hedge funds of all time. As his fund amassed staggering profits, Soros personally emerged as a legendary trader; most famously, in November 1992 he earned more than $1bn and “broke the Bank of England” by betting that the pound was priced too highly against the Deutschmark.

  4. Kansallinen näkökulma ei riitä, kansallismielisyys on hävitettävä.

    Avoimen selkeän ja kattavan kuvan siitä, kuinka laajalti, ratkaisevan merkittävällä tavalla ja päämäärätietoisesti yksityinen säätiörahoitus on mahdollistanut toisen maailmansodan jälkeen vasemmistoliberaalin internationalistisen ja keskinäisriippuvan maailmanjärjestyksen rakentamisen, saa Ford Fountadion-säätiön presidentin Darren Walkerin artikkelista ”Old Money, New Order: American Philatrophies and Defence of Liberal Democracy” CFR:n Foreign Affairs-julkaisun marras- ja joulukuun numeron 2018 sivuilla 158-166.
    Walker viittaa artikkelissaan siihen, että Ford Foundation-säätiön kaltaisten ison rahan vaikuttajien ja heidän tulevaisuusvisionsa näkökulmasta populistinen kansallismielisyys on häiritsevän torjuttava uhka. Viittaapa Walker epäsuorasti siihenkin erikoiseen todellisuuteen, että näillä ison rahan säätiöillä ja niiden hankkeilla on 1900-luvun historian aikana ollut myönteinen suhde Neuvostolittoon ja kommunismiin. Marxismilla ja kapitalismin vastaisella vasemmistoradikalismilla on silläkin oma tärkeä rolinsa globalistisen rahayläluokan tulevaisuusnäyn toteuttamisen edistäjänä.

    Näiden globalististen sisäpiriien aatetta ja utopistista tulevaisuusvisiota Erkko aikanaan ajoi medioidensa ja varsinkin Helsingin Sanomien avulla ja tämän vision mukaista globalistista aatetta ja sen mukaista käsitystä ”todellisuudesta” ja ”luotettavasta” ja ”vastuullisesta” tiedosta, informaatiosta, uutisista ja journalismista Helsingin Sanomat ja muut vastaavat valtamediat yhä edelleen ja entistäkin ohjelmallisemmin ajavat.
    ———————————————
    Edellinen on lainaus Juha Ahvion kirjasta ”Sananvapaus uhattuna Suomessa”, sivut 65-66.

  5. Erkko ei ollut nationalisti eikä kuulunut mihinkään puolueeseen. Hän oli globalisti ja ”europeisti”. Se taas ei sovi suomalisen nationalistisen puolueen maailmankuvaan ja syy on Hesarin ja sananvapauden.
    Hesari ei ole rajoittanut sananvapautta koskaan ja mitenkään. Eikä Erkko sanonut päätoimittajille, mitä pitää julkaista. Juha Ahvio on ”äärikristitty” patabvanhoillinen ja kansallismielisyyden perikuva.

    https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNR7eEZaTwzXeAjTHidAM08dqbCwow%3A1570712638750&source=hp&ei=PiyfXeGvK-birgTZtZioCg&q=juha+ahvio&oq=juha+ahvio&gs_l=psy-ab.3..0l10.3942.6495..13565…0.0..0.111.710.8j2……0….1..gws-wiz…….0i131j35i39.YycQiO1KbeE&ved=0ahUKEwjhxv_G4JHlAhVmsYsKHdkaBqUQ4dUDCAY&uact=5

  6. On vaarallista jos ihminen pitää itseään jumalana.

    Kirjassaan Underwriting Democracy (Free Press, 1991) Soros ilmoittaa sivulla 3, etä on hautonut suuria messiaanisia kuvitelmia itsestään aina lapsesta asti ja että nämä fantasiat ovat sellaisia joita hän tahtoi toteuttaa sikäli kun hänellä on siihen varaa (MInä: ja hänellehän on siunaantunut rahaa, etupässä keinottelun avulla.) Ja edellä viitatun Talouselämä- artikkelin mukaan George Soros kokee haluavansa olla ennen kaikkea filosofi, syvällinen visionääri.
    Samantapaisesti ymmärsi oman kutsumuksensa ja tavoitteenasettelunsa Aatos Erkko. Myös hän halusi ajatella filosofisen kokonaisvaltaisesti ja olla näkijä.

    Luultavasti monet muutkin globalistiseen rahaeliittiin kuuluvista henkilöistä kokevat itsensä jumalaksi tai sen kaltaiseksi, koskapa pyrkivät ohjaamaan maailmaa kohti utopiatulevaisuutta. Varmaan heidän visionsa mukainen tuleva maailma on kaunis ja oikeudenmukainen, mutta johtaa onnistuessaan parhaimmillaankin orwellilaiseen dystopiaan, uskon minä.
    ————————————————–
    Kommenttini ensimmäisen kappaleen kohdalla olen käyttänyt lähdeaineistonani samaista Juha Ahvion kirjaa kuin edellisessä kommentissani.
    Mitä tulee Juha Ahvion ”äärikristillisyyteen ja ”patavanhoillisuuteen” siitä en osaa sanoa juuta enkä aata, koska Ahvion ko. kirja on ensimmäinen Ahviolta lukemani kirja ja sekin on vasta puolivälissä, mutta ainakaan tähän mennessä en ole huomannut merkkejä sellaisesta.
    Jk. Lauri Karenin kirjoittaman Erkon elämäkerran aion hankkia kirjastosta hetipian. Varmaan mielenkiintoinen kirja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *