Konsulttiministeri A. Berner on ollut ahkerana

Juuri vähän ennen, kun pääministeri Sipilä kaatoi oman hallituksensa ja hallitus muuttui toimitusministeriöksi  teki Berner suuren poliittisen uudistuksen. Se ei olisi ollut enää mahdollista Sipilän hallituksen kaaduttua. Oliko Bernerillä tieto Sipilän tulevista siirroista ja siksi piti kiirehtiä tätä päätöstä.

Tässä oleellisin tieto asiasta, joka on Suomen Kuvalehdestä 18.3.2019.

Bernerin uusi liikennekonserni: huteria säästöhaaveita, paperit salataan, poimi intressiyritysten pomoja hallitukseen

TAMMIKUUSSA 2019 Liikennevirastossa toteutettiin mittava uudelleenjärjestely. Osa viraston toimista yhtiöitettiin uuteen liikenteenohjaus- ja hallintapalveluita tuottavaan konserniin Traffic Management Finlandiin.

Siirto koskee muun muassa alueellisia tieliikennekeskuksia, jotka seuraavat liikennettä ja välittävät tietoa esimerkiksi ajokelistä ja onnettomuuksista.

Uuteen yhtiöön siirrettiin 180 työntekijää ja omaisuutta noin kahdella sadalla miljoonalla eurolla.

5 vastausta artikkeliin “Konsulttiministeri A. Berner on ollut ahkerana”

  1. Papereiden salaaminen kertoo teoista ja tavoitteista, mitkä eivät kestä päivänvaloa.
    Niiden julkistaminen on uuden hallituksen yksi välttämätön teko.

  2. Miksi muuten Suomessa käytetään englanninkielisiä firmojen nimiä. Onko tarkoitus hämätä tavallista tallaajaa? Kysyksessähän on Suomen liikenteenohjaus järjestelmä. Onko siinä toteutettu Bernerin, Sipilän ja Jorma Ollilan sekä Illuminatin haaveilema satelliittipaikanninpilotti joka autoon? Se olisi täydellinen ”iso veli valvoo” systeemi. Kun paperit ovat salaisia, emme tiedä.

  3. Mainittakoon, että Anne Berner on Bilderberg-myyrä, joka vieraillee USA:ssa melko usein. Miksi? Olisiko syy se, että on käytävä usein ”pomojen” luona kyselemässä neuvoja ja raportoimassa saavutuksista. Yksi sveitsiläissuomalainen kangaskauppias ei herätä turhaa huomiota matkoillaan.
    Sopiva akka myyräksi.

  4. Sipilä ja Berner sopivat yhteen niin kuin perse ja paita.

    Sipilä muistetaan pääministerinä, joka asemaansa ja yhteyksiään hyväksi käyttäen tienasi suuria summia tekemällä bisnestä osin valtion omistamilla yrityksillä siten, että itse hyötyy ja valtio (=veronmaksajat) häviävät.
    *
    Aikaisemmin ..
    https://www.pirkanblogit.fi/2019/rolf-tornroos/sipilan-katalat-tempun-ennen-ja-nyt/
    Sipilän katalat temput ennen ja nyt
    Tässä Seura-lehdestä 8.6.2017 poimittuja otteita Sipilän bisneksistä.

    Ote:
    Äkkirikastunut Juha Sipilä sekä JOT-yhtiön pääomistajat Jorma Terentjeff ja Veikko Lesonen saivat osakkeita 2 000 markalla kappale.
    Kalleimman hinnan osakkeista maksoi veronmaksajien rahaa sijoittanut pääomasijoitusyhtiö Teknoventure Oy. Sille osakkeet maksoivat 5 000 markkaa kappaleelta. Näin veronmaksajat omistivat uudesta yhtiöstä vain neljänneksen, mutta siitä maksettu 1,5 miljoonan markan hinta oli yli 60 prosenttia koko kerätystä potista.

  5. Useimmissa maissa olisi pääministeri antanut potkut ministerilleen alla kuvatussa tapauksessa.

    Eihän Sipilä mitenkään Berneriä ..

