11 vastausta artikkeliin “Tunnin juna”

  1. Vasemmisto on ainakin aamupäivästä radiouutisissa vaatinut että tunnin juna pitää tosiaan tehdä Turkuun ja sitten itään, mutta ei Tampereelle.

    Toki ihan toinen asia on onko heidän vaateilla mitään väliä demareille.

  2. Koko tunnin juna on törkeää ilmastonpilaamista.
    Järkettömän kallis ja tarpeeton energiaa haaskaava rakennustyömaa ja suuri energiankulutus sen nopeuden saamiseksi.
    Mihin ihmeessä noilla raukoilla on niin järjetön kiire, kun junassa on sekä työ- että neuvottelutilat haluttaessa?
    Ei se bisnes mihinkään katoa sen junamatkan aikana ja on aikaa valmistautua tapaamisiin.

  3. Tampereelle riittää varmaankin heidän haaveilemansa tunnin tie Nokialle!?
    Onhan se paljon halvempaa laittaa muutama liikennemerkki moottoritien varteen hidastamaan liikennettä, kuin alkaa rakentamaan pitkiä raiteita syrjäiseen rannikkokaupunkiin!

  4. Unohdetaan tunnin junat siihen asti, kunnes olemassa olevan ratainfran puutteet on korjattu. Korjausvelkaa on miljardi tolkulla ja siitä huolimatta ollaan valmiita upottamaan miljardeja uusiin ratayhteyksiin.

  5. Li Andersson on sanonut että ensimmäisenä rata Turkuun, siltrumpuajattelua myös vassareilla. Mielestäni kansanedustajan pitäisi ajatella koko maan edun vinkkelistä eikä nurkkakuntaisesti.

  6. Jos Tampereen suuntaa niin suunnitelmat pitäisi olla jo vauhdissa. Ennen oli 2 tuntia ja 10 minuuttia ja se piti kutinsa. Käytin sitä 2 vuotta. Enää en lähde asemalle odottelemaan.

  7. https://www.aamulehti.fi/uutiset/tunnin-junayhteys-tampereelta-helsinkiin-nain-hanke-etenee-nyt-viela-suunnittelulle-ei-ole-rahaa-euroakaan-201124160
    10.8.2018

    Valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikosen (kok.) mukaan budjettiesityksen kirjauksella saadaan suunnittelua liikkeelle. Junien nopeuden lisäämiseksi koko matkalle pitäisi rakentaa kolmas raide sekä Tampereen ja Lempäälän välille vielä neljäs raide.

    ***
    Ei Hesan ja Turun radan oikaisullakaan ole kovin suurta kiirettä pidetty

    https://julkaisut.vayla.fi/pdf4/rhk_2008_rantaradan_helsinki-turku_ratatekninen_web.pdf

    Vuonna 2006 julkaistiin liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän raportti Helsingin ja Turun välisen nopean rautatieyhteyden toteuttamisvaihtoehdoista.

  8. Tampereen suteen ”tunnin rataan” on iso musta koira haudattuna: Sellainen suunnitellaan tehtäväksi EU:N RAIDELEVEYDELLÄ, mikä olisi EU tuen edellytys. Yksikään Aamulehden haastattelemista Pirkanmaan kansanedustajista ei selvästi kannata hanketta, osa pitää täysin järjettömänä. Eikä tavuakaan Tallinna-tunnelista. Lisäksi Baltiassa on sama venäläinen raideleveys kuin täälläkin.

    https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009349190.html

    ” Pirkanmaan kansanedustajilta harvinaisen yksimielinen viesti uudesta nopeasta ratayhteydestä – Lue tästä, mitä edustajat tekisivät radalle Kysyimme pirkanmaalaisilta kansanedustajilta näkemyksiä uuden ratayhteyden tarpeellisuudesta ja vaikutuksista. Moni kallistuisi parantamaan nykyistä päärataa, sillä vaikka uusi ratayhteys lyhentäisi reippaasti matka-aikaa, minuutit tulisivat kalliiksi.
    … ”

    ” Rahaa EU:lta

    Yksi näkökulmista on arviointi siitä, kuinka paljon Euroopan unionilta saataisiin tukea Suomi-rataan. Ikosen mukaan tuen määrä oli arvioitu liian pieneksi.

    Myös Tampereen kaupunkiseudun seutujohtaja Päivi Nurminen nostaa esiin EU:n mahdollisen tuen. Hänen mielestään keskusteluun täytyy kytkeä yleiseurooppalainen raideleveys, jonka Euroopan unioni on nostanut esille.

    Euroopan komissio on vaatinut, että Suomi rakentaisi kaikki uudet raideyhteydet eurooppalaisen standardin raideleveyteen ja tekisi suunnitelman siihen siirtymiseksi myös olemassa olevassa rataverkossa. Vaatimukset koskisivat myös Suomi-ratahankeyhtiön suunnittelemia rataosuuksia. Raideleveydet nousivat keskusteluun Ukrainan sodan myötä, sillä esimerkiksi viljakuljetuksia on ollut vaikeaa järjestää Ukrainasta raiteita pitkin.

    Sekä Nurminen että Ikonen ovat sitä mieltä, että uusi ratayhteys voisi olla EU:n kannalta kiinnostava ja vaikuttaa siten rahoitukseen. ”

    https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000009349357.html

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *