Meni kahvi väärään kurkkuun kun samalla luin päivän aviisia.
Vanha kirkko keskustorin laidallaa muuttuu kahvilaksi?
Kirkkopenkit joutaa varastoon ja tilalle tuolit ja pöydät.
Tulevaisuudessa juodaan kirkkokahvia urkujen soidessa?
Sopivan mansellismielinen blogialusta
Meni kahvi väärään kurkkuun kun samalla luin päivän aviisia.
Vanha kirkko keskustorin laidallaa muuttuu kahvilaksi?
Kirkkopenkit joutaa varastoon ja tilalle tuolit ja pöydät.
Tulevaisuudessa juodaan kirkkokahvia urkujen soidessa?
Tuossa asiassa seurakunnan jauhot ovat kyllä menneet sekaisin.
Neurostoliitto tekee kirkoista ravintoloita vanhan mallin mukaan!
Kirkkoja ei tarvita nykyään muuhun kuin hautajaisiin ja häihin, ihan sama millä jakkaralla nämä uskovaiset istuskelee …
Hautausmaat on hautajaisia varten ja naimisiin pääsee maistraatissakin!
Jotkut kuulemma istuu tulisilla hiililläkin!?
Ramatun mukaan ei kuitenkaan uskovat!
Kun maksajat häipyy kirkon jäsenyydestä pitää keksiä vaikka mitä että saavat pappien palkkoihin fyrkat . terv tepivaari
Historiallista rakennuskantaa ei kannata noin vain hävittää. Rakennusten ylläpito kuitenkin maksaa.
Eihän sitä rakennusta mitenkään tuhota ja noin saa kirkko käyttökatetta ja on kansan käytössä kuten ne on muissakin maissa . terv tepivaari
Porsastelevan ay-johtajan palkalla palkkaisi aika monta pappia.
Montakos pappia palkkaisi herra häkämiehen palkan korotuksella n 200 000 vuosi tason nostoa nyt se saa vaan 334 000 vuosi n puolet enemmän kun teollisuus liiton puhj
Kokonaan eri juttu tuon puhj palkan maksaa liitto jossa on jäseniä 230 000 elikkä maksajiakin on . terv tepivaari
Häkämies on rehellinen, ei höpäjä mitään kansan polarisoitumisesta.
Mistä kohtaa häkämies on rehellinen terv tepivaari
”Porsastelevan ay-johtajan palkalla palkkaisi aika monta pappia.”
Tuossa asiassa kannattaa seurakuntien ottaa yhteyttä Akavaan.
Kas kun ei tehdä kirkkoviinikuppilaa. Tai Tapolan mustan makkaran baaria. Häpeisivät nyt hieman Tampereen vanhimman kirkon häväistystä.
Eiköhän omistaja saa tehdä rakennuksilleen mitä haluaa kunhan menee rakennus tarkituksissa läpi muutokset terv tepivaari
Kyllä vanhaa pitäisi kunnioittaa sen alkuperäisessä tarkoituksessa.
Tampereen täytyy olla rutiköyhä vrt., jos Kerimäki ( nyk. Savonlinnaa) pystyy ylläpitämään maailman suurinta puukirkkoa se ominaisimmassa käytössä. Panisin Tampereen Vanhan Kirkon isännät rappusille jalkapuuhun, joita sitten kaupunkilaiset voisivat heitellä lumipalloilla.
Ei se Tampereen kaupunkin huoli ole pitää kirkolle tiloja ne voi hoitaa ihan itse ev lutit ihan omalla rahalla terv tepivaari
Ei ruattalaisia saa heitellä lumipalloilla.
https://tampereenseurakunnat.fi/kirkko_tampereella/kirkot_ja_muut_tilat/kirkot/vanha_kirkko
”Ruotsalaisen seurakunnan ja maahanmuuttajien kirkko
Vanha kirkko on tänä päivänä Tampereen ruotsalaisen seurakunnan kotikirkko. Tämän vuonna 1926 perustetun, väkiluvultaan kaupungin pienimmän mutta pinta-alaltaan suurimman seurakunnan jumalanpalvelukset alkavat siellä pyhäpäivisin klo 10.30. Huom! Remontin ajan jumalanpalvelukset pidetään Finlaysonin kirkossa.