    Otteita:
    Kyse oli Finavian vuosina 2009-2011 tekemistä johdannaiskaupoista, joista oli tullut tappiota 34 miljoonaa euroa. Finavian silloinen hallitus päätti syyskuussa 2015 nostaa vahingonkorvauskanteen yhtiön entistä hallitusta ja eräitä yhtiön entisiä johtajia vastaan. Myös Finavian entinen tilintarkastustoimisto Deloitte &Touche haluttiin saada oikeudelliseen vastuuseen.
    *
    Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV kehotti tuolloin Finaviaa järjestämään yhtiökokouksen, jossa olisi voitu päättää mahdollisista vahingonkorvauskanteista, vaikka yhtiön hallitus ei niitä enää ajanutkaan. Yhtenä perusteluna yhtiökokoukselle VTV:llä oli myös prosessin saaminen läpinäkyväksi.

    Liikenne- ja viestintäministeri Berner ei kuitenkaan suostunut kutsumaan koolle yhtiökokousta, vaikka perustuslaissa Suomen korkeimmaksi kansalliseksi tarkastusviranomaiseksi määritelty VTV sitä suorastaan vaati. Berner olisi voinut halutessaan järjestää yhtiökokouksen hyvinkin nopeasti, sillä Finavian omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä hän hallitsee valtion täysin omistaman yhtiön koko osakekantaa.

    Bernerin ylimalkaisen perustelun mukaan yhtiökokouksen järjestämiselle ei kuitenkaan ollut mitään tarvetta.

    Niinpä kanneoikeus vanheni ja tappiot jäivät Finavian eli valtion eli veronmaksajien maksettaviksi. Myös tilintarkastustoimisto selvisi ilman oikeudenkäyntiä ja mahdollisia kymmenien miljoonien eurojen vahingonkorvauksia.

