https://www.is.fi/autot/art-2000006249159.html
Kohtahan se aika taas on, kun pitää kaivaa esiin ne loppuunkuluneet talvirenkaat. Paras vaihtoehto tietysti on mennä kauppaan ja hankkia uudet. Se on kuitenkin ihan toinen asia, kuin mistä nyt on puhetta.
Ensin ajellaan ihan vapaaehtoisuuden pohjalla ja päätetään itse mitkä renkaat kuuluvat ajankodan keliin. Sitten joulukuun alussa päätöksen on tehnyt lainlaatija suuressa viisaudessaan ja alkaa talvirengaspakko. Olkoon vaikka miten hienot ilmat, tai kelit niin on käytettävä nasta- tai kitkarenkaita, tai yleensäkin renkaita joissa on MS- merkintä kyljessä.
Nyt on kuitenkin testattu ns. välikelinrenkaita ja havaittu niiden käyttö hyödylliseksi. Varmasti onkin hyvä ratkaisu, kuka vaan viitsii vaihtaa renkaita parhaassa tapuksessa päivittäin. Se on myös kustannuskysymys, kun rengassarja maksaa noin 400- 600 euroa keskimäärin.
Ensi vuonna kesäkuussa tulee voimaan uusi liikennelaki, joka mullistaa koko liikennekäytännön ja muun muassa rengaskäytännön. Silloin poistuu nykyinen pakollisuussaikataulu ja jokainen saa itse päättää, milloin on oikea talvikeli. Poliisi tietysti valvoo ja päättää, onko autoilija valinnut oiken.
Päätöksiä uusista välikelirenkaista ei tietenkään ole vielä tehty, tahtoo vaan olla niin täällä meillä Suomessa, että kun joku keksii idean niin silloin se on jo melkein valmis laki.
Minä en tule hankkimaan kolmatta rengassarjaa, jos se ei tule peräti pakolliseksi. Jo pelkkä päivittäinen vaihtaminen on melkoinen ruljanssi pariin- kolmeen autoon, vaikka olisi miten hyvät olosuhteet ja välineet.
Onhan tuo kyllä melkoisen sekamelskainen ruletti näin syksyllä ja taas keväällä.
Kuorma-autoillani ajoin samoilla renkailla läpi vuoden, nyt kun on vain yksi auto, keväällä kun totesin, että näillä ”talvirenkailla” ei enää ajella turvallisesti. Ostin sitten keväällä uudet nastoitetut talvirenkaat ja laitan alle kelin niin vaatiessa.
Näistä kausimääräyksistä en perusta.
Niinhän se taas lähestyy rengasruletti, mutta onneksi on vajaan kuukauden alla olleet nastarenkaat valmiina tallissa ja tilanne sellainen, että jos nyt sattuu liukasta tulemaan vaikkapa huomiseksi, niin eipä ole kiirettä vaihtaa.
Itse asiassa ollaan ihan vakavasti pohdittu koko auton omistamisen järkevyyttä tässä jo tovin aikaa, kun sille on melkein ollut enemmän lainakäyttöä kuin omia tarpeita.
Toisaalta joukkoliikenne on ”toimistoajan” ulkopuolella hieman verkkaisaa ja sitten kun jotain omaa asiaa tulee niin pääsee silloin kuin haluaa ja saa kuljetettua tarpeellisen.
Olen ajanut jo n. 20v. talvet kitkarenkailla ja hyvin olen pärjännyt. Liukkaus on korvien välissä!
Asialliset turvavälit ja nopeus kelin mukaan.
Tuollainen mielipide helposti syntyy, kun ajaa vain taajamissa ja hiekotetuilla tai sulaksi suolatuilla teillä.
Näillä pienemmillä teillä ei ole sen kummemmin hiekoitusta kuin suolaustakaan.
Niinpä useamman kerran vuodessa ollaan tilanteessa, missä tien pinta on sileässä jäässä ja sen päällä obhut vesikerros.
