Pankkien maksuliikenne uudistuu

Pankkien maksuliikenne mullistuu, mutta onko ikäihmiset otettu huomioon uudistusta tehtäessä.

Ikäihmisillä on ollut suuria vaikeuksia pysyä mukana kehityksessä, muutenkin. Tietotekniikka on mennyt jo paljon ohi ikäihmisten tietaitotason.

Mitä yhteiskunta on tehnyt asian hyväksi, että ikäihmisetkin pysyisivät ”mukana kelkassa”?

Ja mitäpankit ovat tehneet niiden hyväksi,jotka ovat vuosikymmeniä pitäneet yllä pankkien maksuvalmiutta maksamalla aivan liian pientä korkoa käyttelytileille, joilla”makaa” tiettävästi” vieläkin satoja miljoonia euroja? Nyt pankit ”uhkaavat” jo miinuskoroilla uskollisia säästäjiä.

 

15 vastausta artikkeliin “Pankkien maksuliikenne uudistuu”

  1. Mitä ne tekisivät-ei mitään. Pankit eivät ole hyväntekeväisyyslaitoksia vaan niiden on tuotettava voittoa.

  2. Tuo on aivan totta mutta totta on myöskin se kun 90-luvulla nettipankin oppia haeskelin, parhaat neuvot pankista sain ja myöhemminkin.
    Kieltämättä pankit ovat muuttuneet ja radikaalisti, en jaksa muistaa koska viimeksi olen pankin oven avannut, käteistäkin olen automaatista nostanut vain eestinreissuillani.

  3. Tässä kohtaa ei ole pankkien voitoista – muutokse maksavat niille melkoisesti.

    Mutta totta puhuen jos on helppo tabletti tai älypuhelin, siis mallia yksinkertainen, niin tämä uusi tunnistautumismalli voi olla jopa helpompi kuin paperiset listat. Vähemmän muistettavia asioita.

    1. Kun katsot Tampereen keskustassa varttuneita ihmisiä, harvalla on älypuhelin, vaan ennen älyä ollut puhelin. Kun katson pankkisalia, siellä on hirveät jonot heti klo 10 jälkeen- mitähän he siellä jonottavat.
      Hämeenkadun Nordean eteisessä ihmiset makselevat laskuja pankin koneilla- ei kotonaan.
      Eteisessä on myös siisti ja aina toimiva otto-ja pano automaatti. vrt. ulkoseinien paskaisia vekottimia.
      Uusi nostoautomaatti on persiistä toimintojen suhteen vrt. ottoa.

  4. Se on totta mitä Kyuu sanoo ja varsinkin Nordeassa on puhuttu muutoksesta jo varmaan pari vuotta. Minäkin olen käyttänyt mobiilipankkia jo vuodenpäivät vähintään.

    On tietysti ihmisiä, jotka eivät edes halua olla mukana kehityksessä, mutta silloin tökkii moni muu asia, ei yksin pankkien palvelu. Minäkin tiedän ja tunnen montakin, jotka sanovat etteivät koske tietokoneeseen muuten, kuin tarvittaessa nostoapua.

  5. Heikki, mahtaneeko se jonottajien,määrä johtuakin siitä, kun pankkien konttoreita on lopetettu. Minä olen kuullut, että ainakin Nordean konttoriin pitää tullaa jo meiltä asti Tampereelle. Eihän siitä tule kuin huono 70km, mutta alkaa kuitenkin olla niitä Lapin matkoja.

    Minä en konttoreita kaipaa, on varmasti yli kymmenen vuotta, kun olen viimeksi käynyt. Kaikki tarvittavat asiat on pysytynyt hoitamaan netissä ja puhelimessa ja nettipalaverina.

  6. Kohta emme näe fyysistä rahaa, käy mielessä kuinka raha määritellään, ennen oli oravannahkoja, kultaa, hopeaa, jalokiviä maksuvälineinä tai kauppatavarana. Nyt se alkaa olla binäärilukuja netinmaailmassa ja maksetaan numeroilla.

  7. No ei ole kaikilla varaa ostaa älykännyä tietokoneesta puhumattakaan ei liioni ole varaa pitää siellä netti yhteyttä
    Siitä johtuu alta tonnin eläkeläisellä niiden puute ne olis vaan hyvä pitää muistissa ennenkuin arvostee vanhuksia niiden puutteesta terv tepivaari

  8. Eipä tuo kauhean iso uudistus ole perinteiseen korttimaksamisee, ei näyttäisi olevan muutoksia.

    Sitä vastoin verkossa maksaminen ja mobiilimaksaminen kuitenkin jonkin verran uudistuvat. Rahansiirrot samoin vaan minneppä minä vähiä rahojani siirtelisin.

  9. OP säilyttää pahviset tunnusluvut, joita vanhemmat ihmiset ovat tottuneet käyttämään. Nordea vielä vuoden loppuun, mutta kirjautuminen ulkopuolisiin palveluihin vaatii sen lisävarmenteen.

    1. Heikki, mulle tuli nordealta viesti että pahvinen tunnuslukukortti ei kelpaa enää varmentamiseen tämän syyskuun jälkeen. Pitää ottaa käyttöön tunnuslukulaite, kun älykännyä en omista. Tuo tunnuslukulaite on siitä huono, että himmeämmässä valaistuksessa siitä ei meinaa nähdä lukuja ja numeroita.

  10. Kyllä sitä oli ihmisiä jotka eivät halunneet veivauspuhelimesta näppäinpuhelimeenkaan mutta pakko se muutos oli ottaa.

    Tämä muutos on varauksin ihan fiksu ja sen voi halutessaan hoitaa aika helposti myös senorikansalainen. Ei ole pakko olla älypuhelinta, voi ottaa vaikka halvan tabletin kotio. Siinä on isompi ruutukin, varmasti osuu näppäimiin.

  11. Nykyisin netti ja nettipankki ovat osa normaalia elämää. Helpompi on netin kautta hoitaa asioita, kuin jonottaa vaikkapa verotoimistoon tai johonkin virastoon. Ei edes tarvitse lähteä mihinkään ”kotisohvalta”.

    Tunnistautuminen tapahtuu kätevästi ”pankkitunnuksilla”.

    Sähköposti on loistava tapa hoitaa asioita.

  12. Voin nyt maksaa puhelimellani näppäilemällä pelkästään yhden mobiiltunnuksen. Millä tavalla se on muka turvallisempaa, kuin aiempi vaersio, jossa vaadittiin ensin kaksi tunnuslukua ja sitten vielä pahvilistalta joka kerralla eri luku? Jos joku olisi aiemmin saanut puhelimeni haltuunsa ja vakoillut kaksi tunnuslukua, hän ei olisi voinut tehdä muuta kuin siirtoja tilieni välillä ilman pahvista listaa, jota pidän lompakossani. Nyt jos joku vakoilisi sen yhden suhtellisen lyhyen nukerosarjan ja saisi puhelimeni haltuunsa, hän voisi tyhjentää tilini.

    Muutosta perusteltiin ”turvallisuudella”!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *