Yleensä toimitusministeristö hoitaa vain juoksevat asia. Se ei saa tehdä mitään poliittisia ratkaisuja. Mutta miten on kesken olevat hankkeet myydä valtion omaisuutta yksityisille. Tiettäväsi konsulttiministeri Bernerin työpöydällä on vino pino papereita, joilla on suunnitelmat myydä valtion omaisuutta. Esim Postista on jo myyty lähes puolet valtion omistamalle Vakelle ja Vake myy edelleen Postia Viroon. Mitä muita hankkeita on, niistä ei hiiskutakaan. Vanhusten hoidon surkea tila ja nyt Sipilän vaalitemppu kiinnostavat enemmän ihmisiä, kuin valtion omaisuuden myynti.
Sipilän hallitus ei ollut vain huonoin Suomen historiassa, vaan myös salakavalin myydessään valtion omaisuutta todistaakseen panneensa Suomen kuntoon. Sipilä ei ole muuta kuin peluri ja kepulit pettäjiä.
Pelurit valtion varojen kimpussa – onneksi tuli ajolähtö?
Periaatteessa ei saisi, koska päätös on poliittinen ja sellaista ei ole ainakaan osasta tehty.
Valmistelu ei ole päätös.
Toimitusministeriö ei saa tehdä kun päivän pakolliset kuviot omaisuuden myynti ei sellasta ole terv tepivaari
Kun Sipilän hallitus oli eronnut syntyi keskustelua toimitusministeristön oikeuksista ja velvollisuuksista. Itseäni hämmästytti muutama sellainen näkemys että eduskunta ei voisi ilmaista epäluottamustaan toimitusministeristöön antamalla sille epäluottamuslauseen. Tämä tarkoittaisi että toimitusministeristön ei tarvitsisi nauttia eduskunnan luottamusta toisin kuin normaalin hallituksen. Eihän asia voi näin olla. Parlamentin luottamusta nauttiva hallitus on demokraattisen parlamentarismin kulmakivi.
Jos eduskunnalla ei olisi mahdollisuutta erottaa toimitusministeristöä voisi sen erottaa vain tasavallan presidentti ja vain pääministerin pyynnöstä. Tämähän tarkoittaisi että toimitusministeristön pääministeri olisi halutessaan käytännössä erottamaton saatuaan normaalihallitukselleen eron. Muuttamalla presidentin avulla hallituksensa toimitusministeriöksi pääministerille avautuisi mahdollisuus erottamattomaksi yksinvaltiaaksi.
Siis voiko eduskunta erottaa toimitusministeristön antamalla sille epäluottamuslauseen? Jollei voi, ei voi kukaan tai mikään muukaan elin ellei pääministeri pyydä eroa tasavallan presidentiltä. Jos toimitusministeristön pääministeri pyrkii yksinvaltaan asetuksilla ja valtioneuvoston päätöksillä, joita ei tarvitse eduskunnassa hyväksyttää, halliten esim. omia tai puolueensa liiketoimia edistääkseen ei hän tietenkään pyydä eroa.
Toimitusministeriö toimii kuin entinen hallitus jo päätettyjen asioiden osalta. Jos sote kiinteistöt on päätetty myydä ennen hallituksen eroa se onnistuu kuten moni mukin asia. Uudet avaukset, jotka vaativat poliittisia päätöksiä eivät onnistu. Sellainen voi olla lisärahoitus soten valmistekuorganisaatiolle, jonka rahoitus on taattu yli kesän. Voi olla, että vaalitulos antaa sille jatkolle oikeuden.
No kyllä hallituksen toiminta jo ennalta tehdyssä kaupoissa loppuu hallituksen eroon .
Ja jäljelle jää vain päivän polttavat asiat mistä toimitusministeriö vastaa terv tepivaari
Toimitusministeriö toimii kautensa niin kuin sanoin. Uusi hallitus on eri asia.
Väittämäsi ei pidä vaan lainkaan paikkaansa terv tepivaari