Todellisuus koboltin louhimisesta…

Kongossa louhitaan kobolttia jotta eliitti saa sähköautojensa akkuihin materiaalia millä ne toimii, kuvassa Kongon lapsia joiden orjatyöpaikka on valjastettu lännen eliittiä varten. Kiinnostaako vielä nippelit ja nappelit ja sähköauton puunaaminen autotallissa…

Litiumioniakun ongelmana on erityisesti koboltin rajattu saatavuus, raaka-aineiden louhinnasta ja valmistuksesta koituvat ympäristökustannukset sekä kuljetuksen turvallisuusriskit. Tämä vaan ei estä sähköautojen hankkioita, koska heillä on ”vihreät arvot”. Me muut emme vain ymmärrä.

4 vastausta artikkeliin “Todellisuus koboltin louhimisesta…”

  1. Tesla on itse asiassa vähentänyt koboltin käyttöä rajusti ja pyrkii nollaamaan sen, uusissa malleissa yhä vähemmän. Teslan akkuteknologia eroaa merkittävästi muista, esim. Nissanille sitä menee ihan määrissä, saatika sitten kalliit saksalaismerkit. Teslalla on vuosittainen julkaisu ”tesla conflict minerals report” joka avaa tätä.

    Huoli on toki aivan oikea, mutta tämäkään asia ei ole mustavalkoinen.

  2. Niin pitkään suljetaan silmät kuin mahdollista. Ompahan sitten kaikenlaista nippeliä ja nappelia säädellä täällä toisten verellä. Tämmöistä tämä ”kehitys”… kun raha ratkaisee.

  3. ”Berliinin ainokainen Tesla-taksi lopettaa toimintansa vuoden vaihteessa. Vuodesta 2016 taksina toimineen vuoden 2014 Tesla S – mallin omistaja Martin Doll kertoo Berliner Zeitung -lehdelle syyksi latausasemien vähyyden sekä lataamisen kalleuden.” (Tekniikka & Talous 11/2019)

    Semmottiis…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *