Onhan selvä asia että veturillekkin tulee elon kaaren pää ja kun on mennyt n 50 vuotta käytössä alkaa sekin oleen lähellä .
Ja emme tule toimeen ilman dieselvetureita ainakaan vielä koska kaikkia rata verkkoja ei ole sähköistetty ja kaikki ei edes kannata sähköistää
Mutte miksi veturit ostetaan Sveitsistä kun tiedämme missä tuo meidän liikenneministeri on elänyt valta osan elämäänsä .
Ei jää paljon mietittävää jopa rikolliseen toimiin joita hyvinkin saattaa asian tiimoilta löytyä kunhan asiaa tutkittas kunnolla .
Sellasta nyt vaan on eikä lainkaan mahdotonta tässäkään osto asiassa seommoro tepivaari Kirjoitti Teuvo Mast
Veturihankinnasta Svetsistä olisi ny paljon tutkittavaa. Onko Bernerillä osakkeita veturia valmistamassa yhtiössä? Oliko Berner jotenkin mukana veturihankinnoissa? Jos oli oliko korruptiolla osuutta? Taitaa tämä Sipilän ”löytö” olla oikea kyykäärme Suomen kainalossa.
Ei lainkaan kaukaa haettu asia koskapa on asunut sveitsissä lähes koko ikänsä terv tepivaari
Delete !
Niin varmaanpitäisi tuo delata en viitsi terv tepivaari
Mitään en kaupan taustoista tiedä mutta kannatan periatetta että ensin pitää tutkia ja vasta sitten hutkia.
Siksi avasin tän blogin että tuttkittas ja sitten hutkittas terv tepivaari
Olishan Suomessa ollut osaamista valmistaa tänne sopivia vetureita miksi ei kotimaista? On syytä tutkia.
VR-puuhastelijoiden ei pitäisi tässä vaiheessa ostella yhtään mitään, vaan odottaa sitä, että seuraava eduskunta pilkkoo sen sopivammiksi palasiksi, jolloin sen pääasiallinen tehtävä ei enää olisi Suomen rautatieliikenteen laajamittainen ja kokonaisvaltainen ryssiminen sekä johdon optioiden maksimointi verovaroja vipuvartena käyttäen.
Niin ne veturit tulevatkin siis Espanjasta, miten paljon niissä mahtaa olla sveitsiläisyyttä.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tiede-tekniikka/artikkeli-1.392363
Kyllä teevee kertoi että ne tulee sveitsistä terv tepivaari
Tuo Statler valmistaa ne Espanjassa ja Statler on Sveisiläinen laite toimittaja terv tepivaari
Ei tullut Berneri kysymään multa, voinks mää tulla tekeen muutaman veturin, se olis kyllä käyny! 😉
Tampellassa tuli tehtyä seitkytluvun alussa MANN:in Ja MGO:n sylinterinkansia muutamia satoja kappaleita. En ihan kaikkea niihin tehnyt, mutta kaikki mahd. reijät mm. venttiileille.
Ei puutu kuin Made in China..
Suosi suomalaista osta ulkolaista.
Nuot veturit mitkä poistuu ovat juuri näitä joko Lokomon taikka Tampellan vetureita Mutta ikää alkaa oleen n 50 vuotta kyllä se on tehnyt oman asiansa
terv tepivaari
Toivottavasti liikenteenohjaussyeteemi on tarkastettu ja Suomen järjestelmän kanssa täysin yhteensopiva, ettei käy kuin Siemensin vetureiden kanssa eli ei matkustajakäyttöön äkkijarrutusten takia.
kyllä n e varmaan tutkitaan tarkemmin kun pendoliinot terv tepivaari
Pendoliinot sentään pelaavat Suomen ratojen turvasysteemien kanssa yhteen, mutta nuo uudet Siemensin veturit eivät.
Höyryllä toimiva veturi on atomipommin kestävä ja toimii ikuisuuden.
No paas ny juhak miettien kuinka kävi ekana talvena kun ne jäätyivät nyt kun niitä on korjailtu ne pelaa aika hyvin .
Muttei kukaan sano niitä Suomalaiseksi vaikka valta osa on Suomen Otamäessä koottu .
Nuot tulevat dieselit on Sveitsistä vaikka tehdäänkin Espanjassa terv tepivaari
”Mutte miksi veturit ostetaan Sveitsistä kun tiedämme missä tuo meidän liikenneministeri on elänyt valta osan elämäänsä .”
Tepi, kyllä Berner on Suomessa syntynyt, elänyt elämänsä ja käynyt koulunsa täällä. Kannattaisi useimmiten pysyä totuuden puolella.
Kyllä pysyn totuuden puolella ja tarkoitan aikuis ikää en mitään mukula aikaa ja aikuis ikänsä hän on asunut sveitsissä terv tepivaari
Tepi, voisit esittää jotain todistetta tuosta. Kyllä hänen oman elämäkertansa mukaan, hän on asunut Suomessa koko ikänsä. Anne Bernerin isoisä Otto Berner muutti Sveitsistä Suomeen. Miksi tytär olisi sen jälkeen mennyt Sveitsiin, kun koko suku oli täällä. Tosin hän haaveili aikoinaan lääkärin ammatista ja opiskelikin sitä lyhyen aikaa sveitsiläisessä yliopistossa. Äitinsä sairastuttua vakavasti hän palasi kuitenkin perheen luokse Suomeen, opiskeli Hankenissa kauppatieteen maisteriksi ja otti paikkansa perheyrityksen johdossa vuonna 1989.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Anne_Berner#Yksityisel%C3%A4m%C3%A4
Olen kyllä saanut teeveestä aivan erilaisen tarinan bernerin aikuis iän asumisesta mutta jos tuo pitää paikkansa jota kerrot olen pahoillani että en sitä ole saanut tietoa mistään .
Ja tuo opiskelu aika on sitä mukula aikaa
Tais tuo esiisä tulla Norjasta oliko tuo Otto sitä en tiedä .
Vikipediaan en usko mistään kohtaa terv tepivaari
Kaikki tieto on ollut myös sinun saatavillasi. On henkistä laiskuutta esittää väärää tietoa ja jättää se viisaampien korjattavaksi.
Kun ihmisellä ei ole Suomen kansalaisuutta hän ei voi olla silloin Suomalainen vaikka oliskin syntynyt Suomessa .
Ja tuon Suomen kansalaisuuden rouva berneri sai v 2015 jotenka ei ne ole yhtään viisaampia ajatuksia neuvojilla kun on minulla olipa henkistä laiskuutta taikka ei terv tepivaari
Silti on tullut Suomen kansalaiseksi vasta v 2015 elikkä kumpaa maata hän on suosinut terv tepivaari
Yhdellä asialla kinaamisen mestari vailla kokonaiskuvaa.
Ei Heikki ole noin mulla on paljonkin isompi kuva maailmmasta ja sellanen joka ei ole Suomen kanslainen ei ole myöskään Suomalainen vaikka olis syntynyt Suomessa . terv tepivaari
Paljon laajempi kuva maalimasta kokonaisuutena hänellä on kuin ay:ssä elämäänsä viettäneellä. Ei siihen lisää porakoneiden kanssa maan alla maailmalla oleminen vailla maanpäällistä kokonaiskuvaa kielineen.
Ei siellä maan alla olla koko aikaa eikä porakoneiden kanssa silti olla kun määrä aika päivästä
ja laajempi maailman kuva on mm ulkomaisten Ayy ihmisten tapaamiset milloin missäkin .
Siinä sivussa myös oikeista työantajista, joita Suomessa on melkoisen vähän
Mitä taas tulee kieli taitooni siitä et muuten tiedä yhtään mitään .
Ja maanpäälliseen elämään on varmaan vankka kokemus Mutta tämäkin blogi ei sitten ollut minusta vaan bernerin hakkimista sveitsiläisistä vetureista terv tepivaari
Suomen tunnetuimpia kaksoiskansalaisuuden omaava, Anne Berner
https://fi.wikipedia.org/wiki/Anne_Berner
Anne-Catherine Berner (s. 16. tammikuuta 1964 Helsinki) on sveitsiläis-suomalainen yritysjohtaja ja hallitusammattilainen sekä Juha Sipilän hallituksen liikenne- ja viestintäministeri
Bernerin suku on kotoisin Sveitsistä, ja Berner käyttää muiden suvun jäsenten kanssa äidinkieltään sveitsinsaksaa.
Berner on sekä Sveitsin että 19. tammikuuta 2015 alkaen myös Suomen kansalainen. [ syntynyt kyllä Suomessa – kolmas kotimaa Pääoma ]
Bernerin isoisä Otto Berner perusti Suomeen muutettuaan Suomen Silkkituote Oy:n – jonka nimi myöhemmin muutettiin Vallila Interioriksi – Helsingin Vallilaan vuonna 1935. Vuonna 1962 yrityksen johtoon siirtyi Bernerin isä.. Berner on kertonut julkisuudessa avoimesti perhetaustastaan ja historiastaan. Berner haaveili aikoinaan lääkärin ammatista ja opiskelikin sitä lyhyen aikaa sveitsiläisessä yliopistossa. Äitinsä sairastuttua vakavasti hän palasi kuitenkin perheen luokse Suomeen ja opiskeli Hankenissa kauppatieteen maisteriksi ja otti paikkansa perheyrityksen johdossa vuonna 1989.[
Otteita:
Kyse oli Finavian vuosina 2009-2011 tekemistä johdannaiskaupoista, joista oli tullut tappiota 34 miljoonaa euroa. Finavian silloinen hallitus päätti syyskuussa 2015 nostaa vahingonkorvauskanteen yhtiön entistä hallitusta ja eräitä yhtiön entisiä johtajia vastaan. Myös Finavian entinen tilintarkastustoimisto Deloitte &Touche haluttiin saada oikeudelliseen vastuuseen.
*
Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV kehotti tuolloin Finaviaa järjestämään yhtiökokouksen, jossa olisi voitu päättää mahdollisista vahingonkorvauskanteista, vaikka yhtiön hallitus ei niitä enää ajanutkaan. Yhtenä perusteluna yhtiökokoukselle VTV:llä oli myös prosessin saaminen läpinäkyväksi.
Liikenne- ja viestintäministeri Berner ei kuitenkaan suostunut kutsumaan koolle yhtiökokousta, vaikka perustuslaissa Suomen korkeimmaksi kansalliseksi tarkastusviranomaiseksi määritelty VTV sitä suorastaan vaati. Berner olisi voinut halutessaan järjestää yhtiökokouksen hyvinkin nopeasti, sillä Finavian omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä hän hallitsee valtion täysin omistaman yhtiön koko osakekantaa.
Bernerin ylimalkaisen perustelun mukaan yhtiökokouksen järjestämiselle ei kuitenkaan ollut mitään tarvetta.
Niinpä kanneoikeus vanheni ja tappiot jäivät Finavian eli valtion eli veronmaksajien maksettaviksi. Myös tilintarkastustoimisto selvisi ilman oikeudenkäyntiä ja mahdollisia kymmenien miljoonien eurojen vahingonkorvauksia.
****
Koko artikkeli:
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016052521623207
26.05.2016
IL-analyysi: Valtion viraston salainen selvitys: Rajut moitteet Bernerille
Ministeri Anne Bernerin toimien laillisuus aiotaan selvityttää perustuslakivaliokunnassa, kirjoittaa politiikan toimittaja Tommi Parkkonen.
Pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallituksen yrittäjähenkisyyden ruumiillistuma, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) on tullut tunnetuksi kovapäisenä ja suorasukaisena päättäjänä, joka ei juuri muiden mielipiteitä kuuntele.
Tämä tuli esiin esimerkiksi viime vuoden lopussa, kun Berner itsepintaisesti kieltäytyi kutsumasta koolle Finavian yhtiökokousta, jossa olisi voitu päättää mahdollisista kanteista miljoonatappioiden perimiseksi.
Kyse oli Finavian vuosina 2009-2011 tekemistä johdannaiskaupoista, joista oli tullut tappiota 34 miljoonaa euroa. Finavian silloinen hallitus päätti syyskuussa 2015 nostaa vahingonkorvauskanteen yhtiön entistä hallitusta ja eräitä yhtiön entisiä johtajia vastaan. Myös Finavian entinen tilintarkastustoimisto Deloitte &Touche haluttiin saada oikeudelliseen vastuuseen.
Finavia on lentoasema- ja lennonvarmistustoiminnasta vastaava valtionyhtiö, jonka omistajaohjauksesta vastaa liikenne- ja viestintäministeri – eli tällä hetkellä Anne Berner.
lll
Vahingonkorvausasialla oli kiire, sillä kanneoikeus oli vanhenemassa vuoden 2015 lopussa. Finavian hallitus kuitenkin perui yllättäen joulukuun alussa kanteet ministeri Bernerin suorittaman ”omistajaohjauksen” jälkeen.
Tuolloin Finavian hallituksen puheenjohtaja Riitta Tiuraniemi syytti Berneriä hyvän hallinnon vastaisesta ja merkittävästä puuttumisesta Finavian toimintaan – ja protestina tälle Tiuraniemi erosi tehtävästään. Hän ei ole ainoa Finavian hallituksen jättänyt, joka on perustellut eroaan Bernerin toiminnalla.
Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV kehotti tuolloin Finaviaa järjestämään yhtiökokouksen, jossa olisi voitu päättää mahdollisista vahingonkorvauskanteista, vaikka yhtiön hallitus ei niitä enää ajanutkaan. Yhtenä perusteluna yhtiökokoukselle VTV:llä oli myös prosessin saaminen läpinäkyväksi.
Liikenne- ja viestintäministeri Berner ei kuitenkaan suostunut kutsumaan koolle yhtiökokousta, vaikka perustuslaissa Suomen korkeimmaksi kansalliseksi tarkastusviranomaiseksi määritelty VTV sitä suorastaan vaati. Berner olisi voinut halutessaan järjestää yhtiökokouksen hyvinkin nopeasti, sillä Finavian omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä hän hallitsee valtion täysin omistaman yhtiön koko osakekantaa.
Bernerin ylimalkaisen perustelun mukaan yhtiökokouksen järjestämiselle ei kuitenkaan ollut mitään tarvetta.
Niinpä kanneoikeus vanheni ja tappiot jäivät Finavian eli valtion eli veronmaksajien maksettaviksi. Myös tilintarkastustoimisto selvisi ilman oikeudenkäyntiä ja mahdollisia kymmenien miljoonien eurojen vahingonkorvauksia.
VTV päätti oma-aloitteisesti käynnistää Finaviassa sekä liikenne- ja viestintäministeriössä varsin harvinaisen laillisuustarkastuksen. Virasto halusi selvittää muun muassa sen, onko Finavian tappiollisten johdannaiskauppojen selvittelyssä toimittu valtion – eli jälleen kerran veronmaksajien – edun mukaisesti.
Nyt selvitystyö on edennyt niin pitkälle, että eduskunnan tarkastusvaliokunta on saanut nähtäväkseen VTV:n alustavan raportin. Tarkastusvaliokunnalle kuuluvat valtion taloudenhoidon valvontaa koskevat asiat.
Iltalehden tietojen mukaan raportti moittii poikkeuksellisen kovin sanamuodoin Berneriä. Ministerin muun muassa todetaan puuttuneen rajusti Finavian toimintaan vastoin lähes kaikkia omistajaohjauksen pelisääntöjä. Erään tarkastusvaliokunnan jäsenen mukaan VTV:n raportti onkin ”tosi rankkaa tekstiä”.
Samaisten Iltalehden tietojen mukaan tarkastusvaliokunnassa on väläytelty jopa kanteiden nostamista eli suomeksi sanottuna oikeuteen menemistä. Mistä Berneriä voitaisiin syyttää, onkin sitten vielä epäselvää. Pelkkä toimivallan ylittäminen ei vielä riittäne syyksi.
Joka tapauksessa tarkastusvaliokunta suunnittelee Bernerin Finavia-omistajaohjauksen laillisuuden selvittämistä ainakin ”talon sisällä” eli eduskunnan perustuslakivaliokunnassa.
Viimeksi kun perustuslakivaliokunta pohti ministerin toimien laillisuutta, silloinen pääministeri Matti Vanhanen (kesk) oli lähellä päätyä vaalirahoituskohun keskeltä valtakunnanoikeuteen.
lll
Berner-asian poikkeuksellisuudesta ja arkaluonteisuudesta kertoo se, että VTV:n raportti on leimattu salaiseksi ja edes tarkastusvaliokunnan jäsenet eivät ole saaneet pitää asiaan liittyviä papereita, vaan ne kerättiin heiltä pois viime viikolla pidetyn kokouksen jälkeen.
Tämä ei ole normaalia toimintaa tarkastusvaliokunnassa.
VTV:n selvitystyö jatkuu edelleen eikä tarkastusvaliokunta käsitellyt Berneriä tiistain kokouksessaan. Eikä sitä tehdä torstainkaan yhteiskokouksessa valtiovarainvaliokunnan ja talousvaliokunnan kanssa, sillä sen aiheena ovat ”veroparatiisit, veronkierto ja kansainvälinen verosuunnittelu”.
Toki joku ilkeämielisempi voisi ajatella, että juuri tuossa kokouksessa pitäisi keskustella nimenomaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneristä (kesk).
Suomen VR on hankkimassa veturit maasta, jossa on käytössä vain hyvin pieni määrä dieselvetureita
Alla olevasta:
Sveitsin rautateiden historiasta johtuen rautateiden tärkein voimanlähde on sähkö, joten siellä on vain hyvin pieni määrä dieselvetureita.
http://www.4rail.net/reference_switzerland_locos_diesel1.php
Swiss Diesel Locomotives
Welcome to the Swiss Diesel Locomotives page! Currently the page isdevelopment and new locos will be added regularly. Due to the Switzerland railroad history, the main power source for railways is electric, so there are only a very limited number of diesel locomotives around. There are also a pages for the Swiss Electric locomotives, Electric Multiple Units and Diesel Multiple units.
Löytyyhän pelkästään Europasta runsaasti dieselveturien valmistajia
*
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_locomotive_builders
List of locomotive builders
*
https://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Transportation
Škoda Transportation
VR Class Dm12 diesel unit in Finland
*
https://en.wikipedia.org/wiki/Fablok
Fablok / Puola
http://www.fablok.com.pl/index.php?l=en&c=3
Diesel locomotive type 6Da
*
http://www.railwaydirectory.net/suppliers/search//id/86/page/1/itemCountPerPage/25/order/name/direction/ASC/hash/0
Diesel Train Engine Manufacturers | Railway Directory
Categories > Suppliers » Traction & Control » Diesel/Thermal » Engines
Bombardier Transportation
Atomitie 5C
00371
Helsink
Finland
Veturien dieselmoottorit toimivat toivottavasti myös seoksella 20/80, polttoöljy/metaani (turvemetaani).