Myös kaupungissa asuvat maahanmuuttajat ovat ottaneet kirkon jumalanpalveluspaikakseen: kellot kutsuvat englanninkieliseen messuun sunnuntaisin klo 16. Silti Vanha kirkkokin kokoaa tilaisuuksiinsa enimmältään suomenkielisiä. Muiden keskikaupungin kirkkojen tapaan se on myös suosittu vihkikirkko. Kirkossa on nykyisin 310 istumapaikkaa.”
Jotta nyt ei kaikki kommentit olisivat vain ikäviä, ehdotan että onhan se nyt tavallaan kaunis tapa saada ihmiset käymään kirkossa jotka eivät siellä muuten kävisi, voidaan vähän upottaa perinteiden sanomaa vaivihkaa.
Toki, kirkkoa ei ole kukaan ehdottanut muutettavaksi kahvioksi, eli siltä osin tämä on ankka. Aamulehden jutussa todetaan kyllä että…
parven alle suunnitellaan esteetöntä wc-tilaa ja kirkkokahviota
…mutta pääasiana on muuttaa penkkien tyyppiä toiseksi ja monipuolistaa seurakunnan järjestämien tapahtumien luonnetta. Ja penkithän eivät ole alkuperäisiä nytkään.
Se, että kirkko tarjoaa muutakin kuin vain perinteisiä jumalanpalveluksia on varsin hyvä juttu.
Onhan noita kahviotiloja yms. monissa kirkoissa, mutta eipä kai itse kirkkosalissa rakennuksen pääasiallisena käyttötarkoituksena.
Maallistunutta aneemista valtiokirkkoamme radikaalimpi on tässäkin suhteessa ollut turboahdettua superkristillisyyttä edustava herätysliike Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys SLEY, joka takavuosina muutti Helsingin Fredrikinkadulla sijainneen kymmeniä vuosia vanhan kirkoksi vihityn kirkkosalinsa kaupalliseksi yökerhoksi. En muista mikä tämä riemuliiteri oli nimeltään, oliko Sodoma ja Gomorra tai jotakin sinne päin. Näin se osoitti että aktiivinen parempi kristillisyys on pragmaattista eikä hautaa leiviskäänsä maahan vaan panee sen takomaan rahaa.
Mutkat suoriksi!?????
SLEY EI muuttanut kirkkoa yökerhoksi, vaan myi rakennuksen, jonka uusi omistaja vuokrasi tilat tilat yökerhonpitäjälle!
Olen kyseisessä paikassa muutaman illan istunut, mutta se oli aika tylsä paikka.
Tietääkseni se on palautettu jo kirkoksi.
Minäkö täällä olen ihan yksin teidän jumalattomien kanssa? Maksan ainakin kirkollisveroni ja käytän sen palveluita.
” Vakavuudesta sirkushuveihin …”,näin lonkalta heitettyä sanontaa reviireihin.
Mutta kuitenkin kansalaisten käyttöön ilman säätyjä_ vai onko niitä enään ?
Jos nyt rehellisyys maan perii, muistakaamme että itse Herra, Jeesuskin vieraili juhlissa. Ei hänen sanomansa ollut että kärsiä pitää, kunhan sydän on paikallaan.
Ortodoksit kokisivat Sodommaksi tai pyhäinhäväistykseksi, jos joku edes ehdottaisi Katedraalissa jonkun esineen paikan poistamista tai muuttamista sijoiltaan. Tai Katedraalin sielun muuttamista johonkin muuhun tarkoitukseen. Ortodoksisuudessa on jotain pysyvää ja Pyhää.
Luterilaisuus heiluu kuin tuulihattu kulloisenkin ajatusvirran mukaisesti.
Tuolla Vanhan kirkon tempulla ei saada muuta aikaan kuin kirkkokansan edelleen vähenemisen.
”Ortodoksisuudessa on jotain pysyvää ja Pyhää.”
Kuvien palvonta!???
Raamatussa kielletään kuvien tekeminen ja niiden palvominen ja kumarteleminen!
No mitä siellä vois muuttaa ei ainakaan penkkien suhteen siellä kun ei niitä ole lainkaan ollut koskaan .
Jos nyt ei siellä kahvilaakaan ole mutta se onkin oma uskon suuntansa rituaaleineen joka ei oikeasti Suomeen kuulu ne kun ovat heidän tapojaan terv tepivaari
Miten niin ortodoksisuus ei Suomeen kuulu. Karjalakaan ei sitten kuulu. Kaikki Keskiaikaiset kirkot ovat olleet alun perin roomalaiskatolisia, mutta myöhemmin muuttuneet luterilaisiksi.
