Taas käydään keskustelua julkisuudessa ja erilaisissa kuppikunnissa liikenteen osuudesta ilmastopäästöihin. Unohdetaan täysin, että kaiken liikenteen osuus päästöistä on noin 12 -15 %. Tietysti on helpoin puhua siitä, mutta kukaan ei huomioi paljonko on sen vaikutus työllisyyteen suoraan ja välillisesti. Kaikkien muistissa varmasti on, miten suuri vaikutus oli viimeksi ministeri Bernerin veronalennuskeskustelulla. Automyynti pysähtyi täysin ja ostajat jäivät odottamaan alennuksia.
Nyt on julkisuudessa esitetty polttomoottoreiden, tai ainakin bensa- ja dieselkäyttöisten autojen myyntikieltoa 2030 luvulla. Kuka uskaltaa enää tänäpäivänä ostaa uutta autoa, koska sille pitäisi löytää vielä loppukäyttäjä -30 luvullakin. Tällä hetkellä Suomen autokanta on lähes 15- 20 vuotta vanhaa, siis tulevaisuudessa pitkälle 2030 luvulle. Ajetaanko autoja suoraan romutuspaikkoihin ja kuka maksaa niiden kustannukset ja miten paljon niiden romutus lisää päästöjä.
Vaikuttaa siltä, että Suomen ilmastopolitiikka on erittäin lyhytnäköistä ja peräti haitallista.Suomi on sitoutunut muiden Pohjoismaiden kanssa tavoitteisiin olla maailman ykkösiä. Aiheutetaanko niillä tavoitteilla suurtyöttömyyttä tuhansille ja taas tuhansille.
Koko autoklusterin vaikutus Suomessa on yli 45 000 henkeä. Sen välillistä vaikutusta on vaikea arvioida, mutta pitää huomioida polttoaineen jakelu, jalostamot jne.
Finnairille tulee vaikeuksia, jos kulutusta aletaan vähentää turhimmasta päästä eli ilmailuturismista. Muuten uusien koneitten käyttöikä voisi olla pari kymmentä vuotta.
Jo nyt ihmiset etsivät matkailukohteita, joita turismi ei ole vielä pilannut pilatakseen sitten nekin kohteet.
Lentoliikenteen ilmastollinen haittakerroin lienee vähintään kaksinkertainen autoliikenteeseen nähden. Myös sähköautojen haittakerroin on suuri, siltä osalta, miten niiden energia tuotetaan polttamalla käyttäen korkeita savupiippuja. Näin tultaneen tekemään esimerkiksi Saksassa.
Jos käytetään lentokoneita ja tuotetaan niille kerosiinia, tulee tislauksen oheistuotteesta, bensiinistä, ylitarjontaa, joka pitäisi hävittää. Eli sähköautoilun lisääntymisen myötä bensiinin tehdashinta tulee alenemaan, jolloin jää tilaa polttoaineveron nostamiseen. Valtiontalouteen vihamielisesti suhtautuvat vihreät näyttäisivät pyrkivän kuivaamaan tämän valtion tulolähteen.
Biometaanin tuotantoon ei Suomessa ole tarpeeksi raaka-aineita, ellei oteta lisäksi käyttöön suoturvetta. Suoturpeen käyttö olisi työllistävää, mutta bensiinin hinta voi laskea niin alas, että hintakilpailukyky saattaa vaarantua.
Autokauppa kävi Suomessa hyvin vielä 2000-luvun alussa aina seuraavaan lamaan 2008 asti, tavoite että täällä myydään vähintään 150 000 autoa mureni 100 000 myytyyn autoon (vrt Ruotsissa se on n 400 000 kpl). Tälläisellä vauhdilla Suomessa autokanta vanhenee roimasti, mitkään 100 000€ sähköautot ei juuri tilannetta paranna kun vain murto-osa voi moisia ostaa koskaan elämänsä aikana.
Sekä vaikka pysäyttäisimme koko liikenteen, teollisuuden ja hengittämisen tällä planeetalla niin suomalaisten määrä on niin olematon ettei se vaikuta mihinkään ilmaston lämpenemiseen jne. Tämä koko touhu on suuri KUPLA.
Kyllä yksilönkin vastuu on olemassa. Mutta ainakin ilmastoa innolla pilaavat ja Tellusta kiertävät ilmastopanelistit näyttävät viittaavan yksilön vastuuseen kintaalla. Al Gore varsinkin on ollut karvakätinen peikko.
Osaamattomat politikot saavat aikaan hämmennystä ja epävarmuutta markkinoille. Ei autoja noin vain vaihdeta korkeintaan miljonääri Sipilä voi sen tehdä. Useimmilla menee monta vuotta säästääkseen auton vaihtoon tarvittavat rahat. Autokauppaa tehdään edelleen.
St1:n pääomistaja Mika Anttonen pohdiskeli asiaa jo vuosi pari sitten. Hän oli sitä mieltä, että sähköautot ja biopolttoaineet eivät tuota ilmakehän hiilidioksidin alenemaa globaalisti.
Hän visioi, jotta kun Euroopassa kielletään bensiin- ja dieselkäyttöiset autot, niin käytetyt autot dumpataan esim. Afrikkaan. Samoin käy öljynjalostusprosessissa väkisinkin syntyvien bensiini- ja dieselpolttoaineiden.
Afrikassa väkiluku kasvaa huimaa vauhtia, kukaan ei ole laskenut paljon se vaikuttaa maan kantokykyyn.
Mika Anttosella on ihan hyviä visioita, kairasi Espoon Otaniemeen Suomen syvimmän reiän. Sen pitäisi toimia suurena lämmön lähteenä tulevaisuudessa.
https://www.lansivayla.fi/artikkeli/662964-otaniemen-kallioon-poratun-ennatyssyvan-reian-pohjalla-lampo-nousee-yli-120-asteen
Polttomoottoriautojen myyntikielto on mielenkiintoinen myös EU:n kannalta, koska tuote, jota saa myydä jossain jäsenmaassa on sallittua myydä myös muissa, ellei EU:ssa ole hyväksytty poikkeusta tuotteen osalta.
Yksinkertainen asia ei myöskään ole perustuslain turvaama elinkeinovapaus.
En usko ollenkaan polttomoottoriautojen kieltoon, polttomoottorit voi toimia muullakin kuin bensalla, tässä keskustelut edustaa tietämättömyyttä…
Suomessa ei liene edes tutkittu polttomoottorin hyötysuhdetta vuoden mittaan ottamalla huomioon lämmitystarve.
Se hyötysuhde vaihtelisi aika paljon tapauskohtaisesti. Jos ajettaisiin vai kesällä auringon paistaessa, olisi hyötysuhde alhainen. Jos ajettaisiin vain talvella, olisi hyötysuhde kohtalainen. Sähköautolla talous olisi täsmälleen päin vastoin.
Pääsääntö voidaan muodostaa: Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä paremmin polttomoottoriauto menestyy talouskilpailussa sähköauton kanssa.
Kuten jo edellä – miksi emme yritä ratkaista afrikan liikaväestön kasvua?
Naisten kouluttautumisen väitetään auttavan. Afganistanissa kouluttautuvia naisia on tapettu. Miten lienee Afrikan eri kulttuureissa?
Heitän vähän kapuloita rattaisiin nyt. Autokauppa, kuten autojen polttoaineet, ovat lähes yksinomaan tuontitavaraa, vaihtotaseen alijäämää pahentavia. Ne eivät ole lähellekään yhtä arvokkaita työpaikkoja kuin vientialan työpaikat.
Mutta allekirjoitan Pentin kritiikin kyllä. Minullakin on vähän se vaihe että pitäisi autoa ostella, mutta en minä uskalla. Ei ole mitään hajua millä autolla on soveliasta liikkua edes vuoden, saati viiden päästä. Numeroiden mukaan polttoaineella toimivista autoista tuliterä, uusimman päästöluokan diesel on selvästi puhtain – mutta ei tarvita kuin yhdet kunnallisvaalit niin Suomessakin on kuntia joihin ei saa dieselautoilla ajaa lainkaan.
Olisihan se sähköauto tosi hieno, mutta kun pitäisi olla farmari johon mahtuukin tavaraa – ja pitäisi olla varaakin siihen autoon. Kyllä itsellä se kipuraja uudessa autossa menee jossain 30 000 euron tienoilla, ja siihenkin pitää säästää hyvän aikaa.
Pentti: ”Vaikuttaa siltä, että Suomen ilmastopolitiikka on erittäin lyhytnäköistä ja peräti haitallista.”
Juuri näin se asia on, Pentti. Huijarit käärivät suuret rahat taskuihinsa ja nauravat typeriä ilmastohuijauksen uhreja.
Ilmasto on muuttunut tuhansia vuosia, välillä lämpimämpään, välillä kylmempään suuntaan – ihan ihmisistä välittämättä.
Nyt jahdataan hiilidioksidia ja pistetään siihen jahtiin ihan turhaan tuhansia miljardeja euroja. Hiilidioksidi ei ole myrkky, eikä saaste, vaan kuuluu luonnollisena, jopa välttämättömänä, osana luonnon kiertokulkuun.
Oikeaa saastuttamista, kuten suuria tappavien pienhiukkasten päästöjä, rikkidioksidipäästöjä ja typen oksidien päästöjä pitää vähentää. Tärkeintä on kuitenkin vähentää ihmisten määrää tällä Maapallollamme.
Niin, minäkin voisin ostaa vaikka heti 50 000€ auton, se ei ole siitä kiinni, mutta ei kiinnosta. Sekin raha menee paljon tärkeimpiin juttuihin. Vasta omistin kolme autoa; MB E220 Aut auton möin, kun sain hyvän hinnan ja en tarvinnut enää dieseliä, Megane Coupe joita on tullut Suomeen vain joitain on harrasteauto mikä on kundin alla, Volvo Farkku on perheauto ja sekin bensa, sillä saa vietyä mökille tavaraa kun on farkku ja on lämmin ja turvallinen perheauto.
Polttomoottoriautot ei katoa minnekään seuraavan 40 vuoden aikana, polttoaine muuttuu biopolttoaineeksi kun kehittävät parempia kokoajan, sähköautot tulee siinä sivussa ja kun hinta kohtaa kuluttajan se ostaa sen.
Kyuu sanoi että kipuraja on 30 000€, sillä saa Nissanin tai Renaultin sähkökipon mikä on mopoauton kokoinen. Aikas perzeeztä. Hybridin saa myös, mutta se ei ole sähköauto.