Tällaisella vesipeilipinnalla ei mikään kitkarengas pidä kuskin taidoista riippumatta, joten jyrkempiä mäkiä ei auto nouse ja ajamäissä luistellaan jarruista mitään tietämättä.
Nastarengas pitää sen verran, että mäetkin pääsee ylös ja alas luistelematta hitaasti ajaen.
Takseilla ajetaan kaikkialla! Sitä olen tehnyt työkseni 35v.
Järki päässä, niin pärjää huonossakin kelissä!
Olen ajanut yhden talven kitkarenkailla. Autoni paino oli n 2500kg + koiratreileri n 1500 kg. Toista talvea en uskaltanut edes yrittää.
Minäkin ajelin taannoin kitkarenkailla. En niinkään omalla, mutta työ- ja monella vieraalla autolla. Oli siinä ”korvienväli” piukoilla näin maaseudulla ja pikkukaupungissa. Mutta ajeleehan sitä vaikka vanteilla jos niikseen tulee.
Kalle ja Mika ovat ajatelleet ihan oikein, näin syksysellähän ne uudet renkaat kannattaa aloittaa. Eikä ne oikeastaan mihinkään kulu, kun aina on kylmää ja kosteata, verrattuna kevääseen. Vastapainoksi riittää sitä liukkautta, kun asvaltilla on sitä kosteutta, lehtiä, sumua, usvaa ,ja yllätysliukkautta.
Ei muuta kuin hyviä talvikelejä vaan kaikille.
Voisin nyt kertoa; viime perjantaina ajelin tuolla Iitin seudulla hakemassa uusia kananuorikoita.
Radiossa varoiteltiin liukkaasta keleistä alavilla mailla; totesin vain, että kun noustiin vähänkin korkeammille harjumaisemille, siellä vasta liukasta olikin.
Jos tuo 3. vaihtoehto tulisi ”aaria oopperasta kusessa ollaan”. Kallista olisi, kun selvitään nastoilla ja kesärenkailla. Maasturissa oli ”monitoimirenkaat”, joilla pärjäsi pääasiallisesti, mutta asfaltilla ne olivat surkeat. Piti olla automaattiissa 4-veto päällä. Takaveto oli vaarallinen.
Niissä välikelin renkaissa ei olisi mitään mieltä – paitsi jos niitä saisi käyttää ympäri vuoden halutessaan. Silloin vain hyvillä keleillä taajamissa ajavat pääsisivät rengasrumbasta.
Minulla on erikseen nokialaiset kesärenkaat ja nokialaiset nastarenkaat. Se on minun mielestäni hyvä konsepti, kun tulee ajettua siellä sun täällä.
Tämä on rengasmyyjien uusi idea saada turhaa kaupaksi.
En tiedä renkaista juur mitään.
Sen tiedän että aikanaan ajoin pari talvea kitkoilla ja oli niin monta läheltä piti -tilannetta että kun rengaskauppaan menin, nastat halusin. Kutsukaa luontoa tuhoavaksi paskiaiseksi sitten jos helpottaa mutta ihan noin halpa ei henkeni ole.
Nokian ryssärenkaita en alleni laita vaikka ilmaiseksi saisin. Suurin osa Nokian Suomessa myytävistä renkaista tulee Venäjältä. Helpoin keino on katsoa onko ne Suomesta jos niissä on EU merkintä, jos ei niin ryssän tekeleitä ovat.
” Tammi-kesäkuussa Nokian henkilöautonrenkaista 86 prosenttia valmistettiin Venäjällä ja loput 14 prosenttia Suomen tehtaalla. Nokian Renkaiden tuotekehitys ja hallinto ovat Suomessa. Venäjän-tehtaan ansiosta yhtiö on voinut pitää tuotantokustannukset hyvin alhaalla” (IL)
Tässä jonkinverran yksityikohtia tulevasta liikennelaista. Tulee voimaan 01.06.2020.Lähde IS
https://www.is.fi/autot/art-2000005789866.html