Menehän kirkkohistorian alkeiskurssille ennekuin kommentoit.
En mene ja kyllä se ortodoksisuus on tuontia venäläisten mukana aikanaan kuten luterilaisuuskin Saksasta .
Ja olkoot vaikka katottomia nuot inkvisitio kirkot ne ei Suomessa ole valtion kirkko jota vanha kirkko on .
Ja kyllä omistaja voi taloilleen tehdä oman tahtonsa mukaan terv tepivaari
Suomessa valtionkirkkoja on kaksi: evankelis-luterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkkokunta.
Noin se on mutta kummassa on enemmistö kansasta se onkin eri juttu terv tepivaari
Jeesus Nasaretilainen ei katsonut hyvällä markkinamenoa ja rahanvaihtajia pyhitetyssä temppelissä vaan kaatoi heidän pöytänsä ja ajoi heidät ruoskan kanssa ulos. Pöytäkirjat eivät kerro kaatoiko hän siinä samalla myös siellä kaupallista ravitsemustointa harjoittaneiden pöytiä.
Olitkos paikalla kun kaatoi pöytiä terv tepivaari
Niin mitä karjalaan tulee osittain kuuluu Suomeen valta osa kuitenkin on osa aivan muuta maata nykyään terv tepivaari
Niin, että kirkkohistoria on syntynyt Suomessa vasta sotien jälkeen- anna mun kaikki sun kommentit kestää.
Kuka noin on sanonut että se olis tullut sodan jälkeen kyllä se on Suomessa ollut vuosi satoja ei uskonto Suomeen sodan jälkeen tullut . terv tepivaari
Kun tuo esikoislestadiolaisten uusi rukoushuone valmistui muutama vuosikymmen sitten vanha myytiin viinikan kadulta ja siinä toimii urheilu hieroja koulu nykyään terv tepivaari
Mitä tuo ”veistely” kuuluu Vanhaan Kirkkoon ?
Niin muuttu rooli monissa paikoissa eikä ole lainkaan ”veistelyä” vaan totuus terv tepivaari
Höpö höpö. Karjalaiset olivat yhtä suomalaisia kuin suomalaiset konsanaan. Ortodoksisuus on paljon laajempi maailman laajuinen kokonaisuus kuin pelkkä Venäjän osuus, vaikka sen alla Suomen ortodoksiuus on ollut.
Saksan protestanttinen liike,luterilaisuus syntyi roomalaiskatolisuudesta. Samoin Suomen Luterilaiset kirkot olivat niin kuin sanoin alun perin roomalaiskatolisia.
Suomen kirkonisät näyttävät rakastavan vain seiniä, lattioita tai kirkkojen purkamista. Siinä niiden kirkkosanomansa pääydin on !
No rajan toisella puolella onvalta osa karjalaa ja se kuuluu toiselle maalle en ole puhunut karjalaisista hmistä yhtään mitään
Teitysti karjalaiset ovat Suomalaisia ei siitä ole keskusteltukaan jopa Heikki on suomalainen vaikka onkin Karjalainen
Ja eiköhän tää ole kuitenkin tuosta muutoksesta vanhassa kirkossamme eikä siitä mistä mikin uskon suunta on tullut terv tepivaari
Tietyt asiat ovat rakennushistoriallisesti suojelukohteita, niin pitää olla Vanha Kirkkokin kokonaisuudessaan.
Porvoon Tuomiokirkko paloi, mutta penkit rakennettiin vanhojen mallien mukaisesti. Samoin kun uusittiin Hollolan vanhaa kirkkoa- vanhaa kunnioitettiin. Niin Tyrväälläkin rakennettiin koko kirkko täysin vanhojen piirustusten mukaisesti.
Selitys Vanhasta Kirkosta, että penkit on uusittu 50-luvulla ja nyt voidaan hävittää, ei kestä päivän valoa. Se on rakennushistoriaa eikä kuulu kirkonisille yksistään.
Joo ne maksaa jotka käyttää kirkon palveluita tyrvään kirkko tehtiin talkoilla ja keräys varoin porvoota en tiedä mikä rahoitti .
Mutta kyllä omistaja sanoo mitä heidän rakennusissa tehdään historiaahan noilla tietysti on terv tepivaari
Omistaja ei sanele mitä museoiduille, suojelluille ja kansallisaarteillemme tehdään.