    ***
    Koko artikkeli:
    https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016052521623207
    26.05.2016
    IL-analyysi: Valtion viraston salainen selvitys: Rajut moitteet Bernerille
    Ministeri Anne Bernerin toimien laillisuus aiotaan selvityttää perustuslakivaliokunnassa, kirjoittaa politiikan toimittaja Tommi Parkkonen.
    Pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallituksen yrittäjähenkisyyden ruumiillistuma, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) on tullut tunnetuksi kovapäisenä ja suorasukaisena päättäjänä, joka ei juuri muiden mielipiteitä kuuntele.
    Tämä tuli esiin esimerkiksi viime vuoden lopussa, kun Berner itsepintaisesti kieltäytyi kutsumasta koolle Finavian yhtiökokousta, jossa olisi voitu päättää mahdollisista kanteista miljoonatappioiden perimiseksi.
    Kyse oli Finavian vuosina 2009-2011 tekemistä johdannaiskaupoista, joista oli tullut tappiota 34 miljoonaa euroa. Finavian silloinen hallitus päätti syyskuussa 2015 nostaa vahingonkorvauskanteen yhtiön entistä hallitusta ja eräitä yhtiön entisiä johtajia vastaan. Myös Finavian entinen tilintarkastustoimisto Deloitte &Touche haluttiin saada oikeudelliseen vastuuseen.
    Finavia on lentoasema- ja lennonvarmistustoiminnasta vastaava valtionyhtiö, jonka omistajaohjauksesta vastaa liikenne- ja viestintäministeri – eli tällä hetkellä Anne Berner.
    lll
    Vahingonkorvausasialla oli kiire, sillä kanneoikeus oli vanhenemassa vuoden 2015 lopussa. Finavian hallitus kuitenkin perui yllättäen joulukuun alussa kanteet ministeri Bernerin suorittaman ”omistajaohjauksen” jälkeen.
    Tuolloin Finavian hallituksen puheenjohtaja Riitta Tiuraniemi syytti Berneriä hyvän hallinnon vastaisesta ja merkittävästä puuttumisesta Finavian toimintaan – ja protestina tälle Tiuraniemi erosi tehtävästään. Hän ei ole ainoa Finavian hallituksen jättänyt, joka on perustellut eroaan Bernerin toiminnalla.
    Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV kehotti tuolloin Finaviaa järjestämään yhtiökokouksen, jossa olisi voitu päättää mahdollisista vahingonkorvauskanteista, vaikka yhtiön hallitus ei niitä enää ajanutkaan. Yhtenä perusteluna yhtiökokoukselle VTV:llä oli myös prosessin saaminen läpinäkyväksi.
    Liikenne- ja viestintäministeri Berner ei kuitenkaan suostunut kutsumaan koolle yhtiökokousta, vaikka perustuslaissa Suomen korkeimmaksi kansalliseksi tarkastusviranomaiseksi määritelty VTV sitä suorastaan vaati. Berner olisi voinut halutessaan järjestää yhtiökokouksen hyvinkin nopeasti, sillä Finavian omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä hän hallitsee valtion täysin omistaman yhtiön koko osakekantaa.
    Bernerin ylimalkaisen perustelun mukaan yhtiökokouksen järjestämiselle ei kuitenkaan ollut mitään tarvetta.
    Niinpä kanneoikeus vanheni ja tappiot jäivät Finavian eli valtion eli veronmaksajien maksettaviksi. Myös tilintarkastustoimisto selvisi ilman oikeudenkäyntiä ja mahdollisia kymmenien miljoonien eurojen vahingonkorvauksia.
    VTV päätti oma-aloitteisesti käynnistää Finaviassa sekä liikenne- ja viestintäministeriössä varsin harvinaisen laillisuustarkastuksen. Virasto halusi selvittää muun muassa sen, onko Finavian tappiollisten johdannaiskauppojen selvittelyssä toimittu valtion – eli jälleen kerran veronmaksajien – edun mukaisesti.
    Nyt selvitystyö on edennyt niin pitkälle, että eduskunnan tarkastusvaliokunta on saanut nähtäväkseen VTV:n alustavan raportin. Tarkastusvaliokunnalle kuuluvat valtion taloudenhoidon valvontaa koskevat asiat.
    Iltalehden tietojen mukaan raportti moittii poikkeuksellisen kovin sanamuodoin Berneriä. Ministerin muun muassa todetaan puuttuneen rajusti Finavian toimintaan vastoin lähes kaikkia omistajaohjauksen pelisääntöjä. Erään tarkastusvaliokunnan jäsenen mukaan VTV:n raportti onkin ”tosi rankkaa tekstiä”.
    Samaisten Iltalehden tietojen mukaan tarkastusvaliokunnassa on väläytelty jopa kanteiden nostamista eli suomeksi sanottuna oikeuteen menemistä. Mistä Berneriä voitaisiin syyttää, onkin sitten vielä epäselvää. Pelkkä toimivallan ylittäminen ei vielä riittäne syyksi.
    Joka tapauksessa tarkastusvaliokunta suunnittelee Bernerin Finavia-omistajaohjauksen laillisuuden selvittämistä ainakin ”talon sisällä” eli eduskunnan perustuslakivaliokunnassa.
    Viimeksi kun perustuslakivaliokunta pohti ministerin toimien laillisuutta, silloinen pääministeri Matti Vanhanen (kesk) oli lähellä päätyä vaalirahoituskohun keskeltä valtakunnanoikeuteen.
    lll
    Berner-asian poikkeuksellisuudesta ja arkaluonteisuudesta kertoo se, että VTV:n raportti on leimattu salaiseksi ja edes tarkastusvaliokunnan jäsenet eivät ole saaneet pitää asiaan liittyviä papereita, vaan ne kerättiin heiltä pois viime viikolla pidetyn kokouksen jälkeen.
    Tämä ei ole normaalia toimintaa tarkastusvaliokunnassa.
    VTV:n selvitystyö jatkuu edelleen eikä tarkastusvaliokunta käsitellyt Berneriä tiistain kokouksessaan. Eikä sitä tehdä torstainkaan yhteiskokouksessa valtiovarainvaliokunnan ja talousvaliokunnan kanssa, sillä sen aiheena ovat ”veroparatiisit, veronkierto ja kansainvälinen verosuunnittelu”.
    Toki joku ilkeämielisempi voisi ajatella, että juuri tuossa kokouksessa pitäisi keskustella nimenomaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneristä (kesk).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *